Frihetens pris

A

Atle Kristiansen

Gjest
Sevfølgelig, ingen ved sine fulle fem støtter den formen for fundamentalisme, dessverre er det slik at fundamentalisme avler fundamentalisme - du bør kanskje gå i deg selv på den heller enn å ta andres lidelser til inntekt for din perverterte oppfatning.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg finner det morsomt, at du angriper meg for å kaste lys på skjebnen til denne jenta. Attpåtil blir jeg i dine øyne pervers.

Hva sier det?

A

Atle Kristiansen

Gjest
At din kulturfundamentalistiske ide om assimilasjon fører til ytterligere segregasjon og makt til fundamentalistene, mens vettuge folk har en nosjon om integrasjon. Du søker ikke å belyse, men å stemple en hel kultur ut i fra en eller flere tragiske enkeltsaker. Vi har alle sett det en million ganger før og jeg for min del hverken finner eller orker å ta det seriøst.

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Typisk egentlig at du bruker all din energi på å angripe budbringeren, mens den overgripende kulturen ikke skal stigmatiseres. Her gjelder det tydeligvis å feie under teppet. Hysj, de kan bli fornærmet?

Hva betyr nosjon? Har du et norsk uttrykk som dekker? ;D

A

Atle Kristiansen

Gjest
oddgeir skrev:
Hva betyr nosjon? Har du et norsk uttrykk som dekker? ;D
De var en «norvagisering», jeg er så avantgarde at det gjør vondt.

Jeg har forøvrig holdt et langt høyere saklighetsnivå i denne tråden enn deg, uten at det sier en dritt. Snart kommer vel også BB og Komponenten.

Mvh

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
oddgeir skrev:
Jeg tenkte dere ville lese om denne jenta.

Fordi jeg skulle drepes, ble jeg ikke engang registrert da jeg ble født

Kan hun forvente støtte fra norske intellektuelle og andre antirasister?

En rørende historie. Vi kan ikke annet enn å fordømme det kvinnesynet som er utbredt mange steder i verden, kanskje spesielt i Asia. Naturligvis kunne jeg disse venstresidens kulturrelativister ved å minne om at vi i vesten er kommet mye lengre og at vår vestlige kultur på dette området står på et helt overlegent og høyere nivå. Selvsagt kunne jeg det. Det er jo et ugjendrivelig faktum.

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Helt utrolig

Etter å ha lest innholdet i linken til oddgeir, er den første reaksjonen: en skjebne VÆRRE enn døden.

Jeg har hørt flere historier tidligere, men ingen så omfattende. Dette er jo en rekke sinnsyke overgrep, i en alder som er det viktigste i et menneskes liv (0 til 20 år er da våre tanker og holdninger blir til, og de preger oss resten av livet).

Boka blir viktig for å komme en ukultur til livs, tror jeg, en kultur som har sendt mørke skygger over landet vårt i årtier.

Når det er sagt, hvor kommer The Atl's første svar fra?
Er det blitt slettet innlegg mellom trådstarter og første "the atl" svar?

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
lomt skrev:
Er ikke helt sikker på hva det er du sikter til, men det er ikke moderert eller slettet (så langt jeg kan se ivf) noe i denne tråden hittil.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
The Atl skrev:
Sevfølgelig, ingen ved sine fulle fem støtter den formen for fundamentalisme, dessverre er det slik at fundamentalisme avler fundamentalisme - du bør kanskje gå i deg selv på den heller enn å ta andres lidelser til inntekt for din perverterte oppfatning.

Mvh
Drøft gjerne sak. Men avstå fra person(lighets) karakteristikker av denne typen her.

mvh

JackX

A

Atle Kristiansen

Gjest
JackX skrev:
The Atl skrev:

Mvh
Drøft gjerne sak. Men avstå fra person(lighets) karakteristikker av denne typen her.

mvh

JackX
Skal gå fint, jeg har et bredt repertoar av personkarakteristikker til folk som kommer med slike generaliseringer som dette:
oddgeir skrev:
[...]den overgripende kulturen[...]
Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.501
Torget vurderinger
28
Hvordan kan du være så sikker på hva folk mener og tror The Atl? Jeg har lest innlegget til trådstarter flere ganger, og selv om jeg har problemer med å forstå hva han mener med spørsmålet sitt, synes jeg du går vel langt i tillegge ham holdninger og hensikter. (Mulig dere "kjenner" hverandre fra tidligere tråder, og at det gir mer mening hva vet jeg).

Av ren nysgjerrighet og uten ønske om å nære opp om krangel.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Atle,

Jeg vet ikke hvor godt du leste artikkelen om den unge damen,som forøvrig må være utrolig sterk psykisk, men det er ikke en muslimtråd Oddgeir har startet om du tror det ?

Hun kommer fra en sikh familie. Hvis man får lov til å begå en aldri så liten generalisering her så hater sikher muslimene mer enn det du tror Oddgeir, BB, Kompo og jeg gjør sammenlagt! Og selvsagt gjør de det fordi verken Kompo, Oddgeir eller jeg hater muslimer, vi er bare sterkt skeptiske !! Når det gjelder BB så får han selv si hva han står for, kjenner ham ikke godt nok til å svare for ham.

Jeg tror faktisk Oddgeir reagerer ganske sunt på et horribelt kvinnesyn og intet annet !!!!

A

Atle Kristiansen

Gjest
Spiralis skrev:
Atle,

Jeg vet ikke hvor godt du leste artikkelen om den unge damen,som forøvrig må være utrolig sterk psykisk, men det er ikke en muslimtråd Oddgeir har startet om du tror det ?

Hun kommer fra en sikh familie. Hvis man får lov til å begå en aldri så liten generalisering her så hater sikher muslimene mer enn det du tror Oddgeir, BB, Kompo og jeg gjør sammenlagt! Og selvsagt gjør de det fordi verken Kompo, Oddgeir eller jeg hater muslimer, vi er bare sterkt skeptiske !! Når det gjelder BB så får han selv si hva han står for, kjenner ham ikke godt nok til å svare for ham.

Jeg tror faktisk Oddgeir reagerer ganske sunt på et horribelt kvinnesyn og intet annet !!!!
Må ærlig innrømme at jeg kjenner nada til Sikh kulturen. Kan jeg ha gjort en blunder ved å tro at dette var nok et ledd i den typiske "så var det disse muslimene" runkeringen i rasistiske holdninger mellom det infamøse trespannet? Mulig, i så tilfelle beklager jeg. Men desto mer jeg lærer desto mer fremstår dere som generaliserende tølpere mer enn noen gang, når dere omtaler - for å sitere trådene opphavsman "den overgripende kulturen" - sikhismen:

The role of women in Sikhism was first outlined in the Sikh Scriptures, which were written around 1500. The scriptures state that the Sikh woman is to be regarded as man's equal. She is considered to have the same soul as man and has the equal right to grow spiritually. The Sikh woman is allowed to lead religious congregations, to take part in the Akhand Path (the continuous recitation of the Holy Scriptures), to perform Kirtan (congregational singing of hymns), to work as a Granthi and to participate in religious, cultural, social and secular activities.

Sikh history includes the role of women very prominently and portrays them as equal in service, devotion, sacrifice and bravery. Examples of their moral dignity, service and self sacrifice are a source of inspiration to the Sikhs.

According to Sikhism, man and woman are two sides of the same coin of the human race. Man takes birth from a woman, and woman is born of a man. This system is interrelating and inter-dependent. Sikhism believes that man can never feel secure and complete in life without a woman: a man’s success depends upon the love and support of the woman who shares her life with him, and vice versa.

The founder of Sikhism, Sir Guru Nanak Dev, is quoted to have said in 1499:

From woman, man is born; within woman,
man is conceived; to woman he is engaged and married.
Woman becomes his friend; through woman, the future generations come.
When his woman dies, he seeks another woman; to woman he is bound.
So why call her bad? From her, kings are born.
From woman, woman is born; without woman, there would be no one at all.
— Guru Nanak, Raag Aasaa Mehal 1, Page 473
Wiki, Women in Sikhism http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Sikhism

Mvh

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
JackX skrev:
lomt skrev:
Er ikke helt sikker på hva det er du sikter til, men det er ikke moderert eller slettet (så langt jeg kan se ivf) noe i denne tråden hittil.
Jeg forstod ikke hvor the Atl's harde ord om bla. pervertert oppfatning kom fra (og gjør det i grunnen ikke ennå heller.. ???

Men det er nok som Fosse sier, ukvemsord og tillagte holdninger har forankring i andre diskusjoner

Saker som dette er viktige for vårt samfunn og politikere, for å forstå fremmed kultur, og dermed gjøre tiltak som skal påse at kvinner og barn virkelig får de rettigheter som samfunnet Norge står for

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Antall liker
18
Hmm, jasså, så jeg er en tølper ::)...., hvem generaliserer nå ;)...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hva mener du Atle, fortjente ikke historien til denne stakkars kvinnen å bli fortalt? Burde man lagt lokk på det og holdt det innen familien? Eller var det det at det var Oddgeir som dro den fram som var så vanskelig å svelge? Hva sier så det om fordommer?

Fundamentalisme avler fundamentalisme, makan til vås. Hvordan skal man takle og motarbeide fundamentalisme da, med forståelse, ettergivenhet og respekt? På samme måte som man taklet Hitler i sin tid?
Nå har man dradd fram hundrevis av eksempler på “enkeltsaker” hvor mennesker fra andre kulturer enn oss viser et kvinnesyn som kunne skremme fanden på flatmark, men hver bidige gang så får man høre “enkeltsak, enkeltsak“.
Vel etter mitt og mange andres syn så er dette et ledd i et mønster, merkelig er det i alle fall hvordan en enkelt sak med en nordmann involvert mot en utlending viser “tendens” eller "fordommer" eller "fremmedfrykt" eller "rasisme", mens utallige saker som viser overgrep mot kvinner knyttet til andre kulturer ikke viser noe som helst. Nå også denne ulykksalige hijaben, den er “bare et plagg“, og noe jenter fra 7-årsalderen føler det er rett og fornuftig å bruke, selvsagt på helt fritt grunnlag. Hvem de skal gifte seg med bestemmer de ikke, om de skal kunne ha kjærester før de gifter seg bestemmer de ikke, men hvordan de skal kle seg, jo der står de helt fritt. Tro det den som vil, for her må det sterk vilje til, det er sikkert.

Når det gjelder denne type overgrep som denne stakkars damen har vært utsatt for er det overhode ikke noe som overrasker meg. Jeg har lest om utallige lignende saker. Nylig viste de et innslag på TV fra et afrikansk land hvor en stakkars 16 år gammel jente var blitt voldtatt av sin far, blitt gravid, og fått AIDS. Så tragisk at det høres mest ut som en dårlig film, men ganske typisk for mange kulturer hvor jenter er lite verdt. Overgrep ev veldig vanlig, man ser ut til å ha en slags mentalitet om at det er lov å prøve seg og at det er opp til jentene å hindre at det skjer, Klarer de ikke det er det deres egen skyld. Og sånn kommer det nok til å fortsette, så lenge man ser på jenter og kvinner som mindre verdt. Er bare noe man snart må ta inn over seg, selv om det er mange som stritter hardt imot fremdeles.

For øvrig er sikher en av de gruppene som det er lettest å integrere i vestlige land, det setter kanskje litt perspektiv på hvorfor det da faktisk er så vanskelig som det er med integrering generelt.

Når det gjelder Ayaan Hirsi Ali så er det ganske absurd det hun opplever. Hun kom til friheten og var en de som virkelig verdsatte den. Hun bruker den til å kritisere undertrykkerne, og hjelpe de undertrykte, men hva er takken? Hun er en av verdens mest drapstruede personer, hun trenger beskyttelse i verdens mest frie land, mot fundamentalistene. De lever fritt og kan ture frem som de vil, men hun, som aldri har gjort noen fortred trenger beskyttelse for å kunne leve trygt. Og verdens “mest liberale og frie land” vil nå ta dette fra henne, det er så man knapt tror hva man leser. Og hvor er Norge oppe i dette, hvor er spradebassen Gahr Støre nå? Trår han til og tilbyr hjelp for å redde ytringsfriheten som han tidligere så feigt sviktet? Selvsagt ikke.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg ser at "fascistene" i den danske regjeringen har gått ut og tilbudt Ali opphold i Danmark. Regjeringen vil dekke sikkerhetskostnadene.
I Danmark har de et program som skal beskytte forfulgte forfattere, og det er under denne paraplyen de vil ta Ali.

Nei Støre vil nok ikke ta i denne saken, det passer nok ikke inn på CV'en.

Jyllandsposten

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.392
Jeg "ser" at denne tråden kan bli temmelig het. Jeg vil derfor minne debattantene om følgende:

På HFS plikter hver enkelt bruker å følge vanlig normal folkeskikk med tanke på språkbruk, holdninger og oppførsel ovenfor andre medlemmer og grupper som helhet.

Det er kun Høvdingene av forumet som kan sensurere, og vi vil fjerne innlegg uten varsel som bryter med vanlig normal folkeskikk. Det er umulig å sette klare grenser, og derfor må vi basere dette på skjønn i hvert enkelt tilfelle. Det er stort sett bruk av "stygg" eller "injurerende" ordbruk vi vil til livs. Vi kommer aldri til å sensurere et innlegg basert på innholdet så lenge det er presentert på en saklig måte
Jeg vil ikke kneble noen, men vil oppfordre alle - både i denne og øvrige tråder - om å gå frem saklig.
Saklighet er dog ikke alltid tilstrekkelig: argumentet skal være ført med omtanke for normal, vanlig folkeskikk.

mvh

jackX

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
JackX skrev:
Saklighet er dog ikke alltid tilstrekkelig: argumentet skal være ført med omtanke for normal, vanlig folkeskikk.
Vi gjør så godt vi kan. ;)

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
The Atl skrev:
Må ærlig innrømme at jeg kjenner nada til Sikh kulturen. Kan jeg ha gjort en blunder ved å tro at dette var nok et ledd i den typiske "så var det disse muslimene" runkeringen i rasistiske holdninger mellom det infamøse trespannet?
Uff, nå ble jeg skuffet. Dette har da intet med islam å gjøre! Foreslår at du gjør hjemmeleksen din før du uttaler deg med brask og bram og avslører dine forsteinete og paternalistiske holdninger. Uansett hva en vismann har sagt på 1400-tallet, så hjelper ikke det kvinnen i denne tragiske historien.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
The Atl skrev:
Må ærlig innrømme at jeg kjenner nada til Sikh kulturen. Kan jeg ha gjort en blunder ved å tro at dette var nok et ledd i den typiske "så var det disse muslimene" runkeringen i rasistiske holdninger mellom det infamøse trespannet? Mulig, i så tilfelle beklager jeg. Men desto mer jeg lærer desto mer fremstår dere som generaliserende tølpere mer enn noen gang, når dere omtaler - for å sitere trådene opphavsman "den overgripende kulturen" - sikhismen:

The role of women in Sikhism was first outlined in the Sikh Scriptures, which were written around 1500. The scriptures state that the Sikh woman is to be regarded as man's equal. She is considered to have the same soul as man and has the equal right to grow spiritually. The Sikh woman is allowed to lead religious congregations, to take part in the Akhand Path (the continuous recitation of the Holy Scriptures), to perform Kirtan (congregational singing of hymns), to work as a Granthi and to participate in religious, cultural, social and secular activities.

Sikh history includes the role of women very prominently and portrays them as equal in service, devotion, sacrifice and bravery. Examples of their moral dignity, service and self sacrifice are a source of inspiration to the Sikhs.

According to Sikhism, man and woman are two sides of the same coin of the human race. Man takes birth from a woman, and woman is born of a man. This system is interrelating and inter-dependent. Sikhism believes that man can never feel secure and complete in life without a woman: a man’s success depends upon the love and support of the woman who shares her life with him, and vice versa.

The founder of Sikhism, Sir Guru Nanak Dev, is quoted to have said in 1499:

From woman, man is born; within woman,
man is conceived; to woman he is engaged and married.
Woman becomes his friend; through woman, the future generations come.
When his woman dies, he seeks another woman; to woman he is bound.
So why call her bad? From her, kings are born.
From woman, woman is born; without woman, there would be no one at all.
— Guru Nanak, Raag Aasaa Mehal 1, Page 473
Wiki, Women in Sikhism http://en.wikipedia.org/wiki/Women_in_Sikhism

Mvh
Det er bra du er ærlig Atle, det er en fin egenskap. Hadde vært fint også om du lager nye innlegg istedet for å redigere og leggge inn mase nytt. Det blir litt lettere å følge med og svare da.

Ser du har søkt informasjon på nettet, og funnet noe om sikher. Hva "profeten", oppfinneren av religionen, ( i mangel av et dekkende ord, no pun intended ) mener er så sin sak. Jeg tror man må se litt på hvordan det blir praktisert. Slik sett er jo kvinner likestillt både innenfor kristendommen og islam, ja i kristendommen skal man elske alle, også homofile så lenge de ikke praktiserer! Det er vel ikke slik de oppfatter det selv !?

Derfor finner jeg det litt mindre viktig hva som står i skriften, og litt mer vesentlig hva som praktiseres. Dette er en syk kultur, voldta sin egen datter !!! Man burde kappe av ham pikken, flå ham levende og så piske ham med skinnet !! Ja på dette området er jeg veldig primitiv, det har sine årsaker !!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Jeg ser at "fascistene" i den danske regjeringen har gått ut og tilbudt Ali opphold i Danmark. Regjeringen vil dekke sikkerhetskostnadene.
I Danmark har de et program som skal beskytte forfulgte forfattere, og det er under denne paraplyen de vil ta Ali.

Nei Støre vil nok ikke ta i denne saken, det passer nok ikke inn på CV'en.

Jyllandsposten
Ja danskene er i en klasse for seg selv, men Ali har takket høflig nei, hun vil være der hun er og ikke reise rundt som en flyktning og håper på at noen vil trå hjelpende til. Men denne saken stiller Nederland i et dårlig lys, nå får vi se hvem som er å stole på når det kommer til ytringsfriheten og dens forsvar. Vi har i alle fall ingenting å være stolte av i den sammenhengen.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.875
Verden er gal, ikke sant? I Sverige dreper mødre og bestemødre nyfødte barn og i Mexico myrdes og spises kjærester står det å lese i avisen i dag. Men heldigvis så har disse menneskene den rette religion.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Pink_Panther skrev:
Verden er gal, ikke sant? I Sverige dreper mødre og bestemødre nyfødte barn og i Mexico myrdes og spises kjærester står det å lese i avisen i dag. Men heldigvis så har disse menneskene den rette religion.
Hvor mange mødre og bestemødre er det som dreper barn i Sverige?
Hvor utbredt er kjærestemyrding med påfølgende spising i Mexico?
Hvis dette er utbredt innen deres kultur er det grusomt og bør slås knallhardt ned på.

Hvordan vet du at de har den rette religion, og hva er den?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Unplugged skrev:
Hva mener du? Siden du spør: Hva har du tenkt å gjøre med saken? Siden du forventer at andre stiller opp har du sikkert en slagplan klar for hva som må gjøres for denne jenta? ;)
Når jeg spør:
oddgeir skrev:
Så tenker jeg blant annet på den massive motstanden Hege Storhaug møter blant såkalte intellektuelle når hun taler disse jentenes sak.
Her på forumet er hun blitt stemplet som rasist.

Derfor, når denne jenta står frem, lurte jeg på om hun ville bli tatt på alvor, eller feiet under teppet.

Personlig bruker jeg litt energi på å gjøre folk oppmerksom på hva som skjer i innvandrermiljøene, blant annet ved å henvise til slike artikler som dette.

Mener du at jeg ikke skulle gjort det?

Skulle jeg feiet det under teppet?

S

Slubbert

Gjest
Pink_Panther skrev:
Religion, samfunnsdoktrine, kall det hva du vil; problemene - de virkelige problemene - oppstår når volden er institusjonalisert, når det ikke dreier seg om tragiske enkelttilfeller.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.752
Torget vurderinger
4
Forferdelig trist historie.
For jævlig, rett og slett

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
oddgeir skrev:
Unplugged skrev:
Hva mener du? Siden du spør: Hva har du tenkt å gjøre med saken? Siden du forventer at andre stiller opp har du sikkert en slagplan klar for hva som må gjøres for denne jenta? ;)
Når jeg spør:
oddgeir skrev:
Så tenker jeg blant annet på den massive motstanden Hege Storhaug møter blant såkalte intellektuelle når hun taler disse jentenes sak.
Her på forumet er hun blitt stemplet som rasist.

Derfor, når denne jenta står frem, lurte jeg på om hun ville bli tatt på alvor, eller feiet under teppet.

Personlig bruker jeg litt energi på å gjøre folk oppmerksom på hva som skjer i innvandrermiljøene, blant annet ved å henvise til slike artikler som dette.

Mener du at jeg ikke skulle gjort det?

Skulle jeg feiet det under teppet?
Nei, det er prisverdig nok, men jeg synes det er litt feil å nærmest forvente at andre skal reagere på en eller annen måte, særlig de grupperinger man selv ikke føler seg hjemme i.
Jeg brukte smileyen for å dempe tonen på innlegget mitt. Jeg satte det hele litt på spissen, en vennlig ment utfordring.

Selv synes jeg ordet rasist brukes altfor lett, man må jo se litt på hensikten til folk, ikke bare kalle folk rasist selv om man er uenig. Jeg synes Hege Storhaug f. eks. gjør en helhjertet og ektefølt innsats for innvandrerkvinner, hvorvidt hun går fram på riktig måte er jeg ikke helt sikker på, men jeg synes det er helt ok det hun driver med. Hitlersympatisører er rasister, ikke nødvendigvis folk som stiller spørsmålstegn ved norsk innvandringspolitikk. Jeg tror det er god grunn til å gjøre det.

Når det gjelder den her omtalte kvinnen er det hun har opplevd helt forferdelig, og kan etter min mening ikke bortforklares som en enkeltsak, jeg tror at mange kvinner i India opplever å bli trakassert av menn. Dette er dagligdags for svært mange kvinner.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Takk for fin oppklaring Unplugged. Da er vi nok helt på linje i denne saken. ;)
Hva gjelder innsatsen og metodene til Storhaug, så er det en annen debatt.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Hege Storhaug treffer stort sett spikeren på hodet. Å kalle henne rasist eller fascist er latterlig. Politisk er Storhaug langt til venstre.

Topp Bunn