Juss og økonomi Fra næringsbygg til bolig?

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Hei, jeg eier et næringsbygg jeg vurderer å søke om bruksendring på. Tanken er å leie det ut til kommunen bygget er i. Det er selskapet mitt som eier bygget. Hva fallgruver kan jeg ramle ned i? Har det noen åpenbare ulemper å leie ut som bolig fremfor å leie ut til bedrifter? Litt ny på dette markedet så tar rett og slett sjansen på å høre her da jeg vet det er bred kompetanse på forumet 😁
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis kommunen skal stå om leietaker er det vel rimelig OK.... "litt" vanskeligere å få inn penga om du får dårlige leietakere i privatmarkedet....Jeg har dårlig erfaring, i så måte...
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Ja den delen er jeg ikke bekymret for, men om det var noen skattemessige bakdeler osv? 😊
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.691
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
"Problemet" ditt er husleieloven. Det er vanskeligere å bli kvitt leieboere enn bedrifter hvis det skulle dukke opp problemer eller du skulle få andre prioriteringer.
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Det er vel ingen spesielle ulemper med dette, bortsett fra at det kan være svært vanskelig å omregulere eiendom slik at det blir lovlig å bo i bygget.
 
  • Liker
Reaksjoner: T-1

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.883
Torget vurderinger
24
Leie ut til privat eller leie ut til bedrift har ikke noe med bruksendring å gjøre. Bruksendringen har å gjøre med om lokalet skal brukes til bolig, garasje eller andre formål.

Men om du skal bruksendre så må du sørge for at lokalene er egnet for formålet det skal brukes til. Og ved bruksendring slår alle nye tekniske krav inn, og du må søke dispensasjon eller fravik i tilfelle kravene ikke oppfylles.

Bruksendring må omsøkes.
 

T-1

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.08.2015
Innlegg
3.114
Antall liker
9.645
Sted
Bergen
Torget vurderinger
33
Ja leste meg opp litt å konkluderte med å leie inn et firma til å ta prosessen. Mye fallgruver på veien som kan gjøre at søknaden bare kommer i retur med masse tid brukt. Overlater det til fagfolk 🤙
 
Topp Bunn