Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    da jeg fikk opp den nye tv'n satt jeg oppe til et stykke utpå morran og kalibrerte bilde og så på teit natt-tv.
    god, gammeldags, materialistisk shoppingrus.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Dum og uvitende som jeg er innen fagområdet televisjon så kostet jeg på meg kalibrering i butikken. Håper det er ok for jeg hater sånt.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    bra investering det, sluk.
    disse nye tv'ene har jo et hav av justeringsmuligheter, og det er like greit å overlate sånne ting til folk som er flinkere enn oss selv.
    jeg sleit i timesvis før jeg ble tålelig fornøyd, og hadde ingen andre instrumenter enn mitt blotte øye og erfaringer fra et langt filmliv.
    lagde ulike presets for film og ulike tv-sjangre (sport, studiohelvete, osv).
    å ha feilkalibrert bilde på en såpass fin tv er som å ha en fancy rørforsterker og ikke gidde å jobbe med bias og hum.
    forhåpentligvis er fargene nå på stell for din del, men du må nok justere lys, siden kjelleren din er en annen ballgame enn butikken.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    96
    Apropos størrelsen av tv'er. Har sett noe på et 75" på mellom 2 og 3 meter(hos en kompis) På 95% av sendingene er det bare tull og egentlig et irritasjonsmoment av dimensjoner. Har også mellom 2-3 meter avstand her hjemme og valget falt på reise-tv størrelsen 50"

    På 4,5 meter er nok 75" et bra valg
    Det er smak og behag. De fleste får en bedre seeropplevelse jo større del av synsfeltet som dekkes av bildet. Det er hele poenget med kino også.. innlevelsen og "larger than life" følelsen. Nå er en stue annerledes enn enn kino, men jeg tror nok du er motstrøms her. 75" på f.eks. 3 meter er helt perfekt og ikke en tomme for mye. Hadde nøyaktig et slikt oppsett i det gamle rommet mitt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    96
    Grattis! Endelig er TV'n på plass. Mangler bare Blu-ray spillern nå?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    96
    Men pass deg, om du ser mye live konserter, enten det nå er på Blu-ray, dvd, youtube etc.. så kan det å se musikerne i aksjon bli veldig vanedannende og du finner deg sittende å høre på en cd mens du ønsker deg bilder av begivenhetene ;) Og jo bedre lyd og bilde på materialet, jo mer avhenging blir man.. eller sånn har jeg det i hvert fall. Engasjerende lyd i hele rommet + HD bilder av musikerne har gjort det å bare lytte i stereo litt kjedeligere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Jo takk - hadde en seanse på et par tre timer i går, nye ting på YouTube, dritbra lyd og fine bilder også. Og det kommer bare mer og mer hele tiden. Dette er hovedårsaken til at jeg gjør dette tross alt, det vil tilføre en ny dimensjon i musikkgleden. Utstyrsmessig på stereo er jeg helt iskald for tiden, forbedringspotensialet der er ikke voldsomt så da er dette en langt mer interessant vei å gå. Gleder meg vilt til bl.a. motorsport med skikkelig lyd og onboard kamera som det også bare blir mer og mer av.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23


    I once watched interviews with a bunch of top fuel drivers The question was along the lines of
    what does it feel to go from 0-160km/h in less than a second? They were all doing their best
    without really conveying the g-force awesomeness until one simply said
    "Imagine you're sitting at traffic lights in your mini and a Mack truck hits you from behind "








    "I guess the thumbs downs are from Prius lovers..."

     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    75' i slukoteket blir bra.
    jeg har 65' på ca 3 meter og kunne godt hatt 75', men ville ikke at tv'n skulle være lengre enn hele racket av estetiske grunner.
    et kjapt og gæli iphone-bilde (tv'n ser større ut i virkeligheten).


    IMG_7427.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    For den virkelige Banzai følelsen er det jo bare å tre skrotten ned i en Vintage frontmotordragster....
    Uten sikkerhetsbelte på kompressoren eller datahjelp til motorinnstillinger..


     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Langesund
    Apropos størrelsen av tv'er. Har sett noe på et 75" på mellom 2 og 3 meter(hos en kompis) På 95% av sendingene er det bare tull og egentlig et irritasjonsmoment av dimensjoner. Har også mellom 2-3 meter avstand her hjemme og valget falt på reise-tv størrelsen 50"

    På 4,5 meter er nok 75" et bra valg
    Det er smak og behag. De fleste får en bedre seeropplevelse jo større del av synsfeltet som dekkes av bildet. Det er hele poenget med kino også.. innlevelsen og "larger than life" følelsen. Nå er en stue annerledes enn enn kino, men jeg tror nok du er motstrøms her. 75" på f.eks. 3 meter er helt perfekt og ikke en tomme for mye. Hadde nøyaktig et slikt oppsett i det gamle rommet mitt.
    Er motstrøms på alt jeg:) og aldri vært særlig opptatt av bilde. Når jeg ser film er det 10 meter+ som regel, noe jeg synes er helt ok. Hadde ikke hatt noen problemer med 75" på to meter jeg heller hvis alt ble sendt med oppløsning nok.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    - And in the right corner.....

    1543070043196_PART_1543070043149.jpg



    Som dere ser så er egentlig ikke dette noe for stort i det hele tatt - blir jo borte nesten....

    1543070007855_PART_1543070007793.jpg



    Med de nye hornsatelittene blir det en god halv meter fra skjermkanten til venstre/høyre innside. Kunne hatt 82"....:rolleyes:

    1543070027428_PART_1543070027356.jpg
    1543070036437_PART_1543070036393.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    DETTE krever mer guts enn for å krangle om kabler :mad: - særlig på 2:47


     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For den virkelige Banzai følelsen er det jo bare å tre skrotten ned i en Vintage frontmotordragster....
    Uten sikkerhetsbelte på kompressoren eller datahjelp til motorinnstillinger..

    Ja, man veit jo hvor "smart" det var om/når/hvis noen slikt skulle inntreffe.


    Godt de tok til vettet og plasserte motorene bak etterhvert.​
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    I gamle dager da det var mye gjettverk etc. rundt motor, drivstoff, blanding, timing etc. var det mange motorhavarier. Ikke stas å få hele greia i trynet akkurat...
    Men etter at dataen gjorde sitt inntog og en begynte å VITE istedenfor tro så har motorhavariene gått drastisk ned heldigvis. Drittkjedelig når du er på race og må vente i lange tider innimellom p.g.a. oildowns og tilhørende sanering av banen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.471
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    96

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Hmmm....:rolleyes: Gå over til centimeter - da virker det liksom litt større :D
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    I gamle dager da det var mye gjettverk etc. rundt motor, drivstoff, blanding, timing etc. var det mange motorhavarier. Ikke stas å få hele greia i trynet akkurat...
    Men etter at dataen gjorde sitt inntog og en begynte å VITE istedenfor tro så har motorhavariene gått drastisk ned heldigvis. Drittkjedelig når du er på race og må vente i lange tider innimellom p.g.a. oildowns og tilhørende sanering av banen.
    Det hendte endog at de som kriget helt i toppen om "The Big Prize Money" tappet av motoroljen før finalen for å spare vekt og friksjon nok til å hente inn de siste hundredelene - evt motordeler som lå strødd langs banen :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er det grå JMLC tuter som kommer i nye satelitter?
    Og hvilken? Ser ut som halvmetern i diameter, 400-tut da?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Blir JMLC ja, enten 350 eller 400. Prøver begge for å se om det er forskjell.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Shhhhhheeeeeeeeeiiiiiiiiiittt

    :rolleyes:

    GRATULERER MED DAGEN GAMMERN!!!

    Slukfar er 60 ÅR !!!!!


    Hehe, DEN måtte jo komme nå...
    Nå er du ikke lengre i femtiåra, men det har jo ikke en dritt og si
    Du har mer erfaring og mer tid enn du hadde før..
    La det spille til DIN fordel, gjør ting du ikke har fått gjort..
    60 er idag ingenting for ei klokke som går til 24 ;)
    Ha det mest mulig gøy og finn ting som løfter hverdagene.

    Lover deg DENG og kake når vi finner tid, pulverkaffe og lunkent vann fra springen er en selvfølge..



    Beste Hilsener ifra VestBreddens Absolutt aller Værste

    ;)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Thanks for ratting me out, 2x :mad::mad:;) Nå kan jeg vel bare glemme å komme noen vei med alle de heite kvinnfolka som frekventerer HFS....

    For øvrig er nesten alle tiår representert i undertegnede så jeg regner meg selv for en slags hybrid, hehe.... barnslig som en åtteåring, en femtenårings mentalitet med en motorsykkel mellom bena - hørsel som en kar i tyveårene (i følge min faste ØNH spesialist tidligere i vår), påståelig som en tredveåring, utbrent som førtiåring.... ignorerer helsa som en femtiåring med klokketro på evig liv - unektelig en sekstiåring pr. dags dato og føler meg allerede som en syttiåring! For å sitere en for lengst bortgangen humorist av en onkel; - hadde jeg bare hatt rygg og hender som jeg har kukk og tenner.....

    Takk for gratulasjoner!
    Send ikke blomster til hjemmet - send gebiss :D
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Grunnen til at du føler deg som en 70-åring er at det er på tide å komme seg i seng :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Du har mer rett enn du aner og fortjener
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.202
    Antall liker
    101.676
    Torget vurderinger
    23
    Payback time!

    Dagens første gla'melding....Etter alt rælet som Kina har sendt oss av produkter i mange år nå er det godt å se at vi kan ta igjen :D

    Nå får de som fortjent!

    2018-11-27 06_45_53-Historisk avtale for norsk fotball_ Eliteserien solgt til Kina - VG - Intern.jpg
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn