2 øre(r) for dine tanker
Da blir det München! (og Kina)
Munchen er bokad & bankers, Kina gikk dessverre

i vasken - tok ikke sjansen på å kjøpe billett.
Fin økt på Aleris i dag. Kom inn til legen på slaget avtalt tid. Meget grundig undersøkelse og 10.000 service av lyttelappene (ørene, for uinnvidde..) Støvsuging (!) av øregangene først, så visuell inspeksjon med otoskopet etc. etc., trykktest med visning av diagram på skjerm og greier. Utligningstest, inspeksjon av gane, drøvel & nesegrev (prøvetagningspinne up Yours er IKKE behagelig) pluss full gjennomgang av systemoppbygging, hva hvordan og hvorfor. Humør, grundighet og "stuk" på legen var i særklasse. Sånn skal det være! Kompetent og imøtekommende, svarte utfyllende på de få (ca. 50) spørsmål jeg hadde, hehe...
På sparket bestilte og tok jeg full hørselstest inne hos tanten i naborommet - heftig utstyrt var hun, med lydtett kammer og avansert elektronikk. Skrev ut resultatene som legen fikk - fullt samsvar med hva han hadde forklart og hva jeg selv trodde, godt å få ting bekreftet! Hørsel og trykkforhold på høyre øre var glimrende, på venstre tilsvarende preget av nevnte problemer som da slo ut i noe svekket hørsel fra et par kHz og oppover. Men viktigst var at trommehinnen hadde grodd og var uten tegn til perforering hvilket også kunne sees på kurven fra trykktestingen.
Så var det ny gjennomgang/bekreftelse, utskriving av resepter og forklaring på hva som må gjøres for å sikre full restituering. Puh! Skikkelig DIY helsetjeneste en stund fremover, med neseskylling,bakteriedrepende spray, neseolje for å motvirke tørrhet, nesespray for eventuell tetthet, tabletter for et eller annet pluss muligheten for antibiotika dersom prøvetagningen av nesegangene viser fortsatt betennelse. Men hva gjør man ikke for helsa, og spesielt for hørselen.
Coolest Gadget Ever; apparatet til å bruke til saltvannsskylling kalles for...... ja, nettopp.. NESEHORN!!!

Ser ut som et gammelt krutthorn nærmest, fylles opp med lunkent saltvann og så er det bare å legge hodet på skakke og la det stå til. Gleder meg ikke. TO ganger om dagen!!

HVER dag
Konklusjon; Har du fått en eller annen henvisning til spesialist via det offentlige - fint - men jeg angrer ikke et åttendels sekund på at jeg tok initiativ og bestilte separat privat gjennomgang i tillegg. Time umiddelbart, knall service og skikkelighet hinsides.
Jeg hadde time 1230, kom inn på slaget og brukte over en time sammen med legen. Pluss hørselstesten som tok et kvarter den også. Prisen på hele pakka? 2.880,- fiks ferdig. På Oslo's beste vestkant. Ikke gratis men at det var verdt pengene var det på ingen måte noen tvil om! Husk at dette var inkl. hørselstest med utskrifter etc. (som ikke var bestilt i utgangspunktet) og innsending til laboratorieundersøkelse med tilhørende oppfølging og journaloppdatering på tlf./mail.
SlukApprobert!
Maskinparken! (eller litt av den da)
Snok-o-skop
- her kan legen se all Bullshit du har måtte høre på,
og all elendig musikk

du har besudlet ørene dine med!
Håndverktøy - i et Snap-On lignende kabinett,
så dyrt og deilig ut alt sammen, særlig ørevoksstøvsuger'n
NEI - dette er ikke en UMIK, dette er
trykkmåleinstrumentet
for å sjekke trykket i øret, relativt fintfølende saker