Frimureri - Fy faen for antidemokratisk svineri!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Frimureri er den virksomhet som drives av frimurere (engelsk: freemasons, latin: liberi muratores, tysk: Freimaurer). Betegnelsen stammer trolig fra middelalderens "frie murere" dvs. steinmurere, som ikke var knyttet til et lokalt laug, men reiste rundt i samband med de store kirkebyggene. Frimurerorganisasjonen er et av de største "broderskap" i verden - en av borgerskapets sterkeste festninger, i det vesentlige rekruttert fra høyere sosiale lag. Både internasjonalt og i det norske samfunn er frimurerne en maktfaktor.

Frimurerne opplever seg selv som en eksklusiv og utvalgt menneskegruppe. De er organisert i et typisk mannsforbund, basert på utelukkelseskriterier (f.eks. kjønn), streng disiplin, skremsler og et klart rangsystem; kjennetegn som i større og mindre grad kan brukes på alle mannsforbund fra Rotary til mafiaen.

Selv hevder frimurerne at organisasjonens formål er "menneskets foredling" (§ 1 i "Frimureriets hovedprinsipper"). "Vi bombarderer sinnet med ritualer, og det virker" sa øverste leder for de danske frimurerne (overkirurg Frode Rydgaard) i et avisintervju. I § 2 heter det: "Gudsfrykt og nestekjærlighet er frimureriets første bud. Ingen kan være frimurer uten å tro på et høyeste vesen og på sjelens udødelighet."

Ritualer og seremonier blir hemmeligholdt fordi frimurerne mener at innholdet ikke kan oppfattes utenfra. De vil heller ikke ødelegge "åndelige opplevelser" for den som ønsker å bli frimurer. Mange år går før selv en frimurer får lov til å se og oppleve alt.

"Oldtidens eldgamle mysterier" regnes som selve kilden til frimureriets inspirasjon. Det menes f.eks. at bevegelsen kan trekke historiske linjer tilbake til tiden før Jesu fødsel, til det hemmelige Eséersamfunnet, som utmerket seg med en fanatisk overbevisning om et sannere og renere kjennskap til religionen enn folket. Det står skrevet i gamle frimurerbøker at døperen Johannes var medlem av Eséersamfunnet, samt at også "Jesus må forventes å ha vært medlem". Videre finnes det frimurere som hevder at etter Jesu død, ble hans skrifter forfalsket.

De ritualer og seremonier som benyttes av norske frimurere, blir forsøkt ført tilbake til det 10. århundres Jerusalem, til Tempelherreordenen. Men mange av seremoniene stammer fra middelalderens håndverkslaug. Frimureriets symboler er stadig vinkelen, passeren, murskjeen, den rå stein, den kubiske stein og tegnebrettet. Altså de arbeidsredskaper som er nødvendig for "gjenoppbyggelsen" av kong Salomos tempel.

Frimurerbevegelsen blomstret ikke opp i middelalderen. Den første storlosje ble dannet i London i 1717.


Frimureriet i Norge
Til Norge kom frimureriet i 1749. Det norske frimureriet hadde på 1800-tallet nære forbindelser til det svenske, og medlemmene var jamt over unionsvennlige.

I Verdens Gang for 15. september 1892 skrev Bjørnstjerne Bjørnson: "Uten frimureriet var vår nasjonale kamp ikke blitt så langvarig og hård, og kongetogenes glans ikke nær så stor." Bjørnson så på frimureriet som en stat i staten, "farlig og forkastelig". Det er heller ingen tilfeldighet at Fridtjof Nansen satte som krav til kong Haakon i 1905 at han ikke skulle være frimurer. I frimurerhistoriske beretninger legges det heller ikke skjul på bevegelsens politiske virksomhet.

På grunn av den absolutte taushet norske frimurere omgir seg med, har det ikke vært mulig å bringe fram konkrete eksempler på hvor stor makt de utøver i dagens norske samfunn. Frimurerbevegelsen har alltid motsatt seg en uavhengig eller vitenskapelig vurdering.

En av de eder frimurerne må binde seg til, lyder: "Jeg forbinder og forplikter mig fremdeles til ubrødelig at efterkomme denne Ordens Love og Statuter, samt med Lydighet og Underdanighet at udføre de Bud og Befalinger, som Den Norske Frimurerordens Stormester og Høyeste Styre eller hvad denne Loges høyverdige Mester i hans Navn mig i Frimureriets Anliggende befale maatte. Jeg ter mig som det egner sig en retskaffen Frimurer, samt opfylde mine Skyldigheter og Forbindtligheter til Ordenen og denne Loge. Men - skulde jeg handle mot dette mit indgangne Løfte, samtykker jeg i, at min Hals maa avhugges, mit Hjerte udrives, min Tunge og mine indvolde udslites, samt kastes i Havets afgrund, at mit legeme maa opp brendes og dets Aske adspredes i Luften, paa det at intet av mig og min ihukommelse mere maa findes iblandt Mennesker. Dette lover jeg oprigtigen og i Sandhed saasandt hjælpe mig Gud og Hans Hellige Ord."

Det sitter frimurere i alle viktige posisjoner i det norske samfunn. Medlemsfortegnelsen viser mange navn på nåværende stortingsrepresentanter (1978 ). En sosiologisk undersøkelse på grunnlag av frimurernes hovedmatrikkel (fra 1974) viser med stor klarhet at rekrutteringen til bevegelsen foregår i de høyere sosiale lag. Bare en halv prosent av de registrerte medlemmene oppgav sin yrkestittel som arbeider. Det finnes ingen småbrukere eller fiskere i de norske losjer.

50 % av frimurerne har høyere stillinger i det private næringsliv. 20 % er i såk. frie yrker: leger, advokater, tannleger, ingeniører, arkitekter osv. Snaue 12 % er ansatt i høyere offentlige stillinger i statlig eller kommunal administrasjon. 8 % har lavere stillinger i det private næringsliv, 6 % er håndverksmestere. 3 % er bønder (her er også talt med en håndfull som titulerer seg selv "godseier"). Av alle norske jurister er 22 % frimurere og 26 % av legene er det.

Det fremgår videre av denne undersøkelsen at det er en sterk geografisk konsentrasjon av frimurere i Østlandsområdet. Bare i Oslo bor en tredjedel av samtlige personer i matrikkelen. De fem største byene i Norge har til sammen halvparten av alle frimurere, mens de bare har en fjerdedel av befolkningen.

Ifølge frimurernes medlemsfortegnelser bekjenner 160 norske statskirkeprester seg til denne elitereligionen. Flere av våre biskoper og vel 10 % av prestene i høyere stillinger i statskirken har dermed gjennomgått makabre seremonier hvor likkister og kranier spiller en sentral rolle.

Til sammen er det 16 083 frimurere i Norge (tallene er fra 1974). De er organisert i losjer og broderforeninger som alle er tilknyttet Den Norske Frimurerorden, som videre er tilknyttet det verdensomspennende nett av frimurerorganisasjoner. Broderskapet er ikke innskrenket av landegrenser. Utad sier frimurerne at de ikke driver politikk, noe som forsåvidt er riktig siden frimurere seg imellom bruker formuleringen "å drive høy politikk".


Ritualer
Norske frimurere arbeider ut fra et system med 11 grader. For hver grad får brødrene vite litt mer. De tre laveste kalles St. Johannesgradene, de såk. blå frimurere. 4., 5. og 6. grad kalles St. Andreasgradene, og fra 7. grad og oppover blir man opptatt i Kapitalet (Kapital betyr hode). Hver grad har sitt hemmelige ord, sitt spesielle tegn og sitt løseord. Normalt er man førstegradsbroder i ett år, og det går som regel 45 år før man kommer opp i St. Andreasgradene.

En av de vesentligste seremoniene foregår under opptagelsen til 3. grad (mestergrad). Ritualet omhandler bl.a. personen Hiram, kong Salomos overbyggmester, som ble myrdet. Derfor har seremonien en meget dyster virkning. Lyset er dempet, brødrene er mørkkledte. Etter at kandidaten er blitt eksaminert av den ordførende mester (som etter gamle frimurerskrifter skal ha et dødningehode liggende på sin pult), blir han befalt å tenke på døden: "Den er deg nær."

I losjen er det oppstilt en eller flere likkister. En av dem står like bak kandidaten. Den ordførende mester går fram og slår ham symbolsk tre ganger i pannen med en hammer. Deretter legges han ned i likkisten. (I flere losjer har man funnet det for makabert å benytte vanlige likkister, her benyttes minikister, og i stedet for å legge seg i kisten, legger man seg på gulvet.) Sørgemusikk spilles på orgelet og fra denne "døde" stilling får kandidaten høre en ledende frimurer som sier: "Liket er allerede i forråtnelse, neglene løsner fra fingrene, men med min og Kleopatras hjelp skal vi vekke ham til live." Deretter får den "døde" hvisket løseordet for den nye grad i øret. Det er "schibolat" som på hebraisk betyr "spiss".

I frimurerbevegelsens stamhus i Oslo (Nedre Vollgate 19), er det en underjordisk gang ("akasiens vei"). En frimurer som skal videre i gradene, blir sendt ned i gangen med en lykt i hånden. Det er belgmørkt, og han må gå forbi en mengde kranier og skjeletter. Etter å ha passert flere murblokker kommer han fram til "Kedrons Bekk", hvor han finner en akasiegren, en gren fra "livets tre".

De mange seremoniene frimurerne har, tar som regel så lang tid at de kan utfylle en hel kvelds program. Under alminnelige møter er det som regel foredrag og diskusjoner.
A. V.

Sakset herfra:
http://www.norgeslexi.com/paxlex/alfabetet/f/f17.html
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Ah dette er snadder..

Kjenner noen få av disse herrene. Tror dem nyter godt av godene i denne Gutteklubben. Vet ikke om jeg er misunnelig eller foraktfull..
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Ser noen har meldt seg ut også. Følger det med en slags bonuspakke her også eller?

Virker noe sært hele greia. Men foreslå meg til opptak så jeg får gjort meg opp en ordentlig mening!
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Les omtalen jeg la inn i sin helhet; er du først fanget, kommer du ikke ut... om du ikke holder HELT kjeft om frimureriet!

K.
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Leste hele jeg, og takker for infoen forsåvidt. Hva som er sant eller ikke kan jo ikke jeg avgjøre. Naturlig nok..

Men vil anta at det følger med endel goder i starten og så kommer drittjobben sånn "overraskende" i etterkant. Slik blir man da fanget. Eller lignende..

Og systemet ser jo ut til å fungere også, svært lite fremme i det offentlig såvidt meg bekjent.

Men kjenner fler og en bestemt står ikke på disse listene fra magazinet, og herren vandrer like frisk og rask rundt enda. Tilsynelatende hvertfall.. Trolig ingen likvidasjon ved brutt medlemskap, hvis man holder kjeft som sagt
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

dersom det kan bevises at de bryter norske lover, så skal de dømmes og straffes - som alle andre mennesker.

hvis ikke, så bør folk bruke kreftene på mer nyttige ting enn å irritere seg over en gutteklubb.
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Hmm, medlem Joaquin? Hehe
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

nei, absolutt ikke.
har alltid syntes at frimurerlosjen virker latterlig, uten at jeg kjenner til alle deres aktiviteter.

men bruker tida mi på andre ting enn å stikke nesa mi bort i saker jeg hverken interesserer meg for eller har noe med å gjøre.
 
K

kbwh

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Mozart var frimurer.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

mange ressursmennesker har vært/er frimurer.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Kan noen forklare hva graden X tp Står for? en kjenning av meg viser seg å ha den graden. hehe.
 

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
556
Antall liker
0
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Frimurerlosjen i Norge er vel lite annet enn en gutteklubb á la Rotary og Lions med litt sære seremonier og slikt. Jeg ser hvertfall ikke på faren til kameraten min som noe svin, snarere tvert imot.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.762
Antall liker
513
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Norge er et land der bevisstheten rundt korrupsjon er svært lav. Å tro at frimurerene er en gøyal klubb for eldre herrer er naivt. Det er sterkere interesser enn som så som får slike til å holde sammen.

Det er mange gråsoner mellom politikk, næringsliv, frimureri/Rotary/Lions og kriminalitet. Der er det et uregulert handlingsrom for så mangt. Noen utnytter dette - andre ikke - det er opptil den enkeltes moral.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Frimureri - Fy faen for antidemokratisk svineri!l
Vi ser ikke slik på det, noen må sørge for at hjulene er i gang og alt går som det skal.
 
W

wurst

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Hvorfor er frimureriet antidemokratisk, og gjør det i tilfelle noe når de holder seg innen sin egen gruppe?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.183
Antall liker
6.891
Torget vurderinger
4
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Hvorfor er frimureriet antidemokratisk, og gjør det i tilfelle noe når de holder seg innen sin egen gruppe?
Det er liksom poenget da vet du, Sherlock ;-)
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Jeg håper at jeg blir tatt opp i den losjen som ble foreslått i en annen tråd. Det var noe med middelaldersske ritualer utført i grilldress. Jeg strekker meg langt med tanke på demokrati hvis jeg får være med på noe sånt.

:)
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Hvorfor bare henge ut frimurerne? Hva med alle andre gutteklubbene?

Blir for dumt spør du meg.

Nei jeg er ikke medlem, men jeg kjenner et par som er og de er da på ingen måte i det som man kan kalle for det øverste skiktet i samfunnet. De er vanlige menn som meg og deg.

Mvh
 
P

Parelius

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Jeg håper at jeg blir tatt opp i den losjen som ble foreslått i en annen tråd. Det var noe med middelaldersske ritualer utført i grilldress. Jeg strekker meg langt med tanke på demokrati hvis jeg får være med på noe sånt.

:)
Grilldress er jo ikke noe problem, og felles fyll (helst vin, hvor en da delte en felles substans) var et helt vanlig ritual fra den tid. Det går så bra så. Du kan betrakte deg som medlem allerede.

Selv mangler jeg grilldressen, men har god appetitt...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Vel.. Jeg har en grilldress, men den bruker jeg til å trene i. Jeg bør vel strengt tatt ha en i rosa og lilla til losjebruk.

Jeg savner også formelle, helst rigide, og i hvert fall absurde opptakskrav.

Helst noe med hodeskaller, kanskje smalahaue eller noe.

Og så vil jeg ikke være med i en forening som vil ha meg som medlem.

(Var det Groucho Marx som sa det?)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.189
Antall liker
10.733
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Bor i Haugesund og der vet jeg det er korrupt.
De har ihvertfall sikret seg mange advokater og banksjefer. Virker som en populær bakgrunn å ha for frimurerne.
Da tenker jeg frimurerlosjen generelt og ikke i Haugesund.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Bor i Haugesund og der vet jeg det er korrupt.
De har ihvertfall sikret seg mange advokater og banksjefer. Virker som en populær bakgrunn å ha for frimurerne.
på hvilken måte er de korrupt?
foretar de seg noe illegalt for å sikre seg økonomiske fordeler?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.189
Antall liker
10.733
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Vil ikke rippe opp i konkrete eksempler her, men det har med politi og straffeforfølgelse å gjøre. Eller mangel på sådan.
Så økonomiske fordeler i den forstand at en kan slippe evt. bøter en har gjort seg fortjent til - er ikke uvanlig. Eller rettere sagt, var ihvertfall ikke uvanlig.
Og ja, jeg satt på i en bil der førerens far har grad X . Ble tatt for skikkelig råkjøring (målt til 120-130 km i 80 sonen), 4 mann i baksetet, 2 mann i bagasjerommet (stasjonsvogn) etc.
Da var det greit at vaktsjefen den kvelden også var frimurer......
Skjedde absolutt ingenting.
Og det er ikke det eneste eksemplet.
Men dette er lenge siden da.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Vil ikke rippe opp i konkrete eksempler her, men det har med politi og straffeforfølgelse å gjøre. Eller mangel på sådan.
Så økonomiske fordeler i den forstand at en kan slippe evt. bøter en har gjort seg fortjent til - er ikke uvanlig. Eller rettere sagt, var ihvertfall ikke uvanlig.
Og ja, jeg satt på i en bil der førerens far har grad X . Ble tatt for skikkelig råkjøring (målt til 120-130 km i 80 sonen), 4 mann i baksetet, 2 mann i bagasjerommet (stasjonsvogn) etc.
Da var det greit at vaktsjefen den kvelden også var frimurer......
Skjedde absolutt ingenting.
Og det er ikke det eneste eksemplet.
Men dette er lenge siden da.
slike ting bør tipses til presse og politi (og da primært folk som ikke er losjemedlemmer ;D).

samtidig er det på det rene at kameraderi av denne typen også forekommer i andre miljøer enn hos losjen.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.189
Antall liker
10.733
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Kameraderi forekommer overalt. Det er riktig.
Så foresten at varaordføreren i Haugesund er medlem også.
Det er også slik at 2 eksisterende medlemmer skal anbefale eller hva nå reglene er. Han har grad 1, dvs. nytt medlem og det er ikke usannsynlig at når han ble varaordfører ble funnet "god nok" for losjen.
Liker ikke å si noe stygt om folk, men han er rett og slett dum som et brød.
Men om man representerer et stort parti (frp) og de ikke har flere gode kandidater så kommer slike personer seg fram i politikken.

Men fanken jeg ser jo en arbeidskollega av meg også i medlemslistene. En utrolig hyggelig og inteligent person..
Strange...
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.791
Antall liker
21.344
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

det er ikke de skarpeste knivene i skuffen som blir politikere, nei.
det gjelder bare å kunne kakle partiprogrammet uten å stamme, sikle eller slippe en promp samtidig.
det vi kan (og må...) håpe på, er at iallfall de politiske toppene er av et rimelig ok kaliber.

men nok avsporing, la oss fokusere på losjen igjen.
jeg kjenner faktisk noen medlemmer. vurderer å be dem anbefale meg, av ren og skjær nysgjerrighet.
 

WilliamPoppy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2005
Innlegg
349
Antall liker
41
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Noen andre har spurt om det samme, jeg prøver igjen.

Noen som vet hva X* TP står for? Noen i min nærmeste familie står som det. Jeg vet at han var "viktig". Må vel være en innenfor som kan svare på det i tilfellet kanskje...? Send i så fall en PM. Lurer veldig.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.720
Antall liker
7.984
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

det er ikke de skarpeste knivene i skuffen som blir politikere, nei.
det gjelder bare å kunne kakle partiprogrammet uten å stamme, sikle eller slippe en promp samtidig.
det vi kan (og må...) håpe på, er at iallfall de politiske toppene er av et rimelig ok kaliber.

men nok avsporing, la oss fokusere på losjen igjen.
jeg kjenner faktisk noen medlemmer. vurderer å be dem anbefale meg, av ren og skjær nysgjerrighet.
Trur ikkje generelle dustar vert politikarar. Normale, oppegåande menneske med stemmerett får dei jau dit dei er. Ein annan sak er at systemet er slik at det er vanskeleg å gjere noko med, om ein ser det i kortare perspektiv enn 4 år.
Dei fleste lokalpolitikarar eg kjenner, er menneske som har lett for å engasjere seg, og som bryr seg om ting dei meiner er urettferdige. Sjølvsagt har ikkje alle kolloborative eigenskapar, men dette er ikkje særleg vanleg generelt sett heller...
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Ironisk nok, er det usedvanlig mange Proster, og prester med i denne gutteklubben også ;-)
Spennende at "mørkemenn! fra den norske kirke utfører middelalderritualer, og tilber Kleopatra 8)


Hmmmm....
4 stk. i Norge er faktisk murere av yrke også :D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Frimurerne er vel i stor grad en klubb for de som skulle ønske at de var noe, men dessverre og til dels en klubb for de som “er noe”. De har dermed en del makt, og at de koker i hop i sånne klubber, utvikler vennskap og kjennskap som benyttes for det det er verdt i enkelte sammenhenger er jo ikke alltid bra.
Det kan jo virke komisk med alt dette likkiste, hodeskalle-tullet, men de har nok mer makt enn vi liker å tro. Og demokratisk er det jo langt i fra, bare det at halve befolkningen er uaktuelle som medlemmer fordi de er født med feil kjønn burde jo si det meste.
Det er selvsagt en ære å bli spurt, men man bør ha vet til å takke nei. Mannen min satte seg ganske grundig inn i denne organisasjonen for en del år siden, og det han fant ut virket på langt nær forlokkende på han, han vil aldri si ja til et medlemskap i en slik forening. Jeg kjenner en del medlemmer, og de er jo vanlige og hyggelige mennesker de, så jeg dømmer ingen for å bli med sånn sett, synes bare det er litt skuffende at ellers oppegående mennesker ikke har bedre gangsyn enn å bli med på slikt som dette, og så fortsette i gradene oppover.
X er vel i alle fall 10. grad, så finnes det vel graderinger der opp til 12.
 

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Innlegg
1.991
Antall liker
0
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Kim Småges bok "Kainan" er bygget over historiene rundt Frimurerlosjen, og den bygger på grundig research. Småge hadde det relativt ubehagelig en tid rundt utgivelsen av denne boka. Såpass at hun fant det nødvendig å legge inn et lite forord for å forklare at hun var glad i livet, i fall noen skulel tro noe annet.
Spennende bok også, forresten! :)

Honkey
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.189
Antall liker
10.733
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Interessant å søke på "sjef" og "mester" også. Veldig mange av de.
 
A

Affa

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Hahahahahahahahahahahahahaha!

Du er frimurer lille busespiser av en kabeldrager?

-Frimurerlosjen ble åpnet av tyskerne og NS under krigen, ikke mye spennende ble funnet da!!!! På Universitetsbiblioteket er dessuten ritualene tilgjengelige for alle.

-Matrikkelen med samtlige medlemmer er offentlig tilgjengelig. Jeg vil anbefale at de nysgjerrige søker i den da magazinets lister ikke er oppdatert!!!!!

-Frimurerlosjen er et barn av opplysningstiden. Hva er galt med det?

-Les om frimureriet og du finner at det ikke er tillat å snakke om forretningsdrift eller politikk. Nettverkbygging er ekskluderingsgrunn.

-Man kan også melde seg ut

Det er 10 grader + 11. grad som bare en håndfull medlemmer innehar

Les mer: http://www.frimurer.no
 
A

Affa

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Frimurerne er vel i stor grad en klubb for de som skulle ønske at de var noe, men dessverre og til dels en klubb for de som “er noe”. De har dermed en del makt, og at de koker i hop i sånne klubber, utvikler vennskap og kjennskap som benyttes for det det er verdt i enkelte sammenhenger er jo ikke alltid bra.
Det kan jo virke komisk med alt dette likkiste, hodeskalle-tullet, men de har nok mer makt enn vi liker å tro. Og demokratisk er det jo langt i fra, bare det at halve befolkningen er uaktuelle som medlemmer fordi de er født med feil kjønn burde jo si det meste.
Det er selvsagt en ære å bli spurt, men man bør ha vet til å takke nei. Mannen min satte seg ganske grundig inn i denne organisasjonen for en del år siden, og det han fant ut virket på langt nær forlokkende på han, han vil aldri si ja til et medlemskap i en slik forening. Jeg kjenner en del medlemmer, og de er jo vanlige og hyggelige mennesker de, så jeg dømmer ingen for å bli med sånn sett, synes bare det er litt skuffende at ellers oppegående mennesker ikke har bedre gangsyn enn å bli med på slikt som dette, og så fortsette i gradene oppover.
X er vel i alle fall 10. grad, så finnes det vel graderinger der opp til 12.
Hvordan kan han gjøre seg opp en mening om noe han ikke vet? En lukket orden? Har han røntgensyn?
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Hvordan kan han gjøre seg opp en mening om noe han ikke vet? En lukket orden? Har han røntgensyn?

Ja, jeg er gift med Supermann. ;D

Det er skrevet flere bøker, tror han har lest 3. I følge deg finnes det jo informasjon på biblioteket.

Forstår det sånn at du er medlem, gratulerer til deg, sikkert en ære.
 
T

theStig

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Jeg kjenner flere "Losjebrødre"... på meg virker de som noen forvokste guttespeidere som morer seg i lekestua si uten innsyn fra koner og verden ellers...
 
A

Affa

Gjest
Re: Frimureri - Fy faen for antidemokratisk sviner

Bøker skrevet av folk som ikke er frimurere eller medlemmer som har blitt fornærmet og meldt seg ut? Kanskje om amerikanske losjer som ikke har mer felles med det norske system enn Tufte IL?

Månen er en ost
 
Topp Bunn