Frakt og sending Frilufts-/ Villmarkslivs tråden

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Finnes det noe slikt her? Noe stemning for det?

Tenker da på en tråd hvor alt som har med temaet å gjøre kan distuteres:
Overnattnings utstyr, fiske utstyr, matlagings utstyr, våpen/jakt, klatring, padling, terrengløp, tursko, sekker, ski, tur områder, reiser, osv..
 
J

J.J

Gjest
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Digger det og være ute i skog og mark - og fjell da ... men skogen er der jeg liker meg best.

Kommer nok til å skrive litt mer etterhvert.. her er et par ting som jeg har som gjør at jeg liker meg ekstra godt ute.

En god kano Old Town Discovery 17



Og et godt telt - Helsport Svalbard 3


 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Friluftsliv er en hobby som har høy prioritet hos meg.

Ryggsekk - alt er bedre enn Helsport (jeg har Helsport).

Klær - Fjellreven i G1000 materiale er lydløst og tilnærmest uslitelig.

Samekniv er et nyttig verktøy for overnattingsturer.

Tursko - til mine føtter er Crispi det som fungerer best.

Primus - Trangia 25 serie med gass, koker vann raskere enn jetboiler og en har alt man trenger av kopper og kar. Ulempen er størrelse og vekt.

Telt - hvis man ikke bryr seg om gram anbefales det et med fortelt som er stort nok til at en får innendørs kokemulighet. Anbefaler å ta med 1-2 ekstra teltplugger.

Kamera for å ta vare på minnene.

En liten førstehjelpspakke i tilfellet uhellet er ute.

En god kikkert.

Fiskeutstyr


Poser med pannekaker og bacon anbefales som turmat, ved å bytte på å steke bacon og pannekaker har man tilstrekkelig emd fett til pannekakestekingen.

Anbefaler å stikke innom bemannede turistforeningshytter for pils og husmannskost, det smaker ekstra godt etter en lang dag på fjellet.
 
J

J.J

Gjest
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Anbefaler ... OM en kan og vil ta med seg ekstra vekt - en lettvekts gapahuk til turen ... som et ekstra rom iforhold il telt.
Og jeg syntes det er litt mer sikkert enn å fyre i telt (men det er meg da). VELDIG kjipt om det går gæli og teltet brenner opp :p ::)
Det er oxo fint å ta med seg en gapahuk om en skal på en lengre dagstur, og enn vil la teltet stå igjen på basecampen.

Og det er deilig utpå kvelden når de begynner å bli litt rått ute og sitte ute, men under et tak....

Et bål .... og en tår i koppen .... DA er livet ekstra godt :D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Jeg tar som regel samekniven ut av slira og lar den ligge på gulvet midt i teltet som en sikring når jeg fyrer i telt og så har jeg jo selvsagt en vanlig Helle kniv i beltet.

Det er ikke så veldig lenge siden det var en grotesk ulykke i Norge med brann i telt så en må være forsiktig.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Anonym skrev:
Poser med pannekaker og bacon anbefales som turmat, ved å bytte på å steke bacon og pannekaker har man tilstrekkelig emd fett til pannekakestekingen.
Jeg har aldri skjønt denne sammenblandingen av pannekaker og bacon. For meg er det like fremmed som pølser og jordbærsyltetøy. ;D
 
J

J.J

Gjest
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Håper at andre putter i litt bilder og ... :)

Her er telt nettopp satt opp og en hund som er sliten etter både gange og svømmetur (han liker ikke å bade) ::)
 

Vedlegg

J

J.J

Gjest
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Herlig og våkne opp til enn sånn utsikt :D
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Voff skrev:
Anonym skrev:
Poser med pannekaker og bacon anbefales som turmat, ved å bytte på å steke bacon og pannekaker har man tilstrekkelig emd fett til pannekakestekingen.
Jeg har aldri skjønt denne sammenblandingen av pannekaker og bacon. For meg er det like fremmed som pølser og jordbærsyltetøy. ;D
I Moss spiser de pølse og vaffel.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

J.J skrev:
Herlig og våkne opp til enn sånn utsikt :D
Problemet for min del er at det blir for sjeldent, på et godt år har jeg 10 teltdøgn.
 
J

J.J

Gjest
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Kanotur passer meg godt - en flott måte og komme seg frem på ... lydløst og så kan enn ha med seg så mye stæsj enn bare vil.
Det er veldig flott og smyge seg frem i små kanaler/elver osv. En kommer og ofte nært innpå dyr, noe som jeg liker svært godt..
Gode padlevester er et must og så er det og finne gode årer som passer enn godt. Om det er tre eller om noen vil ha lettvekts årer ala Karbon, blir en smak/pris sak...
Om jeg ikke husker feil, så tror jeg at jeg kan ha med 400 kg utstyr i kanoen + to voksne.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Voff skrev:
Anonym skrev:
Poser med pannekaker og bacon anbefales som turmat, ved å bytte på å steke bacon og pannekaker har man tilstrekkelig emd fett til pannekakestekingen.
Jeg har aldri skjønt denne sammenblandingen av pannekaker og bacon. For meg er det like fremmed som pølser og jordbærsyltetøy. ;D
Har du prøvd pølser og tyttebærsyltetøy?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Frilufts-/ Villmarkslivs tråden?

Anonym skrev:
Friluftsliv er en hobby som har høy prioritet hos meg.

Ryggsekk - Eg har brukt Norrøna Beito 2000 sidan konfirmasjonsalderen. Fantastisk sekk, men etter kvart utsliten. Har no ein 100liters Bergans. Så kom poden heim frå militæret med ein Norrøna som eg kan alternere med. Like gode.

Klede - Har slitt ut nokre Norrøna fjelljakker, men tykte det var litt for dyrt no. Så eg prøver Bergans for tida, og det funkar brukbart. Men det tåler ikkje vatn i den grad Norrøna gjorde (då det var nytt). Har eit inntrykk av at Gore-Tex krakellerar når det har gått ei stund, og at impregnering berre er dumt. Kanskje eg skal gå attende til bomull?

Samekniv har eg ikkje bruk for. Då heller ei turøks. Men ein kniv som er liten nok til å sløge fisk, og stor nok til å skjere brød er utfordringa...
Tursko Alfa-støvlar. Ein del av standardidentiteten heromkring. Og eit sett neoprenstøvlar til fisketurar og når det er kaldt.

Primus - Trangia for det meste, eg også

Telt - Brukar framleis svensketeltet eg kjøpte for konfirmasjonspengane. Heldt meg tørr i full storm - 28 pluggar, og ingen tunnell. Så det stolar eg på. Inntil vidare

Kamera og fiskestang.

Plaster i sekken. Lommelykt og kompass.

Ei sjokoladeplate i ryggsekklokket.

Aluminiumsfolie og krydderblanding.

Noko god drikke på lur.
 
T

Torget

Gjest
Jeg har lurt litt på en ting:

Bratte bakker i skog/fjell er en veldig spennende utfordring. Hjertet pumper og adrenalinet flyter, samtiding som en må ha fullt fokus på det en driver med.

Dessverre skal en ikke gå veldig mange meter i 45 grader, før en begynner å tenke at "dette var kanskje ikke helt trygt". Spessielt på vei ned igjen.

Noen gode ideer for å bedre sikkerheten?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Si fra hvor du går, ta med mobil og bruk sunn fornuft.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
^ Det er ikke «feigt» å gå med stav, særlig ikke når forholdene tilsier at det er «naudsynt» dvs i ulendt tereng og med litt oppakking - to-tre punkter i bakken er mye stødigere enn ett-to. Dersom staven ikke kom med på tur, er det kanskje et passende emne i nærmeste småskog e.l.

mvh
KJ
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte en Led Lenser H7 hodelykt til madammen og vi gikk en sen kveldstur i skogen igår. Makan til drittlykt skal man lete lenge etter, det er etter min mening klart at markedsføringen er bedre enn produktet.

Sammenlignet med min Silva Nixon som koster omtrent det samme veiledende og er mer kompakt lyser Led Lenser latterlig dårlig og jeg fraråder kjøp av den lykten.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
J.J skrev:
Herlig og våkne opp til enn sånn utsikt :D
Problemet for min del er at det blir for sjeldent, på et godt år har jeg 10 teltdøgn.
Du er no rimeleg heldig, tykkjer eg. Eg har toppen to teltdøgn i året. Og fiskar berre fem-seks. Men eg har fått innført familierituale om å gå på alle fjellpostane, så då vert det ut på tur 12 helgar, og gjerne 2 - 3 gongar i veka. Det kan hjelpe på.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Anonym skrev:
Poser med pannekaker og bacon anbefales som turmat, ved å bytte på å steke bacon og pannekaker har man tilstrekkelig emd fett til pannekakestekingen.
Jeg har aldri skjønt denne sammenblandingen av pannekaker og bacon. For meg er det like fremmed som pølser og jordbærsyltetøy.
Har du smakt pannekaker og bacon? Det er heilt konge, men ikke turmaten min. På korte turer, har jeg alltid 4 stk. brødskiver med brunost med meg, og ofte har jeg også med meg tjukke kjøttpølser, drapert med jegerbacon. Anbefales til bålmat, mens svartkjelen trekker..

Jeg synes DryTech-maten er genial å ha med seg på turer - havregrøt til frokost, og lammegryte, pastarett eller liknende til lunch. Om dagen kan avsluttes med nytrukket fjellfisk steikt på bål, eller lett grilla rypebryst, er begge innertiere - men i år blir det neppe rypebryst. Bestanden er på et sånt lavmål, at jeg avstår fra rypejakt.

Jeg foretrekker hytte fremfor telt - det har sikkert med alderen å gjøre..:cool: Men jeg har både fjelltelt og lavvo. Har ikke brukt disse på et par år, men teltlivet ved et fjellvann, er ikke å forakte. Begge deler er Helsport, forøvrig. Soveposen også. Bekledning og fottøy, kommer an på årstiden. På tidlighøsten, og jakthundprøver, bruker jeg packlite Norrøna, eller Norrøna Recon-settet, hvis været er guffent. Jeg er en smule skuffet over Recon-settet; det er grisedyrt men holde ikke mot skikkelig regn. Nå i helga, stilte jeg en irsksetter i UK ( unghundklasse ). Været var en smule mot det røffe; en del vind, kraftige regn-, sludd og / eller snøbyger i frisk variasjon heile lørdagen. Etter 6 timer, var jeg gjennomblaut. Derfor skal jeg reklamere på Recon-settet. Fjellskoene, Alfa Hjerkinn, holdt heller ikke. Jeg kunne vri både sokker og boxer da vi om sider kom ned fra fjellene...og disse gore-texhanskene fra Norrøna, ble fullsendig gjennomvåte. Blaute hender og hansker, er ikke noen lykkelig kombinasjon - innerforet vrenges ut av fingrene når hanskene skal av, og det er et sant helvete å få foret på plass igjen!! Det beste er gode, gammeldagse ullvotter, med vindvotter utenpå. Da holder man hendene varme og passe tørre.

Jeg har god erfaring med Alfa Bever Pro og Varg Isogaisa. Sistnevnte er mine favoritter, MEN de er desverre for tunge, imo. Skal man bære tungt og langt, eller gå i tøfft terreng, finner man knapt bedre fjellstøvler. Som alle skikkelige lærsko, må de tørkes med forsiktighet og settes skikkelig godt inn med fett. Jeg pleier å gi skoene mine et toppstrøk med vanlig Kiwi skokrem, og blankpusse de. Da holder de noen dagers røff bruk.
 
T

Torget

Gjest
Beklager at har tatt sånn tid med bilder herfra.
Det har vært et par turen med engangskamera hvor bildene ikke har blitt fremkalt, og noen turer uten kamera i det hele tatt (i Kongsberg og i Nordmarka).

Uansett; akkurat hjemme fra en liten tur i regnet nå(Kongsberg):


Helsport-teltet på fjelltoppen:

telt.jpg


På veien opp:

skilt.jpg


Kongsberg fra oven:

topp.jpg
 
Sist redigert:

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.837
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Jeg kjøpte en Led Lenser H7 hodelykt til madammen og vi gikk en sen kveldstur i skogen igår. Makan til drittlykt skal man lete lenge etter, det er etter min mening klart at markedsføringen er bedre enn produktet.

Sammenlignet med min Silva Nixon som koster omtrent det samme veiledende og er mer kompakt lyser Led Lenser latterlig dårlig og jeg fraråder kjøp av den lykten.
OK? Jeg har en H7 som jeg bruker hele tiden til tur, reparasjoner, på loftet etc etc. Aldri vært annet enn fornøyd. Kjenner ikke lykta du nevner, men den må tydeligvis sjekkes. :)
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Gaupe i Odda,håper den allerede har etablert seg,og ikkje berre er streifdyr som dei antar.
Kan ikkje huske at det har vert observert gaupe så ofte i desse områda før.
For ikkje lenge siden,var den observert like i nærheten av Hardangerbrua(Ullensvang)altså på Oddasida,kanskje samme gaupa?
Gaupe fanget av viltkamera i Odda - Bergens Tidende

Har viltkamera ute store deler av året i Tørvikbygd,men det blir stort sett hjortebilder og av og til rev.Kanskje det blir gaupebilder ein vakker dag.
Har sett hjortekalver 8 ganger til no i år,fleire nermere enn 4meter,flott syn.

Prøver å ikkje stresse dei,så det gjelder å trø veldig forsiktig,uten raske bevegelser,da går det stort sett heilt fint.
 
Sist redigert:
Topp Bunn