Fra grunnmur til godlyd - Via Dolorosa med Sluket som Jesus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Denne kommer et godt stykke opp på ønskelista for julegaver i år :cool::cool::cool:


    Eksakt kopi av Mike Hailwood's 1978 Ducati

    "Few bikes are as famous as Mike Hailwood's 1978 TT-winning Ducati NCR 900F1 and now, 40 years on, 12 replicas,
    to be made as close as possible to the historic racer, are finally to be built, each with a whopping price tag of £110,000!"



    https://www.motorcyclenews.com/news/2018/august/mike-hailwood-ducati-replica/


    Hailwood1.jpg


    hailwood3.jpg


    hailwood4.jpg






     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Bite the dust! :D


    Garbage Can Shed update;

    Her er alu dørkplate montert - courtesy of gavmild vestlending her på sentralen :):)
    Ble knall, akkurat passe lengde og stigning. Galvaniserte T-hengsler og bolter i syrefast.
    Litt etterfylling og justering av singel så kan vinteren bare prøve seg!

    Vis vedlegget 507074 Vis vedlegget 507075
    Spay litt Tectyl over hengslene og skruene så holder det nok mer en to år også ;)

    Vi har forsket en del på korrosjon mellom alu og andre metaller de siste årene, og Tectyl er blandt det som hjelper mest.

    Sjøvannsbestandig alu (som dørkeplaten din er) har tydelige korrosjonsskader mellom syrefaste bolter og aluen allerede etter 6mmd offshore, og da i helidekkhøyde typisk 50meter over havet. Sprayer du alle forbindelser og over alt etterpå med Tectyl viser aldringssimuleringer opp til 20år før dy får synlige skader.

    Vi har opplevd helidekk der boltene har falt ut etter 10 år da hullene har korrodert bort.

    Og ja: sjøvann er selvsagt værst, men du vil få samme problemstilling ute på land.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Dersom det finnes USYNLIG Tectyl så skal jeg følge rådet :D Ellers bytter jeg bare fra 6 til 8 mm. bolter etter 10 år....

    Har for øvrig nedgravde uplights i hagen . alu bokser med 316SS ytterring/skruer, de er like fine i dag etter ti år heldigvis. Smurte syrefri Vaseline på skruene slik at de ikke skulle kline seg etter å ha stått hardt tilskrudd.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.793
    Antall liker
    11.294
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Syrefri vaselin er fint til slikt. Det er ekstremt store forskjeller fra nordsjøen og innland.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Jo, men dersom flatene er eksponert for vær og vind så forsvinner Vaselinen fortere enn på et homseparty, hvor derimot Tectyl tør ansees som ikke egnet :cool:

    Jeg sjekket Tectyl på spray da jeg kjøpte de skruene men den var så brun og stygg.... Finnes det blank/gjennomsiktig Tectyl? Anyone?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Liker å leve litt farlig så jeg lar tingene være så lenge - står ikke værhardt til så jeg inspiserer de etter ett år for å sjekke. Kunne selvsagt sauset hele mekanikken inn i klarlakk. Ser an ettårs revisjonsstansen :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Hadde jeg firet på kvaliteten så hadde jeg UTELATT dørkplate helt. I industri og olerelatert virksomhet er det noe som kalles revisjonsstans - hvor ting i prossessene sjekkes for slitasje/defekter og eventuelt skiftes. Hvis du klarer å huske så langt som tilbake til innlegg #18767 så refereres det dr til nettopp en slik revisjonsstans og inspeksjon etter ett år. DER har du kvaliteten! Godt nok for Offshore er godt nok for et innlands søplestativ!
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.463
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Sørlandet
    Jo, men dersom flatene er eksponert for vær og vind så forsvinner Vaselinen fortere enn på et homseparty, hvor derimot Tectyl tør ansees som ikke egnet :cool:

    Jeg sjekket Tectyl på spray da jeg kjøpte de skruene men den var så brun og stygg.... Finnes det blank/gjennomsiktig Tectyl? Anyone?
    Ja. Men jeg anbefaler owatrol. Bur og understellsdetaljer på min racerbil var laget av Docol og jeg digger den rå looken. Derfor bevarte jeg den ved å stryke owatrol over med en klut.

    -BB-
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.975
    Antall liker
    8.288
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hoppet glatt over mopeder og gikk rett på denne. Demonterte den ned til molekylnivå. Sandblåste og pulverlakkerte rammen og hver eneste lille skrue, mutter, instrument, sadel, styre, håndtak ble pusset og gnikket på. Men lettkjørt.... det var den ikke for en turtallskåt 18 åring:



    -BB-
    Fin sykkel da. Jeg kunne godt tenkt meg noe klassisk.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Vedlikehold offshore??????

    Ble vel slutt på det for 3-4 år siden? 8)

    Og nå er det skroting og nybygg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Går fint når de overlater byggingen av plattformer til oss som kan det :D

    Jeg var en tur på Yme når den lå i Stavanger, og alle vi som var der som vanlige arbeidere var helt enig om at den aldri skulle gått offshore, for akurat de grunnene den til slutt ble kondemnert.

    Virkelig skremmende eksempel på hvor galt det kan gå når en KUN ser på anbudspris og ingenting rundt selve tilbudet.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Husker Ducati cafe var en våt drøm en gang når min 3 motorsykkel skulle velges :rolleyes:
    image.jpeg


    Desverre falt valget på en grovt ommbygd britisk sak, så lav at man måtte kjøre i 3km i rundkjøringen og tilbringe 98% av tiden i garasjen;)

    Her et bilde fra salgsannonsen, av hensyn til selgers sønn som dengang sikkert var ikke mer en 4-5 år velger jeg å sladde med en mynt.

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.459
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    2

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.459
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men dersom flatene er eksponert for vær og vind så forsvinner Vaselinen fortere enn på et homseparty, hvor derimot Tectyl tør ansees som ikke egnet :cool:

    Jeg sjekket Tectyl på spray da jeg kjøpte de skruene men den var så brun og stygg.... Finnes det blank/gjennomsiktig Tectyl? Anyone?
    Wurth har tynntectyl,dvs hulromsvoks,den e "fargeløs"
    https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi/understells-og-karosseribeskyttelse/hulromsvoks-hp
    Hei,mulig denne er mer egnet til ditt bruk https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/understells-og-karosseribeskyttelse/beskyttelsesvoks
    Har ikke testet den dog. Den andre er ganske tynn,har brukt den ganske ofte på bremserør bl.a. Men mulig vi skal teste ut denne på jobb,hulromsvoksen er som sagt veldig tynn og må legges i flere lag med pauser imellom for å få litt tykkelse..
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Saabye Christensen er glimrende lese for oss voksne som er født & oppvokst i Oslo. Hver bok er stort sett som en vandring gjennom barndommen og oppvekstens minner; steder, uttrykk, sjargong osv osv. For de av HFS' lesere som er ekte oslofolk så burde hans bøker være obligatoriske. Fanken heller... for de fleste andre også!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har lest "Beatles" en gang i tiden. Teller det. Født på Ullevål og bodd to år i Gimle Terrasse i to år også, men så ble jeg særping. :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    "I've got no beef With you guys!"

    Hadde en lengre samtale med et par kuer i dag, trivelige damer...
    - ville gjerne inn i bilen i det triste regnværet i Jotunheimen men jeg måtte dessverre skuffe de :)
    Kuer er ålreite dyr, jeg fikk et par saftige historier om Vermin også, et par kviger
    som visstnok er bekjente av de jeg møtte i dag som residerer i nærheten av Okka by....


    "Kan jeg stole på at du er veganer?"

    KU SE.jpg




    "Hørte ikke...?"

    KU HØRE.jpg


     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.663
    Antall liker
    3.289
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Saabye Christensen er glimrende lese for oss voksne som er født & oppvokst i Oslo. Hver bok er stort sett som en vandring gjennom barndommen og oppvekstens minner; steder, uttrykk, sjargong osv osv. For de av HFS' lesere som er ekte oslofolk så burde hans bøker være obligatoriske. Fanken heller... for de fleste andre også!
    Jeg har dessverre aldri fått til Saabye Christensen på tross av (halv)gode forsøk. For meg bruker han for mange ord på å komme til poenget. Kanskje når jeg blir litt eldre og ungene flytter ut?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har dessverre aldri fått til Saabye Christensen på tross av (halv)gode forsøk. For meg bruker han for mange ord på å komme til poenget. Kanskje når jeg blir litt eldre og ungene flytter ut?
    :D:D Da kan jeg anbefale følgende; - søk om å få restarte oppveksten, og denne gang i Oslo på seksti- og syttitallet, alternativt ta et kurs i speedreading :D Skjønner hva du mener, og det er jo også noen ganger ikke noe poeng en skal frem til kanskje.... mer som en reise. Det er stor variasjon i innholdet bøkene imellom også.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Regner ikke med at det er høyttalere under du har fått i hus? God helg
    I Guds hus er det høyt under taket! Dersom vi går tilbake til de gode gamle dager og ser på brosjyrer, reklame og tekniske publikasjoner for f.eks. ALtec Lansing, JBL etc. så ser en at en viktig målgruppe for disse fabrikantene var nettopp "Guds hus" - eller i deres vokabular et uttrykk jeg personlig liker mye bedre, nemlig "Houses of Whorsip"

    Uttrykket brukes fortsatt.

    https://www.hifiengine.com/manual_library/altec-lansing/sound-systems-houses-of-worship.shtml
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Helvete - jeg har notert OKTOBER i min kalender, dette var noe verre dritt - planen var jo en weekend med badehotellet og østersfråtsing:mad:
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har lest alt Saabye Christensen har gitt ut inkl skuespill og diktsamlinger. ( og sett filmene )
    Jeg har til og med vært på konsert med Norsk Utflukt, så jeg er en stor Saabye-fan.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.780
    Antall liker
    103.923
    Torget vurderinger
    23
    Da er du innafor! Startet på novellesamlingen "Stille lengde" i dag. Meldt ofseleg med regn her i morgen og søndag så da blir det Peis, Bok & Vin weekend! Like greit det etter en tredagers tur i fjellheimen midt i uka. Bare å konstatere at karrieren som sherpa i den norske fjellheimen ikke kommer til å materialisere seg. :mad: Har et kne som er mye skralere enn jeg trodde, tåler ikke noe særlig nedoverbakke med steinrøys etc. - knekker sammen som en foldekniv, uten forvarsel.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn