Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    To HELE haler?? Dere er da noen fælinger i trauet... må da være grenser... Jeg er veldig glad i oksehaler selv, Braisert og langtrukket i en god buljong, purre, pastinakk, sellerirot og gulrøtter, fennikel skader ikke - stangselleri og jordskokk ei heller så... godt med nykvernet svart pepper, en neve finhakket persille helt på tampen før det hele øses opp i romslige tallerker, servert med kaldt øl, flatbrød og smør.

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.890
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    He he,
    må bare si meg enig i alt ovenstående.... :-\ ::) :eek: ;D ;D

Det er vel omtrent oppskriften vi har fulgt også, og himmelsk godt blir det!

Men innkjøpet tok litt av, - 60,- SVENSKE kroner kiloen for oksehale, da ble det
    til at man rasket med seg litt for mye, for SÅ drøye i trauet er vi altså ikke...... ::)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    60,- drakmer er en bra pris dersom kvaliteten er skikkelig. Stalltips; Lag en kraftig buljong på en kilo oksehaler, to - tre liter kaldt vann, to-tre laubærblad, en neve hele pepperkorn, gjerne lit rose og grønnpepper også, et par stjerneanis, en kvast timian, hvitløk, en halv flaske rødvin, kokes langsomt til du har fått ut all kjøttsmak av halene. Kraften siles og settes til side.

SÅ, neste gang du skal helsteke en oksefilet så bruner du denne på vanlig måte rundt baut, for deretter å TREKKE den i krafta nevnt ovenfor... istedenfor grill/ovnssteking. Hold temp. under kokepunktet og følg med på kjøttet hele tiden. I hvertfall første gangen til du har fått draget på det. Når den er ferdig trancherer du fileten på vanlig måte. Vareprøve til meg.

Creed

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2009
    Antall liker
    151
    Fantasisk tråd, herlig humor som råder her.

Jeg anbefaler denne siden for dem som ikke allerde er klar over den:

allmusic.com

mvh
    Per Harald

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    To HELE haler?? Dere er da noen fælinger i trauet... må da være grenser... Jeg er veldig glad i oksehaler selv, Braisert og langtrukket i en god buljong, purre, pastinakk, sellerirot og gulrøtter, fennikel skader ikke - stangselleri og jordskokk ei heller så... godt med nykvernet svart pepper, en neve finhakket persille helt på tampen før det hele øses opp i romslige tallerker, servert med kaldt øl, flatbrød og smør.
    Innlegget vurderes rapportert til moderator. Klokken er 22 og alle tilgjengelige slaktere er stengt. Slikt må kun skrives i normal åpningstid.

Og jada, jeg er klar over at du skrev dette 16:21, men utstyr nå tråden med advarsler eller annet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Advarsel er gitt allerede i innledningen på tråden, min gode mann. All ferdsel i denne tråd skjer på eget ansvar.

Er du på slankekjøret nå, siden indignasjonen har tatt deg så til de grader??

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Advarsel er gitt allerede i innledningen på tråden, min gode mann. All ferdsel i denne tråd skjer på eget ansvar.

Er du på slankekjøret nå, siden indignasjonen har tatt deg så til de grader??
    Oberhodet ikke. Kjøtt inntas i herlige mengder - men stutbeholdningen i nabolaget er lav.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed....
    The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed....

The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed....
    The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed.... The need for speed....

Vedlegg

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.813
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    pokker du skulle hatt et fly du kunne kretse over oslo med en vimpel bak.

Ser pokker så tøft ut mister.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.600
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Du må printe ut slikt i fullskala 3D :) - blir spennende å se resultater.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Dette gleder jeg meg veldig til!!! 8)

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.386
    Torget vurderinger
    10
    Det var da voldsomt så fargerike vi var i dag da ;)

Ser godt ut!

Når er ETA?

Mvh

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.890
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Du store, ambisiøst design - ta opp kampen med B&O? ::)

/ Morten

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    pengesluk skrev:
    Trompetnerd skrev:
    Tøft! ;D
    Vi vil ha mer!! 8)
    Hva med et familiebilde jeg fant i albumet ditt ;D ;D HER har du EKTE trompetnerder!
    Det er det sykeste!! :eek: :eek:
    Kona tittet selvfølgelig akkurat over skulderen min for å se hva jeg holdt på med i det sekundet jeg fikk opp bildet.... ;D

Spennende ting du holder på med som vanlig. :)

bia

Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Antall liker
    4.386
    Torget vurderinger
    10
    Hva er fysiske mål og delefrekvenser på herligheten?

Mvh

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Bass; 215 cm. x 66 cm. x 66 cm. 260 kg.
    Midbass; 80 cm. x 40 cm. x 66 cm. 105 kg.
    Horn: 90 cm. x 60 cm. x 66 cm. 120 kg.

Deling: 200/800(1.000)/3.000/8.000 Hz 1.ordens (6 dB) seriefilter.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Jeg må ha det inn med teskje. Et ordinært førsteordens filter består av en spole eller kondensator koblet parallelt med pluss lederen (typisk Butterworth eller Solen).
    Hva består et førsteordens seriefilterav og hvordan beregner man det? Og.....hva er forskjellen/fordelen?

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.600
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Man kan faktisk klare seg uten kondis (om elementer følsomhet etc. passer slik)..

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    bambadoo skrev:
    Man kan faktisk klare seg uten kondis (om elementer følsomhet etc. passer slik)..
    Ok, men hva slags komponent kobler man i serie til diskanten da?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Oj. Dette var snåle greier. Hverken lest, sett eller hørt om det før jeg leste HR skrev at Oblivion hadde laget seriefilter til ham. Fint. Man lærer stadig noe nytt ;D

Men hva er angivelig fordelen med seriefilter?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Les, HEL. Les. Seek and ye shall find...

Kortversjonen er; bedre arbeidsbetingelser for elementene, filteret "dirigerer" frekvensene på en litt annen måte enn vanlig, mindre effekttap, impedansevariasjoner i elementene får mindre betydning, du kan enklere blande impedanser på elementer osv.osv. Forsterkervalg blir ikke så kritisk (gitt at du har en viss følsomhet på sakene, selvsagt)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.284
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har såvidt begynt å skjønne "vanlige" delefiltre. Har fått meg lydkort og målemic er på handlelisten. Det er litt over huet på meg enda.

Men si meg, hvis dette er så bra i forhold til ordinære filtre, hvorfor bruker ikke flere det?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn