Forsterkersus

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Har nettopp flyttet, og koblet opp anlegget i en fei. Etter relativt kort tid opplever jeg at forsterkeren blir meget varm, og det kommer en suselyd fra den. Vel og merke ikke en ulyd fra høyttalerne. Hva kan dette komme av? Har sett at det ikke er noen jording på veggkontakten, kan dette ha noe med saken å gjøre. Spenningen er i alle fall på topp. Langt over 230v. Noen som vet hva dette kan komme av?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det høres kanskje ut som om forsterkeren oscillerer. Kan du utdype litt mer om susingen?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Prøvd å snu strømkabelpluggen i veggen 180 grader?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Har du prøvet at gå rundt om dig selv 4 gange. ::) Nej det kunne være en lodning som har taget skade ved flytning. ;)

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Det høres kanskje ut som om forsterkeren oscillerer. Kan du utdype litt mer om susingen?
Det er en zzzz aktig lyd som kommer fra transformatorene.
Foresten, hva er det å oscillere?

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kan dessverre ikke hjelpe deg, staker, og skal absolutt ikke komme med "snu strømkabelpluggen i veggen 180 grader"-nonsense.
(da er det bedre "at gå rundt om dig selv 4 gange", hehe).

begge de to v20 jeg har hatt befatning med gikk som rolex-klokker i de årene jeg hadde dem, aldri noe bråk. har inntrykk av at de er veldig velbygde.

skummelt at lyden kommer fra trafoene, kan bare råde deg til å oppsøke kvalifisert hjelp (audioteknikk, f.eks.) snarest, og ikke spille noe mer på forsterkeren foreløpig.
hvis utgangstrafoene ryker, så blir det dyrt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.391
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
dc på nettet.....har du koblet med eller uten jord...
er det nettrafoene du snakker om?
tyder på abnormt strømtrekk!!! VÆR FORSIKTIG...kan bli både brannfarlig og DYRT
mvh

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Den stod desverre på en dags tid før jeg oppdaget det... Men nå skal den ikke røres før jeg har funnet ut av det. Skal først få jordet kontakten. Håper dette vil hjelpe. Ellers synes jeg det er rart dersom det skulle skjedd noe på en liten kjøretur på 5min, og så på et rom i to uker..

Takk for rådet om NAT, Motron kan vel også være et sted å spørre?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
dc på nettet.....har du koblet med eller uten jord...
tyder på abnormt strømtrekk!!!     VÆR FORSIKTIG...kan bli både brannfarlig og DYRT
mvh
Det er meget god spenning, men det synes ikke på noe måleaparat når jeg slår den på. Den står nå uten jord..

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.391
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
få noen til å måle strømtrekket på den
IMO

T

theStig

Gjest
Høres ut som selvsving ja... prøv å koble fra signalkablene for å se om det kommer noe skit på signalet inn, evt. prøv også å koble fra høyttalerkablene.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
tyder på abnormt strømtrekk!!!     VÆR FORSIKTIG...kan bli både brannfarlig og DYRT
mvh
Burde det ikke i så fall gå en sikring?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Den sitter der den skal, og har ikke gått ennå. Har tenkt litt på det jeg også.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Blir trafoen ekstremt varm, eller kommer varmen fra andre deler av forsterkeren?
Hva skjer om du tester med jordet kontakt (jordet skjøteledning fra uttak på kjøkkenet for eksempel)?
No

T

theStig

Gjest
Prøv å skru på forsterkeren uten signal og høyttalere påkoblet. Er det noe galt da?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Blir trafoen ekstremt varm, eller kommer varmen fra andre deler av forsterkeren?
Hva skjer om du tester med jordet kontakt (jordet skjøteledning fra uttak på kjøkkenet for eksempel)?
No
Skal forsøke med skjøteledning senere i dag. Vriker som varmen kommer fra trafoene ja.

Det står i manualen at jeg ikke skal slå på forsterkeren uten motstand fra høyttalere, så det tror jeg at jeg vil være forsiktig med..

K

kbwh

Gjest
Kan være lurt å laste med effektmotstander i stedet for høyttalere. Kanskje det svinger (oscillerer) over høregrensen, og det kan muligens diskantene like dårlig - de må jo omsette effekten.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Kan være lurt å laste med effektmotstander i stedet for høyttalere. Kanskje det svinger (oscillerer) over høregrensen, og det kan muligens diskantene like dårlig - de må jo omsette effekten.
Noe forslag til hva jeg kan bruke som motstand?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.356
Torget vurderinger
36
Skal forsøke med skjøteledning senere i dag. Vriker som varmen kommer fra trafoene ja.

Det står i manualen at jeg ikke skal slå på forsterkeren uten motstand fra høyttalere, så det tror jeg at jeg vil være forsiktig med..
Helt riktig. Vil du at forsterkeren din skal gå virkelig til hel..te, så skru den på uten motstand fra høyttalerne.

De aller fleste rørforsterkere skal ikke slås på uten at høyttalere er koblet til. Transistor-saker er som regel noe annet.

T

theStig

Gjest
Noe forslag til hva jeg kan bruke som motstand?
En 12V lyspære på et par W har en kald-motstand på rundt 4 ohm, det skulle passe bra tror jeg.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159

Ellers må du få tak i to 4-8Ohm/ 25W resistorer du kobler mlm terminalene, såkalt "dummy load".

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Men vil ikke utgangstrafoene i en rørforsterker beskytte høyttalerne mot både DC spenning og høyfrekvent signal fra ocillasjon?

T

theStig

Gjest
Men vil ikke utgangstrafoene i en rørforsterker beskytte høyttalerne mot både DC spenning og høyfrekvent signal fra ocillasjon?
I hvertfall sperrer trafoen for DC... når det gjelder HF så er det svært avhengig av frekvensen. Hvis forsterkeren oscillerer ved f.eks 100 kHz, så går mesteparten av signalet rett gjennom trafoen.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Trafoer kan begynde at snurre hvis spændingen er høj. Lyder som et problem som ikke kan løses gennem et forum.

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Det er ca 240v i veggen. Kan man gjøre noe med dette?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Nogle gange kan en forstærker kobles om på primærsiden af trafo. F.eks kunne de fleste tafoer for 10 år siden kobles om fra 220 til 240 V og dermed kommer der mindre ut også. I Danmark har vi 230 V,hvordan i Norge? I Danmark ikke så almindeligt med Jord derfor uforstående overfor at det kan være et problem.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Jeg tviler sterkt på det med høy spenning er problemet (men det er sef en ide å prøve det ut, hvis du finner en enkel måte å gjøre det på).
Jeg tror det heller er stor strøm (=store krefter) som eventuelt kunne få lamellene i trafokjernen til å vibrere så kraftig at de enkelte steder -der det er små luftlommer- begynner å slå mot hverandre. Hva annet kunne få en trafo til å lage lyd? Og hva skulle ellers forårsake varmeutvikling? Nei, det er en feil et sted, det er hva jeg tror. No

PS
Hvis du kobler på kretsen så mye som den tåler av kokeplater og vifteovner, vil du da ikke få spenningen såpass ned at du får testet teorien?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.893
Torget vurderinger
1
Rør er ikke min greie ... men likevel ... er du sikker på at rørene ikke har tatt skade, evt at de sitter slik de skal i soklene etc.?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Rør er ikke min greie ... men likevel ... er du sikker på at rørene ikke har tatt skade, evt at de sitter slik de skal i soklene etc.?
Dette er jeg helt sikker på..

Ellers skal jeg se hva jeg kan gjøre med å belaste strømnettet.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg har selv måttet kaste bort 2 stk. 1000w trafoer fra gammel forstærker. De blev tilkoblet variotrafo og da spændingen oversteg 220V begyndte de at snerre. 240 V i veggen er meget hvis standard er 230 V. Dr.No;s råd vil bare give afbrændte sikringer i skabet.

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
643
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Jeg har noe av det samme problemet, men på for-forsterkeren. Den gir fra seg en konstant durelyd både påslatt og i standby. Ikke så høyt men irriterende nok. Har sjekket om trafoene er løse eller om noe kan vibrere invendig uten å finne noe feil. Kan det være noe av samme problemet her?

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Ehh.... Har sittet å tittet litt bak på utstyret, og funnet at signalkablene var satt på motsatt vei av anvist.. Kan dette være roten til det vonde?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Dandare kan du ikke høre om det kommer fra trafoerne? Trafoer kan også være af en dårlig viklekvalitet og snurre uanset de er nye især hvis de er overdimensioneret. Det kunne også være et ræle.

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Ehh.... Har sittet å tittet litt bak på utstyret, og funnet at signalkablene var satt på motsatt vei av anvist.. Kan dette være roten til det vonde?
Ja hvis de er pseudobalancerede skal skærmen være tilsluttet det apparat med den højeste impedans. Ellers kan man forestille sig at effektforstærker samler noget højfrekvent op og går i sving. ;)

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Ja hvis de er pseudobalancerede skal skærmen være tilsluttet det apparat med den højeste impedans. Ellers kan man forestille sig at effektforstærker samler noget højfrekvent op og går i sving. ;)
Vet ikke helt hva pseudobalancered er, men det er snakk om Wireworld gold. 8)

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Det har jeg nå gjort,har satt på anlegget, så får vi se hvordan det går denne gangen. Tar litt tid før problemet har gjort seg gjeldene. Håper vikelig denne kobligstabben er årsaken....

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Men det var ikke kilden... Kommer fortsatt en svak durelyd............

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Antall liker
58
Ville ikke la den stå på så lenge når jeg begynte å høre lyden igjen, så det kan jeg ikke svare helt på.

Topp Bunn