Fotball-VM

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    "Om dette laget vinner VM skal jeg gnage av meg benet fra kneet og ned uten bedøvelse. Dette laget kan ikke å spille fotball"
    - han med sveisen i studio etter at England kun klarte 1-1 mot USA.

Som vanlig er det et kurant sprik mellom ambisjoner og ferdigheter når de britiske gutta stiller i VM. Men det er rimelig at de regnes som kandidater hver gang på øya si, de har tross alt ikke vunnet siden 1966.

Argentina var morsomme, med litt flaks og en dårligere keeper enn hva Nigeria hadde, hadde Argentina vunnet 10-0. Men de får vel litt bank når de møter et bedre lag, defensivt var det ikke særlig imponerende.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    4
    Foopbal VM???? ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå er det vel en slags erfaring som tilsier at de lagene som går ut i hundre, ikke kommer særlig langt når det begynner å dra seg til. De lure lagene, derimot - typisk Tyskland, Italia o.l - som ser ut som om om de ikke har våknet skikkelig i innledningsrundene, de har det med å stå løpet ut. Fotball en en tøff sport - de som om er flinkest til å spare på kreftene i begynnelsen, har det med å ende opp med troféet til slutt.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Det er lenge siden 1966 - og om 4 år er det enda lenger siden.
    En utlending vil ikke ha sjangs i havet til å trene en gjeng med sære, halvalkoholiserte Engelskmenn - glem det!

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    50
    Sted
    Oslo
    USA hadde gjort gjemmeleksa si, og møtte England høyt oppe. Det holdt til ett poeng!

N

nb

Gjest
    f skrev:
    USA hadde gjort gjemmeleksa si, og møtte England høyt oppe. Det holdt til ett poeng!
    Riktig nok etter en enorm keepertabbe av Green, men flaks skal ikke undervurderes.

JD

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Argentina var morsomme, med litt flaks og en dårligere keeper enn hva Nigeria hadde, hadde Argentina vunnet 10-0. Men de får vel litt bank når de møter et bedre lag, defensivt var det ikke særlig imponerende.
    Nå skal jeg krangle litt. Flaks har vel lite eller ingenting med saken å gjøre. Skyter du i stanga, har du ikke skutt godt nok. Argentina går fort til semi, med en relativt svakt lag fra gr A i 8.del, og fort vekk England i kvart. Da kan alt skje.

Nei, tror Spania, Brasil eller Nederland vil stikke av med dette, med et stort favorittstempel på Spania. Særdeles god dekning på alle plasser. Hvis du har en stall som kan holde Torres og Fabregas på benken, da er du favoritt!

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.678
    Sted
    Bislett
    Jeg holder med Nederland slik jeg har gjort siden -74. Tror de har en fair sjangs på bøtta i år.

N

nb

Gjest
    JD skrev:
    Nå skal jeg krangle litt. Flaks har vel lite eller ingenting med saken å gjøre. Skyter du i stanga, har du ikke skutt godt nok. Argentina går fort til semi, med en relativt svakt lag fra gr A i 8.del, og fort vekk England i kvart. Da kan alt skje.

Nei, tror Spania, Brasil eller Nederland vil stikke av med dette, med et stort favorittstempel på Spania. Særdeles god dekning på alle plasser. Hvis du har en stall som kan holde Torres og Fabregas på benken, da er du favoritt!
    Tja, hadde det ikke vært for at Nigerias keeper storspillte hadde Argentina vunnet mer. Det var avslutninger av høy klasse på en del av sjansene, på andre ikke. Hadde blitt litt mål av det med en annen keeper i buret på motsatt side. Trur eg.

Jeg tror heller ikke de vinner hele greia.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.660
    Torget vurderinger
    0
    Kan noen vekke meg når dette marerittet er ferdig?

EN MÅNED med foppall på tv og radio?! Jeg er redd jeg kommer til å bli gal om jeg går tom for øl og whisky!!

Ja for all del kos dere, men...................................det er sikkert bortakstet å si noe likevel, Skål og kos dere gutter !

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Er enig med nb angående Argentina-Nigeria, Enyeama sto som en levende mur. Argentinas spillere ble synlig frustrert etter klasseredning på klasseredning. Holder Enyeama formen, lukter det nok en rask avreise fra Hapoel Tel-Aviv!

Heller ikke imponert over USA. Kunne fort stått 1-1 uten Greens megatabbe, når Altidore fosset frem på vingen og Green bokset i stolpe og ut. USA er underdog, men de spiller til tider svært underholdende fotball.

Apropos underholdende fotball er nok Sør-Korea det morsomste laget å se spille så langt, gjennombruddsvilje, gode kontringer og knallhard jobbing. Noen av pasningene Park Ji-Sung vartet opp med var fantastiske, og koreanerne i sør spiller veldig godt sammen synes jeg!

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.920
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Spiralis skrev:
    Kan noen vekke meg når dette marerittet er ferdig?

EN MÅNED med foppall på tv og radio?! Jeg er redd jeg kommer til å bli gal om jeg går tom for øl og whisky!!

Ja for all del kos dere, men...................................det er sikkert bortakstet å si noe likevel, Skål og kos dere gutter !
    Hør hør!!

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.318
    Sted
    Trondheim
    Så det er 3 av oss :)
    Heldigvis har jeg ingen av kanalene som sender fotball-VM.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tror at de typiske turneringslagene tenker seg at de skal være med helt til slutt - og at de derfor må regne med at de skal spille åtte kamper i løpet av turneringen. Da er det lurt å ta i så lite som mulig så lenge som mulig - spare på kreftene og unngå skader. Vi har sett nok av eksempler på lag som detter ned som skinnfeller før turneringen er skikkelig i gang. Litt kjedelig å se på helt i starten av turneringen - men sånn er er det bare.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - det er klart: vi snakker om sju kamper, beklager tellefeil.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Men det er nok sant det du sier, de lagene som disponerer krefter riktig og samtidig kommer seg videre er de heteste kandidatene til å stikke av med pokalen til slutt!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal bli spennende å se Spania. De er i utgangspunktet favoritter, men har ikke de store VM erfaringene.

Ble egentlig ikke veldig imponert over Argentina. Messi er strålende og de har mange gode enkeltspillere, men de imponerer ikke kollektivt. De kan vokse ut over turneringen, men har liten tro på at de kommer lenger enn semifinalen i beste fall.

England skuffet også, men de har nok mer å gå på. De har jo flere klassespillere i Rooney, Gerard, Lampard, Lennon og backene er gode. Det er et stort tap for de at Rio Ferdinand, King og Barreth er ute med skader. Kommer de spillerne tilbake tror jeg England kan nå ganske langt.

Brasil og Italia skal også bli spennende å se. Holder disse som favoritter sammen med Spania. Italia har litt gammelt mannskap og mangler de store stjernene, men de er utrolig gode taktisk og er virkelig et turneringslag. Brasil må man alltid ta med, men Spania er i utganspunktet sterkere på papiret.

Nederland og Tyskland er outsidere. Nederland har glitrende spillere, men jeg tror de spiller for mye bassbesittende og inneffektiv fotball. Tyskland mangler nok inviduelle ferdigheter til å nå en finale. Serbia og Elfenkysten (spesielt hvis Drogba blir med) tror jeg kan overraske.

VM i fotball er gøy!

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg venter med spådommer til jeg har sett flere av favorittene. Gjenstår en del!

Morsomt tempo i USA/England, og selv om Nigerias president hadde lovet en million dollar til hver spiller om de slo Argentina, så holdt det ikke. Mye upresist spill på begge sider der.
    Frankrike/Uruguay var utrolig kjedelig, men fikk inntrykk av at Frankrike holdt igjen, bl.a. ved at Henry ble sendt ut på banen veldig sent.

Nr. 13 Samuel på Argentinas lag kalles "La pared" - veggen - og du milde som han kan stanse alt som kommer i hans retning, på godsiden av det gule kortet. Imponerende å se. I disse digitaldager burde det være mulig å velge kamera som fulgte enkeltspillere, da hadde jeg likt å følge ham.
    http://espndeportes.espn.go.com/futbol/jugador/_/id/12032/walter-samuel

Ellers hadde det vært fint med forbud mot Vuvuzuela - fy inn i helvete for en skitlyd. Jeg skrudde likegodt av og spilte musikk.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Ellers hadde det vært fint med forbud mot Vuvuzuela - fy inn i helvete for en skitlyd. Jeg skrudde likegodt av og spilte musikk.
    Fra Wikipeida-artikkelen om Vuvuzela:

The sound level of the instrument has been measured at 131 dB(A) at the opening of the horn and at 113 dB(A) two metres in front of the opening, both dangerously high levels for unprotected ears.[11]

C

cruiser

Gjest
    Det blåseinstrumentet gjør det ikke akkurat noe enklere å få aksept for en fotballkamp her i huset hvertfall.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    .Marcus skrev:
    FIFA er forøvrig på gli mtp å forby vuvuzelaen!

Måtte det skje raskt!
    Godt å høre. Ikke lett det der. Det er tross alt første gang Afrika holder VM og man vil respektere kulturen. Men det er jo ikke tvil om at det er en pest og en plage for mange. Vanvittig støynivå. Tipper en tilskuer er rimelig utslitt etter en kamp.

V

vredensgnag

Gjest
    Ah. Her har vi kanskje en forklaring på Frankrikes tamme spill.

- Vi kan ikke sove om natta på grunn av vuvuzelaene. Folk starter og bråke i sekstida om morgenen, sier Frankrikes kapteni Patrice Evra, som mener støyen på stadion får ta sin del av skylda for at åpningskampen til Frankrike endte målløst.

- Vi kan ikke høre hverandre ute på banen og får ikke gitt viktige beskjeder.
    Fra linken over. Messi er inne på det samme, spillerne får ikke ropt instrukser til hverandre. Vekk med skiten!

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Det morsomme er jo at det ikke engang er kultur forbundet med vuvuzelaene, leste det en plass, kanskje det var her på Sentralen?

De begynte med disse fantastisk irriterende instrumentene for rundt ti år siden, og det bringer visst ulykke til bortelaget.

Nå blir det spennende å se om Krasic får gjort noe med det ghanesiske forsvaret.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Er det ikke mulig å få se fotballVM i HD, når en har canal digital tilknytning og HD dekoder?
    Eller er det bare jeg som ikke har funnet rett kanal?

Så forresten at HD kunder i Sverige har muligheten på kanalvalg 19, hos meg er den død.
    Er det for at jeg kun har familiepakka?
    Noen som har noe på kanalvalg 19 på CD her?

Mvh.KW

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Jeg må si Ghana imponerer med til tider meget underholdende angrepsfotball!

Dumt at målene uteblir, og det gjelder begge veier.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.017
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    .Marcus skrev:

Ghana har lenge vært lovende. De har noen av de beste klubblagene på kontinentet, slik som Kumasis beste lag. Jeg heier bittelitt på Ghana når det gjelder Afrika.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    KW skrev:
    Er det ikke mulig å få se fotballVM i HD, når en har canal digital tilknytning og HD dekoder?

Så forresten at HD kunder i Sverige har muligheten på kanalvalg 19, hos meg er den død.

Mvh.KW
    Har du parabol, så er TV2 HD på kanal nr. 16.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    baluba skrev:
    .Marcus skrev:

Ghana har lenge vært lovende. De har noen av de beste klubblagene på kontinentet, slik som Kumasis beste lag. Jeg heier bittelitt på Ghana når det gjelder Afrika.
    Bare synd Essien er ute, han kunne nok tilført enda mer kreativitet!

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Mål litt mot spillets gang de siste minuttene, men fortjent nok sett i kampens helhet.

Nå blir det spennende de siste 5! :)

yellow

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    407
    otare skrev:
    Så det er 3 av oss :)
    Heldigvis har jeg ingen av kanalene som sender fotball-VM.
    Samme her, har kun NRK. Deilig :)
    Var fotballinteressert i barndommen/ungdommen (70-åra), men nå synes jeg det har "tatt av" litt for mye. Alt er tillatt så lenge man tror man kan slippe unna med det. Knuffing og dytting, filming etc. Det er ikke lenger en gentlemans-sport slik det var i gamle dager. Nostalgi og dårlig hukommelse kan dog spille meg et puss... ;)
    Hilsen nr. 4

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    391
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW
    Har du parabol, så er TV2 HD på kanal nr. 16.
    Nei, kabel!
    Nå nettopp så jeg at TV2 reklamerte med HD ved visning av kommende sendinger.
    Kanskje da for de med parabol og det burde de jo også da ha infromert om samtidig.

Litt dum nå, jeg kan jo bare svitsje over hele kanallista, så får jeg se hvilke kanaler som er i HD og så langt ser det ikke ut til at jeg har (som alle andre i min situajon) mulighet for å se noe under VM i HD.
    Eurosport sender ikke ?
    Heller ikke NRK og da er vel muligheten ikke tilstede, ser jo hva som skjer da, men synes dette er forkastelig i 2010.
    Det henger vel sammen med rettighetsinnehavere til progammene som tydeligvis i noen grad ikke har HD, bortsett da fra TV2 på parabol.

@vredensgnag
    119 er ikke tilstede som valg hos meg, tror alle alternativer står på distribusjonslista, selv de jeg ikke abonnerer på.

Mvh.KW

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    307
    Det måtte altså et innslag av håndball til for å få en avgjørelse på denne kampen (Ghana-Serbia).

Et innkast er vel også en form for håndball, legalt, men.... La oss heller rendyrke fotballen! Innkast kan for eksempel for fremtiden utføres enkelt med den ene foten med "tutching ball" som utgangspunkt, altså foten skal berøre ballen hele tiden, altså ikke et spark i vanlig forstand, og nermeste motspiller skal være i muravstand. Dette kommer vel garantert ikke til å skje, det viser vel bare hvor lite greie jeg har på fotball. :( Men nermere fotball er det vel ikke mulig å komme? ;)

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    47
    Tyskland - Australia starter om litt.

Hva kan vi forvente? Nok en 0-0 kamp til 5-10 minutter gjenstår og så tysk scoring på omdiskutert dødball?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn