Digitale avspillere Fullstendig latterlige og useriøse tester

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.344
Torget vurderinger
18
Alle disse testene er jo høyst subjektive. Når det gjelder forskjellene på moderne og riktig konstruerte dacer så mener jeg de er ytterst små. Jeg har hatt både Naim Dac og Benchmark DAC1 usb og forskjellene på disse to er etter min mening helt marginal. Jeg tviler på om jeg hadde klart å skille de i en blindtest.
haha :)
Det som virkelig er morsomt er at du hisser deg opp over en test i et Hifi-blad, men det blir vel slik når man besitter den objektive sannhet.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Iallfall er det ganske udiskutabel skilnad på ein kald og ein varm forsterkar. Om du ikkje trur meg, prøv ein rør-riaa...
Det kan hende når det gjelder rør og klasse-A, men det er heller ikke noe problem å finne utstyr som låter klin likt "varmt" som "kaldt". Klasse-D for eksempel.
En klasse D forsterker kan vel ikke kalles varm selv etter lang tids bruk.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Gjeld vel ikkje alle klasse D? Meiner det var ein (rett nok liten, absolutt mindre enn på mange konvensjonelle effektforsterkarar) skilnad mellom dei største effekttrinna frå NuForce, men finn ikkje att notatane mine....

Og få har vel klasse D-baserte konstruksjonar i riaa og forforsterkardel.
Jeg ser egentlig ikke annen grunn til at klasse D (digital) benyttes enn ekstrem høy virkningsgrad / lite tap.
I småsignal kretser har det ikke noe for seg.
Der er det "klasse A" som råder. Egentlig ikke noe poeng siden de er lineære alle som en.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Er glad jeg ikke er leser av disse latterlige og useriøse tester de siste 20 åra, selv om det kunne ha løftet skulderhøyden noe, og nesa pekt mere opp mot skyene.

Mine Tandberg 3006A låter best etter en halvtime med oppvarming, gjelder også Adcom GFA 5500.
Begge blir ganske varme etter en times bruk.

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Antall liker
205
Jeg har for lengst sluttet å lese tester i blader. OK, Stereophile er unntaket.
Det holder å bla igjennom noen eksemplarer av Lyd og Bilde og lese overskriftene for å forstå. Fullstendig ukritiske.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er glad jeg ikke er leser av disse latterlige og useriøse tester de siste 20 åra, selv om det kunne ha løftet skulderhøyden noe, og nesa pekt mere opp mot skyene.

Mine Tandberg 3006A låter best etter en halvtime med oppvarming, gjelder også Adcom GFA 5500.
Begge blir ganske varme etter en times bruk.
Nå må jeg få lov til å kverulere litt igjen: Hvis du ikke har lest "latterlige og useriøse tester" de siste 20 årene, hvordan kan du da vite at de er "latterlige og useriøse"?

Sist redigert:

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Antall liker
916
Det finnes vel ikke noe som heter objektiv testing?
Man kan vel egentlig ikke ta noen slike tester helt seriøst. Da man ikke har nøyaktig det samme utstyret selv.
Man kan vel kanskje gå så langt at man synes det er interessant , men det er først og fremst den totale summarum en tester hører i
ett gitt rom.
Og når en tester fra ett skjent hifi blad sier alt låter bra,så er det kanskje fordi alt låter bra. Eller fordi han har lyst på flere test eksemplarer fra andre leverandører. Slik at han kan beholde jobben.

Og når en tester indirekte sier at det er lite forskjell mellom to produkter så har han vel rett til det.Etter han sin oppfatning kan det jo være slik.

Husker fra den gang jeg solgte slike ting selv at kundene ville ha meg til å mene noe om ting og kombinasjoner jeg aldri hadde hørt.
Og selv om man kanskje kan tenke seg til ting fordi man har hørt produktene i andre kombor så kan man fort ta feil.

Og enkelte ganger når jeg ba kundene om å høre selv å låne hjem ble de skuffet. Enkelte ganger så følte jeg meg som en hifi Profet.

Selv om det er slik at hvis "han" har ett anlegg som låter dritbra,så vil det alltids være også andre som liker det. Så er det ikke gitt at det låter bra ett annet sted med andre forutsetninger.

Og alle de som kom for å høre på en cd spiller før de kjøpte???? Hvordan klarer man det når forutsetningene hjemme var helt annerledes..

For de kundene som hadde skjønt noe av dette så lot vi dem ta med hele anlegget sitt så de kunne høre forskjell. Evt at de tok med seg det de ville bytte ut for å høre forskjellen hos oss før de bestemte om de ville deponere på en for hjem lån.

Folk må begynne å høre på ting hjemme og selgere må stille med hjem lån.

Og folk må ikke være så forbanna red for at andre ikke hører/liker det samme.
Det er ditt anlegg og din musikk.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.828
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Alle tester i magasiner er skrevet med det for øyet; å selge magasinet (!)

Å tro noe annet er å være naiv (men hvem vil vel ikke være det, vi ønsker alle å bli lurt (i hvert fall til å tro at vi har investert i det beste utstyret selv)), dersom testen er litt informativ (gi noe informasjon som kan tolkes og kjennes igjen dersom man noen gang lytter til testobjektet selv) er jo det engentlig bare en bonus.

Når dette er sagt betviler jeg ikke testernes ønske (oftest genuine ønske) om å opplyse og informere leserne om testobjektenes gode og dårlige sider/egenskaper, men å bruke det som sannheter for å kjøpe eller gidde å prøve selv er ikke alltid like smart

God Jul

Brød og sirkus til folket!

leifarild

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2012
Antall liker
205
Og folk må ikke være så forbanna red for at andre ikke hører/liker det samme.
Det er ditt anlegg og din musikk.
Bra sagt. Folk må stole på seg selv, og vite hva som de selv synes er bra lyd.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
198
Torget vurderinger
8
Alle tester i magasiner er skrevet med det for øyet; å selge magasinet (!)

Å tro noe annet er å være naiv (men hvem vil vel ikke være det, vi ønsker alle å bli lurt (i hvert fall til å tro at vi har investert i det beste utstyret selv)), dersom testen er litt informativ (gi noe informasjon som kan tolkes og kjennes igjen dersom man noen gang lytter til testobjektet selv) er jo det engentlig bare en bonus.

Når dette er sagt betviler jeg ikke testernes ønske (oftest genuine ønske) om å opplyse og informere leserne om testobjektenes gode og dårlige sider/egenskaper, men å bruke det som sannheter for å kjøpe eller gidde å prøve selv er ikke alltid like smart

God Jul

Brød og sirkus til folket!
Selger vel ikke mindre ved og skrive en ærlig test. Betyr ærlig att produktet er dårlig, da er det vel bare den konkrete importør (fabrikant) og eventuelt eiere av produktet som blir sure. Anonser vil jo bladene gjerne selge.

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011
Antall liker
142
Sted
Lier
Torget vurderinger
11
Hjemlån av utstyr.

Mange av de mindre hifi sjappene er villige til å la deg prøve utstyr hjemme. Dette er den beste måten å finne ut om man liker ett produkt eller ikke. Rommet har stor innvirkning på lyden i tillegg til synergieffekten produktene immellom og ikke minst personlige preferanser. Har hatt ganske mye forskjellig utstyr i løpet av mange år og synes det låter best etter å ha stått på i minst 1 time, etter midnatt opplever jeg at det låter enda bedre ( renere strøm)?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.460
Torget vurderinger
2
Hehe, det eneste jeg registrerer en hi-fi anmelder ikke tør begi seg ut på, er hvor bra div. volumkontroller på DACer er. Om de er så bra at man sparer denne forforsterkeren til 20 - 40 tusenlapper eller ikke. Vel, til nå har vel ingen produsent tørt gå ut å fortelle at volumknotten i en DAC er like bra som en forforsterker, så da er vel svaret gitt i nettopp det.
Åpenbart har du ikke lest så mye av undertegnedes tester, da.
Sjekk for eksempel min test av Hegel HD25 i Fidelity.

Mvh
Håkon Rognlien

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Finnes nok av tester man kan undre seg over.
Lasse Svendsens gode omtale av 2 SKullcandy modeller.
Gunnar Brekke sine DIY høyttalere
Ymse Edge omtaler
+++

M

MusicBear

Gjest
Jøss, jo jeg har vel lest omtrent alt du har skrevet, Haakon!

OK, frem med Fidelity nr. 61 igjen, samt lese alt skrevet om Hegel HD25 på audiofidelity.no også.

Først, Haakon, skal jeg innrømme at den gang var ikke Hegel HD25 så aktuell for meg = jeg leste ikke din omtale med lupe = jeg hadde glemt hva du (og Knut) skrev den gang.

OK, dette er nå gjenlest. Og først nå fra meg; 1000 takk for bryderiet med å utprøve volumkontrollen også. Fordi jeg selv i en butikk ikke klarer å stå der og vri på denne, og med det kunne mene eller vite hvor bra eller ikke bra den er. Noe du/dere og andre hi-fi journalister er de eneste som kan, i tillegg til at det sitter en masse halvraringer hjemme og mener det dere skriver er bare tullball.

Eneste aber, med å gjen-lese gamle Fidelity, forresten. Er at man blir litt sånn forbanna. Irritert! På alle annonsørene som IKKE forstod å vise sin besøkelsestid i Fidelity, som jeg mener er årsaken til at dere la inn årene - dvs. ikke god nok lønnsomhet - og hvorfor skal man da fortsette med noe som helst...?

Har sagt det før, i en annen tråd her, at jeg ikke fatter at det ikke finnes en Mikael Dreggevik fyr til her i Norge med så mange rikinger. Som i stedet for å kjøpe opp en forsterkerprodusent i stedet hoster opp valuta for å fortsette et nordisk råbra Fidelity. Så bra at annonsørene velger våkner opp og blir med - de også!

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Gjeld vel ikkje alle klasse D? Meiner det var ein (rett nok liten, absolutt mindre enn på mange konvensjonelle effektforsterkarar) skilnad mellom dei største effekttrinna frå NuForce, men finn ikkje att notatane mine....

Og få har vel klasse D-baserte konstruksjonar i riaa og forforsterkardel.
En liten morsom sak (som antageligvis ikke har en døyt med denne tråden å gjøre, men uansett): De siste årene har det dukket opp en rekke bassgitarforsterkere basert på klasse d teknologi (såkalte "microamps"), og konsensus blant de fleste bassister er at disse jevnt over gir en lyd som heller mer mot den klassiske varme rørlyden, enn den typiske transistorlyden som gjerne oppleves som kald og klinisk.

Om ikke annet, så er det interessant at klasse d oppfattes såpass forskjellig av ulike brukergrupper.

S

Syncrolux

Gjest
Jeg spiller bass og jeg liker klasse-D veldig godt i den sammenhengen også, såvel som til hifi.

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Jepp. Har en Ampeg PF-500 topp, og den gjør absolutt jobben sin. Ikke høres den blodfattig ut, eller mangler bunn/kjøtt på beinet heller.
Merkelig det der... :rolleyes:

M

MusicBear

Gjest
Henger meg på dere Crusty og Simprolux, har selv en 350 w Hartke combo bassforsterker, hvor klasse D teknologien både gir pudding til P-bassens E streng og ellers ikke virker hverken blodfattig eller kald.

Kan også nevne at denne combo forsterkeren - med fire 10" elementer som både byr på kontroll og dybde - noen ganger har fått meg til å tenke på om 4 stk. subber fra "dynamikk-higerne" System Audio kunne gjort saken i hjemme anlegget.

Med totalt halvannen kW forsterkereffekt, muligheter for å veksle mellom bassrefleks og lukket kabinett, og de muligheter for eksperimentering av plassering fire enheter gir; herav en i hvert hjørne.
System Audio SE 200mkIII Subwoofer - Sort høyglans

Beklager avsporingen, forresten.

Topp Bunn