Ønsker anbefaling Fra 2.0 til 2.2. trenger tips til tilkobling/integrering

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Heisann!
Har over flere år spillt på et Bose v30 anlegg, men etterhvert vokste ørene mine fra det(musikkmessig), så jeg begynnte å sanke "nice price deler" til et dedikert musikkanlegg, og bruker bose'n kun til film/spill o.l.

Nå spiller jeg PC - Hegel hd2 - Nakamichi re3 - electrocopmaniet 25watter - JM Lab/Focal Profil 7. Dette funker egentlig kanonbra! Men for noen dager siden slo jeg til på 2stk KEF c4 subber som jeg ønsker skal fylle ut litt nedover, men har enda ikke koblet di til.

Jeg blir ikke enig med meg selv hva som blir beste løsningen for meg?
- rca splittere på linjeutgang, og en kanal til hver sub
-minidsp 2x4 (aktiv deling mellom høytt. og sub?)
-antimode dualcore 2.0 med rca splittere (ta bort hd2 og Nakamichi?)

Jeg bor i blokkleilighet med betong på sidevegger og tak, bakveggen er vindu/skyvedør, gipsvegg bak høyttalere

Alle tips, eksempler og erfaringer mottaes med stor takk!
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Antimode Dualcore fungerer i vertfall svært bra til dette bruket. Bruker en selv og er svært fornøyd. Men hvorfor skal du ha rca splittere, og hvor hadde du tenkt å plassere det?
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Både min pre og antimode'en har bare en rca utgang, så splittere kommer jeg vel ikke utenom?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Både min pre og antimode'en har bare en rca utgang, så splittere kommer jeg vel ikke utenom?
Er det en 2 kanals pre eller en souround pre med både sub out og pre out?

Dualcore 2.0 har stereo ut... De andre 8033 utgavene har mono ut.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Det er en integrert forsterker, med en stk. pre-out som går videre til effekten.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Om den 25wattern fra EC har ballansert inn, så kan du også prøve å kjøre PC- Dualcore- sub +effekt. Altså bruke Dualcoren som dac, forforsterker og romkorreksjon/PEQ. Så kobler du subbene til på rca out og EC på XLR out.

Om du skal bruke Nakamichien og du vil bruke Dualcore som dac, så må den kobles til før Naka, og subbene må da inn etter Naka. Så da trenger du y-ledd på forforsterkeren. ( Naka)
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Effekt forsterkeren er anno 1978, så kun rca :) Men det finnes jo overganger fra rca til xlr.. Kan jeg på den måten få en form for crossover mellom høytt. og sub? Eller er ikke crossover biten noe å henge seg opp i?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Effekt forsterkeren er anno 1978, så kun rca :) Men det finnes jo overganger fra rca til xlr.. Kan jeg på den måten få en form for crossover mellom høytt. og sub? Eller er ikke crossover biten noe å henge seg opp i?
Du kan få xlr overganger ja, det finnes. Om du skal dele av frontene for å overlappe bedre/renere så må du desverre enten la være å bruke romkorreksjonen på sub. Da er mini dsp et bedre valg, om jeg forstår dette produktet riktig. Men har er jeg mok ute på rimelig tynn is..

Crossoverdelen er absulutt noe å henge seg opp i, da den vil avlaste HT og forsterkeren spesiellt mye, ved å ikke måtte stresse med å spille de laveste tonene.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Artig anlegg rellingsen. :)

Med de boksene du har i dag, så må du ha en RCA splitter for å få lyd i både effekt/høyttalere og subwoofer.

Ulempen her blir at du på denne måten ikke får filtrert bort subfrekvensene fra høyttalerne, så subbene blir
"genuine" subber med en øvre avrundingsfrekevens på en 30-40 Hz. Dette er ikke subbene dine bygd for
(nedre LP-frekvens er 40 Hz). Dessuten vil den lille (men sabla gode) effektforsterkeren ikke bli spart på noen
måte, så du vil ikke kunne spille høyere med et slikt oppsett.

Dette anlegget formelig roper etter en Parasound P5 forforsterker (se annen tråd). Der får du et innebygd
analogt filter for deling mellom satelitt og sub. Jeg vet ikke om du er klar for å bruke denslags penger (11.000),
men med en P5 i oppsettet - kan du selge både Hegelen og Nakamichien. Det vil vel hjelpe noe.
Da vil du få en annerledes klingende DAC, med varmere klangkarakter enn Hegelen (noe som antagelig kler
høyttalerne dine). Hvilken DAC som er "best" får andre svare på. Men den virkelige rosinen i pølsa er det
fenomenale linjetrinnet i Parasounden, som bør gruse Nakamichien. Ved å velge en høyere delefrekvens
(opp til 140 Hz) kan du spare Elcompen for masse arbeid så oppsettet vil kunne spille vesentlig høyere (og
ikke minst bedre) enn det det gjør i dag.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
Sist redigert:

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
11 laks for en helt ny pre er litt utenfor min klasse foreløpig ja hehe :)
Jeg er sånnsett ikke ute etter å høyne lydnivået, etter 3-4 timer tørr jeg egentlig ikke dra på så mye mer over halveis, for når EC er god og gjennomvarm spiller det adkillig mye høyere enn hva jeg har samvittighet til mtp. naboene! Målet er litt mer "mat" i lyden. (Fylde og holografi?)

Er det noen klare grunner til at jeg skal holde meg borte fra minidsp? Jeg trodde en 2x4 ville være det soleklare valget her, men dette blir et helt nytt felt, og ønsket en slags betryggelse herfra før jeg handlet hehe
 

Fredrik.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.02.2011
Innlegg
260
Antall liker
134
Torget vurderinger
27
En RCA-splitter skal visst være en dårlig løsning, med mindre du har både L/R innganger på subwooferen og bruker begge. Lurte på det samme selv vedr. 2.1 oppsett med min XDA-2 pre/DAC og kom over denne tråden hvor utvikleren av DACen selv sier at RCA-splitter langt ifra er ideelt: XDA-2 + XPA-200 subwoofer daisy chaining | The Emotiva Lounge
Selv har jeg både XLR og RCA pre outs på pre og L/R innganger på subben (som uansett ikke er balansert og bruker RCA), så tenkte å kjøre XLR til effektforsterker for frontene og bruker begge RCA utgangene til L/R på sub.

Har selv nettopp motatt en MiniDSP 2x4 og skal teste ut litt de nærmeste dagene. Men den blir bare brukt til EQ og 100% korrekt fasejustering av sub, jeg ønsker ikke å kjøre frontene gjennom der da analog-digitalt-analog konverteringene kommer til å påvirke lydbildet i større grad, det selvfølgelig er begrenset hvor dyre DAC-er og ADC de får i en boks til 1000 kr og det ville jo påvirket lydbildet om det så var hi-end. Til en sub som kun tar seg av de alle nederste frekvensene har dette derimot ikke noe å si.
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Hmh igår skredda jeg meg nye 2 x 2x4kvadrats ht kabler, og på formidagen idag stod naboen på døra for første gang etter flere år med uttallige fester, "folk", nachspiel og generelt mye musikk! Tror jeg skrinlegger hele planene med di subbene, kommer bare til å lage problemer for meg selv :(
Anyways, kablene gav meg alt jeg savnet, og ser på "nabobesøket" som en bekreftelse på at lyden faktiskt vokste ganske betraktelig!
(Byttet fra noe taralabs greier hifiklubben solgte med til Cerwin Vega cls-215..)


basskabler.jpg
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
Som en oppfølging/pjatting/avsluttning av tråden...
Har fått inn en HD11 mellom HD2 og pre., noe som var MEGA! (usb=ulik, optisk=DRITT)
I tillegg kjøpte jeg idag rca-splittere og kabler til subbene, for å gi de et forsøk..!

Tødde en dress-sokk i hver bass-port på HT, delte begge subbene på 70Hz, "volum" på kl.11, litt frem og tilbake,,, troor jeg har ffunnet riktig utav 0/180-fase på subbene(men hvis noen har noe å fortelle/lære, kjør på!)

Resultetet? KONGE!
Har litt å rote fikle med mtp deling men akkurat nå spiller jeg bittelitt over samtalehøyde, og effekten er til de grader den ønskede! Fylde, tyngde, "svulmen"?

Sub-kassene kjennes HELT døde, og elementene "dirrer" såvidt, men lager ikke LYD.. Når jeg sitter å lytter med/ute subs er det som dag/natt!

Utfordringen nå blir vel å la være å justere "fest-villigheten" av lyden sammen med festen! feet lyd!
 

rellingsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2014
Innlegg
357
Antall liker
231
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
1
"Anyways, kablene gav meg alt jeg savnet" enn så lenge.... yeah right.... :/

 
Sist redigert:
Topp Bunn