FUBAR II USB DAC ?

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Bestilte denne på impuls fra Canada, bare for å komme i gang med dette. Koster ca en tusenlapp inkl. expressfrakt, og så blir det vel moms da.
Er det noen som har, har kjennskap eller erfaringer med denne ?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
FUBAR ?? Tuller du? ;D

FuckedUpBeyondAllRecognition...

Og nei, kjenner dessverre ikke produktet men fikk meg en god latter! ;D
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Ok, dette visste jeg ikke, teit navn altså. Men latteren fikk du jo gratis og den forlenger som kjent livet ditt !
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Hei. Linken er http://www.audiophileproducts.com/fubar2
Ville bare forsøke noe billig bare for å komme i gang med en løsning. Flytter utenlands og ville ikke drasse med meg mange hundre CD'er så jeg kjøper en ekstern hardisc til min laptop og dermed får jeg med all musikken i en liten boks.
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
LydMekk skrev:
FUBAR ?? Tuller du? ;D

FuckedUpBeyondAllRecognition...

Og nei, kjenner dessverre ikke produktet men fikk meg en god latter! ;D
Det er lest.
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
For å være ærlig har jeg ingen kjennskap til produktet, men jeg trenger en usb dac og fikk tilsendt linken fra en venn. Så får jeg i hvert fall lyd ut av PC'en når jeg har fått lagret musikken. Så får jeg vurdere evt. oppgraderinger etterhvert. Derfor spør jeg om noen har kjennskap til produktet. Hjemmesiden deres virker jo ok, og prisen alt i alt blir jo under 1300,- så jeg kreperer ikke om det går galt. Mange typer produkter har jo i dag en utrolig kvalitet til lav pris.
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Det svenske magasinet Hifi & Musik hadde for en tid tilbake test av et utvalg komponenter fra Firestone Audio, inklusive Fubar II. Mener å huske at de var begeistret for produktet. Jeg kan se om jeg finner igjen artikkelen og eventuelt scanne den for deg om du er interessert.
Ellers kan du bestille artikkelen på denne lenken: http://www.hifi-musik.se/?page=2#
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Hei. Det var jo utrolig hyggelig av deg. Tar gjerne i mot tilbudet, men hvis du sliter med å finne det, så ikke mas med det.
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Tilgangen til scanner er heller laber i min feriemodus, men jeg har funnet testen og siterer følgende (på svært fritt oversatt svensk):
"I blant opplever man å teste produkter som det er nærmest umulig å levere tilbake. Det hender sjeldnere og sjeldnere, men da jeg koblet Fubar II mellom min iBook og hifianlegget mitt fikk jeg ikke gjort mye jobb... Faktum er at resten av kvelden gikk med på å spille meg gjennom min samling MP3'er - en samling som aldri tidligere har hørt så bra ut.
I likhet med Firestone Audios hodetelefonforsterker Cute Beyond er lyden veldig tydelig med en relativt nøytral klang. Sammenliknet med lyden fra PC-ens hodetelefonutgang får musikken langt mer tyngde, flere detaljer og en mer tredimensjonal presentasjon som gjør de komprimerte små langt mer lyttervennlige. Viktigst av alt er allikevel det medrivende draget som er en effekt av en herlig perfekt timing. Fubar II er dessuten svært billig i hifisammenheng og har potensiale til en naturlig følgesvenn mellom databasert avtasting og flotte anlegg fra budsjettklassen og oppover.
(...)
Spørsmålet som nå gjenstår er hvor lenge jeg selv kan være foruten en Fubar II nå som testperioden er over..."

Jeg tror du har gjort et godt kjøp om man skal stole på denne omtalen. Har selv sett på denne en stund, og vet at det også finnes forhandler i Danmark - http://www.headaudio.dk/
Det er også kommet en nyere modell, Fubar III. Denne har integrert hodetelefonforsterker.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Hmm... Denne var veldig lik Trends UD-10... Størrelse og chassis.. Ser ut som det er en slik som er bygget om.

Og den låter fint den :)

Pk
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Tusen takk stoffe. Det var snilt gjordt av deg å bruke tid på dette.
Dette virker jo veldig lovende for en drøy tusen lapp. Om en ukes tid har jeg vel hele oppsettet ferdig om ikke fortollingen her i Norge tar evigheter. Det blir spennende ! Har jo brukt PC'en noe til musikk, men med lange dårlige
kabler fra hodetelefonutgangen, så dette blir nok et løft.
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Min Fubar usb dac dukket opp fra Canada i dag. Jeg er helt grønn på dette, og får ikke lyd ut av dacen. Det første jeg gjorde var å lodde på norsk nettplugg på trafoen og den fikk strøm. Den er spesifisert som følger:
Input: 100-240 V ac /47-63 hz. 1A. Output 24V dc/0,5A. Max 12 W. Jeg har rippet inn musikk på Windows Media Player og det spiller både på innebygde høyttalere og via hodetelefonutgang til forsterker. Usb kabelen som fulgte med har normal usb plugg til PC'en og liten til dacen, så det kan ikke gjøres feil. Og signalkabelen har blitt koblet til en inngang som jeg vet virker. Jeg har forsøkt alt av innstillinger på lyder i kontrollpanelmenyen. Jeg har tilkoblet en ekstern Western Digital 1000 gb harddisc for lagring av musikken. Dacen har tre lamper: 1 blå kalt power som lyser konstant når den er påslått. En rød kalt suspend som lyser hvis jeg drar ut usb kabelen, og en grønn kalt playback som aldri lyser.
Mine spørsmål er:
1. Må det installeres drivere eller noe slikt for å få lyd ut av en usb utgang ? (De virker på alt annet)
2. Må jeg ha en annen strømforsyning ?
3. Er apparatet defekt ?
4. Må jeg ha et ekstra program mellom Windows Media Player og resten av systemet ?
5. Må jeg gjøre endringer av noe slag i PC'en, og i tilfelle hvilke ?
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Hei. Du må antagelig vis gå inn i kontrollpanelet i windows og velge usb dacen som lydkort istedenfor det interne. Kan hende du trenger driver, men jeg tror ikke det. Vet ikke akkurat hvor i kontrollpanelet dette er (jeg har mac selv), prøv deg frem, ellers så kanskje noen andre kan gi deg detaljerte instrukser.
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Jeg er dessverre ingen dataracer, og har rotet rundt i kontrollpanelet uten å finne ut av dette. Har sjekket alt under "lyd og lydenheter", men finner ikke noe fornuftig. Er det noen som kan gi meg en forklaring på hvordan man får lyd ut av en usb utgang, og gjerne med teskje. Utgangen virker på alt annet jeg har, printer, mus, tastatur, webcam og harddisc. Maskinen er en Fujitsu Siemens Amilo laptop som kjører Windows XP.
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
FUBAR II USB DAC ? Et siste forsøk på å få hjelp !

Jeg får altså ikke lyd ut av min usb dac. Skal forsøke å være så konkret som mulig.

1.Strømforsyningen som fulgte med og som ble tjuvloddet med norsk nettplugg er spesifisert input 100-240Vac/47-63 hz, og apparatets powerknapp lyser.

2 Tilkoblingene er garantert riktig gjort, det er jo praktisk talt umulig å gjøre feil.

3. Windows Media Player som jeg bruker virker perfekt internt eller via hodetelefonutgang.

4. Alle usb utgangene har alltid fungert perfekt på alle andre slags apparater.

5. Jeg har forsøkt alle innstillinger under lyder og lydalternativer i kontrollpanel menyen.

6. CD-spiller virker på samme kabel/inngang på forsterkeren.

7. Har jeg likevel oversett noe. Må det installeres en driver eller noe annet ?

8. Er det andre innstillinger som må gjøres på maskinen ?

ELLER: KAN JEG KONSTATERE AT APPARATET ER DEFEKT ???
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Hei skal bestille en fubar dac/hodetelefonforsterker fra danmark og det skal ikke være nødvendig å installere noen drivere til disse.
resten av spm får du ta med noen andre.

Håper det ordner seg. mvh
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
rart du ikke får noen svar fra noen windowsbrukere her. Jeg har som sagt mac, og husker ikke helt hvordan dette er i Windows.
Men jeg ville prøvd omstart av maskinen. sett inn usb kabelen når maskinen er helt ferdig startet opp. se om det kommer noen melding i windows (nederst i høyre hjørne). I det programmet du bruker til å avspille musikk er det kanskje en innstilling der du kan velge hvilken lydenhet du skal bruke. Se om den er der. Evt prøv et annet musikkprogram og se om du får lyd.
Du sa du har sett under lydenheter i kontrollpanelet. hva står det der, står usben der?
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Jeg har forsøkt ditt råd om restarting av maskinen og så plugget inn usb kabelen, men det kom ingen melding fra Windows i høyre hjørne. I Windows Media Player finner jeg ingen innstillinger om lydenhet, og jeg har forsøkt å kjøre internettradio, men fremdeles ingen lyd. Det eneste jeg finner i kontrollpanelet om lyder hvor usb er nevnt er en innkobling for usbhøyttalere. Har selvsagt prøvd dette, men det er like dødt. Problemet er at jeg ikke kjenner noen andre som har usb dac, så jeg får ikke testet om det er apparatet som er dødt. Jeg får skrive til leverandøren og høre om de har noe fornuftig og si. Mye tyder jo på at det må være apparatet som er dødt, men vil jo være takknemlig om andre kan ha noen forslag, så jeg slipper å sende apparatet tilbake. Er jo så spent på å prøve dette.
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Jeg gir meg ikke helt. Fikk et tips av en bekjent om at i utgangspunktet er usb innganger og ikke utganger. Dette hadde ikke mitt enkle PC-hode tenkt på. Betyr det at jeg må snu en usb inngang til en utgang for å få musikk ut av den, og i så fall hvordan gjør jeg det ? Med teskje takk !
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Fra audiophileproducts.com sine sider:
Installation of a USB DAC like the Fubar II or Fubar III is totally “plug and play” and requires no drivers or additional software.

Så det stend altså i bokji at du ikke trenger å installere noe som helst for å få denne boksen til å fungere. :)

Men jeg kan jo spørre om du i det hele tatt får opp en melding om at Windows har funnet ny hardware når du plugger inn denne boksen (med strøm på selvsagt)?
Du skal da få opp en melding om at ny hardware er funnet og at det er ett "USB lydkort".
Hvis ikke har du ett problem og jeg ville da ha sjekket at USB portene på laptopen din fungerer ved å plugge inn noe så enkelt som ei mus istedet og se om den fungerer.

Håvard
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Jeg har allerede en trådløs mus installert som jeg bruker til daglig, og webcam, printer, digitalkamera, eksternt tastatur og ekstern harddisc fungerer alltid. Så da må det vel være boksen som er defekt. Jeg kan ikke forstå annet !
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
(ja det var min først tanke også)

Den enkleste forklaringen er ellers at dingsen ikke er iorden.

Men hvis det finnes en vanskelig forklaring, så kan det for eksempel være en konflikt på IRQ nivå. Har du forsøkt i ALLE de andre USB portene, sa du?

Du har "rotet rundt i alle innstillinger i kontrollpanelet", det betyr vel at du også har hatt oppe den avanserte volumkontroll, der du kan stille volumet individuelt for lydkortets diverse inn og utganger? Altså det du får opp når du høyreklikker på volumikonet på oppgavelinjen osv. HELT sikker på at det ikke står merket for demp/mute for noe der?

Forøvrig omtales ikke saken som lydkort.Sådanne trenger nok også mer omfattende driverinnstallering, vil jeg tro. Men hvis den var et lydkort, så måtte du velge det i audio innstillinger, eller f.eks prøve å velge bort det andre i device manager/enhetsbehandling som du finner under systeminstillinger/maskinvare. Deaktivere der før du plugger inn det nye. Men det skal jo ikke være nødvendig å gjøre noe i det hele tatt! Så jeg tror jo ikke på denne muligheten, akkurat. (Men på den annen side er datamaskiner rare, uberegnelige dyr som man bare må rote med til de ikke lenger orker å gjøre motstand).
No
 

Nickhifi

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.07.2005
Innlegg
68
Antall liker
0
Du skrur på dac'en før du kobler den til pc'en?
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Dacen står tilkoblet hele tiden, og jeg har stilt alle volumkontroller på fullt i kontrollpanelet. Har skrevet et innlegg for å sjekke om noen her i Grimstad har en usb dac som jeg kan låne så jeg kan konstatere om apparatet virker i det hele tatt, men har ikke fått noen reaksjon ennå. Kjenner heller ingen som har en PC tilkoblet et stereoanlegg, så det er ikke så enkelt her ute i provinsen å få sjekket ut ting. Men etter alle forslagene jeg har fått, tyder jo det meste på at apparatet er defekt. Jeg har tross alt 30 års erfaring med hi-fi, og de aller dummeste tingene har jeg nok unngått.
 

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Innlegg
243
Antall liker
53
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Hei.

Har selv USB-dac, men jeg bruker Foobar m/Asio. Har du prøvd en annen avspiller?

Det du kan prøve i Wndows Mediaplayer er å klikke på "avspilling - flere alternativer - enheter". Merker "høyttalere", klikker "egenskaper" så får du opp en nedtrekksmeny med hvilken lydenhet som skal brukes. Der skal det være et valg med USB Audio Codec, hvis du har plugget inn Dac'en.

Kan hende du må restarte Mediaplayer for at det skal virke.
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Hei Joe.

Jeg har vært i gjennom hele menyen for avspilling i Windows Media Player. Jeg har også sjekket grundig gjennom menyene i kontrollpanelet for "lyder og lydenheter" og "legg til maskinvare". Maskinen har tydeligvis ikke vært i stand til å registrere dacen som en ny enhet, da jeg ikke finner tegn til den noe sted. Jeg har også forsøkt Real Player og internettradio, men det kommer altså ikke et pip ut av noen ting. Konklusjonen må vel være at dacen er defekt, noe jeg kunne konstatert ved å låne en annen, men det er tydeligvis ingen som leser sentralen her i Grimstad som har en usb dac, og da blir det vanskelig. Vil jo helst være helt sikker på at enheten er defekt før jeg sender den tilbake til Canada. Hvis ikke noen andre her i Norge kunne testet den for meg ?
 
Topp Bunn