Full fart fremover i alle retninger hos McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Etter noen år med denne hobbyen, 70-80 produkter som har vært innenøm dørene uten kabler talt opp, ble jeg litt lei av det hele. hvor ble musikken av. Jeg har i lengere tid gått i tenkeboksen på hva jeg skal gjøre med dette og jeg har tatt en avgjørelse. Jeg begynner fra scratch. Selger rubbel og bit stort sett og tråkker en ny sti.

Første nyhet som snart er påvei om alt går som planlagt er disse;

http://www.tektondesign.com/ModelOB65en.htm.

Bak bafflen er det ett tilsvarende element som spiller opp mot tak og sitter i bass reflekskasse.

De er fri for delefiltre og spiller brukbart til 50hz.
Bla dere ned nesten til midt på denne siden for baksidebilde av høytaleren.

http://tektondesign.wordpress.com/

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Tid for en liten oppdatering her. Full fart fremover ble det desverre ikke ettersom Eric Alexander i Tekton design mente det var for langt til Norge, så han ville ikke sende meg noen høytalere. Godt mulig det er fordi jeg stilte endel tekniske spørsmål tilslutt. kanskje like greit at jeg ikke handlet med denne personen/firma.

Som følge av dette ble jeg litt furt og dro derfor innom Kontrapunkt på slutten av dagen å bestilte meg radikal motorstyring til min LP12 som jeg forhåpentligvis har på min kjære dame iløpet en 1-2 uker.

Det skjer litt til også, men jeg drypper mer om det senere om ting løser seg slik jeg håper det vil;-)

McLaren

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Fremdeles hemmelighold her?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Ettersom dette ikke går i lysets hastighet, får jeg dryppe litt.

Jeg har solgt en Benz Ruby, solgt 3 par Dynaco forsterkere, sporet opp en gammel kjenning, iallefall lillebroren til min gamle kjenning.

Vi får se om denne dukker opp innen kort tid.

Godt mulig McLaren skal rydde unna litt annet utstyr før vi setter inn siste støt for hva som skjer fremover.

Mye bør være gjort iløpet av sommeren. Første skritt er Linn Radikal motorstyring for min LP12. Det blir motorstyring nr.4 jeg har på LP12.

Bilder kommer nok skal dere se!

Jeg er ute etter noen lange høytalerkabler, noe jeg har funnet frem til etter hva jeg tror.
det er snakk om 8m-9m lange strekk. Mer om dette straks bestilling er sendt inn.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Motorkraft er viktig på platespilleren! Ikke glem å sett på en skikkelig strømkabel! Høres litt rart ut ;o)

Full fart er bra!

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Skikkelig nettkabler er brukt hele veien. PS Audio hjelper til med dette. PLus og Statement nettkabler er brukt.

jeg har idag slått til på en gammel kjenning, en særdeles varm og tung en som plukkes opp til uka.

Jeg hadde en slik, eller skal man si 2 for noen år tilbake og ikke glemt disse. Jeg trenger ikke så mye krefter nå som jeg gjorde da, så det holder med en denne gangen. Ikke er de lette å få tak i heller;-)

Noen som vet hva det kan være? Ellers er det oppryddning i hifikomponenter jeg ikke bruker som er lagret. neste mann ut er en Sim Audio Supernova cd spiller/dac jeg ikke bruker mye. God sak, men jeg spiller stort sett bare vinyl når jeg lytter. Om noen er interessert så send pm eller vent på annonse.

I stuen befinner det seg 2 langvegger med vinyl stort sett fra gulv til tak. Alt av digitale ølbrikker er lagret ett annet sted og pakket bort. Alle skiver er lagt inn på pc og iTunes oppgir 144 dager musikk, 53.411 sanger og 4177 album. Det er nok og ta av. 1.3TB i Apple lossless rippet en etter en. i 3-4 måneder.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Full fart fremover i aille retninger hos McLaren

It's back.... Klasse A vil kle de kommende fulltonene godt... Bilder kommer av re-anskaffelsen.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Kan gi ett hint:

Forrige gang jeg hadde disse, ble jeg nødt til i bære disse 7 etager ned og inn i bakgården hvor bilen stod. Såklart måtte det være 2 kabinetter av rundt 20 kg.

Disse kom da fra en forretnining i Oslo som har flyttet nå.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
211 skrev:
Kan anbefale en passende plate til lytt når alt er på plass:

Kan finnes bl.a. på amazon

;)
Den var ikke dum.

Må finne den på vinyl.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Da er den kommet i hus, dvs det gjore den igår aften.

Jeg hadde 118w kl.A monoblokkene av denne for 8 år siden og savnet de siden jeg var dum og solgte de. Så derfor har jeg sporet opp en ny sak. Ikke 118w kl.A monoblokker denne gangen, men en 2x78w kl.A

Denne er større enn den fremstår på bildene, når den er i drift kan du glemme å ta på kjøleribbene da de blir meget varme. Den veier ca 20kg, kanskje litt under og er noe dritt å drive for en preamp.

MEN! Jeg husker an avsindig stram og dyp bass, en sinnsykt oppløst mellomtone/diskant og ett stort gjennomsiktig lydbilde.
Når jeg får koblet denne til aner jeg ikke da jeg er i mangel på preamp. Metaxas Ikarus klarer seg fint i sjefsrollen sålenge. Jeg har ikke vasket/tørket av forsterkeren på bildene under, bare sveipet kjapt over med hånden.

Det er forøvrig snakk om Zapsolute mk.4, 2x78w Kl.A

Vedlegg

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Med de så trenger du iallfall ikke panelovner i stua ;D

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
mener de gamle monotrinnene mine trakk rundt 800w på tomgang. denne trekker bare 270w på tomgang. Den blir warm, svært varm så jeg vurderer den en plass på topp av racket. sammen med LP12.

De gamle 118w kl.A jeg hadde trakk ett par Proac 2.5 med glans.

Denne blir varmere enn min tidligere Rogue Stereo 90 røreffekt;-)

McLaren

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Klasse A er gøy!

(Og varmt)

Jeg har hatt Musical Innovation sin 30w, og den trakk opp et stort lydbilde. Hadde også anledning til å høre Dali Gravity som drev et par Dali Megaline hos Dali i Danmark. En sjelsettende opplevelse!

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.357
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Da er den kommet i hus, dvs det gjore den igår aften.
Meget praktisk å sette av/på bryteren på baksiden; særlig på en klasse A forsterker. Noen ganger lurer jeg på om konstruktører er retarderte ::). Hadde disse konstruktørene laget en bil hadde de plassert tenningslåsen i bagasjerommet....

Sikkert en bra forsterker men utstyr med av/på bryter bak gjør meg rasende..... :p

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
i klasse AB bruker den 27 watt på tomgang, ikke noe å bry seg om så den kan bare stå på kontinuerlig. Man kan sette den ene bryteren i midtstilling, så står den på en slags auto funskjon. Den går til klasse A straks den får signal, deretter om den ikke får signal på noen minutter går den i klasse AB. Eller man kan tvangskjøre AB eller A alt etterson. Før hadde jeg monobokkene mine på gulvet da disse har ett greit fotavtrykk og varme som ikke alle rack er så glade i. Denne kan for havne på toppen av racket.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Da har Metaxas Ikarus blir avsatt fra tronen.

Der står nå en dansk varmeovn og tryller frem de vakreste toner.

Jeg sitter dog uten preamp så det er full pupp inn balansert fra cd spiller til effektrinn. Det spilles kun av fra PC via Squeezeboks da jeg kan bruke denne som volumkontroll inntil videre. Sikkert ikke optimalt, men det fungerer. Forsterkeren var akkurat som jeg husket, kan ikke si annet en hvor dum jeg var da jeg solgte 118W monoblokkene jeg hadde av denne meget opegående kl.a forsterkeren.

Her gjengis spekteret fra grunnmursrivende frekvenser til de høyeste overtoner med en vanvittig selvfølgelighet!

Da starter jakten på preampen. Det er noen tusen plater i stua jeg ikke får spilt slik ting står nå.

McLaren

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.433
Sted
Siggerud
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Da har Metaxas Ikarus blir avsatt fra tronen.

McLaren
Av nysgjerrighet, hvilken årsmodell er Metaxaen din? Jeg hadde en Ikarus fra tidlig -90 tall jeg husker som en god forsterker, men jeg vet det kom en ny versjon noen år senere. Har forresten fortsatt en Iraklis med tilhørende pre- stående på reservebenken.

Mvh

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Da hadde jeg en preamp på hånden, men kjøper endret men pris/kjøper sett fra min side etter vi hadde inngått avtale. Vi var uenige om dette, men det var surt.

Dukker ikke op mye gode preamper her ute på børsen omdagen spør du meg.

McLaren

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Siden du starter på nytt....

Grunnstammen i et avhengighetsskapende musikkanlegg er
1. Klasse A transistor effektforsterker
2. Rør preamp med katodefølger i utgangen
3. Tannoy dual consentric "one point source" fulltone-element med AlNiCo-magneter

Så krydrer du med kabler, platespiller og pick-up etter smak og behag.

En long-term stamme - om du spør meg! :)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg vurderer TVC basert preamp. Jeg har adri hatt dette før, så det hadde vært moro å prøve.

Stereoknight enigma er der lupen nå.

Høytalerne mine våknet skikkelig til liv med annet enn rørutstyr, så de ryker ikke så fort. Potensialet kom ut på en helt annen måte når masse strøm styrer de.

Det er snakk om Merlin TMS MMe.

Av høytalere står Magnepan 1.7 på lista mi. Av alle høytalere jeg har hatt har Magnepan stått som en milepæl. Hadde 3 par av de. MGSE, MG12 og MG1.6QR som storfavoritt.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Store ting har skjedd. Idag ble Linn Radikal motorstyring til min LP12 hentet, samt jeg impulshandlet en Uphorik riaa fra samme merke jeg har vurert en stund. Et eller annet sted på veien så har min Lyra Dorian fått seg en smell, noe som ikke er mulig mener jeg, så reserveløsning ble handlet inn. En Ortofon Salsa som bør høres bedre enn den ser ut når den er spilt inn.

Av mangel på preamp ble jg sendt med en Lin Unidisc som preamp.

Utrolig lavt støygulv merker jeg her, men det er er for tidlig å evaluere noe som helst før PU er spillt inn. 30-40 timer så er mye gjort tenker jeg.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Siden sist:

Music First Classic TVC pre-amp handlet inn. fungerer meget godt!

4-5 par høytalere siden forrige oppdatering og 2 av disse DIY. Det siste paret blir nok nesten ferdig ila helgen, dvs spillbare imorgen eller ikveld.

et ene paret er storebroren til en anne høytaler jeg hadde for rundt 2-3 år siden som ikke var lette¨å få kloa i.
Et par var impulskjøp som fungerer over all forventning når de får krøpet under huden på en. Ett par var/er Nagaoka bakl ladede horn med Fostex FE203En-s som kommer til å legges ut for salg da størrrelsen ikke slo helt an her hjemme.

Fortiden forskes det på 5" coax element som garantert ville overasket en hver som fikk lytten på disse. Det bygges idag en stor kasse til disse etter info jeg helt tilfeldig plukket opp på en tysk nettfora for lenge siden. Jeg vet ikke om det er hold i disse fakta jeg har funnet så jeg bygger i blinde for og si det sånn.

Det kommer nok litt bilder her.

McLaren

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.617
Torget vurderinger
24
McLaren skrev:
Siden sist:

Music First Classic TVC pre-amp handlet inn. fungerer meget godt!

4-5 par høytalere siden forrige oppdatering og 2 av disse DIY. Det siste paret blir nok nesten ferdig ila helgen, dvs spillbare imorgen eller ikveld.

et ene paret er storebroren til en anne høytaler jeg hadde for rundt 2-3 år siden som ikke var lette¨å få kloa i.
Et par var impulskjøp som fungerer over all forventning når de får krøpet under huden på en. Ett par var/er Nagaoka bakl ladede horn med Fostex FE203En-s som kommer til å legges ut for salg da størrrelsen ikke slo helt an her hjemme.Fortiden forskes det på 5" coax element som garantert ville overasket en hver som fikk lytten på disse. Det bygges idag en stor kasse til disse etter info jeg helt tilfeldig plukket opp på en tysk nettfora for lenge siden. Jeg vet ikke om det er hold i disse fakta jeg har funnet så jeg bygger i blinde for og si det sånn.

Det kommer nok litt bilder her.

McLaren
Det ble for snaut, ja.. 8) 8)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Var ikke helt hva jeg trodde jeg fikk etter prosjektet var fullført. Låter bra, men ikke min gate.

Jeg har satt en slik (http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=234&Itemid=221) i en 30L bassrefleks. Bikker ned i 30hz.
De satt i en 5L kasse og fungerte godt der, men de ble for feite i bassen der. De nye kassene er ikke tunet skikkelig enda, har nettopp båret de ned i stua, men den ene låta jeg spilte viste at her spilles det skikkelig god bass, ikke mye men god og dyp om plassering/kasse tunes riktig.

Prosjektet innebar stikksag, pussemaskin, håndoverfres, drill, masse treverk, lim og en dynge tvinger.

Tok en sjangs på Mundorf kobber terminaler som var meget flotte å se til, samt montere, men jeg hadde tatt for mye Møllers tran så den ene knakk under tilstramming men gamle onkel Mc ordnet det på annen måte.

McLaren

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.617
Torget vurderinger
24
Neinei og nei.. du skal IKKE bruke den store rørtanga på de Mundorfene..

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
pengesluk skrev:
Neinei og nei.. du skal IKKE bruke den store rørtanga på de Mundorfene..
Fant det fort ut ja, men jeg fikk fikset på en snedig måte. Får dog ikke brukte spader i den ene terminalen.

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
De nye apekistene var greie å tilpasse sub også;-)

Har slitt litt med cdette med andre par.

Dette kan begynne å smake fugl...

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Dette har da skjedd den siste tiden.

Bakladede Fostex FE203En-S er solgt. Dynabel Superexact inkl. Stativer er solgt. Mark &Daniel Maximus Ruby er solgt.

Aragon 47k er solgt og Sim Audio IPS MM riaa skal legges ut for salg.

Jeg var innom en musikktråd på forumet her isted som satte igang ett plateskred. 18 album er nå på vei, sammen med en eske Mundorf gull/sølv i Olje jeg har bestilt via Mala Audio.

Alltid moro med noe å se frem til!

Topp Bunn