Fra Nordost til Kimber

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Ja var billig da, mine var også 2m.

Jeg ville gjort det litt mere lyttevennlig ved kanskje skifte signalkabler? eller dempeputer?

kimber

Medlem
Ble medlem
23.02.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Noen etterlyste tidligere test av Kimber Bifocal

Her er et utdrag fra Stereophile hvor kablene i flere år har ligget på A listen:

The BiFocal-L and BiFocal-XL are excellent speaker cables and are both highly recommended. The L version offers a wellbalanced mix of characteristics that should mate beautifully with a wide range of systems. In mine its performance fell neatly among those of several different cables that all perform well, if offering slightly different perspectives.

The BiFocal-XL, on the other hand-in the right system-is a big step up in essentially every way, and among the best speaker cables I've heard. At $1500/8' pair it's not cheap, but neither is it particularly expensive in today's cable-pricing sweepstakes-especially given its performance.

Har Monocle X selv og de gir meget god kost/nytte mht balanse mellom oppløsning, varme og basskontroll.

Deler oppfatningen om at miks med signalkabler er svært avgjørende. Her har jeg prøvd både Kimber Hero, Kimber Select, Monster M serier og Blue Heaven med varierende resultat ???(alt balansert). Det var enklest å holde oversikten innenfor samme fabrikat/lydfilosofi.

Lykke til videre med diskusjonen

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Noen etterlyste tidligere test av Kimber Bifocal

Her er et utdrag fra Stereophile hvor kablene i flere år har ligget på A listen
Hyggelig å høre noe positivt om det som ser ut til å ha vært et dyrt og diskutabel skifte:)
Kjører silk mk2 balansert og har egentlig ingen planer om å gjøre noe skifte her- får gi dte litt tid å se, akkurat nå spiller det rett så nydelig, men det gjør det jo nesten uansett kabel - nyansene derimot og trangen til å prøve noe nytt får meg vel til å gjøre nye grep snart.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
hvor lange var de, tror nyprisen på mine  kabler XL 2 meter er ca 18000, 4000 hørtes grisebillig ut.
Dynamikken i nordost er bra, men det har blitt litt slitsomt i lengden i kombinasjon med resten av anlegget, samt at de er skjøre i forhold til ivrige barnehender
Hei,

For det foerste saa finnes bifocal baade i X og XL utgave og XL med mere ledere er selvfoelgelig mye dyrere.
Om Erik hadde X eller XL vet ikke jeg, uansett den prisen du har gitt for disse er det ingenting aa si paa.
Tilsvarende kabler staar til salgs paa Audigon i 2,5 mtr lengde naa for ca 9K brukt som en sammenligning.

At disse kablene er svake i dynamikken har jeg vanskelig for aa tro, men du maa selvfoelgelig stole mest paa dine egne oerer.

Vedroerende signal kabler saa kjenner jeg ikke til Silk utenom omtale, men kan uten forbehold anbefale de jeg brukte tidligere som sikkert kan faa tak i brukt for en Ok penge og det er KCAG fra kimber.
Jeg har skiftet disse ut med KS1130 men vil naa fortsatt paastaa at KCAG gav mer valuta for pengene.
Jeg brukte disse mellom EMC1-up og baade EC pre amp og krell pre amp med meget godt resulutat.
Foer den tid hadde jeg Monster M1000 og skifte over til KCAG var og er fortsatt noe av det jeg husker best vedroerende oppgraderinger.

Ellers saa har jeg proevd mye forskjellig naar underlag, base, pulsar point i titan, black diamond, soundcare osv og selv om noe av dette har bidratt positivt, saa kommer det ikke opp mot skifte av kabler for min del.

Uansett,
Ta deg litt tid med testen, men ikke mist motet om noen har andre erfaringer en dine, er du fornoeyd saa spiller det liten rolle om andre ikke deler ditt syn.
6000 kr for disse kablene er ihvertfall ikke penger ut av vinduet sett fra mitt staasted.

Mvh
Geir :)
(for tiden paa UK tastatur)

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
For det foerste saa finnes bifocal baade i X og XL utgave og XL med mere ledere er selvfoelgelig mye dyrere.
Om Erik hadde X eller XL vet ikke jeg, uansett den prisen du har gitt for disse er det ingenting aa si paa.

At disse kablene er svake i dynamikken har jeg vanskelig for aa tro, men du maa selvfoelgelig stole mest paa dine egne oerer.
Det er sikkert et poeng, kanskje Eirik hadde X versjonen.

Angående dynamikk så vet jeg ikke om kimber er dårlig, de er bare litt dårligere enn nordosten. Jeg vil anta at det er en vesensforskjell ettersom red dawn var fantastiske på dynamikk.
Mvh
Jacob

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
He, he nden på audiogion var jo koblet til et par B&W 804N også så det ut til - kanskje et vist valg likevel ;D
Men nå skulle han jo selge dem da, kanskje ikke så vist likevel ???

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Jeg hadde også xl.
Jeg slo til tvert da jeg så de til salg for 4000.... Var jo et kupp. Jeg tjente litt på de når jeg solgte de da....

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Antall liker
10
He, he nden på audiogion var jo koblet til et par B&W 804N også så det ut til - kanskje et vist valg likevel ;D
Men nå skulle han jo selge dem da, kanskje ikke så vist likevel ???

Du sier at lyden ble "varmere" og mere avrundet med Kimber. Dette syns jeg høres ut som et stort skritt framover. Det er absolutt ikke noe ålreit når musikken etterhvert blir slitsom å høre på..

Har selv hatt både Nautilus 804 og 803 - og syns det virker som du har gjort et godt valg! Og at klangkarakteristikken på Kimber passer nautilus bedre.

Synes å merke av dine innlegg at du er litt usikker på valget du har gjort, noe jeg ikke syns du skal være. :)

JT

32bit

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.09.2003
Antall liker
318
Torget vurderinger
1
Silk er en smule skriktete etter min mening...... Tør jeg anbefale mine au24 1m xlr som jeg nå selger billig?
Disse kan jeg nesten garantere at de fjerner slitsomme elementer i lyd bildet. Jeg bor jo i trondheim hvis det skulle bli aktuelt....

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Sjekket med Kimber og fikk dette svaret:
The Monocle XL and the BiFocal XL do use the same copper conductors, however their construction is very different. The Monocle XL is designed for the typical single wire method and uses a total of 24 copper conductors which are braided around a core material which is made of a very flexible rubber like material.

The BiFocal XL is a very specialized internal biwire speaker cable, designed strictly for biwiring purposes. It uses 12 copper conductors for the high frequency connection, which are also braided around a core material. After which an electrostatic dissipative (ESD) yarn is then braided around the 12 high frequency conductors. We then braid (in the opposite direction) 24 copper conductors for the low frequency connection around the ESD yarn, for a total of 36 conductors.

Eirik, takk for tilbudet, men det blir uansett for dyrt for meg, dessuten bør jeg ha 1,5 meter.

Lyden ble varmere, det er sant, men samtidig er årsaken til varmen som en tynn gardin mellom musikken og meg, det var en større pris å betale enn jeg hadde ønsket, men slik er det kanskje da Nordosten er ekstremt avslørende på godt og vondt.

S

smil

Gjest
Nokon som har spesifikasjonane til Kimber Select kablane ? Står ingen spesifikasjonar på Kimber sine internettsider sjølv om det står for Kimber Kable kablane.

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
jaja, fire år har gått og jeg har igjen et par kimber bifocal xl mellom forsterker og høytaler :) Disse er riktignok 10cm lengre enn første settet så det er ikke samme kabelen, men lytteinntrykket er veldig likt det jeg hadde for fire år siden og kan således bygge under at ht-kabler har en ganske distinkt lydpåvirkning.
Siden sist gang har jeg brukt nordost SPM, PS audio, BM revelation og the giant. Disse variantene var klart bedre enn mine gamle red dawn, men situasjonen jeg nå er i minner likevel veldig om sist gang, dynamikk og oppløsning og smekk eller holografi, lunt og litt tilbakelent (noen seterader lenger bak). Denne gangen, som sist, kommer jeg nok til å ha nnoen måneder\år med bifocal, kontra mine gamle fra black magic, men følelsen er nok litt som sist- det finnes noe som kan forene begges styrker....

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
smil skrev:
Nokon som har spesifikasjonane til Kimber Select kablane ? Står ingen spesifikasjonar på Kimber sine internettsider sjølv om det står for Kimber Kable kablane.
Fra og med Bifocal XL er det så å si identiske "data" også på Select "copper" series:
Hentet fra kimbers hjemmeside, modda noe... da dette er bifocal xl tall. Kan omregnes for en bestemt select kabel om man vet dens eksakte oppbygning...

Select.. ** 2.5m terminated with WBT-0660-Cu spades.

• (Cp) parallel capacitance: 11,500.0 pF @ 20 kHz
• (Ls) series inductance: 0.369 H @ 20 kHz (Her er det en smerre endring...)
• (Rdc) dc loop resistance: 0.024 (og her..)
• (Xt) total reactance: 0.046 @ 20 kHz
• Frequency response ± 0.5 dB High: dc - 1.5 MHz
Low: dc - 1.5 MHz
• Crosstalk 20 - 100 Hz: < -99 dB (Select har bedre tall her)
• Crosstalk 200 Hz - 1 kHz: < -80 dB (Og her)
• Crosstalk 1 kHz - 30 kHz: < -60 dB (og her)

Select har litt endret konstruksjon, som er beskrevet ganske greit i en 15 - 25 artikler og en 4 - 500 forum poster over årene (siden 1996-7) ca...

Legg også merke til min signatur...
Flere av disse dataene er statiske ved bestemte frekvenser... de endres dynamisk.. miniskult, men dog.

Det er også en anne verdi vi kan ekstrapolere ut av denne kabelen...
En Select kopper kabel har 0.046125 uH pr fot. Det er en av de verdiene som faktisk endrer seg med kabellengde (påvirker induktansen og impedansen)
F.eks Cardas sin nye toppmodell "Clear BEYOND" har 0.01 uH pr fot, og vil følgelig låte noe "høyere" i volum, antakeligvis..

Nå er det sikket lurt å høre med forsterkerprodusenten om hvilke tall en høyttalerkabel bør ligge innenfor. Slik at man ikke kjøper seg noe som ossilerer istykker annlegget... Utover det er det ikke så mye man får ut av å lese slike sære data over kabler...
Lydmessig er det ikke så ekstremt mye sammenheng som man skulle tro. Men , det kan være lurt å iallfall vite hvilken kapasitans en s høyttaler kable ikke kan ha... ellers kan det si pang... :eek: :)... eh ja.

Ja... og så en ting som dere kanskje ikke visste...
Om en høyttalerkabel virker å trenge lavere setting på volumkontrollen enn en annen , så er det mulig at denne har LAVERE induktans enn den andre... det er MEGET HØRBART!!!! ;D for det er nemlig slik at induktans bestemmer voltpotensiale en kabel kan transportere...
Eller det er den samlede inductansen av kabelen og spolene i delefilteret egentlig dette da...
Så ved å da bytte spolene i filteret kan man også oppnå samme effekt... om disse har bedre tall... ;D

Modde delefilter like bra som å kjøpe seg bedre høyttalerkabel??? JA!!!!!!

mvh

Topp Bunn