Fra lydbølger til musikk og følelser....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Musikkfølelse.jpg



    Snart voksen

    I 2019 har jeg 20 års jubileum som Hi-Fientusiast. Det er ikke rare greiene i selskapet på HFS, men jeg tenker at siden Jakob Ingebrigtsen har rukket å bli Europamester to ganger og Magnus Carlsen rakk å bli nummer en i verden i en alder av 17/18 år burde jeg i en alder av 42 år og snart fartstid på 20 kunnet ha funnet ut av hvordan jeg får to høyttalere til å spille musikk.



    Hvorfor ny tråd

    Jeg skriver egen tråd på HFS oftest av to grunner:

    1. bidra til aktivitet til et nettmiljø jeg er blitt glad i.
    2. få ut skrivekløen bort fra større plattformer.

    Denne gangen kommer det også til å være egoistiske hensyn innvolvert. I begynnelsen i form av tips og råd fra dere, men etterhvert også av kommersielle årsaker. Jeg begynner å bli litt lei rundansen i bransjen og Hi-Fimiljøet, så jeg har ingen intensjon om å bruke mye tid på slike temaer og diskusjoner her.



    Anlegget

    I denne tråden kommer tokanals upmixen min til å bevege seg mot noe som likner Auro3D samt at jakten på to nye frontkanaler som kan erstatte mine kjære svenske pyramider har begynt. Dette kommer likevel ikke til å være hovedessensen i denne tråden, men oppdateringer og en presentasjon av oppsettet kommer. Samtidig er jeg litt rundt på besøk og det vil selvsagt bli dokumentert.




    Musikkhverdagen


    For en tid tilbake skrev jeg litt om hvordan jeg ser på det profesjonelle musikkmiljøet og hvor ulikt jeg synes dette passer med hva konsensus er i de tusen hjem, i politikken og dermed i utdanningsinstitusjonene. Fikk en del respons på dette, så jeg tenkte jeg skulle ta det litt videre ved å dele mer av hverdagslige øyeblikk og innblikk i musikalske prosjekter. Til nå har jeg vært ganske forsiktig med å dele noe privat om meg selv, men denne gangen er intensjonen å dele mer. Så får vi se om jeg får det til. Kommer ikke til å skrive så mye om tid og sted, så hvis dere vil vite så kan dere skrive PM.



    Lydopptak


    Bransjetreff-musikk-møter-visuell-kunst-570x380.jpg



    Når det gjelder tips og råd fra dere, så har jeg nå endelig begynt å gjøre opptak jeg synes jeg kan stå for. Derav tråden tittel. I fremtiden håper jeg å gi ut og selge opptak rettet mot miljøer som setter pris på kvalitetsopptak. I begynnelsen vil dere være prøvekluter for feedback, men etterhvert håper jeg også at det kan få "Jungeltelegrafen" til å gå til miljøer som liker sånt. Da er dere herved advart om at dere blir utnyttet på det groveste. Håper det kan bli vinnvinn for alle.

    Denne tråden vil derfor i hovedsak handle om hverdagslige ting i proffbransjen innenfor lyd og musikk, mye om og rundt opptak og forhåpentligvis etablering av plateselskap krydret med Hi-Fi.



    Sånn ser trådstarter ut


    Her er karen som skriver. Ikke klag på bildet, det er det mest flatterende bildet jeg fant i løpet av de 2 siste årene så bedre enn dette blir det ikke dessverre.

    Bedre blir det ikke.png




    Sånn, da erklærer jeg ny anleggstråd for åpnet!!!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.798
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vi gleder oss.

    Jeg lytter (og betaler) gjerne litt på/for gode opptak, så lenge musikken er bra!


    Mvh
    OMF
     
    Sist redigert:

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Storartet. Denne gleder jeg meg til å følge.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Veldig bra men en ny flott tråd som skal følges :) Kjør på med musikk og bilder

    mvh
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette gleder jeg meg til og blir gjerne utnyttet på det goveste:)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gode, nye opptak begynner å bli few and far between. Gleder meg til å høre mer om dette, og håper at du kan fortelle litt om opptaksutstyr og -teknikk også.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.898
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Gode, nye opptak begynner å bli few and far between. Gleder meg til å høre mer om dette, og håper at du kan fortelle litt om opptaksutstyr og -teknikk også.

    mvh
    gjerne analogt evt parallellt med digitalt
    :cool:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk for overveldende respons karer! Veldig hyggelig, setter stor pris på det.:)

    Angående følelser så er vel musikk følelsenes språk så følelser må med når man har med musikk å gjøre. Lover nerding om opptaksteknikk og utstyr. Analoge lagringsmedier kan jeg dessverre ikke love, men jeg kan love ekte mastermedium.

    Kvelden i dag har gått ut på å bytte ut gamle proamper

    EBA5E7A0-D9B6-40AC-A030-2F13EAC989D3.jpg


    med nymotens fjærlette blikkbokser

    B2111832-7490-4DF9-9BFA-9EBB77839787.jpg



    og skru det sammen etterpå.

    6655F65F-129D-48B5-970D-993860022EDA.jpeg



    Konklusjonen ble klar seier til de nye greiene med mer av alt. En av de beste kinoene ble enda bedre. Moro!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Regner med at du har har med deg en demo i morgen? :). Det er alltid en glede med nye tråder fra deg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Abonnerer. :)

    Ang. analog/digital som LMC er inne på: Uansett hvor deilig helanalog er for sånne som oss er digital den eneste måten man kan få master ubesudlet helt frem til flere enn en.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Abonnerer. :)

    Ang. analog/digital som LMC er inne på: Uansett hvor deilig helanalog er for sånne som oss er digital den eneste måten man kan få master ubesudlet helt frem til flere enn en.
    Det er i det minste mye enklere.:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En ny og fresh trompet-tråd.
    Bra.
    Legges i abonnementet.
    Blir spennende å se hva som etterhvert vil erstatte svenskepyramidene. Du må vel ha lagt opp noen kroner til side da? Blir vel ikke billig å erstatte med noe som overgår de?
    Har du siktet deg inn på noen bestemte prinsipper?
    Brukt? Nytt? DIY? DBO?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette var gode nyheter!
    Gratulerer med ny, klok, innsiktsfull og spennende tråd.
    Det blir en fryd å følge med, som alltid.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    En ny og fresh trompet-tråd.
    Bra.
    Legges i abonnementet.
    Blir spennende å se hva som etterhvert vil erstatte svenskepyramidene. Du må vel ha lagt opp noen kroner til side da? Blir vel ikke billig å erstatte med noe som overgår de?
    Har du siktet deg inn på noen bestemte prinsipper?
    Brukt? Nytt? DIY? DBO?
    Tusen takk for det Bergfinn!

    Jeg må jo ha noen spikre å koke Hi-Fi suppe på så løsningen kommer ikke her, men den viktigste jobben er gjort. Jeg har identifisert egenskaper som pyramidene ikke har og forstått hvorfor de ikke har det og samtidig hva som må til. En waveguide i mellomtonen må til. Plutselig ble markedet snevret inn til det marginale, men likefullt mange spennende alternativer hvor alle muligheter holdes åpne.:cool:
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Dette var gode nyheter!
    Gratulerer med ny, klok, innsiktsfull og spennende tråd.
    Det blir en fryd å følge med, som alltid.
    Tusen hjertlig Trond! Håper du blir med å bidrar av og til med alt du kan om dette.:)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Takk og takk! :)

    Forberedelser til Leonard Bernstein 100 år


    Bernstein .jpg


    Tenkte å skrive litt om forberedelser til prosjekter. I år er det 100 års jubileum til den Amerikanske dirigenten og komponisten Leonard Bernstein.
    Neste uke skal jeg spille to konserter som markering av dette. Blir veldig stas. Bra musikk, god dirigent, kjempebra ensemble og bra konsertlokaler. Vi har øvinger mandag til onsdag 10-14 og konsert torsdag og fredag. Solistene er med cirka halve onsdag, så det er cirka 10 timers prøve på å snekre sammen programmet minus 30 min spisepause og 2 x 10 minutter pr dag.

    Til et slikt prosjekt kommer man så forberedt til første prøve at man kan musikken og stemmen sin ut og inn slik at det bare er å jobbe med hvordan tolkningen på akkurat disse konsertene skal være og skru samspillet sammen. Jeg fikk ca 30 sider Bernstein på epost på fredag, men denne uken er det høstferie og vi har vært i Danmark. Vi reiste med tidlig fly hjem på tirsdag for at jeg skulle ha nok tid til å øve.

    Tror det er forskjellig syn på forberedelse, men i min situasjon som freelance vet jeg at det står 30-40 arbeidsløse trompetister på gjerdet som får sjansen neste gang hvis jeg gjør det middels. For å ikke bli gal av tanken forsøker jeg bare å gjøre så godt jeg kan slik at jeg kan "se meg i speilet" og stå for det uannsett hvordan det går. Er det ikke bra nok er det en ærlig sak liksom. Helst ville jeg kunnet alt utenat, men det rekker jeg aldri.


    Øvingsvertkøyet



    verktøyet.jpg




    I denne hobbyen diskuteres det subjektivt vs objektivt. I musikken er jeg helt avhengig av disse verktøyene for å ha en objektiv referanse og for å effektivisere øvingen best mulig. Har disse med meg over alt. Det er samme diskusjonen i musikkmiljøet vedrørende bruk av tuner og metronom eller ikke i det hele tatt.

    Klang og tuning
    For å spille rent og øve klang bruker jeg dronetoner som jeg har på app og spilles av på JBL høyttaleren. Dronetoner er elektroniske toner med alle overtoner til hver halvtone i skalaen. På den måten blir det lett å fange opp hvis man er ute av tune eller klang. Sammen med tuneren effektiviseres øving på klang som er vanskelig å gjøre alene over tid. Elsker tuneren min. Ser simpel ut, men fungerer.

    Rytme
    Metronomen hjelper på å stramme skruene på å spille raske noter i time og generelt ha et stødigere tempo i kroppen.


    Musikken
    Spotify brukes aktivt. Hadde tidligere litt problemer med å klare på forhånd å visualisere hvor utfordringene ville komme når man spiller musikken sammen med de andre i sin helhet første gangen. Nå spiller jeg mye med innspillinger på øret med Bosehøyttalerene og har effektivisert øvingen enormt. At de er trådløse er veldig deilig.


    Opptak
    Til slutt gjør jeg opptak av meg selv som en siste sjekk på hvordan det låter. Utrolig hva man kan snappe opp ved å høre opptak av seg selv.


    Øvingsøkter
    Øvingsøktene foregår intensivt 15 minutter øving 5 minutter pause tre ganger. Planlegger øvingen godt før jeg begynner så mye av de 45 minuttene er effektiv spilling. Man har vanskeligheter med å konsentrere seg godt mer enn 15 minutter og samtidig får man øvd "konsertintensivitet" ved å øve 55 minutter så intensivt. Så gjentar man dette en eller to ganger til i løpet av dagen.
    Alternativet er ofte å øve flere økter av en time i strekk med lavere intensivitet og effektivitet.
     
    Sist redigert:

    woodrand

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.06.2015
    Innlegg
    611
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Spennende og lærerik tråd - her skal jeg følge med!:)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Nådeløs bransje du er i, kan sammenliknes med toppidrett. Jeg har hørt flere si "hvis du ikke må bli musikker, så ikke bli det"
    Har du forresten hørt disse?

    unnamed.jpg


    Flere som hørte dem i Horten og mente det var veldig bra saker. Jeg fikk bare en kjapp avstandslytting og tenkte det var en bra "gøytaler", men det bor nok mer i dem.
    Snakket litt med konstruktøren, veldig sympatisk, hyggelig og kunnskapsrik kar.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nådeløs bransje du er i, kan sammenliknes med toppidrett. Jeg har hørt flere si "hvis du ikke må bli musikker, så ikke bli det"
    Har du forresten hørt disse?

    Vis vedlegget 511645

    Flere som hørte dem i Horten og mente det var veldig bra saker. Jeg fikk bare en kjapp avstandslytting og tenkte det var en bra "gøytaler", men det bor nok mer i dem.
    Snakket litt med konstruktøren, veldig sympatisk, hyggelig og kunnskapsrik kar.
    Han kommer til å høre de idag.. ;)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Nådeløs bransje du er i, kan sammenliknes med toppidrett. Jeg har hørt flere si "hvis du ikke må bli musikker, så ikke bli det"
    Har du forresten hørt disse?

    Vis vedlegget 511645

    Flere som hørte dem i Horten og mente det var veldig bra saker. Jeg fikk bare en kjapp avstandslytting og tenkte det var en bra "gøytaler", men det bor nok mer i dem.
    Snakket litt med konstruktøren, veldig sympatisk, hyggelig og kunnskapsrik kar.
    Det er noen likheter med toppidrett ja, spesielt i enkelte stilarter og instrumenter, men jeg takker meg med at som musiker trenger man kun være "topp 30" i Norge for å leve av det, mens i toppidretten er det ingen som løfter et øyebryn hvis du er topp 30 i verden. :)

    Det er nok mye sant i sitatet ditt. Hører det oftere og oftere. Var en som sa det til meg i 17-18 års alderen. Var altfor klokt sagt til at jeg forstod meningen da. ;)

    Morsomt at du nevner de høyttalerene. Blir plukket opp om 10 minutter (har gjort unna 50% av dagens øving) for en tur til Gjøviks store sønn for noen hyggelige timer foran disse kassene. Synes de ser logiske og gjennomtenkte ut med gode råvarer. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det var en artig sammentreff:) Stod det til forventningene?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Det var en artig sammentreff:) Stod det til forventningene?

    Ja det var morsomt sammentreff.

    Hva skal jeg si, jeg hadde egentlig ikke noen forventninger. Synes disse spilte veldig veldig bra. Det er veldig få kjøpehøyttalere som jeg kan si at jeg kunne tenkt meg å ha selv. Av de jeg har hørt er det kun JBL K2 og Respons. Nå kan jeg sette en ny høyttaler på den korte lista. Førsteinntrykket i går var at dette var den beste av disse tre igjen. Om førsteinntrykket står seg gjenstår å se.

    Det jeg likte med de var at musikken fløt så lett. Så lett som man bare hører gjennom store og gode hornhøyttalere. Det virker umulig å få denne flyten til å være homogen i hele registeret uten svære systemer, men på Øaudio har de fått til dette. Vi hørte ikke mye strykere og vanskelig symfoniorkesteropptak i går, men vi hørte godt orgelopptak og den litt tunge signaturen alle høyttalere legger til var borte og tilbake stod orgelpiper som orgelpiper skal høres ut. Fantastisk!!

    Men vi hørte mange av det jeg vil kalle "trange" dynamiske rytmiske plater som jeg ofte sliter med å få til å sitte. Det fløt som bare det her. Er det noe jeg skal trekke for så var det pinpointing, noe som tyder på at spredningen ikke er helt homogen noe den åpenbart ikke er, men med HCS skråtak på sidene uten 100% kontroll på akustikktiltak så tror jeg dette også kan bli mer enn bra nok for alle andre enn de som er pinpointjunkies.

    HCS har noen utrolig morsomme suber som er veldig impulsvillige og spiller lettflytende helt ned og har en signatur som prioriterer "musikalsk" i dypbassen. Disse to kledde hverandre som hånd i hanske.

    Når han får all elektronikken og får satt opp høyttalerene og integrert subene 100% kommer dette til å smake fugl garantert. :)

    Det aller aller beste med høyttalerene var faktisk størrelsen. De er jo mindre enn Responsene mine.

    Disse kommer til å bli sjekket ut mer med tanke på eget bruk, men har et knippe andre jeg skal gjennom også før det blir investering.

    PS: Hvis du leser dette HCS, så må du ikke finne på å legge de ut på børsen før du har snakket med meg.:D
    Ø audio.jpg
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Dette er hva jeg har drevet med i helga. Tipper det har gått med 5-6 timer hver dag. Første prøve i morgen. Fortsettelse følger utover uka....

    Fin musikk, men Symphony nr 1 av Bernstein var er helt ny for meg. West side story har jeg sikkert spilt 10 prosjekter før, men må alltid friskes opp.



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn