Forstyrrende gardiner......?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.329
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Hallaisen.
Har enlydmessig utfordring som jeg mistenker noen gardiner for å være årsak til problemet.
Saken er som følger: anlegget er stilt opp rimelig symmetrisk; dvs med samme avstan fra høytalere til bak- og sidevegg. Racket står pinn sentrert mellom høytalerne. Likevel opplever jeg at lydbildet er anelsen forskjøvet til venstre, noe som irriterer meg litt...
Vinduene bak høytalere er dekket av tre gardiner, der gardinen til venstre er ca 20 cm lenger enn den midterste og høyre gardinen.
Kan de 20 ekstra cm i lengde på venstre gardin være nok til at lydbildet forskyver seg en smule mot venstre? Tenker ifht refleksjoner og "lydabsorbsjon"...
Bør jo være enkelt å finne ut av; det er jo bare å bytte om på midterst og venstre gardin, for å høre hvordan dette påvirker, men tenkte lufte tanken her før jeg tar ned herligheten..
For ordens skyld; ja gardinene er rimelig tykke og tette...

Mvh
Proffen

tuco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2004
Antall liker
21
Torget vurderinger
1
Ville forundre meg om det er årsaken. Ville sjekket ut ved å bytte høyre-venstre kanal og se om lydbildet flytter seg til den andre siden. Hvis du eksperimenterer med dette vil du kunne isolere hvilken komponent som eventuelt er synderen. Har du rør i anlegget kan dette f.eks være årsaken.

Hjortulf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2010
Antall liker
32
Torget vurderinger
2
Hei

Har samme problemet(lydbilde dras noe til en side). Hos meg er det ikke komponentene som har skylden, for det har vært slik hele tiden etter flere bytter av både HT og elektronikk. Tror det er møbleringen i den delen av rommet som lytteposisjonen er i som er problemet. Når jeg sitter i sweetspot så har jeg en stor sofa til høyre for meg, mens det på venstre siden bare er golv. Lydbildet dras/forsterkes mot høyre der hvor sofaen står. Konklusjonen er at hele rommet må være symmetrisk møblert for at jeg skal unngå dette problemet, men dette godtas selvsagt ikke av min bedre halvdel:) Det er iallefall min teori...

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.623
Sted
Trondheim
Eller så har du ører med litt forskjellig følsomhet. Kanskje du hører litt dårligere på høyre øre?

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.329
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
@otare: det kan seff være en mulighet. Da får jeg "kvalitetskontrollere" hørselen vha venner... ;D

@Hjortulf: hos meg er det lissom "motsatt"... Har en svær sofa som står parallelt med rack/høytalere, men den er forskjøvet litt til høyre, slik at sweetspoten er helt til venstre i sofaen. Dvs at gulvarealet foran høyre høytaler er mer "tildekket" enn foran venstre høytaler. Vel, får gjøre noen forsøk, tenker jeg. Byttet bl a side på rørene i pre i går, uten at det ga noe hørbart utslag. Da gjenstår rørene i bufferen i dac`en.
En annen mulighet kan være loddinger i signal- og høytalerkabler, som da følgelig må sjekkes ut.
Ytterligere en mulighet er biasforskjeller i pre/effekt, som en jo kan måle seg frem til og justere, forutsatt at en skjønner hvor "målepunktene" er....

mvh
Proffen

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.385
Torget vurderinger
4
En liten sjekk for ørevoks er nok ikke dumt ;)
Ellers er det vel enklere å begynne med bytte om høyre og venstre kanal enn å begynne å måle her og der.
Hvis ubalansen skifter side er det komponentene. Hvis ikke er det rom/høytalerplassering.
Men de 20cm med gardin kan du nok uansett la være i fred...

Y

ymir

Gjest
hei
Sjekk polaritet på støpslene.Har opplevd gang på gang hos meg at lyden draes over til den ene siden,og hver gang er tøpselet til et av komponentene snudd "feil vei" etter at et komponent har hvert ute av rack eller et nytt er kommet inn.

Holder nå med på målinger og akustikk tiltak.Det skal en god del med tiltak til før det vises på målingene,en gardin har liten innvirkning.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
For min del er måling av høyttalerplassering et nødvendig utgangspunkt. Etter det justerer jeg fritt etter øret. Drar lydbildet seg mot venstre flytter jeg den venstre høyttaleren litt tilbake eller den høyre frem. Ofte kan en 0.5 cm eller mindre være nok. Slik holder jeg på til det sitter. :) I dag har høyttalerene mine faktisk litt forskjellig vinkling også.
Min erfaring er at det sjeldent er 100% symmetri i rommet og
derfor vil det gi seg utslag i plasseringen.

pak.k

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
338
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Det är mest sannorlikt i basen problemet ligger.
Ojämn basrespons i rummet gör att det blir så hos mig.
Lyngdorf fixade det mesta här. :)

Proffen

Æresmedlem
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.329
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Årsaken til problematikken er lokalisert: byttet om på signalkablene mellom pre og effekt, så nå er lydbildet like mye forskjøvet til høyre. Det betyr at kablene må til doc Sense for å bli 100% friske... ;-)
Det trenger med andre ord ikke alltid å være spes komplisert ;D

Mvh
Proffen

Topp Bunn