Från aphus till hornhus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • D

    Dåbbel J

    Gjest
    La meg si det med engang..... metalfingers thru the air.
    Gleden var deffinitivtpå min side, og treffe et genuint menneske dedikert til sin lidenskap, nemlig musikk.
    DET er selve fundamentet våres i tilnærmingen til det vi kaller vår hobby, ikke omvendt.

    Når jeg jeg sier at det beste med denne hobbyen vi har og deler her på forumet, så er det nettopp det og komme seg ut av godstolen og treffe
    En masse hyggelige mennesker, lowshoulders and friendly tyrekicking. DET er det aller beste... juge og skryte og dele erfaringer.
    Det og gå inn og krangle i innlegg etter innleg gir lite mening etterhvert, selv for en kverulant og sta jævel som undertegnede faktisk er i virkeligheten.

    Men det lille treffet vi hadde her og jeg fikk delt litt hva BLH kan gjøre....ga ihvertfall meg masse, og seff håper jeg at enn treffes en annen gang og.

    Takk ihvertfall for vennlige ord Janne


    /JR
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    La meg si det med engang..... metalfingers thru the air.
    Gleden var deffinitivtpå min side, og treffe et genuint menneske dedikert til sin lidenskap, nemlig musikk.
    DET er selve fundamentet våres i tilnærmingen til det vi kaller vår hobby, ikke omvendt.

    Når jeg jeg sier at det beste med denne hobbyen vi har og deler her på forumet, så er det nettopp det og komme seg ut av godstolen og treffe
    En masse hyggelige mennesker, lowshoulders and friendly tyrekicking. DET er det aller beste... juge og skryte og dele erfaringer.
    Det og gå inn og krangle i innlegg etter innleg gir lite mening etterhvert, selv for en kverulant og sta jævel som undertegnede faktisk er i virkeligheten.

    Men det lille treffet vi hadde her og jeg fikk delt litt hva BLH kan gjøre....ga ihvertfall meg masse, og seff håper jeg at enn treffes en annen gang og.

    Takk ihvertfall for vennlige ord Janne


    /JR
    Spot On!!

    Musik är vad det handlar om...och metall i synnerhet, hur vi njuter den är en smaksak, det finns inga fel!

    Självklart blir det en ny treff, vi är bara i början på Mars och året är långt....När jag befinner mig 'hemma' på svenska
    västkusten är 'Vestbredden' inte långt undan!

    Självklart så står dörren öppen här i Stockholm för en musikstund. Gäller alla intresserade...i huvudsak spelas dock metal;) :)

    //Janne
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lite fart i horehuset, Falcon :cool:

    Mitt bidrag for å trekke damer;

    Elf - Carolina County Ball. LICD 9.00115.jpg


    Elf - Carolina County Ball. LICD 9.00115


    God helg :)
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Lite fart i horehuset, Falcon :cool:

    Mitt bidrag for å trekke damer;

    Vis vedlegget 310621

    Elf - Carolina County Ball. LICD 9.00115


    God helg :)
    Du har rätt lars_erik...antagligen inte det bästa lilla horhuset i staden :) Arbetet tar ut sin rätt på en gammal man ;)

    ...men...allt kan ändras...bara en tidsfråga:cool:

    God helg...i musiken eller Skorpionens tecken :)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Karet ble jo helt topp. Fin blanding av hurtigvoksendeplanter og mere saktevoksende forgrunsplanter. Her et bilde fra da 528 literen var oppe å gikk som et byplanlegging discuskar. Full CO2 tilførsel med automatisk PH-regulering.

    image.jpg


    Må si jeg er litt misunnelig på konsertlokalet din. Skulle gjerne ha sett Draconian live.
     
    Sist redigert:

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Karet ble jo helt topp. Fin blanding av hurtigvoksendeplanter og mere saktevoksende forgrunsplanter. Her et bilde fra da 528 literen var oppe å gikk som et byplanlegging discuskar. Full CO2 tilførsel med automatisk PH-regulering.

    Vis vedlegget 310680

    Må si jeg er litt misunnelig på konsertlokalet din. Skulle gjerne ha sett Draconian live.
    Det där var ett magnifikt kar Geir, det gör mig lite misunnelig ;)

    Grabbens kar artar sig riktigt bra, vi tog det lugnt med uppstarten och lät det ta sin tid. Värdena har varit bra hela
    tiden men sliter lite med kommunens vatten, mjukt och ett ph på runt 8. Har fått upp KH med lite bikarbonat och tanken är
    väl mest att PH inte skall 'svaja', får finna mig i att det håller sig runt 8. Det växer som sjutton, har fått gallra hornsäven
    ett par gånger. Pytsat in lite 'vattenpest' sedan sist, efter det du skrev i metall-tråden :) Har satt i ett bra lysrör och 'fuskat lite
    med Happy Plant ;)

    Kommit in några pansarmalar (bandit/panda) och de trivs, ligger ofta och 'softar' på stenen :)

    2015-03-11 13.26.55.jpg


    Vi får hoppas att Draconian kommer igång med lite spelningar här på hemmaplan nu när det är nytt album på gång.
    Jäklar vad jag ser fram emot deras spelning om en vecka...även om jag måste ta mig ända till Malta. Sambon skall
    med också så blir en bra mini-semester :)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Corydoras er skikkelige flotte nyttefisk. Rene damsugare som holder kapret rent og pent . Har man fin sand til de vil man få se at de filtrerer den gjennom gjellene på leting etter mat. For å holde plantene fri for alger kan man benytte Chrossoseilus Siamensus, men da må man være nøye når man gir mat slik at det ikke blir noe igjen for da tar de dette i stedet for alger.

    Bikarbonat vil øke kH og stabilisere pH, men straffen er for høy pH til at plantene har det optimalt. Med pH på 8 er det lite fri karbonat i vannet og plantene må investere næring for å løse opp bunden karbonat som igjen vil senke kH og dermed øke pH. Så da må man etterfylle Bikarbonat. Jeg bruker å ha en nylonstrømpe med torv enten i filteret eller gjemt bak i karret. Eikeblader gjør samme nytten.

    Draconian med nytt album blir jo spennende. Har forsøkt å la vær å spille de på en stund da jeg har lett for å overspille skiver jeg liker godt. Siste med Enslaved er en høydare, de har levert fire knallsterke album på rad nå og det er imponerende. Måtte de bare bli hentet til Bukta i sommer i lag med Dream Theater.

    Får håpe dere får en fin tur til Malta, all work no play er ikke bra i lengden.
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Det är lördag, solen skiner och musiken flödar i vanlig ordning. Högtalarna från Casta levererar fortsatt, de har f-n tagit
    sig in under skinnet på mig. They pimp my day, everyday ;)

    Har inget annat att skriva så levererar ett litet musiktips, Angellore, atmosfärisk doom från Frankrike.
    De har bara gett ut ett album men skall tydligen ha ett nytt på gång till hösten.



     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    What happens in Malta......

    Fortfarande lite trött efter resan till Malta, dessutom är jag 'On Call' denna vecka vilket gör att det blir
    mindre sömn än vanligt. Jag och sambon kom hem natten till i måndags.

    Målet med resan var 'Metal Over Malta' samt några extra dagar för semester utan barn :)
    Draconian som headliner och Helevorn bland övriga band...sämre kan man ha det :)
    2015_MetalOverMalta_banner.jpg



    Malta är en fascinerande ö, fullständigt sjuder av historia. På väg från flygplatsen till hotellet bläddrar jag i
    en turistbroschyr och funderar på om kartan över Malta är skalenlig. Skissen över flygplatsen ser onormalt
    stor ut i förhållande till hela ön. Var tvungen att kolla på Wikipedia, kartan är inte felaktig, ön är så liten!
    Malta är mindre än ön Orust på svenska västkusten med en befolkning på över 400 000. Tänk om merparten
    av alla invånare i Göteborg skulle flytta till Orust ???

    2015-03-18 15.44.46.jpg

    Vi bodde i Sliema och hade tur med hotellet. Utsikten från hotellrummet mot Valetta var helt ok :)


    2015-03-18 17.21.45.jpg

    På första middagen slog jag till med kanin. Lite för mycket sås för min smak men de hade skrapat
    ren benen på lille 'Stampe' så det inte blev så kladdigt om man behövde ta hjälp av fingrarna.


    2015-03-19 10.47.36.jpg

    Utsikt mot Sliema och vårt hotell från Valetta.


    2015-03-19 11.01.44.jpg

    Hästen behövde 'harmonisera' sig och valde en ganska bra plats :)


    2015-03-19 11.25.16.jpg

    En utomhus-scen utan horn är ingen riktig utomhus-scen. :)


    2015-03-20 12.30.41.jpg
    '
    Hop-On, Hop-Off bussen var inte helt angenäm alla gånger, körde in i de trånga gatorna
    med jävligt hög fart. Balkonger och burspråk var ofta bara på en armlängds avstånd.

    **Dags för lite Metal Over Malta bilder **

    2015-03-21 22.41.01.jpg

    Helevorn gjorde en jäkligt bra spelning. Rivstartade med inledningsspåren från senaste albumet, Compassion Forlorn.
    Sångaren är otroligt karismatisk, fullständigt matar hjärnan full med doom :)


    2015-03-22 00.24.36-1.jpg

    Jag hade höga förväntningar på Draconian och de infriades med råge, jävlar i min lilla låda, vilken spelning.
    Efter sista låten, Death Come Near Me, var jag helt utpumpad, mentalt. Det tog en bra stund att återfå sansen :)


    2015-03-22 01.21.15.jpg

    'A frozen moment with Draconian'


    Festivalen ordnades av ett maltesiskt band, Weeping Silence, och de lyckades otroligt bra. Den var liten, inte många hundra personer,
    och man fick många tillfällen att träffa banden. Blev nästan som en enda stor och lycklig familj.

    2015-03-21 18.42.34.jpg

    Jag gillar inte kort på mig själv men släppte till ett med halva Draconian :)
    Fredrik, killen med det fantastiska skägget; Sambon kallade honom 'killen med mössan'.
    Vi ser saker på olika sätt :)


    2015-03-21 19.14.08.jpg

    En glad sambo med sångaren i Helevorn. Hon spenderade mycket tid i merchen till Helevorn :)

    På vägen hem hade vi samma flight som Draconian till Istanbul. Väntan på flygplatsen gick jäkligt
    fort i deras sällskap. Ett hel-skönt gäng :)
     
    Sist redigert:

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Delar att par videos från Metal Over Malta som jag hittade på tuben även om mobilinspelningar
    brukar vara sisådär.


    Denna videon speglar(särskilt de sista minuterna) känslan på festivalen. A big and happy family! :)
    Det fanns bara en gråhårig person på festivalen och han syns vid 00:50 (på ett ungefär) :cool:
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.892
    Antall liker
    26.718
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Fin fin reise skilldring Falcon:) Tar påske ferie på Västkusten nu:) med en liten tur til lilla London også, vinyl på 2långgatan närmare bestemmt:D
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Flotte bilder og skildringer, Falcon :) Godt å se at det er liv i horhuset.
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Tic, tac, toe

    Igår var det konsertdags igen, Omnium Gatherum, Insomnium och Ensiferum, på Göta Källare
    i Stockholm. Ibland är det ganska ok att bo i Stockholm :)

    Omnium Gatherum
    2015-03-31 19.47.51.jpg


    De startade i ett rasande tempo och man fick genast känslan av att det skulle bli en bra kväll.
    Trots att inte lokalen inte var riktigt fylld än fick de igång publiken rejält. Ibland kan jag tycka att
    Omnium Gatherum är lite enformiga men det gällde inte ikväll. Riktigt bra spelning!!


    Insomnium
    2015-03-31 20.44.35-2.jpg


    2015-03-31 21.07.32.jpg


    Dags för Insomnium och jag drog mig fram till scen, dags för lite headbang ;)
    Det bekanta intro't drar igång, tredje gången jag ser dem inom ett år och jag vet vad som kommer.
    Bandet kommer in på scen, intro't tystnar....så drar de igång The Killjoy från Above the Weeping World!!

    Jag blev lite ställd ett tag...börjar inse att det här blir något utöver det vanliga...och det blir det :)
    De blandar in en hel del äldre material som Daughter of the Moon, Drawn to Black, Where The Last Wave Broke...

    Draget på scen och draget bland publiken är massivt, bland det ruskigaste jag varit med om :)

    Som sista låt kör de Weighed Down With Sorrow och då är alla på kokpunkten. Just den låten betyder mycket
    för mig och jag fullständigt ryser...kan något bli bättre än så här.

    Mentalt och fysiskt utkörd undrar jag hur det känns för Ensiferum att ta vid efter en sådan spelning
    som Insomnium gjorde.

    Ensiferum
    2015-03-31 22.13.37.jpg


    Min lilla fundering/oro för Ensiferum's spelning kom på skam, de klarar sig galant. Det är ju lite mer 'trall-vänlig'
    metall och blir en bra avslutning på kvällen. De öser på bra och publiken är med till hundra procent.


    Summa, summarum: Det spelar ingen roll hur många goda stunder man har hemma i sweetspot. De väger fjäderlätt
    jämfört med live-musik. 250 kronor för en helkväll är ett formidabelt rövarköp, särskilt när ljudet är så bra som det var
    denna afton :)
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Insomnium, er bare magisk live. Ser at de skal gjeste Nummirock i juni så det spørs om man ikke får ta turen. Arch Enemy med Jef Loomis burde jo også være severdig.

    Riktig god påske!
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Insomnium, er bare magisk live. Ser at de skal gjeste Nummirock i juni så det spørs om man ikke får ta turen. Arch Enemy med Jef Loomis burde jo også være severdig.

    Riktig god påske!
    Ja, Insomnium vet hur man levererar på scen :)

    Ha en finfin påsk du också Geir. Det är väl dags att träffas igen för lite headbanging ;) ;)
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Det har inte blivit så mycket musik som vanligt sista veckorna. En orsak är att influensan slog till i påskhelgen men framförallt
    för att det varit en hel del konserter. Det blir så mycket intryck i hjärnan att jag kan få svårt att hitta 'rätta' känslan i
    lyssningssoffan. Det finns inget som slår live-musik :)

    I veckan kom i alla fall postmannen med ett album som jag sett fram emot, Barren Eaarth - On Lonely Towers.

    IMG_4706.JPG


    Fick en första lyssning igår men det ville inte 'träffa' riktigt. Kan inte säga varför ännu, kanske kräver 'inspelning' ;)

    Skall köra en ny runda med albumet och tanken slog mig förut att jag har missat något. Jag har inte gjort någon 'målning'!!
    Nu har jag dock gjort det och är redo för en ny runda :) Kanske dock inte helt vetenskaplig :confused:

    IMG_4707.JPG


    Låter 'målebandet' ligga framme för att vara på den säkra sidan.
    IMG_4703.JPG


    Trevlig helg på er :)
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Riktigt skönt väder idag så jag och lillgrabben tog en sväng till Skansen och Akvariet.

    IMG_1283.JPG

    På behörigt avstånd från lemurerna :)

    IMG_1293.JPG

    En krokodil i plast känns betydligt säkrare :)

    IMG_1298.JPG

    Rockor och hajar är inte så läskiga bakom glaset!

    IMG_1311.JPG

    Det var trångt och svårt att få till en bild. Tydligen någon kvarglömd från personalen ;)
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Har kost dere sjikkelig i dag dere å , vi fikk jo fin været med oss og grilling ble det + utrolig god dessert. dyrepark er det mye og se både for barn og voksne.

    Mvh Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    God morgen falcon1 hvordan er været hos deg i dag , er du heldigere med været i dag enn i går :)

    Mvh Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    God morgen falcon1 hvordan er været hos deg i dag , er du heldigere med været i dag enn i går :)

    Mvh Imagine
    God Morgon! Det är ungefär som igår men någon grad kyligare så det blir inga shorts för mig idag :)
    Her er det kort bukse vær i dag :) Men utover uken kommer regnet tilbake her i bergen også :( Men da kan man sitte inn og lytte på god musikken sin ;)

    Mvh Imagine
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    God morgen falcon1 hvordan er været hos deg i dag , er du heldigere med været i dag enn i går :)

    Mvh Imagine
    God Morgon! Det är ungefär som igår men någon grad kyligare så det blir inga shorts för mig idag :)
    Her er det kort bukse vær i dag :) Men utover uken kommer regnet tilbake her i bergen også :( Men da kan man sitte inn og lytte på god musikken sin ;)

    Mvh Imagine
    Jag tror att mina arbetskamrater uppskattar om jag inte går i shorts...även om jag uppskattar om 'vissa' medarbetare använder shorts :)
     

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Det är väl dags för ett musiktips igen...eller igen...så ofta är det inte de kommer ;)

    Wine From Tears är ett ryskt band som spelar fantastiskt skön melodisk doom. Man skulle nästan
    kunna säga doom för 'non-doomers'.

    De har gett ut två album och vilket man väljer är en smaksak. Klippet nedan (The Sinner) är från deras
    första album, Through the Eyes of a Mad. För den hugade länkar jag också till hela albumet :)

    Wine from Tears - Through the Eyes of a Mad.jpg




    Tankarna till danska Saturnus är inte långt borta.

    //Janne
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Dette va en hyggelig tråd:) Italienske høyttaler har vanligvis høy finish. Bass element ser ut til å være en mere proffutgave ala Altec lansing. Får sikker en veldig stram bassgjengivelse med mere punch enn et vanlig hifi element med dårligere virkningsgrad. Jeg bruker PHL som er et proff merke som enkelte highend merker bruker. Tåler mye effekt selv om de ikke går noe særlig under 30 hz.
    Ellers så har jeg også en systemdek IIX i en kasse på loftet som jeg arvet av en onkel. Den har en scorpio arm og Linn pickup tror jeg. mvh Guit
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.948
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor er den ingen lekre bilder av sjøørretene dine her, Falcon? :mad:

    Slikt bør selvsagt deles :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn