I avisa jeg jobber blir bildene lagret/arkivert i jpg. det bildet som ligger der blir fortsatt liggende (dersom det ikke blir erstattet) som den fila det opprinnelig er.trex skrev:Intet problem med metadata på opptaks-siden, siden alle bruker Broadcast Wave (.BWF), som bare er standard .wav med metadata pluss diverse andre muligheter, dele opp filer for å omgå størrelsesbegrensning osv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Broadcast_Wave_Format
Og synes at opptak og all viderebehandling frem til forbruker bør foregå så ukomprimert som mulig, men for avspilling skulle det ikke utgjøre noen forskjell hvis filen er i et eller annet lossless format, så lenge det ikke skjer det som har skjedd på bildesiden, hvor .jpeg blir ansett som original (i stedet for .raw el.) som folk tror de kan lagre som .jpeg om og om igjen til det stort sett er bare filler igjen av bildene.
Redd mp3 (eller lignende) format blir litt som en "original"-fil i fremtiden, er allerede begynt med nettbutikkene og alle ipods osv.
Det er til slutt ingen som vet at det finnes et skikkelig format med full pakke innebygd.
Hver gang en åpner den så åpner man en kopi, og så lenge den kopien ikke erstatter originalen så blir jo ikke opprinnelsesfila forandret, etter min mening ikke noe problem med mindre man en gang i fremtiden vil starte på nytt fra en eventuell raw fil og gjøre bildebehandling på nytt og med bedre resultat fordi en selv kanskje er blitt mer trenet, og nyere verktøy/program i f.eks. photoshop.
Jeg bruker ikke en gang rawfil på det ene kameraet mitt hvor jeg har muligheten, men det er jo bar snakk om privat og amatørbruk da.
Mvh.KW