Fra 4. etasje

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Fikk lyst å lage en tråd om anlegg, musikk og andre interesser.

Først en liten presentasjon av det tekniske:

Har de siste årene prøvd ut litt forskjellige lydfilosofier, med vintage, rør, horn etc. Ofte med ganske bra resultat. Nå har jeg skiftet litt fokus og er på sporet av noe som ser ut til å fungere svært bra for meg.

Anlegget er bygget rundt høyttalerne. Jeg har alltid vært av den oppfatning av at valget av slike er det viktigste valget i et oppsett, da dette er svært avgjørende for det endelige resultatet. Ikke å si at andre komponenter er av mindre betydning, men at disse helst bør tilpasses høyttalervalget for et best mulig resultat.

Jeg har i alle fall valgt å satse på disse. De har vært mye omtalt her på sentralen tidligere, og mange har sikkert hørt dem hos forrige eier.

DSC_9499.JPG
    DSC_9501.JPG

Overkill Audio Finale

DSC_9502.JPG

Her i stuen på litt avstand.

Dette er treveis høyttalere uten delefilter, og som dermed krever aktiv deling. En løsning på dette har vært DEQX 2.6p. Det er grei boks som kombinerer elektronisk delefilter, rom- og høyttalerkorreksjon, DAC og forforsterker i ett.

Til å forsterke lyden har jeg icepowermoduler på dyp og mellombass, og har oppgradert til Hypex Ncore på eggene. Planen er å kjøre Ncore i alle ledd, men tar utskiftingen litt på sikt.

Som kilde brukes Squeezebox med en Ipad og Squeezepad som fjernkontroll. Da kan jeg sitte i sofaen og styre det hele på en grei måte, og siden alt står på hele tiden slipper man å vente på at alt skal varmes opp, og rørerne skal bli varme etc. (Den store ulempen med slike). Har også en diskettstasjon for avspilling av konserter og slikt som jeg ikke gidder å rippe, men det brukes ikke til musikk ellers.

Den store utfordringen foreløpig er å stille inn frekvensene på DEQXen med best mulig. Har ikke fått gjort det skikkelig etter at jeg fikk Ncore-forsterkerne på plass.

Men det låter bra, og jeg koser meg stort med musikken nå.

Neste trinn, foruten innstillinger er å bytte ut resten av Icepower med Ncore, og kanskje på enda lengre sikt bytte ut eller oppgradere DEQXen. Nyere eller modifiserte utgaver kan være aktuelle, eller kanskje Metric Halo ULN.

Er i alle fall godt fornøyd med veivalget og er overbevist om at dette kan endre riktig så bra. Det er gøy å høre på musikk igjen og den gnagende følelsen av alt som kan låte bedre hvis bare.. er nesten borte.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Moro!
    Husker jeg riktig hvis jeg sier å ha sett de i OMFs tråd?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.491
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Så det var hos deg de havnet! Får gratulere, da! Bra høyttalere har du fått deg.

Fint at du også får deg en tråd, denne skal jeg følge med på. IMO er forresten MH ULN8 vesentlig bedre enn DEQX 2.6. Du kan jo ta deg en tur utover til tkr Towers ved anledning. Lydmessig er det mye den samme signaturen på dine Overkill og mine.
    mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så det var hos deg de havnet! Får gratulere, da! Bra høyttalere har du fått deg.

Fint at du også får deg en tråd, denne skal jeg følge med på. IMO er forresten MH ULN8 vesentlig bedre enn DEQX 2.6. Du kan jo ta deg en tur utover til tkr Towers ved anledning. Lydmessig er det mye den samme signaturen på dine Overkill og mine.
    mvh
    Takker for det. Det hadde vært moro å høre på jeg kommer gjerne på besøk en gang det passer. Har fulgt litt med i tråden og sett på dine løsninger der og MH ser virkelig interessant ut. Jeg har også hørt litt på MH i et annet oppsett. Men det er jo ikke så lett å gjøre noen direkte sammenligning i et helt annet oppsett.

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.491
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Gratulerer med meget flotte ht, disse var kjente men ikke mindre stilige for det;)
    Herlig finish og konstruksjon med sikkert ditto gromlyd:)

gismo

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Fint oppsett.

Har også en diskettstasjon for avspilling av konserter og slikt som jeg ikke gidder å rippe, men det brukes ikke til musikk ellers.
    Virkelig? :D

Jeg har vært nysjerrig på DEQX lenge. Selv om de er helt uaktuelle for mitt budsjett er teknikken bak veldig spennende.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.287
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Artig at du har lagd egen tråd. Sikkert litt av en overgang ifra Snell A, Avantgarde og nå disse Overkill høytalerne ? :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Artig at du har lagd egen tråd. Sikkert litt av en overgang ifra Snell A, Avantgarde og nå disse Overkill høytalerne ? :)
    Ja ganske stor forskjell på disse. Snell låt bra og det var artig å oppleve hvor viktig det var med forsterkere med god kontroll og demping. Fikk opp øynene for klasse D når jeg brukte Nuforce på disse.

AG Duo Omega med EAR V20 var vellydende og moro, og Avantgarder står høyt i kurs hos meg fremdeles. Men jeg liker ting som kan stå på hele tiden ikke ikke må varmes opp i lange tider eller blir utslitt hvis man glemmer å skru dem av. Så jeg prøver å styre unna lydpærer en stund nå.

Men det blir vanskelig å gi slipp på delefilterløse løsninger etter dette, for det jeg ellers har hørt (Bastanis) med aktiv deling har også den samme åpne uanstrengte luftigheten som jeg liker så godt. Det er i mine øyne en bedre teknisk løsning.

Jeg ser meg også om etter en annen løsning på avspillingen enn Squeezebox, for det er et par ting med den som jeg ikke helt liker.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har vært nysjerrig på DEQX lenge. Selv om de er helt uaktuelle for mitt budsjett er teknikken bak veldig spennende.
    Eldre utgaver, som 2.6, kan man finne til 12-15K, så hvis man vil prøve slike løsninger så behøver man ikke så voldsomt budsjett. Man har jo både DAC og Pre i denne og behøver bare en digital kilde og effekttrinn. Men det finnes jo også tilsvarende tekniske løsninger fra f.eks. Behringer som er svært rimelige.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.491
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Eldre utgaver, som 2.6, kan man finne til 12-15K, så hvis man vil prøve slike løsninger så behøver man ikke så voldsomt budsjett. Man har jo både DAC og Pre i denne og behøver bare en digital kilde og effekttrinn. Men det finnes jo også tilsvarende tekniske løsninger fra f.eks. Behringer som er svært rimelige.
    Dessverre later konverteringen og lyden på dacen i DEQX 2.6 noget tilbake at ønske. For ikke å snakke om ADCen.
    mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Jøsses! en gledelig overraskelse. denne tråden skal følges. kule høytalere. HFS har virkelig løftet seg de siste ukene

G

Gjestemedlem

Gjest
    Dessverre later konverteringen og lyden på dacen i DEQX 2.6 noget tilbake at ønske. For ikke å snakke om ADCen.
    mvh
    Det regner jeg med. ADCen brukes ikke så det er ikke noe stort problem. Men det er jo ikke så mange alternativer utenom de nyere modellene, og så MH da hvis man ikke vil lage sitt eget oppsett med PC og lydkort etc, og det vil jeg helst ikke. MH virker mest lovende, men må vente med den. I tillegg må den jo ha en Mac (grøss) å kjøre programvaren på. OMF kjørte jo Overkill sin egen DEQX-variant med ekstern 6-kanals DAC, men det er jo heller ikke mange av dem til salgs for å si det forsiktig.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.491
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    mvh
    Det regner jeg med. ADCen brukes ikke så det er ikke noe stort problem. Men det er jo ikke så mange alternativer utenom de nyere modellene, og så MH da hvis man ikke vil lage sitt eget oppsett med PC og lydkort etc, og det vil jeg helst ikke. MH virker mest lovende, men må vente med den. I tillegg må den jo ha en Mac (grøss) å kjøre programvaren på. OMF kjørte jo Overkill sin egen DEQX-variant med ekstern 6-kanals DAC, men det er jo heller ikke mange av dem til salgs for å si det forsiktig.
    Joda, han gjorde det. Men han gikk over til å bruke en DAD til da- konvertering. Overkill sin egen DEQX kunne vel heller ikke kjøre høyere samplingsrate enn 44.1. Ville ikke akkurat gått etter en sånn en....

mvh

Class

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2009
    Antall liker
    517
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    7
    Jeg bestilte en Behringer DEQ2496 men så ombestemte jeg meg. Delvis på grunn av vinglete forhandler, andres omtale av boksen og usikkerhet rundt hvordan jeg kunne få den til å fungere på en praktisk måte i mitt low-fi oppsett.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer!
    Manger har altid fått meg til å høre etter :)

BurntIsland

Æresmedlem
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    16.104
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer, En spennende bass/ midbass løsning og Manger er spennende element som bl.a. står i et høyttalerpar som er kilden til flere magiske lytteopplevelser.

8

8x12_TOM

Gjest
    Da er det viktig å følge med på bruktbørsen fremover. Skal ikke se bort ifra at det snart ligger en DEQX HDP-3 der, og den er klasser bedre en 2.6

Vet om minst 2 stk. DEQX HDP-4 som er kommet til Norge allerede , så det er den jeg lurer på som etterfølger, må bare teste ut litt først

Ellers takker jeg for en fin tråd, som det blir verdt å følge fremover.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Skjer nok ikke så mye med anlegget med det første, annet enn innstillinger og slikt. Så litt om andre ting som gleder. Musikk, film, mat og drikke, og hatter.

Litt musikk først. Elektronisk musikk og tidlige analoge synthesizere har alltid fascinert. En av de store for meg i genren er:

Yellow Magic Orchestra

Et japansk band som har hatt, og har stor innflytelse på mange musikere. En av de virkelig store pionerene innen elektronisk musikk. De startet opp på 70 tallet, og ga seg egentlig på midten av 80-tallet, men holder på ennå. Noen avbrekk og mange soloprosjekter, men de spiller sammen fremdels og har raffinert musikken til de grader slik at selv de gamle låtene høres nye og friske ut. Fantastisk dyktige musikere med et stort spenn. I dag spiller de gjerne som Postymo eller HasYmo (Samarbeid med Human Audio Sponge)

Her i en av de nyere inkarnasjonene:

De tre hovedmedlemmene i bandet er.

Ryuichi Sakamoto. Han er vel den mest kjente av dem for oss, med sine mange soloprosjekter og samarbeid bla.a. med Bowie og Sylvian. Litt stillferdig musikk, med klaver og klassiske innflytelser.

Yukihiro Takahashi. Også en innflytelsesrik soloartisk som har laget spennede ting med bla.a. gitarvirtuosen og synthpioneren Bil Nelson.

Her en smakebit på en tidlig utgivelse. En som jeg koser meg med fremdels.

Haruomi Hosono. En av hans tidlige låter, men i ny inkarnasjon (Postymo).

En til på tampen. Her som HASYMO.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Hadde vært ok hvis man var så våken at man så hvor man postet :)
    Beklager.

Når det er sagt, takk for tips ang YMO.
    Fant ett par skiver på hardisken her, skal sjekkes ut etter plenklippingen.

edit. får ikke slettet vedlegget.

/jan

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde vært ok hvis man var så våken at man så hvor man postet

:)
    Beklager.

Når det er sagt, takk for tips ang YMO.
    Fant ett par skiver på hardisken her, skal sjekkes ut etter plenklippingen.

edit. får ikke slettet vedlegget.

/jan
    No worries. Er jo bare hyggelig med musikalske innspill. Jeg hører jo endel på Dylan i perioder. Kanskje mest på denne:

OhMercy.jpg

Noe annet som er behagelig å høre på, litt som en krysning mellom Lou Reed og Cat Stevens på en måte, er Lambchop. Som ren bonus er det steike flott lyd på innspillingene.

lamb 1.jpg

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Håper det går greit at jeg også skriver litt i denne tråden.

Jeg går som vanlig rett på sak - jeg tror du har mye å hente på rommet ditt - som er veldig nakent. Å dempe rommet vil gi deg med ro, mer sort bakrunn, få frem mer detaljer, og ikke minst så kan man spille litt høyere uten at rommet går i metning - og mer volum gir mer punch i bassen, mer dynamikk og mer detaljer.

Jeg tror også at du har mye å hente på riktig innstilling. Når man har en boks hvor man kan justere frekvensrespons og mye annet - så blir man fort klar over at mange av våre "hifiegenskaper" (dybde, bredde, oppløsning, stemmegjengivelse, frempå, bakpå, ++) i stor grad har sitt utspring i egenskaper ved frekvensresponsen.

Så mitt soleklare råd er å få noen proffe (jeg ville valgt Snickers) til å foreta en justering og lagre den på 1 av forvalgene - slik at du hadde en referanse når du leker med egne justeringer!

Overkill sin kontrollenhet - bestod av en oppgradert DEQX. (Helt identisk funksjonalitet, men med betydelig oppgradering på kondiser, strømforsyning, volumkontroll, internkabling +++). denne enheten ble kalt Overkill Audio Conductor. I tillegg hadde jeg en Overkill Audio End Game - som var en 6 kanals DA converter med analog volum. Disse to enhetene passet sammen, slik at de digitale utgagnene fra Conductor passet inn på de digitale inngangene på End Game.

Grunnen til at jeg byttet ut dette, var at jeg ønsket å gå over til PC basert avspilling og muligheten ti å benytte Audiolense.

I dag har jeg et langt mer avslappet forhold til dette og tror vel ikke det er all verden forksjell på DEQX i ny eller gammel versjon, min egen Lynx/DaD kombinasjon, MetricHalo eller endog et Lynx 2B. Det ligger et langt større potensiale i å jobbe med korreksjonskurver, akustikk og plassering.

Med aktiv deling og Ncore på Mangerne så har du i mine øyne best tenkelig forutsetninger for å oppleve musikken akkurat slik den er spilt inn fra ca 400 Hz og oppovover! Ikke la romrefleksjoner ødelegge dette!

Artig at du kaller tråden din "fra 4. etasje" min utfordring ble jo "til 4. etasje". Er litt ute av trening så det ble en tøff tur å få basskassene på nærmere 70 kg opp trappene!

Mvh
    OMF

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hei!

Håper det går greit at jeg også skriver litt i denne tråden.
    Så klart. Hyggelig med innspill. Det var din filosofi og usentimentale innstilling til lydgjenngivelse som gjorde at jeg valgte å satse på denne veien. De ble jo kjøpt på teoretisk grunnlag uten at jeg hadde hørt på dem eller andre lignende oppsett. :)

Jeg går som vanlig rett på sak - jeg tror du har mye å hente på rommet ditt - som er veldig nakent. Å dempe rommet vil gi deg med ro, mer sort bakrunn, få frem mer detaljer, og ikke minst så kan man spille litt høyere uten at rommet går i metning - og mer volum gir mer punch i bassen, mer dynamikk og mer detaljer.
    Demping av rommet er nok en helt vesentlig faktor, men jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal nå dette. Til nå har jeg montert akustikkplater i taket og har gulvtepper, men ellers ikke så mye som kan dempe refleksjonene. Rommet er som du sier litt nakent og lytt, og med noen vinkler og refleksjoner grunnet romdelingen som nok ikke er helt heldig.

Har fått noen tips om å trekke høyttalerne nærmere lytteposisjonen, da 5m kan være litt i meste laget for Manger. Skal prøve å flytte litt på dem, og kanskje det i seg selv kan fjerne litt av problemet med akustikken i rommet.

Jeg tror også at du har mye å hente på riktig innstilling. Når man har en boks hvor man kan justere frekvensrespons og mye annet - så blir man fort klar over at mange av våre "hifiegenskaper" (dybde, bredde, oppløsning, stemmegjengivelse, frempå, bakpå, ++) i stor grad har sitt utspring i egenskaper ved frekvensresponsen.

Så mitt soleklare råd er å få noen proffe (jeg ville valgt Snickers) til å foreta en justering og lagre den på 1 av forvalgene - slik at du hadde en referanse når du leker med egne justeringer!
    Ja her er det mye å gå på regner jeg med. Jeg er ganske grønne på dette, og har ikke laget nye målinger og innstillinger etter forsterkerbyttet så jeg ser for meg forbedringer med en bedre kurve på EQen.

Overkill sin kontrollenhet - bestod av en oppgradert DEQX. (Helt identisk funksjonalitet, men med betydelig oppgradering på kondiser, strømforsyning, volumkontroll, internkabling +++). denne enheten ble kalt Overkill Audio Conductor. I tillegg hadde jeg en Overkill Audio End Game - som var en 6 kanals DA converter med analog volum. Disse to enhetene passet sammen, slik at de digitale utgagnene fra Conductor passet inn på de digitale inngangene på End Game.

Grunnen til at jeg byttet ut dette, var at jeg ønsket å gå over til PC basert avspilling og muligheten ti å benytte Audiolense.

I dag har jeg et langt mer avslappet forhold til dette og tror vel ikke det er all verden forksjell på DEQX i ny eller gammel versjon, min egen Lynx/DaD kombinasjon, MetricHalo eller endog et Lynx 2B. Det ligger et langt større potensiale i å jobbe med korreksjonskurver, akustikk og plassering.
    Jeg ser for meg en fremtidig oppgradering til MH eller noe annet, men det må uansett vente, så inntil videre må jeg jobbe med det jeg har. Men det det låter bra. Har kommet et godt stykke videre siden de først kom i hus. Jeg har klokketro på systemet og angrer ikke et sekund. Kjøpet av disse høyttalerne og satsing på aktiv deling er det lureste jeg har gjort når det kommer til lyd. Det er ingen vei tilbake.

Med aktiv deling og Ncore på Mangerne så har du i mine øyne best tenkelig forutsetninger for å oppleve musikken akkurat slik den er spilt inn fra ca 400 Hz og oppovover! Ikke la romrefleksjoner ødelegge dette!

Artig at du kaller tråden din "fra 4. etasje" min utfordring ble jo "til 4. etasje". Er litt ute av trening så det ble en tøff tur å få basskassene på nærmere 70 kg opp trappene!
    Ja det var jo nesten litt slitsomt å se seg bære dem opp 4 etasjer. Men så hjalp jeg jo til litt og holdt i ledningene da :) :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er jo lørdag så litt god drikke hører med. Jeg er glad i godt ØL, og prøver villig ut nye sorter jeg kommer over. Men av alt øl jeg har drukket er det ingen bryggerier som kan måle seg med Nøgne Ø. Hinsides godt øl. Jeg er neste overbevist om at mange ikke får meg seg hvor godt øl dette egentlig er. Det er jo norsk og dermed litt lite eksotisk kanskje. Det er jo mye annet godt øl også, og noen gode runnes up finner man jo i f.eks.Harviestoun, Samuel Smith og Goose Island, men de når ikke helt opp.

Mine tre favoritter er vel:

3. Pale Ale - Godt snilt øl, fruktig friskt og herlig.

2. India Pale Ale - Litt mer humle og bitterhet, men fremdeles med en fruktig sødme som gjør dette til et ypperlig glass i varmen.

1. India Saison - Kåres av Gjestemedlem til verdens beste øl. Det perfekte øl med god friskhet, fin fruktighet, god bitterhet men med lav sødme. Øl blir ikke bedre enn dette, til annet en helt spesielle kombinasjoner med underlig mat som krever flytende hjelpemidler.

india saison.jpg

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.793
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    gratulerer med nye høyttalere, deph.
    ser seriøse ut, de der.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Angående øl så vil jeg tipse deg om Visby Weisse, pr dags dato er det min favoritt og det er å få kjøpt på polet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Angående øl så vil jeg tipse deg om Visby Weisse, pr dags dato er det min favoritt og det er å få kjøpt på polet.
    Den har jeg ikke smakt, men er jo glad i hveteøl (kanskje mest de filtrerte Tyske som Paulaner kristallweizen), men jeg kjøper gjerne med en flaske Wisby og tester neste gang jeg er på polet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt oppgraderinger på gang.

Lysten til å se hvor langt jeg kan strekke dette fikk meg til å ville prøve ut ren datamaskinbasert løsning. Så et Lynx AES-16e kort og en DAD AX24 står nå i stuen og venter på å bli koblet sammen med noe.

Planen var i utgangspunktet å prøve et oppsett basert på en Mac. Jeg er jo ingen eplevenn så det sitter litt langt inne, men jeg er villig til å prøve. For det er et interessant oppsette man kan lage med en slik. Og tanken er jo uansett at det eneste jeg skal forholde meg til en en fjernkontroll på min Ipad, når alt er oppe og går.

Pure Vinyl med plugins for deling og EQ som Fabfilter pro Q. Hadde en grei Power Mac G5 for hånden med installert programvare, men så viser det seg at det ikke er PCIe på den. Så da utgår den. Det er et par av de siste modellene av disse som har PCIe så kanskje jeg skal finen en slik. Alternativet er en Mac Pro, men de er ganske dyre. Selv de relativt gamle, og budgettet er forlengst overkjørt og ignorert.

Alternativet er en PC-basert løsning. Da vil det bli aktuelt med Jriver som avspiller, og kanskje Audiolense evt. Convolver? Jriver takler jo bilde også, så da kan man kanskje bruke det som en helhetlig medieavspiller med god lyd. Hadde vært stas med lyt til film også. Det finnes også Ipadkontroll til Jriver.

Litt usikker på hva jeg skal gå for her, for begge systemene ser ut til å være gode, og begge støtter programvare for aktiv deling, høy oppløsning, korreksjon og mediaserverne på begge ser ut til å være bra. Pure vinyl har jo også en attraktiv side ved at den jo kan brukes for tilkobling av platespiller, for det sitter veldig gode micpreer og ADCer i DADen.

Lange ledninger var det med kort og DAC, så håpet var å plassere en datamaskin i et annet rom. Men kablene er tykke som hageslanger og det er flere av dem, så å snike dem over dørstokken og ut i gangen er ikke aktuelt uten å lage katteluke i stuedøren, og selv da må den krysse dørstokken som en potensiell snublefelle. Så jeg må vel satse på noe relativt stillegående som kan stå i stuen. Og da er kanskje ikke G5er spesielt godt egnet til formålet.

Så tips og innspill er velkommen, og hvis noen vet om noe aktuelt til salgs så gi gjerne en lyd.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kom en PC i deler i posten i går, så den ble skrudd sammen og montert. Og alt virket som det skulle. Liten og ganske stillegående (i alle fall når bryteren for rolig vifte er koblet inn. Tror og håper den kan kjøre slik Fikk installert Lynx-kortet og DAD-man som er et styreprogram for DACen. Samt koblet dem sammen med hverandre... tror jeg.. ved hjelp av en litt uforståelig masse av breakout og -in kabler og litt resonering.

Jriver er installert og jeg har kjøpt et program for XO som heter The Frequency Allocator Light, det kan kjøre som en VST-pluggin i Jriver (eller Foobar).

Det eneste som gjenstår nå er å ta en ingeniørutdannelse eller få tak i noen som fatter hvordan alt dette skal stilles inn. Kompliserte greier når man må starte HELT fra begynnelsen. Litt information overload.

Her må jo alt virke, samtidig. Innstillinger i DAC, i Lynx mixeren, i Jriver og i Allocator. Så det kan ta litt tid før jeg kommer så langt som å plugge DACen til forsterkerne.

PCen er skrudd sammen fra følgende deler:

ASUS P8H77-I, Socket-1155
    mini-ITX, H77, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, VGA, DVI, HDMI, UEFI

Intel® Core i3-2120T Processor
    Socket-LGA1155, Dual Core, 2.6Ghz, 3MB, 35W, Boxed w/fan

Silverstone Sugo SG07B Mini-ITX Sort
    Vifte: 1x 180mm Topp, 600W, 80 Plus Bronze, Mini-ITX, Mini-DTX, 1x6-pin PC

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
    Kit w/2X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin

Windows 7 Home Premium EN OEM, 64bit, SP1

Intel® SSD 520 Series 60GB 2.5" SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 550MB/475MB/s read/write, bulk (OEM)

samt LYNX AES16e kortet da.

Satser på å bruke denne som full HTPC med den integrerte videoen på hovedkortet siden den ser grei nok ut til dette, og at den eneste PCIe-porten er opptatt av Lynx-kortet.

Slik ser kabinettet ut, pent nok til stuebruk i grunnen, og ser mest ut som en monoblokk.

sugo.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Fikk lyd til sist. Fant ut av routingen og delingen i Allocator. EQen er satt veldig provisoring med litt tilfeldige opp og ned på kurven for å jevne den noenlunde ut. Men her er det store rom for forbedringer.

JRiver støtter også en convolver, så håpet er å få foretatt noen målinger og justere ut i fra dette for et godt utgangspunkt og få lagt inn en korreksjonsfil her.

Thuneau har også et annet program som virker litt interessant.

The Phase Arbitrator

The Loudspeaker Phase Arbitrator takes the well known DSP concept of forward-reverse processing that results in linear phase processing and spans it across two domains- digital and analog. The reverse part takes place in the digital domain through the Arbitrator; the forward part is performed by loudspeaker's crossovers. The Arbitrator doesn't change the frequency content of the material it processes- only the phase. When properly dialed in, the phase shift introduced by the Arbitrator is very close to mirror image of the phase shift introduced by the loudspeaker's crossover. The Arbitrator also compensates for the phase shift caused by the low frequency roll off of the box/woofer combo.
    The combination results in near zero phase shift, or transient-perfect reproduction while preserving the loudspeaker's own frequency response.

Men det får vente en stund ennå.

Litt problemer i oppsettet med noen fæle lyder når jeg skifter avspilling mellom filer med forskjellige samplingfrekvenser. Spesielt når jeg går fra 96 til 44.

Men det går fremover.

rumath

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Antall liker
    228
    Gratulerer med morsomt og frustrerende prosjekt foran deg. :)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.491
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fikk lyd til sist. Fant ut av routingen og delingen i Allocator. EQen er satt veldig provisoring med litt tilfeldige opp og ned på kurven for å jevne den noenlunde ut. Men her er det store rom for forbedringer.

JRiver støtter også en convolver, så håpet er å få foretatt noen målinger og justere ut i fra dette for et godt utgangspunkt og få lagt inn en korreksjonsfil her.

Thuneau har også et annet program som virker litt interessant.

The Phase Arbitrator

The Loudspeaker Phase Arbitrator takes the well known DSP concept of forward-reverse processing that results in linear phase processing and spans it across two domains- digital and analog. The reverse part takes place in the digital domain through the Arbitrator; the forward part is performed by loudspeaker's crossovers. The Arbitrator doesn't change the frequency content of the material it processes- only the phase. When properly dialed in, the phase shift introduced by the Arbitrator is very close to mirror image of the phase shift introduced by the loudspeaker's crossover. The Arbitrator also compensates for the phase shift caused by the low frequency roll off of the box/woofer combo.
    The combination results in near zero phase shift, or transient-perfect reproduction while preserving the loudspeaker's own frequency response.

Men det får vente en stund ennå.

Litt problemer i oppsettet med noen fæle lyder når jeg skifter avspilling mellom filer med forskjellige samplingfrekvenser. Spesielt når jeg går fra 96 til 44.

Men det går fremover.
    Hei,
    Forstår ikke helt dette med Phase Arbitrator: Det er da ikke noe delefilter i Overkillene?

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hei,

Forstår ikke helt dette med Phase Arbitrator: Det er da ikke noe delefilter i Overkillene?

mvh
    Neida. Mulig det er jeg som misforstår bruken, men jeg antok at det var til bruk for å korrigere fase og tidsproblemer i de ulike frekvensene uavhengig om det er passiv deling eller i DSP. Siden den fulle Allocator-pakken inneholdt den biten også (men jeg kjøpte bare lightverjonen uten denne), så regnet jeg med at de jobbet bra sammen.

Kan jo prøve med demoen etterhvert. Men det er ikke det første jeg skal i gang med.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gratulerer med morsomt og frustrerende prosjekt foran deg. :)
    Takk for det.

Kan være frustrerende ja, men når man får det til er det store muligheter. Liker godt at Jriver også håndterer film på en utmerket måte, inkludert BD-images med god lyd. Så nå blir det sikkert noen konsertplater på skjermen snart.

Det begynner å låte bra nå. Fremdeles litt tilbakelent og mørkt i lyden, men noen aspekter er allerede bedre enn noe jeg har hatt hjemme før. To ting jeg spesielt storkoser meg med er gjengivelsen av stemmer, det andre er alle detaljene i utklingingen av instrumentene. Med gode innstillinger skal dette bli veldig bra etterhvert.

Siste plate før loppekasssen:

visitors.jpeg

Når jeg sitter og får tårer i øyekroken av denne, så vet jeg at jeg er på riktig vei med lyden, og da kan jeg leve med litt midlertidige frustrasjoner over tekniske problemer. :D

Vermin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Antall liker
    5.924
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Tøft og ambisiøst prosjekt du har på gang. Morro at du får det til og fungere, øvelse gjør mester tenker jeg.
    Kudos for cajones :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Har jobbet litt med plassering av høyttalere, og nå henger lydbildet godt sammen. En liten justering i utgangsnivået på mixeren med 1db høyere ut på mangerne gjorde stort utslag. Skal jobbe mer med innstillinger etter jobb i dag.

Foreløpig ser det slik ut. Ganske provisorisk og her er ikke foretatt noe målinger. Mest et bare for å ha et utgangspunkt, for jeg vet ikke helt hva jeg gjør på når jeg stiller inn her. Med andre ord mye å gå på.

Akkurat nå ser det slik ut:

allocator 1.jpg

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    796
    Torget vurderinger
    5
    Stille her.
    Hvordan går prosjektet? Nærmer du deg noe som begynner å smake fugl?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn