Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.577
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Enig med HCS! Synest det er flott at Bartesam fortsetter med disco lørdag, slik som har vert en tradisjon i denne tråden over lang tid.
    Det er musikk etter Slukets smak og tenker det blir satt pris på!
    :)

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.853
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Sluket er en standhaftig mann.
    Da blir det der mest lokkeframottonebilder.
    Stinne av barndomsminner for meg. Kinsarvik, der jeg har tilbragt ukevis i ferjekø. Ferjene Hardingen, Osafjord og gode gamle Vøringen. Min far er født inn fjorden til venstre, min mor rundt neset rett fram. Slektninger ligger tett som hagl på kirkegården til høyre for bildet. Måbødalen 1969, det året vi fikk bil, og Måbødalen var et populært mål for de obligatoriske søndagsturene.
    Norges første ordinære bilferge gikk fra Kinsarvik til mitt hjemsted, og knyttet Oslo og Bergen sammen med bilvei, noen få år fram til krigen da tyskerne fikk bygd vei (ble vel mest utført av de stakkars østeuropeiske krigsfangene) langs fjorden til Granvin og ferjeleiet i Kvanndal ble etablert.
    Jeg har flere i slekta som har vært skippere i HSD, hjemmet var fullt av bilder av de gamle skutene og fergene, har gode venner som driver med det fremdeles, så her kunne vi ha fortsatt lenge.
    Men uten Sluket. Han skal få være i fred.

Sist redigert:

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.853
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Men, apropos Kinsarvik.
    En venn av meg driver serveringssted der.
    Gløyp spiseri
    Ingen hvemsomhelst i bransjen, drev tidligere Stavangers beste restuarant Cafe de France.
    -i tilfelle Sluket sniktitter på egen tråd, sulten er han jo alltid.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    I en årrekke, da jeg var guttunge, ferierte min mor, far og mine 2 brødre i mange uker hver sommer på Ringøy. Herbert og Torbjørg Lægreid drev Ringøy Camping. Herbert hadde også butikk på Ringøy, og et nydelig og herskapelig hvitt gårdshus på oppsiden av veien. Husker vi var ofte oppe i det huset og spiste middag med Herbert og Torbjørg. Var veldig stas å få sitte på med Bedforden til Herbert . Husker han hadde melkeflaskene i en liten bekk som rant under veien, for å holde melken kald. Torbjørg og Herbert er forøvrig foreldrene til Lars Lægreid, som startet og bygget Hardangerfjord Hotell i Øystese. Mener det hotellet het Hardanger Fjordhotell i begynnelsen. Ringøy er en nydelig plass, og Hardanger under fruktblomstringen er vel det vakreste sted på jord, med turkisfarget Hardangerfjord, hvite fruktrær, grønne lier og snø på fjelltoppene.

Ringøy Camping i nyere tid :
    IMG_2272.JPG

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tror det fortsatt het Hardanger Fjordhotell da jeg var innom Øystese og hotellet for en fest med Synth Å Le i 2000.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.853
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøss, VSP. Og samtidig ferierte jeg på slektsgården over fjorden på Djønno, som da var veiløst. Fjordabåten Granvin gikk i rute på kryss og tvers, innom alle småstedene som hadde mer enn ett våningshus. Vi tok buss til Granvin og båten videre innover.
    Skjermbilde 2017-01-10 kl. 19.52.12.png

Eller vi tok ferja til Kinsarvik, parkerte på Ringøy og ble hentet over i robåt.
    Det var lykkelige tider for oss barnlige sommergjester, før veien til Ulvik kom, så Vallaviktunnelen og sist den jævla broen.
    Og tar jeg ikke mye feil er din Lægreid svigerfar til nevnte matmester på Gløyp, som nå også har sin bopæl på Ringøy
    Hotellet i Øystese har jeg også erfaring med, men nei,kan ikke røpe alt heller.
    Var det noen som sa Sluket sin tråd ? Heh!

Sist redigert:

oseanna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    1
    I en årrekke, da jeg var guttunge, ferierte min mor, far og mine 2 brødre i mange uker hver sommer på Ringøy. Herbert og Torbjørg Lægreid drev Ringøy Camping. Herbert hadde også butikk på Ringøy, og et nydelig og herskapelig hvitt gårdshus på oppsiden av veien. Husker vi var ofte oppe i det huset og spiste middag med Herbert og Torbjørg. Var veldig stas å få sitte på med Bedforden til Herbert . Husker han hadde melkeflaskene i en liten bekk som rant under veien, for å holde melken kald. Torbjørg og Herbert er forøvrig foreldrene til Lars Lægreid, som startet og bygget Hardangerfjord Hotell i Øystese. Mener det hotellet het Hardanger Fjordhotell i begynnelsen. Ringøy er en nydelig plass, og Hardanger under fruktblomstringen er vel det vakreste sted på jord, med turkisfarget Hardangerfjord, hvite fruktrær, grønne lier og snø på fjelltoppene.

Ringøy Camping i nyere tid :
    Vis vedlegget 420153
    Small world!
    Min svigermor het Marta Ringøy, foreldrene hennes var Olav og Julie Ringøy. De bodde på oppsida av riksvegen, noen få minutters gange fra campingplassen.
    Men denne tråden går seg helt bort! Nå må Sluket snart ta kontroll igjen . . .

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var litt scary å møte buss på de veiene. Minner meg forresten om da jeg lå bak en Hummer H1 fra Odda til Utne. ;)

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Fælt hvor dere surrer rundt i hjemtraktene mine.
    Og så Modalen, da. Der vi har hytte
    Har kjørt vanvittig mye på veiene fra Dale til Modalen. Leverte tørrsement med vogntog (Norcem) til broen på Stamnes. Leverte også til et blandeverk på Eidslandet og til kraftanlegget i Modalen, da det var under bygging. Egentlig hadde vi ikke lov å kjøre med 18 meter vogntog denne veien, men alternativet var å sette hengeren fra seg på Dale, kjøre til Modalen uten henger, blåse lasten opp på siloen i Modalen, kjøre tilbake til Dale, blåse lasten på hengeren over på bilen og kjøre ny tur til Modalen. Det tok alt for lang tid, så det ble å satse på litt ulovlig kjøring. Det var smale veier, med tunneller så lave at du nesten subbet i taket.

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.278
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Volvo F12 intercooler. Her på Voss Cementvarefabrikk tidlig på 80-tallet. Det ble heisent mange km over alt på vestlandet i denne gamle damen. Bergen Voss tur retur om vinteren kunne ta så mye som 12 timer. Bergen, Trengereid, Gullbotn, Tysse, Mørkhålen, Kvamskogen, Tokagjelet, Norheimsund, Øystese, Ålvik, Kvanndal, Granvin, Skjervet og Voss...og samme vei tilbake. Hardangerfjorden med nullføre og våt, hvit is. Det var så glatt enkelte turer at det mest sannsynlig hadde vært ulovlig i dag.

Kaffetrakter og mange kassetter

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.919
    Jeg husker en storhetstid.
    Utforskende lek med horn, bøse drivere, eksotisk vintage.
    Kompromissløse tilnærminger, uhørte bassløsninger. Nye prototyper hver fjerde måned.
    DD-drivverk og sølvstepups i hver ledige krok. Diskanter i samling de færrste har hørt om.

Jeg ser nåtid.
    Bilder av Amazon og slitne ferger.
    Youtubevideo av snurrende discoplater.
    Noen ting var virkelig bedre før.

Frikken

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Antall liker
    924
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    11
    Volvo F12 intercooler. Her på Voss Cementvarefabrikk tidlig på 80-tallet. Det ble heisent mange km over alt på vestlandet i denne gamle damen. Bergen Voss tur retur om vinteren kunne ta så mye som 12 timer. Bergen, Trengereid, Gullbotn, Tysse, Mørkhålen, Kvamskogen, Tokagjelet, Norheimsund, Øystese, Ålvik, Kvanndal, Granvin, Skjervet og Voss...og samme vei tilbake. Hardangerfjorden med nullføre og våt, hvit is. Det var så glatt enkelte turer at det mest sannsynlig hadde vært ulovlig i dag.

Kaffetrakter og mange kassetter
    Tidlig F12 dette?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn