Forsterkerløsning til Ripol - ønsker forslag

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.099
Antall liker
3.589
Torget vurderinger
8
Hei,

Jeg er i gang med et lite prosjet der jeg skal prøve meg på en liten ripol paret med en coral fulltone. Ripolen skal bestå av 4X12" elementer pr. side. Et lite prøveprosjekt med 2x12" pr. side har overbevist meg om at jeg må ha DSP for å få dette til på en tilfredstillende måte. Jeg tenker da på DSP på ripolen - ikke på fulltonen. Tenker å dele et sted mellom 150-200hz. Elementene jeg skal benytte er Dayton LS12-44.


I første omgang vurderte jeg å gå for en slik pr side:



Men så har jeg begynt å vurdere minidsp og konvensjonell forsterker, alt fra klasse A til klasse D. Det ser jeg for meg kunne vært enda bedre, men jeg ønsker samtidig å prøve å begrense antall bokser. Dette med DSP er fullstendig nytt for meg, og EDB er noe jeg ikke er noe glad i så brukervennelighet er viktig.

Hvis noen ønsker å komme med forlag til en en grei løsning hadde jeg satt stor pris på det.

Mvh
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.980
Antall liker
2.248
Hei,

Jeg er i gang med et lite prosjet der jeg skal prøve meg på en liten ripol paret med en coral fulltone. Ripolen skal bestå av 4X12" elementer pr. side. Et lite prøveprosjekt med 2x12" pr. side har overbevist meg om at jeg må ha DSP for å få dette til på en tilfredstillende måte. Jeg tenker da på DSP på ripolen - ikke på fulltonen. Tenker å dele et sted mellom 150-200hz. Elementene jeg skal benytte er Dayton LS12-44.


I første omgang vurderte jeg å gå for en slik pr side:



Men så har jeg begynt å vurdere minidsp og konvensjonell forsterker, alt fra klasse A til klasse D. Det ser jeg for meg kunne vært enda bedre, men jeg ønsker samtidig å prøve å begrense antall bokser. Dette med DSP er fullstendig nytt for meg, og EDB er noe jeg ikke er noe glad i så brukervennelighet er viktig.

Hvis noen ønsker å komme med forlag til en en grei løsning hadde jeg satt stor pris på det.

Mvh
Den du selv har sett på ser ut som et svært greit alternativ til en fin pris. Og den har en en brukervennlighet så enkelt at "selv mor kan få det til" - kreemt reklameslogan fra 60-tallet. Både uten eller med PC. En svært instruktiv videosnutt på det.

Det er sikkert noen som vil anbefale Hypex sine løsninger. Et trinn opp på kvalitet og prisstigen. Men der er brukervennligheten i helt den andre enden av skalaen, jeg har testet. Not for me. MiniDSP er sånn midt i mellom.

Og fordelen med Dayton sin er at hvis du ønsker det har den høypassfilterfunksjon klar. Det er det ikke mange slike som har. Da kan du filtrere ut de aller laveste bassfrekvensene til dine fulltoner, noe som jeg anbefaler, men da må du ha en ekstra effektforsterker.

Forøvrig forhandles Dayton i Europa av Soundimports i Nederland. Et seriøst firma ! Tror det er noe å hente mhp frakt. De er også gode på support.

Order Dayton Audio Products Online - SoundImports

Edit: Husk å klikke på excl VAT oppe i høyre hjørne, da "synker" prisen. (Men vår mva blir selvfølgelig lagt til her)
 
Sist redigert:

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.099
Antall liker
3.589
Torget vurderinger
8
Tusen takk for svar 🙂
Kjempefint å få litt input

Jeg har også kikket litt på hypex, men det er som sagt helt i det blå ennå.

Fulltonene har jeg uansett tenkt å drive med en separat forsterker og eventuelt dele passivt med en diskant hvis prosjektet skulle bli vellykket.
Jeg har også skaffet meg et First watt F4 delefilter som jeg tenkte kunne ta seg av eventuell høypass i første omgang.

mvh
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.099
Antall liker
3.589
Torget vurderinger
8
Farlig å sitte på finn…

Fant plutselig Hypex fa503 - 2x500 og 1x100 pr. side. Tenkte det gav flere muligheter.

Har begynt å lese på manualen, det kommer til å spennende å se om man kan få det til 😅
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.980
Antall liker
2.248
Farlig å sitte på finn…

Fant plutselig Hypex fa503 - 2x500 og 1x100 pr. side. Tenkte det gav flere muligheter.

Har begynt å lese på manualen, det kommer til å spennende å se om man kan få det til 😅
Det er jo elitedivisjonen du snakker om ! Skulle du kjede deg så er det en lang tråd om denne Fusion serien til Hypex og brukerfaringer . Den har gått siden 2017 og er på 153 sider .

The New Hypex Fusion Plate amps | diyAudio

Og skulle du stå fast så er det mange her inne med svart belte i HFD - Hypex Filter Design. Ikke jeg som du skjønner. Det er vel manualen til HFD du holder på med ?

HFD Manual V2-R1.1.pdf (hypex.nl)
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
415
Antall liker
498
Sted
Brøttum
Null stress å sette opp FA-ampene til Hypex, gjort på noen minutter før man får lyd. :) Lite sus og dus, også, i forhold til PSC-forsterkerne .... 😅
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.099
Antall liker
3.589
Torget vurderinger
8
Takker for link!

det er HFD manualen jeg har begynt på ja.Blir sikkert litt lettere når ampene er koblet til og man har gjort seg ferdig med første og andre raserianfall😅.

Det blir bratt lærekurve på alle fronter på dette prosjektet så jeg setter pris på alle input 👍

mvh
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.727
Antall liker
103.689
Torget vurderinger
23
Slakke kurver er for pingler. Det er i motbakke det går oppover. Kjør på med Hypex - fega pojkar får inte kyssa vackra brudar!!
 
Sist redigert:
  • Haha
Reaksjoner: bia

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.099
Antall liker
3.589
Torget vurderinger
8
Tenkte jeg like godt kunne spørre om litt mer i denne tråden.

Nå som jeg har skaffet meg forsterkere, hva må jeg ha av mikrofoner eller programmer for å få noen greie målinger?

Helt grønn så her må det inn med teskje…
Hvis noen kan komme med tips hadde jeg satt pris på det.
Mvh
 
Topp Bunn