Frugel-horn bygge

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Litt snekring på terassen igjen. Denne gangen The Frugel-Horn med Fostex Fe126e

Dette er et kompakt BLH som er løslig basert på, og videreutvikling av Buschhorn (mk1), og the Hornshoppe horn. Prosjektet er nøye beskrevet på www.planet10-hifi.com og www.diyaudio.com


Materialer er X-finer av bjørk, ferdig kappet fra Thaugland trelast i Oslo. Det går imidlertid litt tid til skråfresing, og masse kontollmålinger underveis.


Her er vi nesten ferdig, kantfrest og pusset litt.

Monterte terminaler i hornåpningen. Kanskje ikke helt ideelt, men et kompromiss.

Nå gjenstår montering av høyttalerelementene og overflatebehandling. Jeg forsøkte å starte en egen tråd om Overflaltebehandling av bjørkefiner, men har ikke fått de helt definitive rådene ennå. Går nok i retning av noe med kinesisk treolje. Vil muligens prøve med litt shellakk (klar kvistlakk?) på "endeveden" av X-finer platene for at de ikke skal suge for mye og bli så mørke.

Svein.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Ser umiddelbart ut som et eksponensialhorn? Når kan vi forvente flere bilder og beskrivelse? Artig med bildetråder av byggeglade sjeler :)

Mvh

Vidar
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Litt byggeerfaringer med X-finer

De ytre flatene er montert med 6mm tretapper for å ikke gli ut under liming. Jeg lar sideplatene stikke 0-1 mm utenfor topp og front. Dette trimmes etterpå med kantfres. Dersom man skulle få negativt avvik her vil det være svært vanskelig å få pent.

Etter kantfresing og pussing:


For uskjering av høyttaleråpning (104mm), bruker jeg stikksag. Jeg har ikke våget å forsøke hullfresing i 18mm bjørkefiner. Er redd 200-kroners fres ikke duger til det!

Jeg bruker stikksag fra forsiden. Dette fordi et tynt stiksagblad ikke vil sage vinkelrett på overflaten men svinge litt ut eller inn på motsatt side. For å unngå flising tapes overflaten med klar pakketape.

Etter avsluttet oljebehandling, blir det snart lyd. :D

Svein B.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ikke noe probelm å frese dette.
Har nettopp gjort det. Gikk ok.

Håvard
 

g-h

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2005
Innlegg
79
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Har lyst å bygge disse selv nå og lurer på noen få ting.

Hva har du gjort med selve elementet?

Hvordan har du behandlet dem?

Hva har du å utsette på dem?

Glenn
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Planlegger du et nytt 2-timers bygge a-h?  
(har nok sett deg på AvForum) ;D

Elementet (FE126E) har jeg behandlet med litt Damar og PVA basert coating, som beskrevet i Dave/Planet-10's oppskrift på Fullrangeforum

Jeg hadde ikke ModPodge tilgjengelig da, så jeg brukte litt hvitt snekkerlim. Resultatet ble nok så-som-så. De ble litt vel "daue" i kalangen etterpå slik at de passer nå bedre med en litt skarpt klingende SS forsterker enn med SE rør. Så har jeg montert faseplugg også:


Låter kraftfult og fint nå (i hvert fall med SS), uten at membranene har synlig bevegelse.
Og så er de nette og pene ;D

Svein.
 

g-h

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2005
Innlegg
79
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Planlegger du et nytt 2-timers bygge a-h?  
(har nok sett deg på AvForum) ;D

Elementet (FE126E) har jeg behandlet med litt Damar og PVA basert coating, som beskrevet i Dave/Planet-10's oppskrift på Fullrangeforum

Jeg hadde ikke ModPodge tilgjengelig da, så jeg brukte litt hvitt snekkerlim. Resultatet ble nok så-som-så. De ble litt vel "daue" i kalangen etterpå slik at de passer nå bedre med en litt skarpt klingende SS forsterker enn med SE rør. Så har jeg montert faseplugg også:


Låter kraftfult og fint nå (i hvert fall med SS), uten at membranene har synlig bevegelse.
Og så er de nette og pene ;D

Svein.
Hvem er a-h? :) Neida, tanken er å bruke litt tid og ihvertfall lage L2, altså med buet rygg. Det skal etter planen bli "hovedhøytaler" og da ønsker jeg å fullføre de med litt finish.

Ble elementene bedre eller dårligere med "oppgraderingene"?
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1


Låter kraftfult og fint nå (i hvert fall med SS), uten at membranene har synlig bevegelse.
Og så er de nette og pene ;D

Svein.

Når skal du invitere til lytteaften? ;D ;D ;D

Lars
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Hvem er a-h? :) Neida, tanken er å bruke litt tid og ihvertfall lage L2, altså med buet rygg. Det skal etter planen bli "hovedhøytaler" og da ønsker jeg å fullføre de med litt finish.

Ble elementene bedre eller dårligere med "oppgraderingene"?
Beklager at jeg stavet "navnet" ditt feil g-h :-[

FH trenger hjørne, eller minimum en vegg bak. Dersom du tenker skikkelige hovedhøyttalere bør du kanskje også vurdere ron's A-126 ("ronhorn") beskrevet et eller annet sted på fullrangeforum.com. Litt mere krevende å bygge, men det skremmer vel ikke ;)

Vedr. oppgraderingen så er jeg ikke helt sikker. Lurer på om jeg skulle prøve med et "ferskt" par igjen for å prøve litt mildere behandling. Jeg vil ikke abefale snekkerlim. Tror den trenger litt vel mye inn i fibrene og gjør membranen stivere. Tror ikke det er helt bra for en fulltone. ModPodge er nok bedre, den legger seg litt mere på overflaten som en mykere film.

Faseplugg ser kult ut, og låter kanskej litt bedre, men det er betydelig risiko for skade på elementet ved dette kirurgiske inngrepet på FE126E og 127E.

Svein.
 

g-h

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2005
Innlegg
79
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Vet du om det er laget noen skisser for bruk med FE166/167E til denne?

Vil det funke å lage stort CC, og en Suprabaffel? Eller må resten av målene endres?

Er god med henda men dårlig med knåtten :)

16mm Xfiner over hele linjen?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg har ikke kjennskap til noen som har benyttet FE166/167E i Frugel-horn.  Disse er større, og vil nok trenge et bredere kabinett for å få plass til elementet.

Dersom ikke "knåtten" har lyst til å gå løs på egne simuleringer m.v. vil det nok være greiere å gå for et ferdig design som passer til elementet.

Det finnes vel noen brukbare TQWT eller MLTL for FE166/167, eller kanskje en Bib ?

SveinB
 

g-h

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2005
Innlegg
79
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Joda, men da blir kassen så mye større med en gang.

Skulle jeg lage en suprabaffel er ikke størrelsen noe problem, FE167 passer jo fint inni der.

Har jeg kassene klare er det jo uansett ikke noe problem å prøve.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Har jeg kassene klare er det jo uansett ikke noe problem å prøve.
Vil ikke si at du har laget et par Frugel-horn alt vel ?

Ja, har du både FE126e og FE167 elementer liggende så er det naturligvis bare å prøve. Jeg antar at 167 trenger et noe større kammer enn 126.
Er litt problematisk å endre CC volum etter at kassa er satt sammen, men det kan kanskje også løses med litt god planlegging ?

Svein.
 

g-h

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2005
Innlegg
79
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Hei,

Planleggingen er allerede gjort. Ved å kutte frontbaffelen der CC begynner vil du kunne bruke forskjellige Suprabaffler rett på kassen. Da er det ganske lett å bytte om dersom jeg finner en måte å feste baffelen greit på. Kan nesten "hotswappe" mellom elementene da.

Hvilken størrelse har du brukt på treet? 15mm?
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Jeg brukte bjørk X-fineer. 18mm til front, topp, og sider. 12mm til innvendige paneler. Dette i.h.t. tegningene fra www.planet10-hifi.com

Dersom du benytter andre dimensjoner internt, blir det nødvendig å justere litt hele veien for å at det skal "gå opp".

FE126E benytter normalt kompressjonskammer på ca. 2 liter (prikket linje på skissen). Dersom du skal prøve med andre elementer må du vel starte med større kammer, og så evt. justere ned.


Svein.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
340
Du har vel mottatt elementene g-h? Regner med en kort reportasje på HFS såvel som på AVforum... ;-)

Vidar
 

g-h

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.11.2005
Innlegg
79
Antall liker
1
Torget vurderinger
2
Posten er treige nå i julen og jeg er bortreist nå i julen.

På nyåret får jeg tilgang på mye gratis Xfiner så da blir det bygging. Håper å være ferdig ila januar.

Byggelogg kommer :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.753
Antall liker
10.548
Torget vurderinger
10
Men hvorfor selger du disse Svein? De er jo kjempestilige. Må jo være en super høyttaler til en T-amp f eks.
Hvordan låter de?
 
Topp Bunn