Sport, sykkel og trening Fotball landslaget en fiasko?

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
Det er litt kamp internt i korps for å komme seg fram en rad. Men de har like mye spilletid, det skal de ha. Trommene gikk alltid bak.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Jeg venter fortsatt på den dagen det innses at her i Norge er vi ikke spesielt gode på herrefotball og legger ned alt som finnes av "topp"fotball.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
18
Jeg venter fortsatt på den dagen det innses at her i Norge er vi ikke spesielt gode på herrefotball og legger ned alt som finnes av "topp"fotball.
Vi er noe bedre enn man kan forvente, gitt folketall og klima.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.283
Torget vurderinger
18
Det trasige med massefotballen i motsetning til korpsrørsla er at ein på død og liv må vinne.
I barnefotballen hos en breddeklubb er det relativt lite fokus på å vinne. Jeg har unger (snart voksne) som spiller strykeinstrumenter og når man kommer forbi kulturskolen og til steder som Barratt Due, TUP og liknende så er det knallhard fokus på prestasjon, man rullerer ikke på konsertmesteren for å si det slik. Hadde vi kjørt liknende opplegg i barnefotballen så hadde det blitt bråk.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.438
Blir ikke det feil å legge ned alt vi ikke er spesielt gode på?

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Si det til ett gjennomsnitts 17.tog korps.
Det spesielle med fotball er at det år ut og år inn puttes inne bøtter og spann av ressurser, et svært apparat rundt, høyst middelmådige spillere med etter norsk standard høye lønninger, luftige ambisjoner og detmedfører spaltekilometer med mediedekning men det oppnås et sted rundt null resultater, i alle fall i forhold til uttalt og urealistisk ambisjonsnivå. Det er ikke mange andre områder det kan satses så mye over så lang tid og ha så lite å vise til - da ville man normalt justert ambisjonene og nivået på satsingen eller gitt opp. Jeg registrer at idrett på svært lavt nivå (norsk fotball) har en betydelig evne til å engasjere en ikke ubetydelig del av befolkningen, men jeg finner fenomenet mildt merkelig. Det er dog noe som henger på greip - interessen er vel fallende år for år og tribunene blir mer og mer slunkne så vidt jeg har registret (mulig jeg tar feil, jeg følger som man kanskje skjønner ikke særlig med på dette).

Det er imidlertid noen som får det til. Norsk herrealpin har for eksempel vært helt i verdenstoppen i flere tiår og det med begrensede ressurser sammenlignet med de store alpinnasjonene (visstnok er det norske budsjettet 1/5 av det østerriske), mindre befolkingsgrunnlag å ta av og i utgangspunktet dårligere forutsetning for å drive med denslags.

R

rr30629

Gjest
Si det til ett gjennomsnitts 17.tog korps.
Det er imidlertid noen som får det til. Norsk herrealpin har for eksempel vært helt i verdenstoppen i flere tiår og det med begrensede ressurser sammenlignet med de store alpinnasjonene (visstnok er det norske budsjettet 1/5 av det østerriske), mindre befolkingsgrunnlag å ta av og i utgangspunktet dårligere forutsetning for å drive med denslags.
Det som er interessant med alpint herre, og nå også etter hvert damene, er lag tenkingen som har ligget i bunn i alle år, det har vært en av de viktigste grunnene til at vi har holdt oss der oppe i flere tiår. Derfor alle reaksjonene når HK tenker mest på seg selv...

Som et apropos her hvor man diskuterer lagspillet fotball. Og hvor jeg er helt enig med siste taler i at vi holder et rimelig lavt nivå.

Var det Sverige på Søndag? Blir kjekt det.

Sist redigert av en moderator:

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
Norsk fotball går så det griner. De som ikke kommer seg på bana og ser dette i levende live, sitter hjemme å ser på TV. Det er også med på å betale for all morroa. Jeg tror at de eneste som har urealistisk ambisjonsnivå er de klubbene (eller den klubben) som skal gjøre det bra i Europa. Men jeg registrerer at det betaler seg svært bra, å bare gjøre det sånn litt OK i europa.

Publisert 24.mai 2019

NFF opplyser i en pressemelding fredag at Eliteserien og 1. divisjon nok en gang har satt omsetningsrekord, og har bikket 1,9 milliarder. Samtidig har de to ligaene kun hatt høyere driftskostnader en gang tidligere, tilbake i 2008.

Etter inntekter fra salg av spillere viser resultatet et overskudd på 51 millioner.
– Det underliggende bildet viser at noen klubber gjør det veldig bra, mens andre sliter noe med å oppnå økonomisk bærekraft. Klubber som drifter i ubalanse må justere kursen, sier seksjonsleder for klubbstøtte i NFF, Rune Nordhaug.

R

rr30629

Gjest
^Sikkert greit det men det sier vel ikke så mye om kvaliteten på det som skjer på banene?

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.582
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Att hockey gutta klarer og holde plassen i A-VM år etter år er sterkt! 20år siden ett sluttspill i fotboll og lær ikke bli noe denne gangen heller.

Svullo

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2017
Antall liker
2.518
Sted
vest
Blir spennene å se hva Norge klarer mot Sverige strax

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.125
Sted
Sortland
Att hockey gutta klarer og holde plassen i A-VM år etter år er sterkt! 20år siden ett sluttspill i fotboll og lær ikke bli noe denne gangen heller.
Sterke nasjoner i ishockey:
USA, Canada, Russland, Sverige, Finland, Hviterussland, Sveits, Italia .....

Sterke nasjoner i fotball:
Tyskland, Argentina, Brasil, Italia, Frankrike, Chile, Kroatia, Sverige, Danmark, Russland, Hviterussland, Ungarn, osv

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
The Three Lions, Los Hispanos, Selecção das Quinas, Oranje, Rode Duivels...for å fortsette litt i Europa.

R

rr30629

Gjest
Ca. halvparten av landene i Europa (24) skal være med i Euro 2020 neste år, m.a.o. det er ganske godt gjort å ikke klare og kvalifisere seg.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
Om Norge ikke kvalifiserer seg direkte så har Norge plass i playoff siden vi ble gruppevinner i Nations League. I playoffen vil det bli spilt to semifinaler og en finale. Spennende II.

Men, ved å slå Sverige, så har vi skjebnen i egne føtter og kan kvalifisere oss direkte. Spennende I.

R

rr30629

Gjest
Ja, blir sikkert spennende. Kan fort bli slik at det er Norge, Lichtenstein, Luxenbourg, San Marino og sånne som sitter hjemme og ser på TV.

Men det hadde vært kjekt med Norge i et sluttspill igjen, da måtte jeg nok sett på, kan ikke huske sist gang jeg kikket på landslaget på TV. Pleide å bli slik at jeg begynte å se men etter ca. 20 min. så gjorde jeg helt andre ting.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
Skal lure på hvordan debatten er i Tyskland fortiden?

R

rr30629

Gjest
Ja den gruppa er interessant. Og så tape hjemme mot Nederland da, et lag som ikke har vært i de siste sluttspillene engang. Tyskerne sliter.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
Nederland er gode under Koeman. Høyt press og gode på ballbesittelse. Men å slippe inn 4 mål på hjemmebane. Neuer da....

Individual mistakes and defensive sloppiness were the main reason for the first three Dutch goals. Gradual progress is key in national football; I understand what Löw is trying to do, but today it was clear that experience would have helped the German team. Let’s hope the team learns from this.

R

rr30629

Gjest
Ja de slapp inn enkle mål, langt fra vanlig tysk standard. Hadde vært artig om Nord Irland står an av og kvalifiserer seg.

R

rr30629

Gjest
Tipper svenskene er nervøse. Er de nervøse nok til å gå på en smell i kveld?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.726
Det skjer nok den dagen alle anlegger en økonomisk tilnærming til sport og kultur forøvrig.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.617
Det skjer nok den dagen alle anlegger en økonomisk tilnærming til sport og kultur forøvrig.
Rent økonomisk går vel norsk herrefotball relativt bra så det ville neppe være grunnen. Jeg venter mest på en realitetsorientering, men antar det blir en stund å vente.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
Tipper svenskene er nervøse. Er de nervøse nok til å gå på en smell i kveld?
Jeg tror svenskene selv forventer å vinne. De har brukbart med selvtillit og har mange gode resultater mot gode motstandere. Så får vi se om Norge kan overraske med Ødegård i fri rolle.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
Dette var noe annet enn Drillofotball. Synd vi ikke vant.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Med Drillo vant vi jo :confused:
Vi var vel helt oppe som nummer 2 på verdensrankingen i en kort periode, hvis ikke jeg husker feil.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.867
Torget vurderinger
1
Ingenting å klage på. Jeg har tro på at laget kommer til å presentere videre.

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Antall liker
4.556
Sted
Boðin
Dette laget kan finne på å score mot Spania også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Det trasige med massefotballen i motsetning til korpsrørsla er at ein på død og liv må vinne. I korpset er det samspel som er målet.
Når det gjeld det norske landslaget tenkjer eg som på fjellturar; einkvan må gå bak også.
Det som likevel gjør massefotballen mye bedre enn korpsrørsla er at det høres ikke like jævlig ut.

Topp Bunn