Bil, båt og motorsykkel Fortøyning av skip.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.880
Torget vurderinger
4
Imponerende bredde i tema her på OT !

Sånn ca. hvor lang distanse trenger man på å stoppe den balja fra marsjfart ?

U

utgatt25555

Gjest
Imponerende bredde i tema her på OT !

Sånn ca. hvor lang distanse trenger man på å stoppe den balja fra marsjfart ?
Nå finns det forskjellige tekniker man kan ta til, avhengig av hvor kritisk situasjonen er, men minns jeg rett (det er en stund siden jeg sist var ombord der) tror vi snakket om en 7-8 kilometer og ca 20 min fra marsjfart og til hun lå dö i vannet. Det er fritt etter minnet, så litt kan det skille men tror ikke det skal väre mye. Selvsagt er dette også avhengig om hun er lastet eller i ballast.

mvh

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Om man gir full bakk og fullt ror?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.646
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Iowa-klassen slagskip kunne utføre en s.k. barndoor stop. Dette var testa en gang - de stoppa 57000 tonn slagskip fra 33 knop på 600 fot...

Johan-Kr

U

utgatt25555

Gjest
Om man gir full bakk og fullt ror?
Ikke så mye til å begynne med, men det er klart det vil redusere farten framfor etterhvert, mot å bare sige framover, etterhvert vil sannsynlig baugen slå ut i en av sidene, litt avhengig hvilken vei proppelen er skrudd og hvilket type ror man har osv...ikke minst type skip. Det er utarbeidet egne skjema og tabeller for det enkelte skips egenskaper med tanke på stopp, svingradius osv...det kan variere mye fra skip til skip..

Jeg husker en episode i Aden bukta der jeg mistet gyroen, og vi var 100* ute av kurs för jeg fikk stoppet det etter bare noe minutt, da var det godt å bokstavelig ha, ett hav av plass å ta av, med en full lastet 285 000 dwt i 13 knop, det er dimensjoner og avstander det kan väre litt vanskelig å sammenligne med på land.

mvh

Sist redigert av en moderator:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Tar du i mot med henda? Høres egentlig ganske tungt ut.
Jeg er sterk, skjønner du.
Mannskapet kaster en tynn kasteline iland. Linen er festet til trossen. Ren muskelkraft for å dra trossen 10-15-20-50 meter fra skipet og opp på kaien.
@Hardingfele, springet kalles den trossen.
Obelix, kaller vi slike som deg. Skjønner du ;)

Sist redigert:
Topp Bunn