Fresing i pianolakkabinett

A

aair

Gjest
Har kjøpt nye basselementer, men disse er ca. 6 mm større enn det som sitter i kabinettet fra før. Må tilpasses, men er redd for at overfresen skal flise opp pianolakken. Noen som har noen gode råd før jeg starter opp overfresen?

Knut
 

Animal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
239
Antall liker
0
Bruk et skarpt stål.

Ville heller bekymre meg for at sålen på overfresen skal skrape opp lakken.
Dette kan evt. du forhindre med et lag kartong på undersiden?

Andreas
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Knutanimal skrev:
Bruk et skarpt stål.

Ville heller bekymre meg for at sålen på overfresen skal skrape opp lakken.
Dette kan evt. du forhindre med et lag kartong på undersiden?

Andreas
Kanskje gå for noe mykere? Kle undersiden med filt eller lignende. Høres ut som kartong kan skrape opp lakken.
 
L

Ludo

Gjest
Greven skrev:
Knutanimal skrev:
Bruk et skarpt stål.

Ville heller bekymre meg for at sålen på overfresen skal skrape opp lakken.
Dette kan evt. du forhindre med et lag kartong på undersiden?

Andreas
Kanskje gå for noe mykere? Kle undersiden med filt eller lignende. Høres ut som kartong kan skrape opp lakken.
Helt enig, det er ikke mye som skal før lakken får merker og skraper i seg. Ville gått for kartong med filt under så er du mer
på den sikre siden...


Lykke til!
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.718
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
aair skrev:
Har kjøpt nye basselementer, men disse er ca. 6 mm større enn det som sitter i kabinettet fra før. Må tilpasses, men er redd for at overfresen skal flise opp pianolakken. Noen som har noen gode råd før jeg starter opp overfresen?

Knut
Først og fremst bør du tape rundt kanten på hullet med teip. Da minsker du sjansjen for utrivning. Og et mykt stoff av noe slag som du kan feste med dobbelsidig teip på fresens såle, slik som forslagene over her. Plysj bør vel funke?

Skal hullet være helt sirkelformet? i så fall ville jeg lage en plate som passer i det eksisterende hullet (bittelitt trangt) og brukt en senterspiss festet på en aksel til fresen. Da er du garantert å få det helt strøkent.

En slik:


Lars
 
O

OldBoy

Gjest
Kle hele den flaten fresen skal bevege seg på med en tynn papp-plate eller en tyn kryssfinerplate, med myk filt mot høyttaleren, og fest dette slik at det ikke kan bevege seg. Så lar du fresen bevege seg på denne flaten, uten noen direkte kontakt med pianolakken.

Da unngår du enhver relativ bevegelse mellom fres og pianolakk. Forer du opp med filt eller lignende på selve fresen, skal det ikke mer enn et lite skarpt støvkorn til før du risikerer å få en ripe.
 
A

aair

Gjest
Takker alle sammen for masse gode tips :) Skal forsøke forslaget med å kle overflaten på høyttaleren med en plate med filt, teipe rundt hullet, samt fore igjen eksisterende hull så har sålen på fresen noe å hvile på. Har forsåvidt gjordt dette før på andre kabinetter, men ikke pianolakk.
 
Topp Bunn