Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Nå har det seg slik at en pc/mac er veldig enkel å bare kaste og kjøpe en ny.
    Ryker en CD spiller eller en platespiller koster det penger også.
    Sånn sett er det egentlig ganske smart å ha Audiolense. Det er bare få tak i en ny pc, og både pcer og maccer er begynt å bli ganske så holdbare greier.
    Om en ikke tar helt av på lydkort biten så er det også bruk og kast vare, men de lydkortene som blir brukt er jo bygget for PA herjing og tåler generelt mye pryl.

    Verre med DEQX som jeg har f.eks.
    Ryker den har jeg ikke råd til ny, som ikke produseres lenger, som det ventes ny modell av, som koster garantert mye mer enn den gamle.

    Begynte også å se på Obi Wan i går kveld :)
    Jeg liker egentlig ikke Science Fiction, men Star Wars historien har klart å trenge gjennom nåløyet. Kommer nok til å se hele serien.

    God helg til deg også!
    Gode poenger. I min spede begynnelse med PC-baser avspilling slet jeg litt med å finne dacer som "låste" seg godt til PC. Var veldig ustabilt, men etter jeg gikk over til lydkort ble stabiliteten mer stabil enn cdspilleren og lyden ble også bedre.

    Ja, kan forstå at det byr på problemer når DEQX og liknende bokser går i stykker. Enklere med PC da ja.

    Så de to episodene i går kveld og det blir god underholdning. Den lille skuespillerjenta må være et funn vi kommer til å se mere til😊
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Den var nok generelt hardere kalibrert. Nå har jeg klart en innstilling med med samme spenst og som gnistrer litt mer en Nerden sin, og det med mildere kalibrering. Andre delefrekvenser var lettere å jobbe med.
    Det er bra det skjer evolusjon. Pga tiden ble endringene på delefrekvenser hos deg bare en start på noe mer. Tviler ikke på at du får ut mer nå.
    Spennende når det kommer nye diskanter😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Det er bra det skjer evolusjon. Pga tiden ble endringene på delefrekvenser hos deg bare en start på noe mer. Tviler ikke på at du får ut mer nå.
    Spennende når det kommer nye diskanter😊
    Stooore diskanter, spiller godt nedover i mellomtonen og ikke så godt oppe i diskanten.
     

    Vedlegg

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    I dag har jeg tilbrakt en god porsjon timer med denne mannen Terje Winge. Det er ubeskrivelig deilig med slikt åndelig og musikalsk påfyll etter to år med tørke. 😊

    37318777-9C0B-45DD-94C4-10AE43067D07.jpeg


    Terje har spilt inn flere album på 2L. Spesielt albumet han gjorde sammen med Jan Fredrik Christiansen anbefaler jeg en lytt.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Nå har det seg slik at en pc/mac er veldig enkel å bare kaste og kjøpe en ny.
    Ryker en CD spiller eller en platespiller koster det penger også.
    Sånn sett er det egentlig ganske smart å ha Audiolense. Det er bare få tak i en ny pc, og både pcer og maccer er begynt å bli ganske så holdbare greier.
    Om en ikke tar helt av på lydkort biten så er det også bruk og kast vare, men de lydkortene som blir brukt er jo bygget for PA herjing og tåler generelt mye pryl.

    Verre med DEQX som jeg har f.eks.
    Ryker den har jeg ikke råd til ny, som ikke produseres lenger, som det ventes ny modell av, som koster garantert mye mer enn den gamle.

    Begynte også å se på Obi Wan i går kveld :)
    Jeg liker egentlig ikke Science Fiction, men Star Wars historien har klart å trenge gjennom nåløyet. Kommer nok til å se hele serien.

    God helg til deg også!
    Inni denne posten din ligger kjernen i forretningsideen bak Audiolense.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Inni denne posten din ligger kjernen i forretningsideen bak Audiolense.
    Er Star Wars med i forretningsideen?? :D

    Ja det har sine fordeler med pc basert som AL.
    Windows har vert ganske bra etter 10 kom, og lydkort som Motu og RME har blitt testet og er gode.
    Focusrite som jeg har liggende, har dessverre for mye støy og må evt dempes på utgangene.
    Rart at det enda ikke er laget noe bra IIR basert DSP program for de som ønsker det.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Helt "objektivt" (selvfølgelig) vil jeg påstå at PC løsning er et stort skritt fremover i forhold til gamle løsninger. Man har alt på et sted og kapasiteten er nærmest uendelig. Det finnes knapt et eneste studio i dag som ikke er PC basert.

    Enda krever det litt mer av forbruker og enda er det litt mer ustabilt enn eldre plug and play løsninger, men tror at for mange vil det være en øyeåpner å se for eksempel hvordan @emokid har satt opp anlegget sitt med digital deling, korreksjon og analoge kilder😊
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er vel en del faktorer som bør vurderes uavhengig av metode. Sånn som lydkvalitet, brukervennlighet, brukerinterface, stabilitet, eierglede, nattesøvnvennlighet, støy, oppsettprosedyre, oppstartprosedyre, funksjonalitet osv. For meg blir det opplagt at ingen løsning scorer full pott på alt dette.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel en del faktorer som bør vurderes uavhengig av metode. Sånn som lydkvalitet, brukervennlighet, brukerinterface, stabilitet, eierglede, nattesøvnvennlighet, støy, oppsettprosedyre, oppstartprosedyre, funksjonalitet osv. For meg blir det opplagt at ingen løsning scorer full pott på alt dette.
    Heldigvis ellers hadde det blitt kjedelig fremover😊
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel en del faktorer som bør vurderes uavhengig av metode. Sånn som lydkvalitet, brukervennlighet, brukerinterface, stabilitet, eierglede, nattesøvnvennlighet, støy, oppsettprosedyre, oppstartprosedyre, funksjonalitet osv. For meg blir det opplagt at ingen løsning scorer full pott på alt dette.
    Synes Trinnov har tatt det største steget i å bygge en bro mellom PCens fleksibilitet og enkelt hifi p&p grensenitt.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er en ting som alltid vil være í favør AL og det er ytelse sammenlignet med pris. At det muligvis kan være noen teoretiske ulemper med måten AL opererer da sier jeg som engelsk mennene. The proff of the pudding is in the eating. Jeg vet at jeg jeg ikke er alene i å påstå at AL har gitt noen av oss svært mye i forhold til opplevd lydkvalitet sett i lys av ressursbruken.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er ikke så veldig bevandret. Hvilke andre apper konkurrerer den med? Jriver?
    Kanskje, men heller Acourate vil jeg tro.
    Jeg bruker AL, med Jriver som convolver. Så jeg ser ikke Jriver som en konkurrent.
    Etter at AL convolver kom ut, er det mange AL brukere som har skrotet Jriver.
    Hvorfor bruker jeg fortsatt Jriver?
    Fordi jeg er gammel og har vansker med innlæring av det nye.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Det er en ting som alltid vil være í favør AL og det er ytelse sammenlignet med pris. At det muligvis kan være noen teoretiske ulemper med måten AL opererer da sier jeg som engelsk mennene. The proff of the pudding is in the eating. Jeg vet at jeg jeg ikke er alene i å påstå at AL har gitt noen av oss svært mye i forhold til opplevd lydkvalitet sett i lys av ressursbruken.
    For min del har også muligheten til den tette oppfølgingen BX har tilbudt her på forumet vært uvurderlig som bruker😊

    Enig med puddingen din. Å teste selv og gjøre opp sin egen mening og erfaring på bakgrunn av det er en av de mest vanntette metodene vi har😊
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Må si meg helt enig i at BX sin tilstedeværelse både her på HFS i AL tråden og i direkte kommunikasjon er til enorm hjelp.

    Det Bergfinn skriver om Acourate tror jeg stemmer. Selv er jeg ikke kjent med DSP mulighetene i avspillingsprogrammer som J River og ROON til tross for at jeg bruker begge men AL er noe mer en en app. Det er et komplett PC software med FIIR basert korreksjon og Xover funksjon samt en måle modul og stor fleksibilitet.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Den som venter på noe godt venter ei forgjeves. I går kom Mac Minien tilbake inn i anlegget og det ble lyd igjen i stua.

    Dere vet det jo alle, men livet mitt blir betydelig fattigere når Geneva eller hodetelefoner er beste lydalternativ og må se Obi Wan på TV lyd.

    Det er vanskelig å forstå at ikke alle har et skikkelig anlegg i stua lenger, men vi her inne vet jo bedre.

    God helg!😊🎺
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.039
    Antall liker
    1.831
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Oioi! Du er ikke bare litt misunnelig for at vi har plass til de i stua?😄
    Det å ha bra lyd i stua også er ganske undervurdert. Det jo gjerne der man bruker flest timer i døgnet, særlig for vi som har små barn og hjemmekontor. For min del er det også et større tiltak og gå ned til lytterommet i kjelleren.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Minimumskravet er god lyd i fem rom; hifihula, stuen, hjemmekontoret, soverommet og kjøkkenet! På gjestetoalettet kan en gå ned litt på kravet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Den som venter på noe godt venter ei forgjeves. I går kom Mac Minien tilbake inn i anlegget og det ble lyd igjen i stua.

    Dere vet det jo alle, men livet mitt blir betydelig fattigere når Geneva eller hodetelefoner er beste lydalternativ og må se Obi Wan på TV lyd.

    Det er vanskelig å forstå at ikke alle har et skikkelig anlegg i stua lenger, men vi her inne vet jo bedre.

    God helg!😊🎺
    Ja, god lyd er viktigere for trivselen enn moderne interiør. By far…
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Minimumskravet er god lyd i fem rom; hifihula, stuen, hjemmekontoret, soverommet og kjøkkenet! På gjestetoalettet kan en gå ned litt på kravet.
    Hvorfor ha så mange små rom med dårlig akustikk...? :unsure:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.680
    Torget vurderinger
    23
    Hva vet du om det??
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    NCORE 400 vs PURIFI EVAL1 EIGENTAKT

    Det er sommer og rolig på jobbefronten. Nå har forsterkerverdenen blitt sånn for meg at noe av det jeg er mest nysgjerrig på er hvordan Eigentakt spiller i forhold til Ncore, så hva med å gjøre en skikkelig test av disse forsterkerKJEMPENE😁 @L_I_ har vært så snill å låne meg sin forsterkermodul for denne testen. TUSEN TAKK! 😊Det er tidlig med julaften i juli, men dette har jeg vært skikkelig nysgjerrig på. Modulen spiller veldig fint hos han, føles som at forsterkeren ikke er noe tema.

    Jeg er veldig happy med Ncore, men har en mistanke om at toppregisteret har forbedringspotensiale. Da jeg byttet fra Gryphon så var det inntrykket at Gryphon låt «dyrere» i de høye sfærer. Så vi får se….

    03346670-EAC5-4C77-9D2D-3E8E71F23297.jpeg
    83C9B72C-A0AA-4660-87C7-8A32EEA36E84.jpeg



    Testen vil bli gjort som sådan: Ncore er jeg vant til og har spilt de siste årene så jeg kobler til Eigentakt i dag og spiller på den en ukes tid. Det viktigste er å ikke gjøre seg opp noe irreversibelt førsteinntrykk da dette for meg ofte er fullt av bias, så derfor spiller jeg kun ny musikk første dagen. Fra i morgen bruker jeg forsterkeren som vanlig i dagliglivet.

    Når jeg kobler tilbake om en ukes tid vil forskjellene (hvis det er noen) komme frem over tid.

    Hvis det er noen egenskaper jeg savner fra Eigentakten etter noen uker med spilling av Ncore vil jeg bytte tilbake (hvis jeg får låne en gang til). Hvis egenskapene jeg savner kommer tilbake går det mot et bytte på sikt.

    Skal skrive høye tanker underveis i denne tråden for interesserte:)

    GOD SOMMER så lenge! ☀
     

    L_I_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.11.2017
    Innlegg
    136
    Antall liker
    202
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, dette blir spennende 🤩, takk for byttelånet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    NCORE 400 vs PURIFI EVAL1 EIGENTAKT
    Det er sommer og rolig på jobbefronten. Nå har forsterkerverdenen blitt sånn for meg at noe av det jeg er mest nysgjerrig på er hvordan Eigentakt spiller i forhold til Ncore, så hva med å gjøre en skikkelig test av disse forsterkerKJEMPENE😁
    Modulen spiller veldig fint hos han, føles som at forsterkeren ikke er noe tema.
    Takk for at du gidder - spennende å høre hva du ender opp med av inntrykk (y) 👏

    Bet meg i det du sier over her i form av "føles som at forsterkeren ikke er noe tema" - hadde en lignende opplevelse da jeg nylig lyttet til Bendit-beistene til inselwind / W.Sand som spilte så sykt avslappende naturlig & sjelsettende deilig grisebra (hehe, ja, vanskelig å beskrive)...
    ...At jeg ikke viet tanken om hva som foret Benditene med forsterkerkraft et sekund, tenkte som du sa; "føles forsterkerne ikke er noe tema."

    Dette, til tross for at det ved siden av Hypex NCore signert & iscenesatt Snickers-Is, stod en Cayin rørforsterker (jeg elsker lyden av) 84 mm fra "Rakkestad-Hollenderne" og i et annet rom det feteste McIntosh rør-dyret jeg har sett. Men (!) ikke i mine tanker å be om noen av disse koblet til for eventuelt bedre lyd...
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette blir spennende. Ingen mistanker om at eval buffrene blir flaskehals? Like før jeg røsker ut mine moduler med neurochrome buffere og leverer de til testen
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Når det er sagt blir nok min forsterker med 4 x purifi/neurocrome og 1 x icepower 1200 as2 ikke i bruk mellom 21. 07 og 14.08 og du veit hvor jeg bor. XLR og speacon på allt
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Takk for at du gidder - spennende å høre hva du ender opp med av inntrykk (y) 👏

    Bet meg i det du sier over her i form av "føles som at forsterkeren ikke er noe tema" - hadde en lignende opplevelse da jeg nylig lyttet til Bendit-beistene til inselwind / W.Sand som spilte så sykt avslappende naturlig & sjelsettende deilig grisebra (hehe, ja, vanskelig å beskrive)...
    ...At jeg ikke viet tanken om hva som foret Benditene med forsterkerkraft et sekund, tenkte som du sa; "føles forsterkerne ikke er noe tema."

    Dette, til tross for at det ved siden av Hypex NCore signert & iscenesatt Snickers-Is, stod en Cayin rørforsterker (jeg elsker lyden av) 84 mm fra "Rakkestad-Hollenderne" og i et annet rom det feteste McIntosh rør-dyret jeg har sett. Men (!) ikke i mine tanker å be om noen av disse koblet til for eventuelt bedre lyd...
    Ja det er litt rart det der, at man intuitivt mener man kan skille lydsignatur fra de ulike komponentene i kjeden (hvertfall tror). Siden første gang jeg hørte Ncore fikk jeg følelsen av at forsterkeren forsvant så det er kanskje noe der.

    Morsomt at du har opplevd Ncore ubevisst på samme måten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn