FR1 mk2

Delphi

Medlem
Ble medlem
06.06.2007
Antall liker
2
FR-1 Mk 2

Hei.

Her kommer det et langt innlegg, men håpet er at noen tar seg tid til å lese og komme med noen
gjennomtenkte svar!
Kjøpte i 76 en FR-1 Mk 2 og installerte den i en tangensial arm. Hadde på den tiden en 3 år
gammel jente som syntes at dette var stas. Ett øyeblikks uoppmerksomhet var nok. Cantilever ble
ved hjelp av små fingere bøyd 180gr bakover. Den var da spilt på ca 100t.
Spiller i dag på rør pre/power(flere typer) og panelhøytallere (ca 1,8x1,2m) når jeg er hos meg.
Det har gått mest i cd en periode fra 90 og ut til kanskje 2008. Syntes da at Endangered Spieces,
Organic og noen bootlegs med Beatles låter i mine ører fint på cd med Talent DA-converter. Bootlegs
mener jeg også har imponert produsent GM stort ifølge nettet.
Nyter i dag nye radiokanaler på Dab+ vha en liten vinduradio hos samboeren.
Har noen pickup’er så som Denon 103, Rohmann og noen moving magnet og altså denne Fr’en.
Kanskje på tide å få litt fot igjen med rør og panelhøytalere?
Problemet er bare at de nye mc’ene jeg har hørt ikke kanskje tiltaler min smak. Er hvert år
på hifi messe i Horten. Hører ellers rundt når anledningen byr seg med åpne ører.
Tok en runde på nettet og fikk inntrykk av at på 90-tallet gjaldt det å få pu’en til å låte ”cd”.
Dvs kanskje å gi et løft i diskanten på noen db?
Det er vel litt av det inntrykket jeg sitter igjen med etter å ha hørt diverse nye jigger? Og
at FR ifølge nettet låter mer gammelt analogt.
Det store spørsmålet blir da om ekspertene her på sentralen har noen kommentarer rundt emnet?
Er det vært å fikse den mc’en, eller er det ikke vært bryderiet? Bare å svelge kamelen
og nøye seg med Dab+?

Mvh

Delphi

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har ikkje høyrt FR1, men skulle veldig gjerne gjort det. Ganske mange andre FR-pickupar eg har høyrt har flotte kvalitetar, så det skulle undre meg stort om denne "oldefaren" til mange glimrande pickupar skulle vere dårleg.
Det fins liknande kvalitetar, og om du har sjansen, ville eg prøvd ut Ikeda sine pickupar. Men dei er svinedyre, så reparasjon vil nok gjerne løne seg. Eller kanskje utskifting til ein annan FR-pickup.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.119
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Skal vel ikke kalle meg ekspert , men har hatt og brukt opp mange PU og flere merker , Etter å ha eid stax cpu og kiseki som absolutte favoritter så var det vanskelig å finne en verdig erstatter , da både kiseki og stax er borte .En verdig erstatter var xx1 , og ikke for lenge siden tok over en xx2 mk2 .Og jeg må si at jeg angrer ikke ett eneste sekund , den er kansje ikke ikke den mest nøytrale , men for en lytte glede den gir og du hører lett at den er en forbedret XX1, Den har ett deilig bass funda ment og nydelig mellom register og super oppløst diskant , og konkurerer lett med min CD drive som kan spille nos og filter less om så må.
Absolutt alle platene mine lyder bedre med xx2, og det beste er at de enda produserer og utvikler PU , Kaitora te Rua sies å være modellen over denne med mer nøytralitet sammen med xx1 s og xx1 Ebony . det er jo bare hvis du er villig til å bytte merke og PU er jo like personlig som bilmerker og religion, produserer de enda FR så gå for det , men da jeg ville retippe kiseki, så var det flere som kunne , men det var få som kunne reportere at pick uppen spillte som før ,Så gå for en ny, problemet for oss" grammofon folk er at det er veldig få utsalgs steder med litt exclusive PU slik at man kan lytte på , Selv har jeg avhendiget flere av andre merker som jeg ikke hadde i armen mer enn ett par timer før den har gått for salg , enda den sikkert ikke var innspillet . Min nye dv gjorde susen fra stund en , den var slitt så det skulle den ;)
Det beste var om du kunne prøve PU før du kjøper , lykke til på søken .Ps jeg har ikke betalt for å anbefale DV .

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Håper du får orden på den, jeg kunne godt tenkt meg en.

fr.JPG

fr1.JPG

Topp Bunn