Franco Serblins Extrema (Fremstilt av Sonus Faber)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.094
    Antall liker
    87.385
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Så bra. Enda en eier. Gratulerer og velkommen til forumet! Kanskje vi får se noen bilder av komboen etterhvert?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vår Extrema kom til Midt-Norge i fjor høst. Fulgt av ARC-amping. Har jaktet lenge og har hatt store opplevelser med denne kombinasjonen.

    P
    Gratulerer så mye og velkommen i klubben! Høres ut som en fantastisk kombo. Bilder er høyst velkomne :) Har høyttalerne Kef- eller TDL-slave? Hvilke ARC-komponenter bruker du?
     
    Sist redigert:

    Passionate

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2014
    Innlegg
    5
    Antall liker
    5
    Sted
    Krokelvdalen
    Audio Research SP16L - Audio Research D400 Mk II - Simple Audio Roomplayer II - NAD M51 - Sonus Faber Extrema (s.nr.850+)
     

    Passionate

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2014
    Innlegg
    5
    Antall liker
    5
    Sted
    Krokelvdalen
    TDL slave på de siste serienr. Plassering! Ca 1m fra bakvegg, ca.4m mellom høyttalerne. 3m til sitteposisjon. Toe-in som treffer like bak lytteposisjon. Bilder kommer!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Toe-in som treffer like bak lytteposisjon. Bilder kommer!
    Spennende med denne minimale toe-in.
    Min erfaring er at ht forsvinner og skaper et større panorama/transparans ved toe-in rett i front av nesetippen - har du prøvd dette og sammenlignet?
     

    Passionate

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2014
    Innlegg
    5
    Antall liker
    5
    Sted
    Krokelvdalen
    Toe-in som treffer like bak lytteposisjon. Bilder kommer!
    Spennende med denne minimale toe-in.
    Min erfaring er at ht forsvinner og skaper et større panorama/transparans ved toe-in rett i front av nesetippen - har du prøvd dette og sammenlignet?
    Etter å ha hatt Minima Fm II i hus siden 1992, med en kort visitt av Signum, har det blitt mye fokus på plassering, tilpasse rommet og valg av forsterker. Toe-in på Extremaen rett foran nesetippen demper de høyeste frekvensene noe, men 'gjemmer' ht ytterligere. Viktigst er å få den langt nok fra bakvegg for å unngå farging av stemmer m.m.. Høyttaleren krever litt plass og utfordrer jo i likhet med andre ht rommets karakteristikk. Har litt å gå på der enda. Dette er i grunnen pirk! Extremaen serverer musikken med både autoritet og ydmykhet og er bare en nytelse når den synger!

    Må til slutt få si takk for velkomsthilsningen! .....sa en stolt eier!
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Herlig teaser, vi vil gjerne se dem forfra også :)
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.890
    Antall liker
    104.277
    Torget vurderinger
    23
    Updated & modern... fint design, Stealthlignende... MYE tøffere enn originalens sidrumpa variant :cool:


    sonus_faber_ex3ma_new_matej_isak_mono_and_stereo_02.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Updated & modern... fint design, Stealthlignende... MYE tøffere enn originalens sidrumpa variant :cool:
    Hehehe. Dagens brannfakkel. Godt det er helg så popkorn og pils kan nytes mens man følger diskusjonen herfra ;-)
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.890
    Antall liker
    104.277
    Torget vurderinger
    23
    Ingen ting å diskutere! Jeg har rett :D
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.094
    Antall liker
    87.385
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Sidrumpa kommentar!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.890
    Antall liker
    104.277
    Torget vurderinger
    23
    - der kom du på banen ja! Det er ingen som er enklere å trekke opp enn ihuga merkevarefreaks...
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.094
    Antall liker
    87.385
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Dette blir som alle andre oppfølgere, som i feks bilverdenen; VW boble, Mini, Fiat 500. Det er originalen som satte standarden. Alt annet er bare bleke kopier. Forøvtig er jeg ingen ihuga merkevare freak, det må i såfall være merket Technics, som i denne sammenhengen er irrelevant.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.395
    Antall liker
    726
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Han her ville elska dem :) spøk tilside de ser ok ut IMO,liker de bedre en de gammle ,men smak og behag,forhåpentligvis har verden gått videre og disse nye står i stil til det
    article-1357258-0330C20F000005DC-887_224x423.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.770
    Torget vurderinger
    10
    Oj oj. Utrolig byggekvalitet.

    Hvordan fungerer den dempebrytern på den passive radiatoren egentlig?

    ex3ma 1.jpg

    ex3ma 2.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Regner med at det fungerer på samme måte som på originalen. En eller flere motstander kobles inn på spolen og dermed dempes membranutslaget.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Regner med at det fungerer på samme måte som på originalen. En eller flere motstander kobles inn på spolen og dermed dempes membranutslaget.
    Det finnes forklaring på dette i originaltråden, men en liten fotnote til det som ragwo sier er at noen stusser sikkert på at dette er en passiv slave samtidig som den har en spole. Poenget er at membranet blir eksitert av overtrykket i kassen, noe som igjen betyr at det blir indusert spenning i spolen, som igjen avkobles over motstander som bremser membranutslaget. Det betyr at det ikke sendes noe audiosignal til elementet som sådan.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.770
    Torget vurderinger
    10
    Så bra at noen tar seg bryet med å komme med en rask, enkel, god og ikke minst forståelig forklaring uten å be om at jeg leser gjennom hele tråden på nytt.
    Takk til begge to :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.900
    Antall liker
    10.770
    Torget vurderinger
    10
    Det vil vel si at q verdien til slaven/kabinettet reduseres proporsjonalt med pådraget slik at det blir mer bass ved lave volum og ditto større kontroll ved høyt volum??
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det vil vel si at q verdien til slaven/kabinettet reduseres proporsjonalt med pådraget slik at det blir mer bass ved lave volum og ditto større kontroll ved høyt volum??
    Godt spørsmål. Er usikker på dette, men ville jo anta at ved lave volum så er intern trykkgenerering mindre og dermed så blir utsvinget mindre. Da kan man jo lettere se for seg et linært forløp.
    Jeg mener å ha lest at man også tuner resonansfrekvensen med nevnte selektor.
    På nivå 5 (originalversjonen) så ligger den på 35Hz.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Høytid!
    Etter over 2 år nedpakket er endelig Extremaene koblet opp igjen. De har alt annet enn gode arbeidsforhold i en alt for lang og smal stue, men potensialet er her. Blir mye musikk fremover :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    For å dra denne tråden ut av glemselen igjen legger jeg ut et par halvdårlige bilder av oppsettet pr nå. Som skrevet tidligere er ikke arbeidsforholdene for høyttalerne ideelle, men det låter fint likevel :)
    amp og ht.jpg


    anlegg.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.094
    Antall liker
    87.385
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Ser ut som om platespillerens posisjon ikke heller er så ideell, men regner med at dette ordner seg på sikt. Vakre skapninger!!!
     

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    514
    Torget vurderinger
    23
    Hvorfor ikke omvendt plassering, elektronikken bak Extrema? Burde vel vært en fordel å fått de ut fra hjørnet? Bortsett fra det: Sikle, sikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,sikle!!!!!!!!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.188
    Antall liker
    6.936
    Torget vurderinger
    4
    Virkelig en gammel hederskar fra Krell som er plasser under bordet der.
    Har hørt de er bra til å piske liv i og kontrollere beistene til Serblin :eek:.

    Langt bak i hukommelsen er det noe som sier meg at han også brukte Krell under testing av sine kreasjoner, - det kan meget vell ha vært KSA 300.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ser ut som om platespillerens posisjon ikke heller er så ideell, men regner med at dette ordner seg på sikt. Vakre skapninger!!!
    Plasseringen er definitivt på grensen til krise, men det er dessverre ingen andre løsninger p.t. som fungerer da stuedelen er under 12 m2. Hvis du ser nøye etter ser du også en sub som står og putrer i bakgrunnen, noe som sikkert ikke hjelper på. Gulvet er såpass sviktisk at nåla sporer av hvis du går litt kjapt forbi. Jeg får store membranutslag ved normalt lyttevolum når jeg går forbi utstyret, så hvis jeg skal bedrive høytspilling tør jeg ikke nærme meg utstyret før volum er skrudd betraktelig ned. Jeg har vurdert veggfeste men tror ikke huseier er like enig i meg om at det er en god idé. Det er dessverre ikke mulig å henge opp en hylle uten å lage stygge hull i veggen.
    Det at jeg har fått tillatelse av min bedre halvdel til å dra såpass mye "skrot" inn i en så liten stue er rett og slett svært bemerkelsesverdig. Lover bra for kommende huskjøp ;)

    Hvorfor ikke omvendt plassering, elektronikken bak Extrema? Burde vel vært en fordel å fått de ut fra hjørnet? Bortsett fra det: Sikle, sikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,siklesikle, sikle,sikle,sikle,sikle!!!!!!!!
    Hehehe :)
    Stuedelen som anlegget står i er hele 2,8 meter bredt og rett under 4 meter langt, altså under halvparten av arealet høyttalerne egentlig trenger for å blomstre. Til vanlig står det et bord over pre, dac og riaa med en tv på toppen. Høyre høyttaler står ca 1 meter fra enden av en hjørnesofa. Annen plassering er dessverre klin umulig uten å bygge ut stua, noe som kan by på problemer da vi bor i andre etasje og leier ;)
    Heldigvis er dette bare midlertidig til drømmehuset med kjellerstue/furtehule dukker opp :)

    Virkelig en gammel hederskar fra Krell som er plasser under bordet der.
    Har hørt de er bra til å piske liv i og kontrollere beistene til Serblin :eek:.
    Langt bak i hukommelsen er det noe som sier meg at han også brukte Krell under testing av sine kreasjoner, - det kan meget vell ha vært KSA 300.
    Takker! Krellen skuffer ikke, hverken som forsterker eller varmekilde :) Stålkontroll selv med mye pådrag. Har heller ikke trengt varmeovn i stua siden ampen ble koblet opp...
    Synens selv å ha lest at KSA 300s ble brukt under testing av Extrema. Tror det kun var et rykte, men jeg tar det selvfølgelig som en sannhet hugd i stein ;)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    bevisfrond

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.01.2005
    Innlegg
    639
    Antall liker
    514
    Torget vurderinger
    23
    2.8 x 4m:
    høyttalerene 1/3 av rommets lengde fra bakvegg, helt intill sidevegg, vinklet kraftig innover slik at de krysser foran lytteposisjoen. Lyttepososjonen på 2/3 av rommets lengde-. Hadde SF Electa Amator for en rekke vintre siden, og hadde lignende plassering. Fungerte mer enn greit.
    Ellers, sikle, sikle osv.....He-he
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    2.8 x 4m:
    høyttalerene 1/3 av rommets lengde fra bakvegg, helt intill sidevegg, vinklet kraftig innover slik at de krysser foran lytteposisjoen. Lyttepososjonen på 2/3 av rommets lengde-. Hadde SF Electa Amator for en rekke vintre siden, og hadde lignende plassering. Fungerte mer enn greit.
    Ellers, sikle, sikle osv.....He-he
    Ser at det kan fungere i et annet rom :)
    Her er det både utforming og innredning som setter en stopper. Stua skal også være et levelig oppholdsrom. Her er en liten skisse som forklarer plassproblemet:
    Stue.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.999
    Antall liker
    14.339
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hjælp, det burde vært et Extrema-fond for sånne omstendigheter så de kunne fått større plass.
    Dette gamlerommet mitt var 2,8 X 3,4 meter og da var det trang nok som rent hifi-rom, kan godt tenke meg at du har en utfordring med at det skal være stue i tillegg.

    rom9.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Et Extremafond et en glimrende idé, bare send meg en PM så kan jeg videreformidle kontonummer til donasjon :p
    Heldigvis er ikke dette permanent. Det er uansett veldig tilfredsstillende å endelig ha høyttalerne på plass etter over to år i esker :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.928
    Antall liker
    15.363
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    En review av Extrema fra 1992 som jeg ikke har sett før. Takk til GunnarS for artikkelen :)
    261116d1400491466-extrema-diy-hifi1.jpg

    261117d1400491510-extrema-diy-hifi2.jpg

    261118d1400491547-extrema-diy-hifi3.jpg
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.839
    Antall liker
    33.500
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hjælp, det burde vært et Extrema-fond for sånne omstendigheter så de kunne fått større plass.
    Dette gamlerommet mitt var 2,8 X 3,4 meter og da var det trang nok som rent hifi-rom, kan godt tenke meg at du har en utfordring med at det skal være stue i tillegg.

    Vis vedlegget 260595
    Var sikkert en utfordring dette RoDa, men gud hvordan du trivdes der;););)

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.999
    Antall liker
    14.339
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det var fin hule, gismo, men ble aldri sonusifisert da...
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.094
    Antall liker
    87.385
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Et øyeblikksbilde i natten...
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn