Fostex T500a MKII og delefilter

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
så med andre ord ALK filter er kun bortkasta peng ? merkelig at såpass mange kjøper de i byggesett og ferdig bygd da ???
bratte filter har jo tross alt sine fordeler også mener jeg

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
så med andre ord ALK filter er kun bortkasta peng ? merkelig at såpass mange kjøper de i byggesett og ferdig bygd da
bratte filter har jo tross alt sine fordeler også mener jeg
Ser ingen grunn til å konkludere slik uten å ha prøvd greiene selv. Av det lille jeg har lest om ALK filterne er de poppis hos Klipsh brukere. Det kan godt være at de er laget på en måte som funker bra med Klipsh greier? Ellers ser de imo ut å være langt brattere enn 24dB, lurer på om jeg ikke så opp mot 128dB pr. oktav. Det kan veldig godt være at dette ikke er konvensjonelle greier, men noe helt eget med gode egenskaper. Men mange komponenter ser det da vitterlig ut å være i filterne. Finner du erfaringer fra annet enn Klipsh eiere må du gjerne gi meg et hint. Her forkastes ingen muligheter. Mitt mål er å få greiene her til å spille så optimalt som mulig, så bruker jeg det som får meg nærmest mulig optimalt uavhengig av hva det heter. Effektivitets-slukere er imidlertid diskvalifisert av den enkle grunn at i optimalt legger jeg som forutsetning at jeg slipper å bytte forsterkeri. 9watt må være nok for alt utenom bass systemet!

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
ligger fra 120 til 25 db, bassfilterne hans er laget spess til belle i denne linken, men utifra hva han selv sier om mellomtone/diskant filteret så kan det med hell brukes i andre horn ht enn klipsch, i linken finner du en(for meg ihvertfall) god forklaring på hvordan tankegangen er bak filteret, hva det gjør med lyden osv osv
filterne hans fåes i toveis løsninger også, men jeg vet for all del ikke om disse filterne er rett for deg og dine ht, har jo nettopp fått disse super tweterne selv også, så er inne i en test periode jeg også, foretrakk å bestille filtre bygd av en seriøs bygger med lang erfaring på denne type filtre, har diskutert hvilek elementer jeg bruker i belle med han også og gikk for de filterne han mente ville passe best
jeg har dog tenkt åpå å bygge/få bygget filtre til toppen utifra hva HR har funnet til å passe, og jeg er sikker på at begge løsninger vil spilel bra, og jeg at jeg vil lære noe av det til slutt :)
http://www.alkeng.com/
These networks, though
designed for the Belle are applicable to any loudspeaker no matter if it uses direct radiators or
horn drivers. The squawker / tweeter network is particularly general in nature and useful for
application in other speakers. The woofer / squawker network is somewhat more specific to the
Belle as will be explained later.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.296
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
jokris, bellene til hr spilte bra på slutten. likte det jeg hørte

håvard

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
En ærlig sak å velge en enklere løsning enn den bratte motbakken jeg har valgt å ta;) Jeg koser meg som sagt med prosessen som forhåpentligvis fører meg til målet!

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
jokris, bellene til hr spilte bra på slutten. likte det jeg hørte

håvard
det tror jeg også, skal bygge slike filtre også, men dog artig å teste litt annet også :) liker belle veldig godt :)

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
En ærlig sak å velge en enklere løsning enn den bratte motbakken jeg har valgt å ta;) Jeg koser meg som sagt med prosessen som forhåpentligvis fører meg til målet!

veien kan også være målet :) interessen min ligger mer på lyttesiden enn diy siden , foreløpig ihvertfall

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Har etterhvert skjønt at det ligger i den audiofile natur å alltid være søkende mot den perfekte lyd, og vi er skjelden fornøyd med hva vi har mer enn et år eller to. Jeg har også kommet til et punkt der jeg føler at min erfaring og øvrig utstyr er klar for nye utfordringer. Har i veldig mange år vært på lyttesiden som deg, og er det for all del ennå. Det er en genuin musikkinteresse som ligger til grunn for hifi hobbyen. Da jeg startet med hifi og hadde lite penger (for over 20 år siden), var diy og god hjelp fra mer erfarne kompiser en fin måte å tyne mer ut av budsjettet på. Den gang visste jeg ingenting om hvilke komponenter som var begrensningen og hvor jeg ville lydmessig. Det er der jeg mener meg mer erfaren nå. Jeg vet hva jeg har av komponenter, hvilke kvaliteter de innehar og jeg vet også hvor mine lydmessige preferanser ligger. Langt fra flate frekvenskurver og kjedelige stilk-ht's som prøver å være noe de ikke er. Been there, done that. Got the t-shirt! Derfor har jeg lyst å utforske upløyd mark og se om mulighetene for å tweake lyden rimelig uhemmet kan føre meg enda nærmere det jeg søker.. Nye kabinetter til greiene er bestilt, og de tror jeg blir både bra og pene Kanskje dette diy kjøret er noe som smitter flere ganger og rammer en hardere for hver gang?

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.184
Torget vurderinger
6
Da har jeg lekt meg litt i helgen.. Og lært noe igjen:p Har ikke funnet roen med lyden etter at jeg satte T500 inn i systemet. Uansett hva jeg har gjort med deling har det vært noe tynt og pistrete i mellomtonen. I går tenkte jeg at jeg fikk rykke tilbake til start og spille uten T500 og la FE203 ta seg av hele frekvensspekteret. Jeg likte veldig godt høyttalerne den tiden jeg spilte kun med FE203. Hva skjedde når T500 forsvant da? Lyden var fremdeles pistrete og tynn. Noe var veldig galt. Spolte og spolte på evt. andre forandringer som jeg kunne ha gjort. Så, kom jeg på at jeg hadde finjustert toe in på høyttalerne da jeg satte på T500 for at alt skulle peke rett vei. Kunne feil vinkling og toe in være problemet. Dyttet kabinettene tilbake til der de stod før og voila der satt mellomtonen igjen. Fyldig og behagelig som jeg husket dem. Tidligere på dagen hadde jeg endret delefilteret igjen til 12dB deling på 10kHz og nå spiller dette veldig bra! Kunnskapsnivået om filter kommer seg stadig. Fant omsider ut at man skal snu fasen på diskant på 12dB filter. Så nå er integrasjonen av T500 bra. Så bra at jeg ikke føler behov for å gjøre så mye mer på filterfronten før de endelige kabinettene kommer, da er det vel på an igjen med ny runde. Nå vet jeg ihvertfall at FE203 er ekstremt kilent ifht spredning og toe in og kommer garantert til å sikre meg at dette sitter FØR jeg begynner å kødde med filter igjen! Dette viser vel med fulle at fikseringsfeil er lette å begå når man er på tynn is og introduserer nye ting i anlegget. Lurt å sikre at det man har rimelig kontroll på i utgangspunktet sitter før man beveger seg utpå den tynne isen..

Sist redigert:
Topp Bunn