Denne er illustrerende synes jeg!
http://youtu.be/hfcly56Qb3I
SUKK....for en som jobber med miljørelaterte spørsmål til daglig (forurenset grunn, utslipp til vassdrag, innsjøer og fjorder), og bistår grunneiere, kommuner og entreprenører med å sanere eventuelle forurensninger de/vi har påvist, er det trist å både se og høre en slik naiv idealistisk broiler tale der hun burde holdt kjeft inntil hun viste mer og bedre. Dog er jeg nok IKKE for at vi atter skal bygge ut mer vannkraft, eller oppgradere utbygging av eksisterende regulerte vassdrag.
Til det er kosekvensene i og ved vassdragene (hydrologi, terrestriske- og aquatiake økosystem osv) for stor.
Det har vi bindstreke forskningsoppdrag som har gitt oss svar på siden 70-tallet fra f.eks. Norsk Institutt for Vannforskning.
I tillegg vil det å bygge ut det resterende vannkraftpotensiale i Norge for å forsyne 6 av Europas 178 millioner innbyggere med strøm utgjøre en marginal forskjell, og et stort tap for det biologiske livet i og ved våre vassdrag. Dog skal det ikke kimses av signaleffekten i en slik sammenheng, men jeg tror vi og Europa forøvrig er bedre stilt ved at en eventuell norsk kompetanse går inn og hjelper lokalt (vindmøller, solcelle, varmepumper etc).
Avslutningsvis har jeg kamerat som drev med utvikling av landbaserte vindmølleparker for Statkraft.
Han gav til slutt opp, da det ene milliardporsjektet etter det andre ble stoppet på Stortinget.
Det tragikomiske var da SV kom inn i regjering, og deres nye miljøminister skulle markere seg.
Idioten klarte da og terminere Statkrafts "bænkers" vindmølleanlegg på vestlandet.
Den planlagte vindmølleparkene var utredet for ALT, lokalbefolkningen var for og det manglet bare en signing fra skrotskallene på tinget.
I rest my suitcase....