Fr.p: partiet for folk flest?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det er ikke mulig å rangere musikk ut fra tanken om at noe musikk er bedre eller dårligere enn annen musikk. Det får bli opp til hver enkelt om musikk er bra eller dårlig, bevaringsverdig eller ikke.

Dessuten er det mer kostbart å utdanne klassisk skolerte musikere, og det er kostbart å drive klassiske orkestre eller ensembler enn det er å utdanne en rockemusiker, eller drive et punkeband. Det er derfor vanskelig å tenke seg at et norsk filharmonisk orkester skal kunne drive på kommersiell basis med overskudd. Da er det en naturlig konsekvens at slike orkestre blir subsidiert, om man ønsker at det skal eksistere et slikt tilbud.

Når det gjelder hvem som skal få subsidier, er det stort sett i den vestlige verden politisk flertall blant de folkevalgte for at man ønsker å bevare kunstmusikken, og at man ønsker å skape rekruttering til kunstmusikken.

Om det flertallet forsvinner, vil man kunne se at disse orkestrene ble lagt ned, og konservatoriene ble stengt.

Da kunne man bruke den nye operaen til rockeklubb.
 

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Innlegg
3.535
Antall liker
388
oddgeir skrev:
Når det gjelder hvem som skal få subsidier, er det stort sett i den vestlige verden politisk flertall blant de folkevalgte for at man ønsker å bevare kunstmusikken, og at man ønsker å skape rekruttering til kunstmusikken.

Om det flertallet forsvinner, vil man kunne se at disse orkestrene ble lagt ned, og konservatoriene ble stengt.

Da kunne man bruke den nye operaen til rockeklubb.
Mon det?
Med 145.000 solgte billetter, før åpningen, slår Den Norske Opera fast at kunstformen ikke er for spesielt interesserte.
(ref Frogner lokalavis og operasjefen) 145000 billetter!!!

Honkey
 
M

maestro

Gjest
oddgeir skrev:
Dessuten er det mer kostbart å utdanne klassisk skolerte musikere, og det er kostbart å drive klassiske orkestre eller ensembler enn det er å utdanne en rockemusiker, eller drive et punkeband. Det er derfor vanskelig å tenke seg at et norsk filharmonisk orkester skal kunne drive på kommersiell basis med overskudd. Da er det en naturlig konsekvens at slike orkestre blir subsidiert, om man ønsker at det skal eksistere et slikt tilbud.
Hvordan finansieres de mange symfoniorkestrene (- som holder meget høy kvalitet) og den klassiske musikken i USA, tror du? For min del tror jeg de som mener alt ville forflates til "søppel" hvis markedet fikk bestemme tar grundig feil og i sterk grad undervurderer folks smak og behov. Til og med tror jeg det kan være omvendt, at midler som tilflyter automatisk uten noen form for krav om prestasjon eller kvalitet kan virke demoraliserende og passiviserende. Uten at dette er noe entydig bilde, man kan sikkert finne eksempler på det meste.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
21.221
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
maestro skrev:
oddgeir skrev:
Dessuten er det mer kostbart å utdanne klassisk skolerte musikere, og det er kostbart å drive klassiske orkestre eller ensembler enn det er å utdanne en rockemusiker, eller drive et punkeband. Det er derfor vanskelig å tenke seg at et norsk filharmonisk orkester skal kunne drive på kommersiell basis med overskudd. Da er det en naturlig konsekvens at slike orkestre blir subsidiert, om man ønsker at det skal eksistere et slikt tilbud.
Hvordan finansieres de mange symfoniorkestrene (- som holder meget høy kvalitet) og den klassiske musikken i USA, tror du? For min del tror jeg de som mener alt ville forflates til "søppel" hvis markedet fikk bestemme tar grundig feil og i sterk grad undervurderer folks smak og behov. Til og med tror jeg det kan være omvendt, at midler som tilflyter automatisk uten noen form for krav om prestasjon eller kvalitet kan virke demoraliserende og passiviserende. Uten at dette er noe entydig bilde, man kan sikkert finne eksempler på det meste.
Veit du kva ein billett til CSO eller BSO-framføringar kostar? Men med ca 300 millionar potensielle kundar i "nærmiljøet", er det råd å ordne dette.
Lag ein finansieringsplan på den norske operaen der ein skal betale ned byggekostnadane ved hjelp av billettinntekter dei neste, lat oss seie 15 åra. Eg trur vi har bygd for lite. Og så skal vi fylle dette huset ved hjelp av det norske nærmiljø...La gå med at DDE kan trekkje ekstra mykje folk, men likevel....
 
Topp Bunn