Forsterkere Fra separate komponenter til integrert?

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Hei!

For tiden går jeg og lurer litt på en endring i stereooppsettet mitt. For et år siden kjøpte jeg et par Audiophysic Tempo 25+ som jeg er meget fornøyd med. Jeg liker lydbilde, dybden og stemmegjengivelsen i disse høyttalerne. Jeg har dog hørt at disse høyttalerne responderer godt på mer mye effekt og kvalitetselektronikk.

Elektronikken jeg bruker i dag er en Primare Pre 30 forsforsterker og en A31.2 effektforsterker på 120 Watt. Signalene kjøres gjennom en Parasound zDac v2.

Generelt vil jeg si jeg er fornøyd med lyden. Lydbilde er veldig stort, godt oppløst og det hele føles meget naturlig og organisk. Der jeg merker det er noe begrensninger er på følgende:

1. Jeg må litt opp i volum før det blir engasjerende å høre på. Altså; det låter pent og pyntelig på lavere volum, men litt kjedelig.

2. Jeg kan spille rimelig høyt, men jeg kunne godt tenke meg enda mer kontroll og råhet når jeg virkelig drar på. Dert låter flott og kontrollert til et visst punkt, men det faller sammen når jeg skal kneppe opp de siste hakkene får å føle den siste galskapen. Vi snakker nå diskotek/konsertvolum.

3. Jeg kunne tenke meg en litt opprydding av bokser. Gjerne en integrert som erstatter de tre over, men eventuelt supplere på med en CD-spiller av god kvalitet.

I prisklasse tenker jeg maks 25 000 eks. CD-spiller. Men spørsmålet er om jeg vil oppnå det jeg søker etter for den prisen. To alternativer jeg har notert meg er Gato 250D (eller noe sånt) og Rotel 1592. Disse er oppgitt til henholdsvis 250 og 200 Watt i klasse D. Min nåværende er altså 120W klasse A/B.

Vil disse kunne lever like god lydkvalitet som det jeg har nå, men mer kraft? Hvordan er det eventuelt med deres integrerte DAC kontro Parasounden min nå?

Jeg vet dette blir litt synsing og spekulasjoner, men la gå. Jeg kommer til å bruke litt tid på dette, så bare fint med alt mulig av innspill og tanker.

M

MusicBear

Gjest
Hei!

For tiden går jeg og lurer litt på en endring i stereooppsettet mitt. For et år siden kjøpte jeg et par Audiophysic Tempo 25+ som jeg er meget fornøyd med. Jeg liker lydbilde, dybden og stemmegjengivelsen i disse høyttalerne. Jeg har dog hørt at disse høyttalerne responderer godt på mer mye effekt og kvalitetselektronikk.

Elektronikken jeg bruker i dag er en Primare Pre 30 forsforsterker og en A31.2 effektforsterker på 120 Watt. Signalene kjøres gjennom en Parasound zDac v2.

Generelt vil jeg si jeg er fornøyd med lyden. Lydbilde er veldig stort, godt oppløst og det hele føles meget naturlig og organisk. Der jeg merker det er noe begrensninger er på følgende:

1. Jeg må litt opp i volum før det blir engasjerende å høre på. Altså; det låter pent og pyntelig på lavere volum, men litt kjedelig.

2. Jeg kan spille rimelig høyt, men jeg kunne godt tenke meg enda mer kontroll og råhet når jeg virkelig drar på. Dert låter flott og kontrollert til et visst punkt, men det faller sammen når jeg skal kneppe opp de siste hakkene får å føle den siste galskapen. Vi snakker nå diskotek/konsertvolum.

3. Jeg kunne tenke meg en litt opprydding av bokser. Gjerne en integrert som erstatter de tre over, men eventuelt supplere på med en CD-spiller av god kvalitet.

I prisklasse tenker jeg maks 25 000 eks. CD-spiller. Men spørsmålet er om jeg vil oppnå det jeg søker etter for den prisen. To alternativer jeg har notert meg er Gato 250D (eller noe sånt) og Rotel 1592. Disse er oppgitt til henholdsvis 250 og 200 Watt i klasse D. Min nåværende er altså 120W klasse A/B.

Vil disse kunne lever like god lydkvalitet som det jeg har nå, men mer kraft? Hvordan er det eventuelt med deres integrerte DAC kontro Parasounden min nå?

Jeg vet dette blir litt synsing og spekulasjoner, men la gå. Jeg kommer til å bruke litt tid på dette, så bare fint med alt mulig av innspill og tanker.
Behold høyttalerne dine. Ikke tenk på lydforskjeller på digitale komponenter som CD og DAC innenfor dette prissegmentet, da forskjellene er små. Tenk to ting videre; integrert og masse effekt! Integrert, fordi det gir mest for pengene. Masse effekt, fordi du får mer ut av høyttalerne dine. Du sier ca. 25.000 men lek med tanken på at hver 5.000 opp kan bety MYE for opplevelsene, og tenk hvor lite penger det er på den måten at du kan nyte musikk opp til 365 dager i året om du vil. Og husk du får aldri for mye effekt - aldri! Tenker du brukt - ikke kjøp gammelt og kjøpt integrert helst inkludert DAC. Tenker du nytt - prøv å låne med deg aktuelle kandidater med deg hjem. Ikke ta i mot for mange råd om merke A eller B da det meste nytt er bra, handler mer om hva du vil unne deg av opplevelser med tanke på antall tusenlapper det skal få lov til å koste. Og bruk tid. Lykke til videre :)

H

Hifibasillen

Gjest
Rotel RA 1592 er 200 watt klasse A/B hvis du mente noe annet, hatt denne og denne er vanvittig sterk å engssjerende, angrer enda på at jeg solgte den.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.665
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er utruleg mykje spennande elektronikk der ute. Diverre kjenner eg ikkje høgtalarane dine såpass at eg vil driste meg til å tilrå noko spesifikt, men om du vil ha råskap utan å spele spesielt høgt, er det nærliggjande å tenke rørforsterkarar.

M

MusicBear

Gjest
Jeg kommer til å bruke litt tid på dette, så bare fint med alt mulig av innspill og tanker.
Kan jeg spørre omtrent hvor på denne kloden du bor?

Legger til at de to kandidatene du selv foreslår - Gato og Rotel - det at du får ufattelig mye pengene i disse to. Samtidig som du kan glemme ekstern DAC - tviler på om du hører forskjell her. Med streaming koster Gato'n nesten 5.000 mer, men jeg ville nok hørt på de begge før evt. kjøp dersom du har mulighet, da disse trolig ikke byr på helt samme lydsignatur. Parasound HINT 6 er trolig den kandidat du vil syntes spiller best av disse tre forslagene.

Sist redigert av en moderator:

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
14.967
Sted
London
Hva med aa teste en Musical Fidelity M6(s)i - har ikke DAC, men masse krefter

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.165
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12
Vis du like primare kan du godt finne en i32 til rimelig pris.

Personlig hadde jeg audio physics scorpio 25 og spilte med et par Heed monoblokker på 70w.. Det låt aldri kjedelig på lavt volum og de 70 wattene hadde kontroll i massevis selv på høyt volum.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.663
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tror Peachtree Nova 300 skal være mulig å realisere innenfor budsjettet ditt.
2x300W, integret dac og phonoforsterker.

Johan-Kr

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604
Hei!

Jeg synes det høres fornuftig ut de to valgene du har kommet frem til, de spiller bra begge to. Personlig er jeg mest glad i a/b forsterkere så jeg hadde nok startet med Rotelen. Sist jeg prøvde høyttaleren du har mener jeg å huske att jeg benyttet Krell kav 300/400.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mitt tips er faktisk Densen. Den lille Densen forsterkeren jeg har spiser Primare til frokost. Har selv AudioPhysic høyttalere.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Hei!

Behold høyttalerne dine. Ikke tenk på lydforskjeller på digitale komponenter som CD og DAC innenfor dette prissegmentet, da forskjellene er små. Tenk to ting videre; integrert og masse effekt! Integrert, fordi det gir mest for pengene. Masse effekt, fordi du får mer ut av høyttalerne dine. Du sier ca. 25.000 men lek med tanken på at hver 5.000 opp kan bety MYE for opplevelsene, og tenk hvor lite penger det er på den måten at du kan nyte musikk opp til 365 dager i året om du vil. Og husk du får aldri for mye effekt - aldri! Tenker du brukt - ikke kjøp gammelt og kjøpt integrert helst inkludert DAC. Tenker du nytt - prøv å låne med deg aktuelle kandidater med deg hjem. Ikke ta i mot for mange råd om merke A eller B da det meste nytt er bra, handler mer om hva du vil unne deg av opplevelser med tanke på antall tusenlapper det skal få lov til å koste. Og bruk tid. Lykke til videre :)
Takk for svar!

Jeg tenker integrert ja, av flere årsaker. Den første er ønske om å redusere antall bokser. Det gjør meg egentlig ingenting med en forforsterker og effektforsterker, de har begge nydelig design så de gjør seg godt, men når jeg i tillegg har en DAC og en RIAA og eventuelt en CD-spiller og noe streaming-greier blir det fort rotete. Så når jeg ser at mange integrerte forsterkerne har inne bygget DAC, spares det mye plass.

Det andre argumentet er at integrerte er muligens en mer økonomisk måte å organisere forsterkeriet på enn separate komponenter, i hvertfall i moderate prisklasser. Men jeg er interessert i en hørbar forbedring av lyden, og jeg er ikke uten videre sikker på om jeg får det uten videre fra det jeg har i dag....

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Rotel RA 1592 er 200 watt klasse A/B hvis du mente noe annet, hatt denne og denne er vanvittig sterk å engssjerende, angrer enda på at jeg solgte den.
Ja, det var denne jeg tenkte på. Synes den virker interessant, selv om jeg aldri har hørt Rotel-forsterkere før. Men det fremstår som meg som en seriøs produsent som leverer no-nonsense produkter, men uten å ha det store engasjementet blant entusiaster?

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1

Personlig hadde jeg audio physics scorpio 25 og spilte med et par Heed monoblokker på 70w.. Det låt aldri kjedelig på lavt volum og de 70 wattene hadde kontroll i massevis selv på høyt volum.
Primare i32 er vel neppe noe opp i lydkvalitet fra det jeg allerede har: A31.2 med 120W Dual Mono effekt.

Tviler ikke på at de monoblokkene leverer god lyd, men jeg har en ambisjon om å redusere antall bokser....

Primare i

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Mitt tips er faktisk Densen. Den lille Densen forsterkeren jeg har spiser Primare til frokost. Har selv AudioPhysic høyttalere.
Vet at det er en mye brukt partner til AP. Men hvilken tenker du på spesifikt?

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Jeg kommer til å bruke litt tid på dette, så bare fint med alt mulig av innspill og tanker.
Kan jeg spørre omtrent hvor på denne kloden du bor?

Legger til at de to kandidatene du selv foreslår - Gato og Rotel - det at du får ufattelig mye pengene i disse to. Samtidig som du kan glemme ekstern DAC - tviler på om du hører forskjell her. Med streaming koster Gato'n nesten 5.000 mer, men jeg ville nok hørt på de begge før evt. kjøp dersom du har mulighet, da disse trolig ikke byr på helt samme lydsignatur. Parasound HINT 6 er trolig den kandidat du vil syntes spiller best av disse tre forslagene.
Bor på sørvest-landet.

Hvorfor tror du Hint 6 vil spille best av disse tre?

Jeg har vært inne på tanken om denne.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Det er utruleg mykje spennande elektronikk der ute. Diverre kjenner eg ikkje høgtalarane dine såpass at eg vil driste meg til å tilrå noko spesifikt, men om du vil ha råskap utan å spele spesielt høgt, er det nærliggjande å tenke rørforsterkarar.
Sikkert lurt, men har også ambisjoner om å redusere antallet bokser, og tror ikke da rør er veien å gå da.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.564
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Jeg har også Audio Physic Tempo 25+ og jeg bruker Primare A60, det fungerer utmerket til alt jeg og kona spiller. Denne klasse D forsterkeren gir mer enn nok til mitt bruk. Alt fra Wagner via jazz til Grateful Dead på et normalt lyttenivå. Men hvis det er diskotek-/konsertnivå du skal ha på lyden så bør du nok først og fremst bytte høyttalere.

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.165
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12

Primare i32 er vel neppe noe opp i lydkvalitet fra det jeg allerede har: A31.2 med 120W Dual Mono effekt.

Tviler ikke på at de monoblokkene leverer god lyd, men jeg har en ambisjon om å redusere antall bokser....

Primare i
I32 er nok et steg opp i lyd kontra de eldre klasse AB blokkene til primare som du har.

på papiret er i32 "bare" 2x120w, men i flere tester ble den målt til å yte 2x180w+.

Jeg har hatt pre30 og a31.2 også, og det er ikke noe tvil om at i32 som er en nyere og bedre konstruksjon spiller betydelig bedre :)

M

MusicBear

Gjest

Hvorfor tror du Hint 6 vil spille best av disse tre

Sånt blir jo alltid spørsmål om smak og behag, hva den skal spille sammen med og prioriteringer. Jeg ville valgt HINT 6 på akkurat dine høyttalere, fordi Halo serien til Parasound har et sound jeg liker veldig godt, men også fordi den har tilkoblingsmuligheter for sub som virker råbra i praksis! Med (en god) sub helt i bunnen, sammen med dine høyttalere, vil du oppleve de som enda bedre! Og når du først liker lyden i dine høyttalere så er det vanskelig å finne andre som har dens egenskaper i det store og viktige mellomtoneregisteret, så jeg er enig med deg i å beholde de og putte på noen annet foran.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vet at det er en mye brukt partner til AP. Men hvilken tenker du på spesifikt?
Jeg har for øyeblikket den minste (Densen B110+) , men sikter meg inn på en større integrert ifra Densen (B150+ eller høyere). Kan spare en del kronasjer med å kjøpe brukt. Har hatt en del innom (Krell, Devialet,Primare.Stello m.m) og Densen er den som har imponert meg mest. Finfin kombinasjon med Audio Physic.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.251
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hva med å kikke på noe sånt som Xindak A600E?
En real kraftplugg, og hvis den har samme behagelige klangen som lillebroren 6950, bør det være en kurant kandidat!

mvh
Proffen

M

MusicBear

Gjest
En real kraftplugg, og hvis den har samme behagelige klangen som lillebroren 6950, bør det være en kurant kandidat!

mvh
Proffen
Mangler ikke Xindak det siste - hva lyd angår? Ser ut som det koster en «million» og koster motsatt veldig lite, tror det hadde solgt containere dersom lyden stod i stil. Har selv hatt 6950 men fikk aldri testet den godt nok ut.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.251
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6

mvh
Proffen
Mangler ikke Xindak det siste - hva lyd angår? Ser ut som det koster en «million» og koster motsatt veldig lite, tror det hadde solgt containere dersom lyden stod i stil. Har selv hatt 6950 men fikk aldri testet den godt nok ut.
Har også hatt 6950. Det finnes sikkert forsterkere som er enda bedre, men til sitt bruk, i tv-oppsettet, funket 6950 meget bra sammen med et par BKS-høyttalere.
A600E bør jo være en "nooooooget" bedre/råere forsterker, hvis prisen er en indikator.

Hva tenker du at en A600E evt kan mangle?

Så spørs det jo seff litt på hvilke preferenser ts har.

Came to think of it - har jo hatt et par monoblokker fra Xindak og - men det var jo integrert ts var nyfiken på. Monoblokkene var greie nok de, men rullet litt vel mye av i toppen....

mvh
Proffen

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1

Sånt blir jo alltid spørsmål om smak og behag, hva den skal spille sammen med og prioriteringer. Jeg ville valgt HINT 6 på akkurat dine høyttalere, fordi Halo serien til Parasound har et sound jeg liker veldig godt, men også fordi den har tilkoblingsmuligheter for sub som virker råbra i praksis! Med (en god) sub helt i bunnen, sammen med dine høyttalere, vil du oppleve de som enda bedre! Og når du først liker lyden i dine høyttalere så er det vanskelig å finne andre som har dens egenskaper i det store og viktige mellomtoneregisteret, så jeg er enig med deg i å beholde de og putte på noen annet foran.
Når jeg nå har lest om de ulike forsterkerne ser det ut som om denne kunne passe bra. Særlig det at den både har DAC og RIAA er en virkelig innertier. Da kan jeg selge alle fire boksene jeg har pluss kabler og komme rimelig greit ut økonomisk.

Den har dog mindre effekt (160 watt) enn Gatoen og Rotelen og bare beskjedent mer enn det jeg allerede har i min nåværende Primare-effekt (120 W). Når jeg leser Stereophiles-omtale fremstår den jo som et kinderegg knapt uten svakheter. For meg er det svært viktig at den er allsidig mtp musikkgenre, og det er jo akkurat det Steroephiles omtale fremhever.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
604

Når jeg nå har lest om de ulike forsterkerne ser det ut som om denne kunne passe bra. Særlig det at den både har DAC og RIAA er en virkelig innertier. Da kan jeg selge alle fire boksene jeg har pluss kabler og komme rimelig greit ut økonomisk.

Den har dog mindre effekt (160 watt) enn Gatoen og Rotelen og bare beskjedent mer enn det jeg allerede har i min nåværende Primare-effekt (120 W). Når jeg leser Stereophiles-omtale fremstår den jo som et kinderegg knapt uten svakheter. For meg er det svært viktig at den er allsidig mtp musikkgenre, og det er jo akkurat det Steroephiles omtale fremhever.
Du burde fått til en liten test av Rotelen mot Parasound før kjøp så du vet hvem spiller best på din høyttaler, det vet ikke for eksempel Stereophile.

M

MusicBear

Gjest

De store fordelene disse journalistene har, er at de får levert på døra det vi andre kun leser og/eller sikler på, og har med dette (i tillegg til sin erfaring & kunnskap) mulighet til å hjelpe oss, slik du nå opplever det som.

For det er det det er - hjelp - fremfor at vi skal se det som fasit/svart eller hvitt det de forteller oss.

Mange har så lett for å kritisere journalister, hvor min mening er at de ser de i litt feil lys - jeg velger altså å kalle det svært matnyttig hjelp.

Lykke til videre - håper også du har fått god hjelp/inspirasjon av oss som har deltatt i denne tråden på "verdens beste nettsted" :)

Topp Bunn