Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Når det kommer til designet på høyttaleren så er ikke fronten det mest spennende. Fasepluggen i bassen gjør ganske mye ut av seg også, men heldigvis følger det med magnetiske frontgriller som gir høyttaleren et mye nøytralt preg.

    Frontplaten er den største så alle sidene svinger inn. Toppen knekker nedover og sidene innover. Står man forfra så ser det litt ut som det kun er en tynn plate. Artig visuell effekt. Hvis fronten er kjedelig er bakenden desto mer spennende og disse detaljene liker til og med kona mi. Vinklene sammen med terminalene er ganske flott design synes jeg. Passformen passer perfekt til høyttalerplasseringen min hvor jeg kan ha bakenden parallelt mot veggen samtidig som at fronten kommer nødvendig distanse ut fra veggen.



    Med magnetisk frongrill:



    Vis vedlegget 547653



    Forfra uten grill:


    Vis vedlegget 547654





    Logo i front nær gulvet:


    Vis vedlegget 547655





    Side bak:



    Vis vedlegget 547656




    Terminaler:


    Vis vedlegget 547657

    Spennende og informativ tråd, leser med spenning... :)
    Kom imidlertid til å tenke på om du kanskje kunne ha hatt utbytte av å prøve høyttalerkablene direkte inn i terminalene på høyttalerne?
    Droppe pluggene og hoppe over et ledd.
    (Svakeste ledd osv...)
    Meget spennende høyttalere, tipper du blir fornøyd.
    Mvh
    Takk for tilbakemelding! Er veldig fornøyd eier av Mala audio kreasjonene.
    En av grunnene til kjøpet av Ø er at de utgjør et veldig godt utgangspunkt som stamme i en eventuell oppgradering hvis det en gang åpner seg muligheter med større plass å utfolde seg på. Et av de åpenbare grepene da vil være å kjøre digital deling og dermed kobling direkte på driverene. Inntil videre nyter jeg plug and play løsningen. :)
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Tusen takk!

    Kjøp blir det ikke på en stund, men begynner å sirkle seg inn.
    Det var denne som jeg virkelig kunne tenkt meg å sitte i. Tror sannelig lyden oppleves bedre i en sånn stol.:D
    Vis vedlegget 555867
    Ib Kofod-Larsen - "Selen" er virkelig, virkelig flott, ja! Men den koster dessverre deretter vil jeg tro :)
    Ja, den er både veldig flott, god og over budsjett. Finner ikke noe godt argument som forsvarer å bruke så mye penger på et møbel. Virker som om man kan få mye av det samme til halv pris i en annen liknende stol. :)
    Ja, jeg tenker det er andre alternativer der ute (brukt f.eks.) til en mer overkommelig pris som allikevel har de samme kvalitetene.

    Wegners GE290 er f.eks. veldig fin og behagelig, men til en mer overkommelig pris brukt. Ser også det ligger noen GE375 ute; enda rimeligere men til gjengjeld ikke like "feinschmecker" i stilen :)
    Halve moroa med møbeldesign er jo letingen, så du får kose deg hehe :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Takk for nye tips. Det er bare kos dette her! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: FSF

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Beate ute av Stjernekamp

    Har litt lyst til å skrive noen ord om dette. Stjernekamp er nok ikke livretten til leserene her inne og tas nok med et lett skuldertrekk fra de fleste. For meg handler Stjernekamp om noe mer fordi det er et konsept som statskanalen sender i beste sendetid i jakten på å skape en kommersiell plattform for nye musikkpersonligheter. Kanskje like viktig er det en erstatning for potensielle andre musikkprogrammer der artister gjør det de er best på og musikken får en mer seriøs plass.

    Beate Lech er en av mine favorittartister uavhengig av genre eller nasjonalitet. Morsomt at hun meldte seg på i år for å promotere seg selv for et stort publikum.

    I går ble hun stemt ut og for oss som følger med på sms-avstemningsprogrammer vet vi at «folkets røst» kan ende på så mangt. Det jeg har reagert litt på de siste ukene er dommerenes manglende evne til å gi en faglig tyngde og fokus. Det vil si at det er mye fokus på hva som gir «gåsehud» og «magi» i øyeblikket fremfor musikalske faglige kriterier og kunnskap om teknikk og vanskelighetsgrad. Det vil si at Beate de siste ukene har fått lunkne kommentarer fra dommerene og jyplingene får eufori. Dette endte dessverre med at folket stemte ut Beate i går.
    Jeg spådde det på forhånd, så overraskende var det ikke, men blir likevel skuffet over NRK sin manglende innsats i å utdanne folket når det kommer til musikk. Tenkt bare på hvis Friidretts VMs medaljer skulle bli avgjort på synsing og lekmenns kriterier. Da hadde vi sett rabalder da.

    Hva tenker dere? Finnes det lenger noe som heter faglige kriterier i musikkens verden eller er det bare fritt frem for å mene hva som helst om hva som helst? :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Ikke helt lett dette:) Jeg følger med hver uke og synes det er veldig underholdende. Noe av det jeg synes er mest interessant er hvor godt de tolker (etter min mening) de ulike genre og om de tør/klarer å gå "all in" Hele konseptet går vel på formidlingsevne og ikke musikkfaglige ferdigheter. Generelt synes jeg musikkonkurranser er et dårlig konsept, men jeg ser nytten av det.

    Har du forresten et favorittalbum med Beate? Jeg har så langt Belvedere som favoritt.
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Har litt lyst til å skrive noen ord om dette. Stjernekamp er nok ikke livretten til leserene her inne og tas nok med et lett skuldertrekk fra de fleste. For meg handler Stjernekamp om noe mer fordi det er et konsept som statskanalen sender i beste sendetid i jakten på å skape en kommersiell plattform for nye musikkpersonligheter. Kanskje like viktig er det en erstatning for potensielle andre musikkprogrammer der artister gjør det de er best på og musikken får en mer seriøs plass.

    Beate Lech er en av mine favorittartister uavhengig av genre eller nasjonalitet. Morsomt at hun meldte seg på i år for å promotere seg selv for et stort publikum.

    I går ble hun stemt ut og for oss som følger med på sms-avstemningsprogrammer vet vi at «folkets røst» kan ende på så mangt. Det jeg har reagert litt på de siste ukene er dommerenes manglende evne til å gi en faglig tyngde og fokus. Det vil si at det er mye fokus på hva som gir «gåsehud» og «magi» i øyeblikket fremfor musikalske faglige kriterier og kunnskap om teknikk og vanskelighetsgrad. Det vil si at Beate de siste ukene har fått lunkne kommentarer fra dommerene og jyplingene får eufori. Dette endte dessverre med at folket stemte ut Beate i går.
    Jeg spådde det på forhånd, så overraskende var det ikke, men blir likevel skuffet over NRK sin manglende innsats i å utdanne folket når det kommer til musikk. Tenkt bare på hvis Friidretts VMs medaljer skulle bli avgjort på synsing og lekmenns kriterier. Da hadde vi sett rabalder da.

    Hva tenker dere? Finnes det lenger noe som heter faglige kriterier i musikkens verden eller er det bare fritt frem for å mene hva som helst om hva som helst? :)
    Jeg følger også spent med på Stjernekamp , og syns det var kjedelig at Beate røk ut - hadde virkelig sansen for dama :)

    Når det er sagt , så synes jeg nivået på deltagerne er meget bra , og det er neimen ikke lett å vite hvem som "bør ut" nå lengre.

    Egentlig så burde alle vært med helt til slutt , og smalet poeng i hver sjanger , så hadde dem kunnet kåret en vinner helt til slutt.

    Selv så har jeg også fått veldig sansen for Bilal - han er både dyktig og har sjarm :)
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du har jo noen timer i den allerede....
    Jøss, er DET den «vonde» som du har der nede i rommet under gulvet? :)

    Min generelle erfaring rundt lyttestoler, er at mange tar for lite hensyn til kroppsfasong og -lengde når man velger modell. Husk at ikke alt som ser bra ut, passer nettopp din fasong. Det er gjerne vinkler og understøtte til lår som feiler, m.m.
     
    Sist redigert:

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Ikke helt lett dette:) Jeg følger med hver uke og synes det er veldig underholdende. Noe av det jeg synes er mest interessant er hvor godt de tolker (etter min mening) de ulike genre og om de tør/klarer å gå "all in" Hele konseptet går vel på formidlingsevne og ikke musikkfaglige ferdigheter. Generelt synes jeg musikkonkurranser er et dårlig konsept, men jeg ser nytten av det.

    Har du forresten et favorittalbum med Beate? Jeg har så langt Belvedere som favoritt.
    Enig i både det med genre og formidlingsevne. Jeg mener likevel at dette treffer innenfor det musikkfaglige. Her kommer også vanskelighetsgrad inn i bildet. Formidling er jo vanskelig. Det blir fort litt som loudnesswar der man foretrekker den låta med høyest volum. «Proffer» har gjerne en litt mer kontrollert energi enn de som gjør det for første gang. Selve tvproduksjonen er også er sterkt virkemiddel som ikke er lik artistene i mellom. På hard-rock er det jo også en fordel å ha herrestemme. Tenker at dommerene burde ideelt kunne gitt en litt mer «faglig» ramme for hindre at det ikke blir bare tilfeldig.

    Mitt favorittalbum er «Closer». :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.990
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Interessant dette med lyttestol, både design og sittekomfort er viktig.
    Hos meg har fokus og utfordring også vært høyde, da jeg finner at det er en viktig faktor for lydopplevelsen i mitt rom.
    Jeg sitter vanligvis ganske lavt, slik man typisk gjøre i lenestoler, men retter meg av og til opp i stolen med stor effekt. Av og til står jeg bak stolen og lytter. Det verste er ørehøyde tilsvarende midten av høyden til taket, i mitt tilfelle 116 cm. Det er en vanlig ørehøyde for voksne folk i en hvilestol. Best effekt opplever jeg ved å heve meg til 140-150cm, som tilsvarer mellom 2/3 og 3/5 av takhøyden.
    Det er høyere enn jeg sitter i de fleste lenestoler, og lavere enn jeg sitter på en kontorstol (jeg er lang).

    Optimalt for meg, lydmessig og for sittekomfort og svak rygg, ville vært for eksempel Varier Gravity (design Peter Opsvik), eller Peel (Olav Eldøy).
    Desverre er Gravity både for stor og stygg, og Peel bare for stor for mitt kjellerrom.

    Skulle nok hatt større hus, ja.
    (snikende tanke som har festet seg hos meg: en mann trenger en låve)
     
    Sist redigert:

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Interessant dette med lyttestol, både design og sittekomfort er viktig.
    Hos meg har fokus og utfordring også vært høyde, da jeg finner at det er en viktig faktor for lydopplevelsen i mitt rom.
    Jeg sitter vanligvis ganske lavt, slik man typisk gjøre i lenestoler, men retter meg av og til opp i stolen med stor effekt. Av og til står jeg bak stolen og lytter. Det verste er ørehøyde tilsvarende midten av høyden til taket, i mitt tilfelle 116 cm. Det er en vanlig ørehøyde for voksne folk i en hvilestol. Best effekt opplever jeg ved å heve meg til 140-150cm, som tilsvarer mellom 2/3 og 3/5 av takhøyden.
    Det er høyere enn jeg sitter i de fleste lenestoler, og lavere enn jeg sitter på en kontorstol (jeg er lang).

    Optimalt for meg, lydmessig og for sittekomfort og svak rygg, ville vært for eksempel Varier Gravity (design Peter Opsvik), eller Peel (Olav Eldøy).
    Desverre er Gravity både for stor og stygg, og Peel bare for stor for mitt kjellerrom.

    Skulle nok hatt større hus, ja.
    (snikende tanke som har festet seg hos meg: en mann trenger en låve)
    Liten plass krever liten Opsvik:

    71su7QEYkML._SX466_.jpg
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.262
    Antall liker
    10.990
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Liten Opsvik er grei den, FSF.
    Men jeg har slitt ut flere Balans på jobb, og har vegring på ting som likner jobb i lytterommet.
    Og komforten er like grei på en billig krakk fra Ikea.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    I mitt lille rom er akustikken - spesielt i øvre bass - MYE bedre med en 2.5seter sofa med puff enn med stol.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har i noen år nå hatt et par med Ingmar Relling "Flex" stoler. Fantastisk sittekomfort, og praktiske siden de faktisk kan plasseres sammenlagt om man vil ha gulvplass. Jeg innser at de nok er noe for lave i forhold til hva som er optimalt.
    Det er derfor ikke umulig jeg må finne noe annet etterhvert. Men kvier meg litt. De er nemlig utrolig digg å sitte i. Dessuten liker jeg designet :)
    Stolene har tre sitteposisjoner å velge mellom, så det er mulig å vinne noen ekstra cm i høyden.

    2F35532A-3ABE-46A3-9ABF-190FB8140381.jpg

    805F5585-573F-45F9-A0C8-2F8629938DB7.jpg

    DF1987DF-8DEA-4DDE-90DB-602C220A7DDF.jpg
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.293
    Har litt lyst til å skrive noen ord om dette. Stjernekamp er nok ikke livretten til leserene her inne og tas nok med et lett skuldertrekk fra de fleste. For meg handler Stjernekamp om noe mer fordi det er et konsept som statskanalen sender i beste sendetid i jakten på å skape en kommersiell plattform for nye musikkpersonligheter. Kanskje like viktig er det en erstatning for potensielle andre musikkprogrammer der artister gjør det de er best på og musikken får en mer seriøs plass.

    Beate Lech er en av mine favorittartister uavhengig av genre eller nasjonalitet. Morsomt at hun meldte seg på i år for å promotere seg selv for et stort publikum.

    I går ble hun stemt ut og for oss som følger med på sms-avstemningsprogrammer vet vi at «folkets røst» kan ende på så mangt. Det jeg har reagert litt på de siste ukene er dommerenes manglende evne til å gi en faglig tyngde og fokus. Det vil si at det er mye fokus på hva som gir «gåsehud» og «magi» i øyeblikket fremfor musikalske faglige kriterier og kunnskap om teknikk og vanskelighetsgrad. Det vil si at Beate de siste ukene har fått lunkne kommentarer fra dommerene og jyplingene får eufori. Dette endte dessverre med at folket stemte ut Beate i går.
    Jeg spådde det på forhånd, så overraskende var det ikke, men blir likevel skuffet over NRK sin manglende innsats i å utdanne folket når det kommer til musikk. Tenkt bare på hvis Friidretts VMs medaljer skulle bli avgjort på synsing og lekmenns kriterier. Da hadde vi sett rabalder da.

    Hva tenker dere? Finnes det lenger noe som heter faglige kriterier i musikkens verden eller er det bare fritt frem for å mene hva som helst om hva som helst? :)
    Jeg har sans for programmet. Jeg er litt enig i det det du skriver om dommerne, men jeg tror ikke publikum lar seg lure. Samtidig så er det nok dessverre sånn at de mer voksne artistene nok har mindre bred apell blant de som stemmer. Beate leverte en svært bra salme i går, men selv om det teknisk sett var det beste, så var det andre som fikk til like bra formidling, selv med varierende stemmekontroll. Jeg hadde store forventninger til hennes rockeinnslag - det virker som hun har et følelsregister som gjør at hun kan li tatt alvorlig i de fleste sjangere. Men jeg synes ikke hun klarte å ta sjangeren på kornet, rent stemmemessig. Selv om hun er en teknisk ener i den forsamlingen så synes jeg ikke at hun på noen som helst måte skilte seg ut på ren formidling. Og for meg er selve formidlingen målet, og teknikken ett av midlene. Hun kunne kanskje gått videre i går, men det er ikke åpenbart at noen av de andre var svakere formidlere. De er ganske jevne de som er der. Dyktige, men ingen som får meg til å tenke at her har vi en ny stjerne. Høyst subjektivt, selvsagt.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Har litt lyst til å skrive noen ord om dette. Stjernekamp er nok ikke livretten til leserene her inne og tas nok med et lett skuldertrekk fra de fleste. For meg handler Stjernekamp om noe mer fordi det er et konsept som statskanalen sender i beste sendetid i jakten på å skape en kommersiell plattform for nye musikkpersonligheter. Kanskje like viktig er det en erstatning for potensielle andre musikkprogrammer der artister gjør det de er best på og musikken får en mer seriøs plass.

    Beate Lech er en av mine favorittartister uavhengig av genre eller nasjonalitet. Morsomt at hun meldte seg på i år for å promotere seg selv for et stort publikum.

    I går ble hun stemt ut og for oss som følger med på sms-avstemningsprogrammer vet vi at «folkets røst» kan ende på så mangt. Det jeg har reagert litt på de siste ukene er dommerenes manglende evne til å gi en faglig tyngde og fokus. Det vil si at det er mye fokus på hva som gir «gåsehud» og «magi» i øyeblikket fremfor musikalske faglige kriterier og kunnskap om teknikk og vanskelighetsgrad. Det vil si at Beate de siste ukene har fått lunkne kommentarer fra dommerene og jyplingene får eufori. Dette endte dessverre med at folket stemte ut Beate i går.
    Jeg spådde det på forhånd, så overraskende var det ikke, men blir likevel skuffet over NRK sin manglende innsats i å utdanne folket når det kommer til musikk. Tenkt bare på hvis Friidretts VMs medaljer skulle bli avgjort på synsing og lekmenns kriterier. Da hadde vi sett rabalder da.

    Hva tenker dere? Finnes det lenger noe som heter faglige kriterier i musikkens verden eller er det bare fritt frem for å mene hva som helst om hva som helst? :)
    Jeg følger også spent med på Stjernekamp , og syns det var kjedelig at Beate røk ut - hadde virkelig sansen for dama :)

    Når det er sagt , så synes jeg nivået på deltagerne er meget bra , og det er neimen ikke lett å vite hvem som "bør ut" nå lengre.

    Egentlig så burde alle vært med helt til slutt , og smalet poeng i hver sjanger , så hadde dem kunnet kåret en vinner helt til slutt.

    Selv så har jeg også fått veldig sansen for Bilal - han er både dyktig og har sjarm :)
    Liker også Bilal. Synes han har blitt bedre og bedre utover. Imponerende som fersk 18 åring. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Du har jo noen timer i den allerede....
    Jøss, er DET den «vonde» som du har der nede i rommet under gulvet? :)

    Min generelle erfaring rundt lyttestoler, er at mange tar for lite hensyn til kroppsfasong og -lengde når man velger modell. Husk at ikke alt som ser bra ut, passer nettopp din fasong. Det er gjerne vinkler og understøtte til lår som feiler, m.m.
    Det har du så rett i Grumpy! Har diskutert det med selgerene allerede. Stolen må passe kroppen. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Interessant dette med lyttestol, både design og sittekomfort er viktig.
    Hos meg har fokus og utfordring også vært høyde, da jeg finner at det er en viktig faktor for lydopplevelsen i mitt rom.
    Jeg sitter vanligvis ganske lavt, slik man typisk gjøre i lenestoler, men retter meg av og til opp i stolen med stor effekt. Av og til står jeg bak stolen og lytter. Det verste er ørehøyde tilsvarende midten av høyden til taket, i mitt tilfelle 116 cm. Det er en vanlig ørehøyde for voksne folk i en hvilestol. Best effekt opplever jeg ved å heve meg til 140-150cm, som tilsvarer mellom 2/3 og 3/5 av takhøyden.
    Det er høyere enn jeg sitter i de fleste lenestoler, og lavere enn jeg sitter på en kontorstol (jeg er lang).

    Optimalt for meg, lydmessig og for sittekomfort og svak rygg, ville vært for eksempel Varier Gravity (design Peter Opsvik), eller Peel (Olav Eldøy).
    Desverre er Gravity både for stor og stygg, og Peel bare for stor for mitt kjellerrom.

    Skulle nok hatt større hus, ja.
    (snikende tanke som har festet seg hos meg: en mann trenger en låve)
    He he, det er akkurat det jeg har begynt å si til kona også. :D
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har i noen år nå hatt et par med Ingmar Relling "Flex" stoler. Fantastisk sittekomfort, og praktiske siden de faktisk kan plasseres sammenlagt om man vil ha gulvplass. Jeg innser at de nok er noe for lave i forhold til hva som er optimalt.
    Det er derfor ikke umulig jeg må finne noe annet etterhvert. Men kvier meg litt. De er nemlig utrolig digg å sitte i. Dessuten liker jeg designet :)
    Stolene har tre sitteposisjoner å velge mellom, så det er mulig å vinne noen ekstra cm i høyden.

    Vis vedlegget 556034
    Vis vedlegget 556035
    Vis vedlegget 556037
    Takk for konkret tips!
    Flotte stoler, pen stue og anlegg. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Har litt lyst til å skrive noen ord om dette. Stjernekamp er nok ikke livretten til leserene her inne og tas nok med et lett skuldertrekk fra de fleste. For meg handler Stjernekamp om noe mer fordi det er et konsept som statskanalen sender i beste sendetid i jakten på å skape en kommersiell plattform for nye musikkpersonligheter. Kanskje like viktig er det en erstatning for potensielle andre musikkprogrammer der artister gjør det de er best på og musikken får en mer seriøs plass.

    Beate Lech er en av mine favorittartister uavhengig av genre eller nasjonalitet. Morsomt at hun meldte seg på i år for å promotere seg selv for et stort publikum.

    I går ble hun stemt ut og for oss som følger med på sms-avstemningsprogrammer vet vi at «folkets røst» kan ende på så mangt. Det jeg har reagert litt på de siste ukene er dommerenes manglende evne til å gi en faglig tyngde og fokus. Det vil si at det er mye fokus på hva som gir «gåsehud» og «magi» i øyeblikket fremfor musikalske faglige kriterier og kunnskap om teknikk og vanskelighetsgrad. Det vil si at Beate de siste ukene har fått lunkne kommentarer fra dommerene og jyplingene får eufori. Dette endte dessverre med at folket stemte ut Beate i går.
    Jeg spådde det på forhånd, så overraskende var det ikke, men blir likevel skuffet over NRK sin manglende innsats i å utdanne folket når det kommer til musikk. Tenkt bare på hvis Friidretts VMs medaljer skulle bli avgjort på synsing og lekmenns kriterier. Da hadde vi sett rabalder da.

    Hva tenker dere? Finnes det lenger noe som heter faglige kriterier i musikkens verden eller er det bare fritt frem for å mene hva som helst om hva som helst? :)
    Jeg har sans for programmet. Jeg er litt enig i det det du skriver om dommerne, men jeg tror ikke publikum lar seg lure. Samtidig så er det nok dessverre sånn at de mer voksne artistene nok har mindre bred apell blant de som stemmer. Beate leverte en svært bra salme i går, men selv om det teknisk sett var det beste, så var det andre som fikk til like bra formidling, selv med varierende stemmekontroll. Jeg hadde store forventninger til hennes rockeinnslag - det virker som hun har et følelsregister som gjør at hun kan li tatt alvorlig i de fleste sjangere. Men jeg synes ikke hun klarte å ta sjangeren på kornet, rent stemmemessig. Selv om hun er en teknisk ener i den forsamlingen så synes jeg ikke at hun på noen som helst måte skilte seg ut på ren formidling. Og for meg er selve formidlingen målet, og teknikken ett av midlene. Hun kunne kanskje gått videre i går, men det er ikke åpenbart at noen av de andre var svakere formidlere. De er ganske jevne de som er der. Dyktige, men ingen som får meg til å tenke at her har vi en ny stjerne. Høyst subjektivt, selvsagt.
    Synes hun sleit litt på tungrocken, men sammenlignet med de andre synes jeg det var helt ok.
    På salmesangen var hun i egen klasse med folkemusikeren som nr to. Bilal var riktignok den eneste som skapte magi i begynnelsen av hans versjon. Enig at de andre er jevne og at ingen riktig lever opp til Silya eller Adam Douglas bortsett fra Beate selvsagt. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht stjernekamp. Har kun fulgt med med et halvt øre og et halvt øye. Ser aldri på TV hjemme men dommerene er hovedårsaken til at jeg ville valgt bort SK uansett. Synes ikke de ser ut til å ha bredde/dybdekunnskap til å formulere noe vettugt uansett. "Folkestemmene" medfører uansett avgjørelser i hytt og gevær - uansett hvilken konkurranse det gjelder og er nok en grunn til å "stay away" fra å se på denne type TV "underholdning".

    Mht lyttestol garanterer jeg at there is nothing to touch this one mht sittekomfort og lytteopplevelse men designet, smak og integrasjonen med eksisterende interiør er selvsagt en annen historie :9
    Forutsattes en tur til møbeltapetserer thou...
     

    Vedlegg

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Her har du jo fått en masse gode forslag. Kom selv på noen flere jeg tenker det er verdt å nevne.

    Varier - "Tok":
    p23_1.jpg


    Dux - "Jetson"
    620_838312515.jpg


    Objekto - "Paulistano"
    objekto-paulistano-silla-chair-7.jpg


    Lenestol av Marcel Breuer for Thonet
    thonet-s-35-l.jpg


    Trenger mao. ikke bare være skinn og tre for å være stilig; mye fint der ute :)

    Angående Stjernekamp og avstemning er jo dette - slik jeg ser det - en lang, umulig diskusjon som bærer mange fellestrekk med f.eks. stereokomponenter og iboende kvaliteter: At man ønsker å tillegge en objektiv vurdering til noe så subjektivt som musikk. Det å måle musikkens kvalitet ut fra populasjonens (les: gjennomsnittets) vurdering er høyst problematisk: Du får ikke noen indikasjon på kvalitet, men heller hva som fenger eller hva gjennomsnittet foretrekker. Dette gjør jo at Espen Eriksen Trio ville tapt i en offentlig avstemning mot f.eks. Mads Hansen, uten at dette betyr at Mads Hansen på noen måte er "bedre" (verdt å nevne at Mads Hansen her er et godt eksempel, da han stakk av med Spellemannsprisen nå nylig...). Musikalsk kvalitet kan - slik jeg ser det - ikke bedømmes ut fra objektive mål, og hvert fall ikke på bakgrunn av popularitet i befolkningen.

    Jeg ser ikke på Stjernekamp etc. nettopp av denne grunn, men finner heller andre måter å nyte musikk jeg liker på :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Klar som et egg. Fikk billetter i bursdagspresang av junior i april. :)

    Lader forresten opp tidligere på dagen med å gjøre opptak av verket Daniel Herskedal har skrevet for oss. Forhåpentlig blir det utgivelse.

    Mnozil er gulroten og belønningen etter et stykke hardt arbeid. Hvilken dag skal du?


    B4E4EC62-99BA-445E-A198-E93188EC6BAA.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.587
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Langesund
    Er ikke så lett å holde dager og uker fra hverandre:) Hadde vært moro å opplevd dette, men det må bli neste gang.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal på fredag, hva med deg? Lykke til med oppladningen/opptaket (ikke komprimer lyden for mye da;))
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke komprimering i det hele tatt på mine opptak Vidarje. Hva er vitsen med det da!? :)

    Har nerdet og kost meg med disse blåseriffene. Digger Jerry Hey sine arrangementer.

    Kjente ikke så godt til Dirty loops fra før, men har hørt litt de siste dagene. Låter tøft her. Anbefales å sjekke ut hvis en har hang til slikt.


     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Der kan du se hvor mye jeg vet om blåserekker, trodde de var en del av bandet:) Jerry Hey er jo med på hundrevis av låter :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.238
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Der kan du se hvor mye jeg vet om blåserekker, trodde de var en del av bandet:) Jerry Hey er jo med på hundrevis av låter :)
    Tror han har over tusen ALBUM på samvittigheten. Michael Jackson: Of The Wall, Thriller og Bad er vel blant de mest kjente.

    Samme rekka her bortsett fra at Wayne Bergeron er med på Dirty loops. (Denne har jeg postet flere ganger) kul behind the scenesvideo.

    https://youtu.be/taqGWawaNKg

    Noe galt med videofunksjonen akkurat nå dessverre.

    Vet ikke om noen andre som for det til å låte så umenneskelig tight.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.387
    Antall liker
    3.568
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Snakk om perfeksjonisme, her må vi snakke om nanosekundspresisjon:) Det høres ut som ett instrument.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn