Trombonene også. Då dirigenten fekk andre idear i mitt skulekorps, vart det hatten av for dei som gjekk framfor oss...Det er litt kamp internt i korps for å komme seg fram en rad. Men de har like mye spilletid, det skal de ha. Trommene gikk alltid bak.
Vi er noe bedre enn man kan forvente, gitt folketall og klima.Jeg venter fortsatt på den dagen det innses at her i Norge er vi ikke spesielt gode på herrefotball og legger ned alt som finnes av "topp"fotball.
I barnefotballen hos en breddeklubb er det relativt lite fokus på å vinne. Jeg har unger (snart voksne) som spiller strykeinstrumenter og når man kommer forbi kulturskolen og til steder som Barratt Due, TUP og liknende så er det knallhard fokus på prestasjon, man rullerer ikke på konsertmesteren for å si det slik. Hadde vi kjørt liknende opplegg i barnefotballen så hadde det blitt bråk.Det trasige med massefotballen i motsetning til korpsrørsla er at ein på død og liv må vinne.
Blir ikke det feil å legge ned alt vi ikke er spesielt gode på?Jeg venter fortsatt på den dagen det innses at her i Norge er vi ikke spesielt gode på herrefotball og legger ned alt som finnes av "topp"fotball.
Ja, men i fotball oppfører de seg som om de er det. Det er de ikke.Blir ikke det feil å legge ned alt vi ikke er spesielt gode på?Jeg venter fortsatt på den dagen det innses at her i Norge er vi ikke spesielt gode på herrefotball og legger ned alt som finnes av "topp"fotball.
Det spesielle med fotball er at det år ut og år inn puttes inne bøtter og spann av ressurser, et svært apparat rundt, høyst middelmådige spillere med etter norsk standard høye lønninger, luftige ambisjoner og detmedfører spaltekilometer med mediedekning men det oppnås et sted rundt null resultater, i alle fall i forhold til uttalt og urealistisk ambisjonsnivå. Det er ikke mange andre områder det kan satses så mye over så lang tid og ha så lite å vise til - da ville man normalt justert ambisjonene og nivået på satsingen eller gitt opp. Jeg registrer at idrett på svært lavt nivå (norsk fotball) har en betydelig evne til å engasjere en ikke ubetydelig del av befolkningen, men jeg finner fenomenet mildt merkelig. Det er dog noe som henger på greip - interessen er vel fallende år for år og tribunene blir mer og mer slunkne så vidt jeg har registret (mulig jeg tar feil, jeg følger som man kanskje skjønner ikke særlig med på dette).Si det til ett gjennomsnitts 17.tog korps.
Det som er interessant med alpint herre, og nå også etter hvert damene, er lag tenkingen som har ligget i bunn i alle år, det har vært en av de viktigste grunnene til at vi har holdt oss der oppe i flere tiår. Derfor alle reaksjonene når HK tenker mest på seg selv...Det er imidlertid noen som får det til. Norsk herrealpin har for eksempel vært helt i verdenstoppen i flere tiår og det med begrensede ressurser sammenlignet med de store alpinnasjonene (visstnok er det norske budsjettet 1/5 av det østerriske), mindre befolkingsgrunnlag å ta av og i utgangspunktet dårligere forutsetning for å drive med denslags.Si det til ett gjennomsnitts 17.tog korps.
Sterke nasjoner i ishockey:Att hockey gutta klarer og holde plassen i A-VM år etter år er sterkt! 20år siden ett sluttspill i fotboll og lær ikke bli noe denne gangen heller.
Det skjer nok den dagen alle anlegger en økonomisk tilnærming til sport og kultur forøvrig.Jeg venter fortsatt på den dagen det innses at her i Norge er vi ikke spesielt gode på herrefotball og legger ned alt som finnes av "topp"fotball.
Rent økonomisk går vel norsk herrefotball relativt bra så det ville neppe være grunnen. Jeg venter mest på en realitetsorientering, men antar det blir en stund å vente.Det skjer nok den dagen alle anlegger en økonomisk tilnærming til sport og kultur forøvrig.
Jeg tror svenskene selv forventer å vinne. De har brukbart med selvtillit og har mange gode resultater mot gode motstandere. Så får vi se om Norge kan overraske med Ødegård i fri rolle.Tipper svenskene er nervøse. Er de nervøse nok til å gå på en smell i kveld?
Det som likevel gjør massefotballen mye bedre enn korpsrørsla er at det høres ikke like jævlig ut.Det trasige med massefotballen i motsetning til korpsrørsla er at ein på død og liv må vinne. I korpset er det samspel som er målet.
Når det gjeld det norske landslaget tenkjer eg som på fjellturar; einkvan må gå bak også.