Audiophile-Arve skrev:
1. Kven seier det, sa du?
a)Det var løst referert etter hugen fra musikk-historie-forelesning. Dersom du hevder at utøverne ved framføring av Barokk-verk var godt betalte,
b)lang tids utdannede akademikere i samme stil som i dag så finner jeg det bryet verdt å prøve å finne referanser. Dersom du bare er ute etter å kverulere om de var potet-skrellere eller port-vakter eller noe annet fint så vil jeg helst spare meg for tidsbruken.
2. Om det skulle komme besøkjande frå ein annan planet, trur eg faktisk symfoniar og andre musikalske storverk vil vere det kunstnarlege uttrykk som imponerer mest. Her kan inntil 130 personar utføre komplekse individuelle oppgåver for å framføre eit uttrykk, ein ide som eitt menneske, komponisten har uttrykt. Ole Ivars vert liksom noko anna....
Trur neppe Schubert sin 9. symfoni vart urframført av potetskrellarkorpset i Wien, nei...
Jeg kommer i hug en tegneseriestripe med Lyn-Gordon. En alien fra en fremmed planet besøker en jordboer og ber ham finne den vakreste på jorden for å delta i en interplanetær skjønnhetskonkuranse.
c) Romvesenet kommer tilbake etter noen uker og finner jordboeren med en vakker blondinne og blir skuffet.
"Hva med hester eller aligatorer? "
3. Fordi sjangeren ikkje gjev plass til så mykje variasjon og ulike akkordar, uttrykksmåtar og instrumentvariasjon som eit symfoniorkester. Og fordi det krevst svært høg innsikt i forståing for instrumentering, som krev inngåande kjennskap til dei ulike instrumenta sin natur for å kunne orkestrere skikkeleg. Det er ikkje berre for Ole Ivar & co å kaste seg ut i t.d. kappleik med Rimsky-Korsakov eller Ravel om å omarrangere Mussorski sine bilde frå ei utstilling.
d) Jeg er kjenner til veldig mange akkorder. Jeg har spilt i veldig mange taktarter. Jeg kjenner (hvis jeg leter godt i hukommelsen) til mange italienske begreper som skal beskrive utøvelsen av musikk.
Jeg har spilt i progrock og eksperimentelle band som hadde til hensikt å utfordre grensene og (for å være ærlig) gjøre ting så avansert som mulig for å imponere jevnaldrende.
e) Gjorde dette musikken til "god"?
Er det å kunne gulpe opp en lang rekke musikk-stilistiske virkemidler med høytsvevende matematiske eller kulturelle forklaringer det samme som god kultur?
Hvor mange ganger må jeg bytte taktart og toneart pr stykke for å være høykultur? 2? 12? Uansett så tror jeg at Stian Carstensen og Farmers Market vinner. Uten å si noe negativt om den spennende musikken deres så vil jeg være varsom med å si at den er "verdens beste".
5. Har vore frampå norsktoppen, ja... Broderen har jobba semiprofesjonelt på 80-talet, men har trappa ned. Nevøen min skal til England og lanserast der til hausten, fortalde han meg. Men nei, eg skal innrømme at eg ikkje har vore på titanofestival så langt...
f) Så hvis jeg spør dere om å lage en hit og avgjøre dette en gang for alle med å selge flere CD-er eller bli spilt oftere enn [sett inn folkelig artist] så tar du utfordringen og kommer tilbake til diskusjonen når du har greid dette enkle prosjektet?
7. Du ordlegg deg og oppfører deg som ein lakabodl akkurat no. Tykkjer du Dan Brown sine åndsverk kan erstatte t.d. Ibsen og Vinje? Er Morgan Kane-litteraturen noko du meiner er like viktig og rett å vakte om som t.d. Hamsun?
g) Jeg tror du misforstår poenget. Poenget er ikke min smak. Poenget er hvem som skal få lov til å bedømme hva som er god smak.
h) Er rock djevelens verk? Gjorde NRK rett i å ikke spille rock i begynnelsen? Var det en holdning som ser fornuftig ut i retrospekt?
8. Eg skal ta til å tenkje på dette med ein gong du kan gje meg definisjonen på god mat, drikke, og definisjonen på eit rikt liv.
Når jeg ber landets borgere om å sponse meg med god mat, drikke og et rikt liv så skal jeg prøve meg på en slik definisjon.
i) I mellomtiden så er det du som krever av landets borgere sponser det du kaller god kultur, så da kan du jo prøve å definere god kultur.
-k