Funk Firm Achromat

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Maxwell har agenturet, men jeg har bestilt en forlengst og den er ikke ankommet ennå, så tror de har litt leveringsproblemer?

Mvh Vidar P

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Da får jeg kanskje heller bestille fra Needledoctor, de pleier ikke å være så gale på leveringstid, hvis de har den inne vel og merke.. :)

affen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
20
Torget vurderinger
4
Bestilte en fra Elusiv Disc etter å ha ventet et halvt år på bestillingen fra Maxwell. Litt billigere ble det også.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Prata med Trond på Maxwell nå, han venta de inn om rundt tre uker sa han..!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Maxwell har agenturet, men jeg har bestilt en forlengst og den er ikke ankommet ennå, så tror de har litt leveringsproblemer?

Mvh Vidar P
I følge mine notater så bestilte du FØR 22. mars i år. Skal si du er tålmodig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Pussige greier. Jeg var innom butikken i K-sand og kjøpte min for en måneds tid siden.

Da tok det to dager fordi han hadde glemt det til dagen etter...

Sikker på at ikke ordren bare er glemt?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Han har nok glemt meg også, på tross av tre masetelefoner siden mars .Hmmmmm....Ikke bra.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
toriamos skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Hehe, fører du logg også? Møtes vi på messa i morgen kanskje forresten?

Uansett; jeg vil gjerne handle fra Trond & Co som har agenturet; de er kjernekarer og driver en form for geskjeft som er pålitelig, kvalitetsorientert (hei, de har jo Chord kabler!! :) ) og hyggelig, noe jeg støtter til fulle; og jeg venter gjerne siden Ringmat slett ikke er å kimse av heller ;)

Mvh Vidar P

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Med unntak av loggføringen til Toriamos, og det sørgelige faktum at jeg ikke skal på messa i Trondheim (men derimot på vinylmesse i Oslo!! ;-) ), er det som om jeg skulle ha sagt det selv, Vidar. Det blir sørgelig lite igjen av bransjen her til lands om alle handler i de forenklede stater eller på øyriket der over.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
toriamos skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Hehe, fører du logg også? Møtes vi på messa i morgen kanskje forresten?

Mvh Vidar P
Mnei, desverre - jobber. I mangel av tiltro til Maxwells leveringsrutiner så sendte jeg nettopp inn bestillingen til Elusive Disc - så får vi se hvem som blir først.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Da får vi se, henta min på posten i dag. Hurra for Elusive. Ingen kommentarer til Maxwell.

Har ikke kommet meg hjem fra jobb men (måtte jo pakke opp) matta (som slettes ikke er noen "matte" men en "plate") ser ut som noe mdf-aktig lagt mellom to filmer med plastmateriale. Knoketesten avslører et stivt og hardt materiale. Førsteinntrykket er at dette kommer ikke til å gå bra som platematte. Ser for meg at vinylen vil ligge og slure oppå, med dårlig kontakt mot plateplata (eg. platematta)

Bruker for tiden Ringmat, som som kjent er laga av papp og kork. Tightere lydbilde, mer avslørende og mindre sidrumpa lyd enn med originalfilten.
Papp og kork må da være bedre til platematta enn limt tre skvisa mellom et plastsjikt?
Jaaa, om en liten time får jeg svaret.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.369
Torget vurderinger
1
Har testet denne litt (kjøpte 3 mm utgaven fra NeedleDoctor). Rent funksjonelt så liker jeg myke matter bedre enn harde, det er noe med «feelingen» av å legge plata ned på tallerknen, dessuten hadde jeg et par tilfeller av at støv og rusk på matta ble «presset» inni rillene på vinylskivene. Lydmessig var den kanskje litt «friskere» og slankere enn den gamle Audioquest Sorbotane matta mi. På den andre siden så foretrekker jeg en gjengivelse med litt «kropp og pondus». Egentlig så var det ikke de radikale lydmessige forskjellene, særlig med tanke på hvor forskjellig mattene er i oppbygging og mekaniske egenskaper. Jeg har på «tapetet» å legge et lag med tynn og myk vinyl oppå og under Funk matta for å gi den bedre kontakt med hhv tallerken og LP.

mvh
KJ

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Har spilt litt med Achromaten. Hva skal man si?
Slik jeg opplever det med Acromat contra Ringmat så blir det noe mer skinn (eh.. solskinn) i lydbildet. Det glinser mer av lyden, tåka over diskanten letter og "lyd-taket" løfter seg. Musikken kaller mer på oppmerksomheten, jeg føler merkelig nok at JEG er nærmere lyden enn at lyden kommer nærmere meg. Det oppleves som det er mer farger i innspillingene. Mindre gråtoner enn tidligere.

Bare subjektivt vissvass selvfølgelig, men lyden ER annerledes. Noe A/B-testing er umulig siden man må justere VTA mellom Ringmat og Achromat. På min tonearm (Ittok LVII) er dette litt plundrete selv om det strengt tatt kun er EN unbracoskrue som skal løsnes og strammes - men hele greia er jo fjæropphent, noe som gjør at man tar seg litt ekstra god tid for å ikke sette alt i bevegelse.

Lyden var litt mer tilbakelent og avslappet tidligere og kanskje litt kjedelig. Nå mer potent og den suger deg litt mer inn i lydbildet. Dette er slik det oppleves. I mitt hode. I dag.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
463
Torget vurderinger
4
Hvordan er det å skifte plater i fart med Achromaten kontra filtmatta?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spennende toriamos! Synes du at Funk gir bedre eller uendret innsikt i f.eks et orkesterlydbilde? Er det lettere å følge melodilinjer og/eller rytmer i instrumenter med den ene eller andre matta? Mao, er det noen form for kvalitativt skift i tillegg til en kosmetisk endring?

Har jo forsåvidt etterhvert lært meg at det sjelden er noe som heter "free breakfast", og at man stort sett får hva man betaler for; men noen få ganger ramler det jo faktisk tiltak, tweaks eller produkter over en som virkelig utgjør et kvalitativt hopp uten at det koster mye.

Mvh Vidar P

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
denne Achromat'en hørtes veldig spennende ut etter den beskrivelsen din, toriamos. tro om den funker bra på en Luxman PD-300? ;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
Spennende toriamos! Synes du at Funk gir bedre eller uendret innsikt i f.eks et orkesterlydbilde? Er det lettere å følge melodilinjer og/eller rytmer i instrumenter med den ene eller andre matta? Mao, er det noen form for kvalitativt skift i tillegg til en kosmetisk endring?

Har jo forsåvidt etterhvert lært meg at det sjelden er noe som heter "free breakfast", og at man stort sett får hva man betaler for; men noen få ganger ramler det jo faktisk tiltak, tweaks eller produkter over en som virkelig utgjør et kvalitativt hopp uten at det koster mye.

Mvh Vidar P
Jeg opplever nok bedre innsikt i lydbildet ved orkestermusikk enn ved Ringmat. Aner at Ringmat er en liten rockematte mens Achromat gir en bedre subtilitet (mer vissvass) - den (Achromat) lar toner klinge mer ut - noe som gjøre det lettere å følge de enkelte instrumenter. Hvert instrument i et orkester får en bedre dypde og instrumentene blir mer tredimensjonalt tegnet.
Når det gjelder bass og andre enkeltparametre så opplever jeg at Ringmat viser en blyantsterk mens Achromat gir linjer med mer kraft og potens. Opplever ikke at bassen blir hverken strammere eller dypere men den blir mer kroppslig likevel på en måte.

Om disse to mattene hadde vært viner, ville jeg sagt at Ringmat er noe ung. Den sprudler men er kanskje litt villstyrrig? Achromat er moden, den har roen og pondusen og trenger ikke overdrive for å vise at den duger.

Jeg liker Ringmat. Jeg liker Achromat bedre. Filtmatta skal jeg lage julepynt av.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Du har rett og slett fått mer dynamikk i musikken? :)
Synes den FFA matten minner meg om Clearaudio (som jeg desverre ikke har lenger) både utseende messig og slik du beskriver lyden. ;)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Continuo skrev:
Du har rett og slett fått mer dynamikk i musikken? :)
Synes den FFA matten minner meg om Clearaudio (som jeg desverre ikke har lenger) både utseende messig og slik du beskriver lyden. ;)
Tja tjo, var ikke uten dynamikk med Ringmat heller. Men med Achromat blir det gildere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
toriamos skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Jeg opplever nok bedre innsikt i lydbildet ved orkestermusikk enn ved Ringmat. Aner at Ringmat er en liten rockematte mens Achromat gir en bedre subtilitet (mer vissvass) - den (Achromat) lar toner klinge mer ut - noe som gjøre det lettere å følge de enkelte instrumenter. Hvert instrument i et orkester får en bedre dypde og instrumentene blir mer tredimensjonalt tegnet.
Når det gjelder bass og andre enkeltparametre så opplever jeg at Ringmat viser en blyantsterk mens Achromat gir linjer med mer kraft og potens. Opplever ikke at bassen blir hverken strammere eller dypere men den blir mer kroppslig likevel på en måte.

Om disse to mattene hadde vært viner, ville jeg sagt at Ringmat er noe ung. Den sprudler men er kanskje litt villstyrrig? Achromat er moden, den har roen og pondusen og trenger ikke overdrive for å vise at den duger.

Jeg liker Ringmat. Jeg liker Achromat bedre. Filtmatta skal jeg lage julepynt av.
Du beskriver lyd på en billedliggjort måte som er lett å kjenne seg igjen i, veldig bra!! Dette med å kunne følge melodilinjer og rytmer, og høre instrumentenes naturlige klang slik du beskriver, er veldig viktig for min lytteopplevelse; og hvorvidt det er mer eller mindre bass, trøkk, dynamikk, tomrom, "hul igenom", sort bakgrunn, lys, mørk osv betyr null og niks for meg allikevel. Du snakker om de vesentlige ting i musikkgjengivelsen, ikke bare meningsløse variabler. Kanskje skulle du ha vært skribent :D

Jeg er enig med deg i beskrivelsen av Ringmat; den er veldig god og livlig, men jeg føler til tider at den kan gjøre noe musikk litt i overkant frempå, og at det noen ganger kan bli en liten ubalanse mellom høye og lave nivåer innad i f.eks et orkester.
Filtmatta er mer "balansert" der, og hvis Acromat også er det, og gir bedre innsikt men opprettholder den gode dynamikken og det rytmiske drivet fra Ringmat, så gleder jeg meg allerede :)

Mvh Vidar P

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke hørt nok på Acromat til å komme med verken bastante påstander eller nyanserte og presise beskrivelser.

Men, jeg synes musikken har blitt mer 'plutselig', dynamisk og transient. Det ble mer drama og liv, uten at det gikk ut over homogenitet og nøytral balanse. Jeg har ikke prøvd all verdens matter, stort sett har jeg hatt original filt i bruk. Audioquest sorbothane ble bare seig og daff hos meg, så den ligger under et eller annet et eller annet sted.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Pengvim, din Lux PD 300 skal ikke ha matte om du velger å bruke vakuum. Dropper du det, er det selvfølgelig en helt annen sak. PT. har jeg trøbbel med vakuumpumpa på min 350, og han som skal justere den er litt indisponert for øyeblikket, derforsatser jeg på å bruke netopp Achromat og Orsonic platestrammer i mellomtiden.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Vidar P skrev:
toriamos skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P

Du beskriver lyd på en billedliggjort måte som er lett å kjenne seg igjen i, veldig bra!! Dette med å kunne følge melodilinjer og rytmer, og høre instrumentenes naturlige klang slik du beskriver, er veldig viktig for min lytteopplevelse; og hvorvidt det er mer eller mindre bass, trøkk, dynamikk, tomrom, "hul igenom", sort bakgrunn, lys, mørk osv betyr null og niks for meg allikevel. Du snakker om de vesentlige ting i musikkgjengivelsen, ikke bare meningsløse variabler. Kanskje skulle du ha vært skribent :D

Jeg er enig med deg i beskrivelsen av Ringmat; den er veldig god og livlig, men jeg føler til tider at den kan gjøre noe musikk litt i overkant frempå, og at det noen ganger kan bli en liten ubalanse mellom høye og lave nivåer innad i f.eks et orkester.
Filtmatta er mer "balansert" der, og hvis Acromat også er det, og gir bedre innsikt men opprettholder den gode dynamikken og det rytmiske drivet fra Ringmat, så gleder jeg meg allerede :)

Mvh Vidar P
.... Satt oppe til kuene kom hjem i håp om å få en telefon fra Vadseth, hadde håpet på et saftig tilbud, men mannen har muligens ikke øyne for talenter. Nok om det! :)

Jeg synes Ringmat er en god platematte. Men den "friskheten" den tilførte lydbildet hørte kanskje ikke helt hjemme hos LP12? Litt sånn tilsatt syrlighet i suppa? Achromat "passer inn" i LP12 sin måte å spille musikk på. Hos meg ble bassområdet øyeblikkelig strammmet opp da filtmatta ble bytte ut med Ringmat. Med Achromat så blir det ikke naturlig å dele opp musikken i områder i det hele tatt.

Achromat spiller musikk. Den svinger i takt med resten av spilleren. Ringmat la seg litt mer "oppå" synes jeg. Dette sier jeg nå, men har vært svært førnøyd med Ringmat den tiden jeg brukte den. Tror ikke lydforandringen er større med Achromat VS filtmatten, enn Ringmat VS filtmatten men forandringen går i "riktig" retning synes jeg.

Jeg liker å direkte-sammenligne vinyl og cd og har noen platetitler på begge plattformer. Bruker fjernkontrollen på forsterkeren ( NAD C320BEE for tiden siden min Adyton Opera ble kidnappet av han som skulle oppgradere den) og skifter raskt mellom cd og vinyl. Har en Audio Note one DAC som er glimrende oppgradert av Upgrade Audio, noe som har gitt den en meget god dynamikk. Ved å spille samme låten og svitsje mellom mediene får jeg et godt inntrykk av forskjellen. Med Achromat var vinyl-lyden like klar og ren som cd. Like mye dynamikk, kanskje noe mer fylde i lyden på vinyl. Det som skilte mest var at vinyl hørtes mer organisk ut. En mystisk "ekthet" i lyden der cd opplevdes mer "kunstig." Litt som forskellen på tre og plast. Forskjellen er heldigvise ikke påfallende stor, men den er der.

Noen ganger gjør man en forandring i anlegget som intuitivt oppleves "riktig" - andre ganger må man tenke litt på det og blir liksom ikke helt sikker på hva man hører.
På LP12 opplever jeg Achromat som riktig.

Edit: 320BEE, ikke 325BEE

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Leste for en tid siden om en som kombinerte sin Roksan Rmat-5 og en Achromat, og rapporterte at han fikk i pose og sekk. Begge mattene bidro med sine spesialiteter tilsynelatende uten å motvirke hverandre.

Når jeg leste tilbakemeldingen din, toriamos, ble jeg nysgjerrig på om det gikk an å slenge Ringmaten under Achromaten og se som det ville skje noe tilsvarende.

Her er tråden, forresten:
http://www.roksan.co.uk/forum/viewtopic.php?t=259

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Kudos til deg, Toriamos. Dette var riktig god lese. At Achromat gjør det meningsløst å dele opp lydbildet er for meg en veldig god grunn til å fortsette å være tålmodig, og regne med at Trond på Maxwell ikke har glemt bestillingen. Ellers er jeg nok engang helt på linje med Vidar! ;) Hva med å ringe Vadseth? ;) Det er jo slett ikke sikkert han har lest dette her, vet du...... ;D

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Flott beskrevet, toriamos. Skal ikke ha en slik selv, men en ting er helt sikkert; du har fått meg til å glede meg veldig mye til å spille vinyl i hele morgen kveld når fruen er på førjulshandel med mor og søster :D
Takk skal du ha!

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Da er 5 mm bestilt fra Elusive sammen med testskiva til Hifi-News..! :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Legg merke til hva som ligger på tallerken her! 5mm kjøpt fra Needledoctor. 10 dager fra bestilling til levert. Fikk den på tirsdag. Helt akseptabelt.
Og lyden? Jo da, mer av alt. Dypere bass, mer distinkt mellomtone, smack i trommer og luftig topp med herlig utklingning av instrumenter. Angrer ikke et sekund.

Lars

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Detta gleder jeg meg til ja Sclalars! Jeg valgte Priority Mail, trur den skal være enda raskere.
Forresten, hyggelig å se en gammel kjenning i bruk på en meget bra spiller..! ::)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Du kjent'n igjen ja ;D ;D
Dumt at jeg hadde så dårlig tid når jeg var hos deg. Skulle vært artig å hørt på oppsettet ditt. Var jo ett veldig ryddig og delikat ett sådann! Men, du må vel spille temmelig høyt for å overdøve nabo'n? ;D ;D

mvh
Lars

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Må jo si Benz'en passa estetisk veldig godt til spilleren din òg Sclalars, får håpe du fortsetter å være like fornøyd med den framover! :)
Hadde du hatt bedre tid skulle du fått deg en liten dose med heavyrock, det skulle ha vært meg en glede..! ::) Og når naboen begynner å rase som værst, tenker jeg bare, -neste gang er det min tur..hehe.. ;D

S

Stover

Gjest
Du beskriver lyd på en billedliggjort måte som er lett å kjenne seg igjen i, veldig bra!!
Dette er min opplevelse også.
Sist du var på kaffe Toriamos, nevnte jeg nettopp dette, at du er god til å beskrive det du hører.

Får prøve mer kaffe ! Vinyl kan jeg ikke by på enda !

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
555
Sted
Stockholm
Tja, da har jeg prøvd Funk'en en god stund, og jeg har faktisk gått tilbake til filtmatta. Funk er god på å få fram dynamikk og liv i mellomtone og bass, men på min Wilson-Benesch The Circle, blir også mye av lufta i toppen borte; det virker som om mellomtone og bass legger seg litt mer frempå enn diskant, og det likte jeg dårlig i lengden merker jeg. Det jeg likte godt med Funk var at lyden ble frigjort litt mere, akkurat som om den løsna litt mer fra høyttalerne. Men når lufta ble borte hos meg, mista jeg liksom litt av "kosetoppen". ;) Hadde vært interessant og hørt om noen andre har lignende erfaringer..? :)

PS, VTA ble justert i henhold til høyde endringen..;)

Topp Bunn