Digitale avspillere Fremtiden til DAB Radio

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Du kaster vel ikke telefonen om du ikke får hørt på FM radio?
Du skroter vel ikke bilen av samme årsak?
Ikke skyld på politikere. Vi har de vi fortjener. Sånn er det bare.
DAB / FM debatten har gått over flere valg. Pussig at ikke flertallet (de som roper høyest om FM's fortreffelighet og DAB's ubrukelighet) har fått reverstert disse planene.
Dette var ikke akkurat noen valgkampsak, så de fleste er vel rævkjørt av kuppmakerne Giske, NRK og produsentene/importørene.
Den mannen som slekter på Pinokkio var kulturminister da grunnlaget for DAB skjedde, hvis jeg ikke husker helt feil.
Et suverent kupp i samarbeide med produsenter og NRK.
Partyhelten Giske ler ennå.......
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.973
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Du kaster vel ikke telefonen om du ikke får hørt på FM radio?
Du skroter vel ikke bilen av samme årsak?
Ikke skyld på politikere. Vi har de vi fortjener. Sånn er det bare.
DAB / FM debatten har gått over flere valg. Pussig at ikke flertallet (de som roper høyest om FM's fortreffelighet og DAB's ubrukelighet) har fått reverstert disse planene.



Ok, frem med the-skjea........... poenget mitt var at kanskje millioner av telefoner og radioer som de aller fleste benytter seg av daglig plutselig blir ubrukelige og må erstattes og at det ikke engang finnes en god fullverdig erstattning pr i dag uten at det koster masser med penger og at dette er noe som påtvinges alle i Norge enten man vil eller ikke.

Ikke skyld på politikerne sier du....... ok, da skylder jeg på deg da...... det er din skyld inntil det motsatte er bevist ;).

Et annet spørsmål er jo hvor godt det digitale bakkenettet virker eller ikke virker under en f.eks naturkatastrofe, jeg har opplevd og være med på en naturkatastrofe i utlandet og det eneste som virket var FM radioen og det var derfra vi hentet info om situasjonen rundt oss........ er DAB like trygt som FM ?........ eller kan det være seg at DAB går utover den menige manns sikkerhet i større utstrekkning enn FM ?
Vi bor sydøst for Oslo og når jeg kjører med bil innover mot Oslo (har bil med både DAB og FM radio) så forsvinner DAB på 4 steder på veien innover til og med på Mosseveien spesielt i området rundt Ulvøya - Ljan, slik var det for 4 år siden og slik er det fremdeles. Kan ikke si at DAB virker særlig betryggende sett fra mitt ståsted i allfall.
Jeg kjenner ikke til noe offentlig kommunikasjonssystem som ikke blir slått ut av naturkatastrofer. Det viser seg gang på gang at kommunikasjon er det første som rammes. Bil og bane inkludert, men det er ikke tema her.
Hva er det som viser seg å fungere?
Noe så gammeldags som en (i mange tilfeller) pensjonert radioamatør med gammelt (eller nytt) radioutstyr som kan opereres fra 12 Volt og klarer seg med hesjetråd for å nå fram.
OT i denne sammenhengen. Måtte bare nevne det.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ser ikke helt bort ifra at DAB+ blir en dårlig mellomløsning tilsvarende ISDN. Fornuftig valg av svenskene og avvente.
 

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
935
Antall liker
1.366
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Du kaster vel ikke telefonen om du ikke får hørt på FM radio?
Du skroter vel ikke bilen av samme årsak?
Ikke skyld på politikere. Vi har de vi fortjener. Sånn er det bare.
DAB / FM debatten har gått over flere valg. Pussig at ikke flertallet (de som roper høyest om FM's fortreffelighet og DAB's ubrukelighet) har fått reverstert disse planene.
Dette var ikke akkurat noen valgkampsak, så de fleste er vel rævkjørt av kuppmakerne Giske, NRK og produsentene/importørene.
Den mannen som slekter på Pinokkio var kulturminister da grunnlaget for DAB skjedde, hvis jeg ikke husker helt feil.
Et suverent kupp i samarbeide med produsenter og NRK.
Partyhelten Giske ler ennå.......
giske5.jpg
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Fatter ikke at FM er borte for mange år siden. Steinalder teknologi. Har levd med skrurring, sus og skraping i bilen i 30 år. Drittsystem. Funker bare hjemme med skikkelig antenne, gode forhold og hig-end tuner.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dab+ er vel ok i tillegg til Fm, men det er helt vilt og stenge fm. Millioner av radioapparater blir søppel og mye kulturhistorisk forsvinner.
At man må over på noe nytt er naturlig når dekningen til FM nettet ikke strekker til. Og går man for et nytt bakkenett, så må det forrige stenges for at det skal være tilstrekkelig kapasitet. Begge deler går ikke.

Det som er mer usikker er om DAB+ er virkelig fremtidssikkert. Radio over internett hadde kanskje vært en bedre løsning på sikt samtidig som man beholdt FM nettet i mange år fremover.
 
Topp Bunn