|
Jeg mener at frekvensresponsen ikke engang forteller en femtedel av hele historien.HåkonN skrev:Så hva mener folket?![]()
Godt spørsmål. Nærfelt/fjernfelt mener jeg er hipp som happ i denne sammenheng. Eller er det ikke?KJ skrev:Hva er snorrett? Tillates de en tilt i kurven, eller skal den være paddeflat i vater? Skiller «vi» mellom effektrespons vs on-axis? «Nærfelt» eller «fjernfelt»?
«Nærfelt» eller «fjernfelt» henger sammen med balansen mellom on-axis vs effektrespons. I nærfelt er «on-axis» relativt sett viktigere (forutsatt stor avstand til 1. refleksjonspunkter, som er noe av poenget for mange med nærfelt), mens effektresponsen får større betydning når vi beveger oss mot fjernfelt og romklangen blir en viktigere del av det totale lydbildet (og bl.a. relativt sett mindre avstand til 1.refleksjonspunktene). Mange «nøytrale» høyttalere har en «tilt» i effektresponsen, som henger sammen med gradvis «trangere» lydspredning oppover i frekvens. En del høyttalere er også designet til å lyttes til «off-axis» (speiselt i horisontalplanet), atter andre høyttalere har en mindre definert lytteakse. Det er selvfølgelig også et spørsmål om hvilken lytteavstand HT er disgnet for, spesielt store HT kan slite med «integrasjonen» dersom lytteavstanden blir for liten. etc. i de uendelige ... Hvilken frekvensrespons er «den» relevante ift målsetting og lytteopplevelse?HåkonN skrev:Godt spørsmål. Nærfelt/fjernfelt mener jeg er hipp som happ i denne sammenheng. Eller er det ikke?KJ skrev:Hva er snorrett? Tillates de en tilt i kurven, eller skal den være paddeflat i vater? Skiller «vi» mellom effektrespons vs on-axis? «Nærfelt» eller «fjernfelt»?
Begynner man å tilte kurven slik at det gir mer bass og mindre diskant, mener jeg vi er inne på spesifike "housecurves" eller targets om man vil. Altså krydder - alternativ 2. Men jeg er helt definitivt åpen for omdefinering av spørsmålene om noe virker uklart/villedende/ledende.![]()
Frekvensrespons er like relevant for hodetelefoner. Og uansett er det mange måter å påvirke frekvensresponsen på (om det hadde vært det topic handlet om).Akustikk og Hifi-rom
diskutér alt innen akustikk, plassering og bygging av hifi-rom
Så du mener en som foretrekker flat frekvensrespons i _lytteposisjon_ på 4m lytteavstand, vil ønske en annen frekvensrespons om han flytter stolen 2m nærmere høyttalerene? Hva med hodetelefoner - er det andre regler der?KJ skrev:«Nærfelt» eller «fjernfelt» henger sammen med balansen mellom on-axis vs effektrespons. I nærfelt er «on-axis» relativt sett viktigere (forutsatt stor avstand til 1. refleksjonspunkter, som er noe av poenget for mange med nærfelt), mens effektresponsen får større betydning når vi beveger oss mot fjernfelt og romklangen blir en viktigere del av det totale lydbildet (og bl.a. relativt sett mindre avstand til 1.refleksjonspunktene). Mange «nøytrale» høyttalere har en «tilt» i effektresponsen, som henger sammen med gradvis «trangere» lydspredning oppover i frekvens. En del høyttalere er også designet til å lyttes til «off-axis» (speiselt i horisontalplanet), atter andre høyttalere har en mindre definert lytteakse. Det er selvfølgelig også et spørsmål om hvilken lytteavstand HT er disgnet for, spesielt store HT kan slite med «integrasjonen» dersom lytteavstanden blir for liten. etc. i de uendelige ... Hvilken frekvensrespons er «den» relevante ift målsetting og lytteopplevelse?
Ja det er noen ulike krav til HT i nærfelt vs fjernfelt. Det er også noen ekstra utfordringer å gjøre representative målinger i fjernfelt/lytteposisjon. Aktuelt lesestoff er Floyd Toole : Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and RoomsHåkonN skrev:...
Så du mener en som foretrekker flat frekvensrespons i _lytteposisjon_ på 4m lytteavstand, vil ønske en annen frekvensrespons om han flytter stolen 2m nærmere høyttalerene? Hva med hodetelefoner - er det andre regler der?
Hva om du så fikk gjort et opptak av ditt piano inkludert rommets bidrag, ville du da foretrukket rommets bidrag en gang til på toppen av det hele, om du spilte av opptaket i samme rom?Vidar P skrev:En stemme for au naturel her.. jeg hadde også syntes det var rart dersom pianoet mitt hadde klinget snorrett og frekvenskorrigert ut i rommet. Rommet må med.
Jeg synes det er helt ok at ting i rommet mitt låter som om det er i rommet mitt. Jeg blir småsnål dersom det ikke gjør det. Nå er det selvsagt slik at rommet mitt er det jeg lever og ånder i utenom hifi også, så er liksom vant til klangen i det.Karma skrev:Hva om du så fikk gjort et opptak av ditt piano inkludert rommets bidrag, ville du da foretrukket rommets bidrag en gang til på toppen av det hele, om du spilte av opptaket i samme rom?Vidar P skrev:En stemme for au naturel her.. jeg hadde også syntes det var rart dersom pianoet mitt hadde klinget snorrett og frekvenskorrigert ut i rommet. Rommet må med.
Poenget mitt er at det kan bli feil å sammenligne det å høre et instrument live i et rom, og det å høre et opptak. Det blir uansett veldig avhengig av hvordan opptaket er.
Hvordan kan du være så sikker på at det ville være rart om du ikke hadde rommets signatur i oppsettet? Problemet i de tilfellene man forsøker å fjerne signaturen er at man alt for lett legger til en annen signatur, og da låter det rart.Vidar P skrev:Jeg synes det er helt ok at ting i rommet mitt låter som om det er i rommet mitt. Jeg blir småsnål dersom det ikke gjør det.
Hva? Og du som ellers er så tekniske anlagt....! ;DSnickers-is skrev:Jeg skjønner ikke spørsmålet.
Ja.Snickers-is skrev:Snakker du om frekvensresponsen i ørehøyde i lytteposisjon?
Forstår at det er mange måter å måle på, og spørsmålet var nok kanskje litt dårlig formulert. Beklager.Snickers-is skrev:Frekvensresponsene forteller ofte omkring 90% av historien, men det nytter ikke å bare måle EN frekvensrespons.
Hvilke målinger / data tror du kan gi oss en objektiv og sammenlignbar bilde av kvaliteten på lydgjengivelse i små rom?Snickers-is skrev:Jeg skjønner ikke spørsmålet.
Snakker du om frekvensresponsen i ørehøyde i lytteposisjon?
Snakker du om en kalkulert korrekt respons ift beregnet lydutbredelse?
Snakker du om en summert energirespons?
Snakker du om en gatet respons? Snakker du om en summert RTA-respons?
Snakker du om en FFT fra en enkel impuls?
Med eller uten rom?
Eller ønsker du å inkludere tidligrefleksjoner?
Mener du i et ekkofritt rom eller i et rom med vanlige romresonanser?
Mener du et rom der schrøderfrekvensen ligger langt nede i bassområdet?
Snakker du om summen av et utvalg måleposisjoner i lytteposisjon?
Snakker du evt om å kompromittere direktelyden til fordel for reflektert lyd?
Frekvensresponsene forteller ofte omkring 90% av historien, men det nytter ikke å bare måle EN frekvensrespons.
+ volumavhengig loudness, og kunnskap om «referansenivåene» på musikken siden ørene har variabel følsommhet mht volum vs frekvens (ref Equal loundess contour.orso skrev:Jeg vet ikke sikkert. Kurven skal være jevn uten avvik. Bør holde seg innenfor -/+3dB eller bedre. Om kurven skal helle litt skrått nedover mot diskanten, være snorrett eller f.eks litt mer nivå i mellombassen, litt mer piff i toppen for mer luft osv. er jeg usikker på. Tror ikke jeg foretrekker en helt snorrett kurve, men det kommet nok ann på mye. ... Ideelt sett burde man ha ulike kurver til ulik musikk og f.eks sidevegger som kunne skiftest mellom absorbenter og diffusorer med et tastetrykk. ;D
...
Det er et svært vanskelig spørsmål, og det er egentlig hele poenget mitt. Vi har ikke i dag noen målemetoder som gir oss rene kvantitative verdier ut som kan overføres til opplevd kvalitet. Man er nødt til å gjøre et stort tolkningsarbeid. Selv når erfarne ingeniører ønsker å vise kolleger noe de finner interessant pleier målinger å følges av en vurdering som forklarer hva de finner interessant og hvorfor.Suomela skrev:Hvilke målinger / data tror du kan gi oss en objektiv og sammenlignbar bilde av kvaliteten på lydgjengivelse i små rom?
Den subjektive lyttingen foregår i stor grad på en måte som likner vannfallsdiagrammets fremstilling. De feilene som synes på impulsresponsen og som er klart mest hørbare rent subjektivt er de feilene som også synes i vannfallsdiagrammet. Vannfallsdiagrammet er et frekvensinndelt ETC-plot, og legger man gulvet på -60dB kan man se alle detaljer i RT60-kurven i vannfallsdiagrammet. På begynnelsen av vannfallsplottet ser man også frekvenskurven.Suomela skrev:Hvordan vil du definere et godt miljø for to-kanals lytting på følgende målinger?
- impulse respons
- frequency plot
- waterfall plot
- energy time curves (ETC)
- decay times (EDT, RT60)
/Suomela
Enig med den, om du begrenser ønsket informasjon til bass og nedre mellomtone! Derfra og opp er tidsinformasjonen for detaljert til å fremstilles i kombinerte tid/frekvensgrafer. Noen akustikkprogrammer gir derfor også bare vannfallsdiagrammer for bassområdet.Snickers-is skrev:Den subjektive lyttingen foregår i stor grad på en måte som likner vannfallsdiagrammets fremstilling. De feilene som synes på impulsresponsen og som er klart mest hørbare rent subjektivt er de feilene som også synes i vannfallsdiagrammet. Vannfallsdiagrammet er et frekvensinndelt ETC-plot, og legger man gulvet på -60dB kan man se alle detaljer i RT60-kurven i vannfallsdiagrammet. På begynnelsen av vannfallsplottet ser man også frekvenskurven.
Jeg vil også si at for et stereoanlegg av gjennomgående god kvalitet er et vannfallsdiagram fra sweetspot den målemetoden som gir oss flest clues om hvikle problemer man har med å gjøre i rommet.
Jeg er usikker på hva du mener med moment og posisjon, men en signalperiode vet du vel hva er?Nordenstam skrev:Nå ramlet jeg av. Hva mener du med signalperiode? Hvordan endrer det på problemet med å observere moment og posisjon samtidig?
Moment/posisjon, frekvens/tid, osv er samme måten å bruke Fouriers mattestykker. Usikkerhetsprinsippet gjelder like mye i alle grener av analyse.Snickers-is skrev:Jeg er usikker på hva du mener med moment og posisjon, men en signalperiode vet du vel hva er?
Henger ikke med på denne heller! Begynner visst å bli treg med årene.Snickers-is skrev:Jeg er av den oppfatning at max groupdelay er et temmelig uinteressant tall fordi dette må behandles totalt ulikt avhengig av frekvens. Det samme gjelder etterslep/energilagring, og begge deler er vanskelig å fremstille på en fornuftig måte i et vanlig CSD.
Dette er vel først og fremst brukandes for å analysere høytaleres direkterespons?Snickers-is skrev:Om man har signalperioder på Z-aksen, gain på Y-aksen og frekvens på X-aksen vil man kunne se etterslepet relativt til frekvens, noe som i en del sammenhenger kan være svært anvendelig. Det gjør det ikke lettere å se RT60, ETC osv, men det gir et langt mer intuitivt bilde av resonansfenomenet. Husk at alle resonansers Q-verdi kjennetegnes av hvor mange signalperioder de henger etter før de er nede på et visst nivå. Det betyr at med et diagram veid mot signalperioder vil gi et entydig bilde av forholdet mellom reaktive og resistive komponenter ved hver resonans på en måte som er lett å sammenlikne på tvers av frekvensene.
Hvorfor skulle man ønske å utelate rommets bidrag når man måler, er det med tanke på bruk av DSP for høyttaler korreksjon, man lytter jo til hele pakken og refleksjoner vises vel klart i en ETC, eller?. Så lenge sveipet endrer frekvens fortere enn forsinkelsen til første refleksjon kommer inn i bildet, gir det effekten av å måle ekkofritt i et vanlig rom
Såvidt jeg kan forstå har du blandet sammen Heyser og Heisenberg?Nordenstam skrev:Hehe.. Homøopati!
Det som fanget oppmerksomheten var en gruppe sitater fra Heysers arbeider i denne stereophile snutten: http://www.stereophile.com/asweseeit/572/ (bla nedover for sitatene) - kommer ikke over hvor mye god teknikk-filosofi Heyser har å by på!
Håper det ikke er noen som har slike problemer med lyd som sådan! Problemet oppstår i det lyd ikke bare skal nytes, men beskrives med de mer eller mindre upassende verktøyene språk og matematikk. Alle alternativ er mer eller mindre upresise og kommer med sine fordeler og bakdeler.rock skrev:Hadde jeg hatt slike problemer i mitt forhold til lyd - ja da hadde jeg stampet anlegget til den første og beste, og solgt mine plater og cd,er til høystbydene på Qxl :![]()
Poenget var først og fremst å få en høytalermåling med samme type info som kan hentes i ekkofri rom, uten bruk av et sådant rom. ETC grafene fungerer mer enn godt nok til bruk i akustisk måling og behandling!Roald skrev:Hvorfor skulle man ønske å utelate rommets bidrag når man måler, er det med tanke på bruk av DSP for høyttaler korreksjon, man lytter jo til hele pakken og refleksjoner vises vel klart i en ETC, eller?
Tror ikke det. Som sagt, audio har en helt annen bølgelengde enn kvantefysikk. Lenken du postet tidligere med lyd som eksempel for kvantefysiske problemer hadde ikke vært mulig å lage om det ikke var for at all bruk av Fouriers frekvensdomene har samme grunnleggende problemstillingen, uavhengig av hvilken fenomener som observeres. Lyd er i det hele tatt svært egnet til å forstå grunnleggende fysikk på bølgenivå. En impulsiv lyd som et trommeslag er et utmerket eksempel på bølge/partikkel dualiteten som mange sliter med i fysikken.vredensgnag skrev:Såvidt jeg kan forstå har du blandet sammen Heyser og Heisenberg?
En velformulert betraktning som jeg stiller meg helhjertet bak!vredensgnag skrev:Mitt ene problem med såkalte subjektivistiske gulløreaudiofile, er at de på den ene siden ønsker aksept for det Atkinson skriver der, og at de på den andre siden ønsker å gjøre hver enkelt lytters personlige erfaring til en allmenn regel. Dette er fellen som audiofili befinner seg i, og som selv J. Gordon Holt påpekte ville være ødeleggende for hobbyen: du kan ikke på den ene siden si at det er jakten på subjektive opplevelser som gjelder, og så forsøke å gjøre disse opplevelsene til relevant kjøpsinformasjon som andre kan bruke.
Ser klart at burst decay måling med perioder i stedet for tid gir bedre informasjon på det feltet enn vanlige vannfall eller frekvensresponsgrafer gir. Problemet er at det fortsatt ikke kan, per definisjon, stemme 1:1 med ørets integreringstid. Dette fordi øret har variabel integrasjon avhengig av hvor transient lyden er. Men som indikator på hva som kan oppleves under generelle forhold gir det nok betydelig bedre informasjon enn andre kombinerte tid/frekvens grafer.Snickers-is skrev:Dette med refleksjoner og signalperioder i CSD er også ganske interessant. En refleksjon som befinner seg med for eksempel 50cm lenger løpetid enn direktelyden vil oppleves som forvrengt direktelyd ganske høyt opp i mellomtonen, men i diskanten vil den oppfattes som en forsinket refleksjo, eller som posisjoneringsinformasjon.
Blir mer og mer spent på hva som til slutt kommer ut av dette prosjektet ditt. Gleder meg!Snickers-is skrev:Jeg synes det er ganske mange programmer der ute som ikke er spesielt gode når det kommer til stykket. Han som skriver SW til romkorreksjonssystemet vi skal lansere har derfor laget et komplett akustikkmåleprogram fra bunnen av bare til dette formålet. Den typisk viktigste jobben når man skal prosessere for feil i rom og høyttaler ligger i datainnsamlingen. Dette er spesielt interessant i og med at vi har akkurat samme forhold når det kommer til fysiske akustikktiltak. Den vanligste fundamentale feilen (om man kan grunnleggende akustikk) oppstår når man skal samle inn og analysere data.