Forsterkerkrav Peerless XXLS/XLS 10 / 12

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Sitter å planlegger litt på sub-løsning med best mulig lyd til minst mulig penger (...som vanlig ;)). Den skal brukes i en 2-kanals løsning og jeg heller vel litt til å prøve meg på 2 subber for å kjøre stereo i bassen også. Jeg har luktet litt på en løsning med ett Peerless XLS eller XXLS i hver kasse - enten 10 eller 12 tommer. Lukket kabinett ser enklest og mest lovende ut for disse, 30-45 liter har vel vært testet med bra resultat av en del, bla. gjennom Elteks Arges og Brontes. So far so good.

Det store spørsmålet er hvor mye kraft jeg trenger. Planen er uansett å gå for en løsning med aktiv deling (en eller annen Behringer DCX) og ekstern(e) forsterker(e). Håpet er at jeg kan bruke en gammal JVC receiver jeg har stående. Denne er ratet til 2x120w i 8ohm, og basert på at den trekker opptil 810w fra nettet og veier drøye 20kg vil jeg tro at den kan gi oppi 2x200 i 4 ohm. Massiv trafo og 2*22000 mF i kondiser - spiller faktisk svært så hyggelig som ren power-amp.

Alternativet er å kjøpe et par monoblokker (eller en heftig stereoamp) til å trekke dette, men det vil da bli mye dyrere. PA-saker kan sikkert funke, men jeg gidder ikke ha noe med bråkete vifter stående i stua.

Rommet dette skal stå i har vel kanskje også noe å si? Kort fortalt: Hoved-del av rommet er 4,5(b) x 4,8(L) og det er en 5kvm utsitkker på ene sideveggen (framme ved høyttalerne). Åpen trapp opp til 1 etasje som slipper ut mye bass (50kvm åpen flate i 1.) Vegger av (tykk!) mur, tegl og glassbyggersten, gulv av skifer (svært dødt og kompakt) og tak av gips. Ikke spor av islolasjon noe sted. Ikke mye som spiller med mao.

Vil dette funke med 2x120 solide watt i 8ohm? Eller bør jeg bare gi opp dette og gå for noe heftigere med en gang? Og, er det stor forskjell på kraftkravene fra XLS til XXLS? Eller fra 10 til 12 tommers versjonene av disse?

Mange spørsmål - noen som tør våge seg på et svar? ::)

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har en kompis som har testet en del med XLS elementene, både i lukket og i BR. Det var ikke vellykket for å si det slik. Lettere med elementer alla Beyma, større følsomhet og mindre kasser som resultat. Og importøren er meget velvillig til å bistå med råd og vink på konstruksjonen. Da er det lettere å komme i mål med prosjektet ditt.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Beyma har jeg sett litt på, og da spes 10 og 12 tommerne i G40-serien. Blir litt dyrere enn Peerless, men hvis kvaliteten på det ferdige produktet bli bedre er jeg helt klart villig til å vurdere saken! Følsomheten er i hvertfall mye bedre ja - 97db for 12G40 vs. 90.6 for XLS12 ser definitivt mer lettdrevet ut...

Grunnen til at jeg tenkte Peerless var at det allerede finnes en masse løsninger basert på disse - lavere risiko! :) Har du et konkret forslag til kasse (lukket eller portet) med Beyma 12 eller 10G40? Og, hvordan blir responsen lengst nede med disse i en lukket kasse - oppfører de seg noe lignende peerless med en rimelig jevn (korrigerbar) avrulling?

T

theStig

Gjest
Beyma G40, G50, P1000, og LX seriene er typiske PA-elementer, og er optimalisert for bassrefleks. De yter da også veldig bra i bassreflekskasser. Den mest anvendelige 12-tommeren til Beyma er 12LX60, som gir bra med bass i et 50-60 liters kabinett. Skal du ha bass med stor B, så er det 12-tommer eller større som gjelder, det er nå min mening.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Beyma G40, G50, P1000, og LX seriene er typiske PA-elementer, og er optimalisert for bassrefleks. De yter da også veldig bra i bassreflekskasser. Den mest anvendelige 12-tommeren til Beyma er 12LX60, som gir bra med bass i et 50-60 liters kabinett. Skal du ha bass med stor B, så er det 12-tommer eller større som gjelder, det er nå min mening.
Bassrefleks er greit - så lenge jeg kan få til en bra kombinasjon av portdim, lengde og kassevolum. 12LX60 koster vel rundt 2500,- så da begynner det å bli en hel del dyrere enn et par XXLS. Men, hvis den kan drives av den JVC'en jeg har stående vil det alikevel kunne la seg gjøre. Stig, hva tror du om dette - er 120 robuste watt nok for dette elementet?

T

timc

Gjest
Annbefaler deg å se nærmere på Power serien til JBL. Skaff deg et greit aktivt delefilter og en digital forsterk, og du er i boks.

Mvh

T

theStig

Gjest
Bassrefleks er greit - så lenge jeg kan få til en bra kombinasjon av portdim, lengde og kassevolum. 12LX60 koster vel rundt 2500,- så da begynner det å bli en hel del dyrere enn et par XXLS. Men, hvis den kan drives av den JVC'en jeg har stående vil det alikevel kunne la seg gjøre. Stig, hva tror du om dette - er 120 robuste watt nok for dette elementet?
120W gir godt over 110 dB lydtrykk med en 12LX60, så ja - klarer forsterkeren å gi 120W stabilt så burde det holde i massevis egentlig.

Enig med timc at digital forsterkning er bedre, men du kan jo oppgradere litt på sikt... :)

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Stig: Høres bra ut! 2 stk av disse burde da gi i massevis av lydtrykk - har på følelsen at onkel fort kommer på døra hvis jeg drar på mer enn 110db i de nederste oktavene uansett! ;)

timc: Tenker du på eks JBL 2206H? Ser ut som en kapabel driver, men hvordan er det med tilgang i Norge? Er ikke denne også beregnet på ekstreme lydtrykk litt lenger opp mot mid-bass? (Ser sånn ut fra tegninger og spec-sheet hos JBL, men det mulig den fungerer like bra tunet lavere?)

Digital forsterkning er nok veien å gå på sikt ja. Men, det koster, og det er nok av andre ting å bruke penger på her i livet... Gir JVCen en sjangse - impedandskurven på Beymaen er da ikke så slem? Rent prinsipielt er jeg forresten for å oppgradere i ikke alt for store steg - gir mulighet for forbedring flere ganger! Sånn sett får jeg nesten håpe på at JVCen ikke klarer å få ut det beste av det jeg ender opp med å bygge... :)

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Dette mener jeg om Peerless XLS 12 i bassrefleks!
Og de drives av 120 watt hver.

Da var kassene bygget!
Kassene er bygget med 40 liter innvendig volum og er avstemt til 28 hz.
Det gir et -3 db punkt på ca 32 hz med en delefrekvens på 140 hz.
Setter jeg delefrekvensen ned til 80 hz,vil -3 db ligge på rundt 28 hz.

De første lyttetestene har pågått i kveld med et veldig oppmuntrende resultat
Elementet er utrolig stille...

Jeg har problemer med å finne egenlyd i dette elementet.
Denne 40 liters bassrefleks konstruksjonen med Peerless elementet imponerer stort.

Det spiller meget stramt og dypt i bassen og overgår både den lukkede kassen og kasse med passiv radiator på lydkvalitet.
Hvordan kan jeg påstå det?
Vel...det må bare høres

Funfaktoren her er blitt temmelig stor,med store trampeklapp og rene dansefoten til eggende diskorytmer.
Bassene er bare fantastiske på å ikke høres,de bare ligger der i bakrunnen og leverer fundamentet i all musikk,stramt,dypt og rent!
Herlig,herlig...

Gleder meg til mer lytting i morgen!

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har 12LX60 i 60L kasse og er veldig fornøyd. Hvis du er int. kan du komme innom en gang og høre på dem. Jeg bor i bærum, bare ta kontakt.

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Har en kompis som har testet en del med XLS elementene, både i lukket og i BR. Det var ikke vellykket for å si det slik. Lettere med elementer alla Beyma, større følsomhet og mindre kasser som resultat. Og importøren er meget velvillig til å bistå med råd og vink på konstruksjonen. Da er det lettere å komme i mål med prosjektet ditt.
Jeg deler ikke din kompis erfaringer med XLS elementene,tvert imot så syntes jeg de spilte meget bra i 40 liters kassen avstemt til 28 hz.
Var det 10 eller 12 tommerene han testet?

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg deler ikke din kompis erfaringer med XLS elementene,tvert imot så syntes jeg de spilte meget bra i 40 liters kassen avstemt til 28 hz.
Var det 10 eller 12 tommerene han testet?
Det var 10"- Jeg hørte på dem selv hos han og var enig i at det spilte ikke bra. Sånn er livet for en DIYer, noe blir bra og masse blir ikke vellykket, det behøver ikke være dårlige elementer for det. Har hørt det ved flere andre anledninger også at XLS elementene er vanskelig å få til. Jeg gidder ihvertfall ikke å lage noe med dette elementet. Ikke glem at det har minst 5db lavere følsomhet enn Beyma 12LX60. Jeg begynte i den billige enden jeg også, da med 12" Peeless SLS, ganske høy Q, egner seg for lukket kasse på over 100L, her er det mye for pengene.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Jeg har kommet ett steg videre i sub-prosjektet mitt - 2 x XLS-12 er innkjøpt! Helte mot Beyma, men fikk et tilbud på et par pent brukte elementer jeg ikke kunne si nei til... ;)

Neste spørsmål er hvilken størrelse kasse jeg skal bygge til disse. Jeg kommer til å gå for en lukket løsning (skal i all hovedsak brukes til musikk), og et stereo-oppsett. Har testet med litt forskjellige (innvendige) dimensjoner på kassen, og sett på hvilke verdier XLS-12 gir ved disse:

Net Vol Qts F3 Syst. Res
56.5 0.37 78.4 33.5
44.875 0.41 76 37.1
34.5 0.45 73.4 40.7
29.7 0.48 71.5 43.4
26.268 0.5 70.3 45.3
21.7 0.55 67.6 49.8

Blir litt rotete, men stort sett lesbar tror jeg. Rundt 56.5 liter netto er den største kassen som er akseptabel - nedover har jeg ingen begrensninger bortsett fra at jeg må ha plass til elementet inni der. Spørsmålet er hva som gir best lyd? Hvor lav Q er det ønskbart å ha? Jeg liker tight bass, men det vel en grense her for hvor tight det bør bli før bassen tørker helt inn? Og hva med egenresonans - har den noen praktisk betydning? Kalkulert max SPL for disse kassene er forresten tilnærmet helt lik fra 10-1000hz - stemmer det?

Setter pris på innspill fra noen med litt mer erfaring med hva som funker!

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Jeg har testet dette elementet i 2 forskjellige trykkammerkasser.
Den ene var på 40 liter,den andre på 55 liter.

40 liters kassen var tight og punchy,perfekt til eldre rock som har mye bass rundt 60-150 hz.
Dynamikken og spillegleden fra denne kassen var ganske god.
Desverre så skortet det litt på dypbassen fra denne kassen.

55 liters kassen ga en tyngre bass,gikk dypere og med mer trøkk i bunn men mistet litt av spillegleden på den tidligere nevnte musikken.
På filmer så var denne kassen å foretrekke fremfor den mindre kassen.

Ps,begge disse kassene er testet på normale høytalerplasseringer!
Dvs at hvis du skal plassere subbene i hjørne,eller med elementene pekende ned i gulvet,vil du få ekstra dypbassforsterkning.
Da ville jeg valgt 40 liters kasse.

Har du stor stue og sitter langt ifra bakvegg,så velg 55 liters kasse.

Alternativt bygger du 55 liter kasse og fyller opp med sand,murstein,gamle bøker etc.
Da får du testet den største kassen først,og hvis du ikke liker lyden da,fyll på med fyllmasse.
Mvh

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4

Pris?
Gode 55 k for denne Audio physic subben med Peerless elementet imontert. ;D

Edit:
Jeg ødela visst tråden med for stort bilde!
Så nå fiksa jeg den igjen.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Slinger: Erfaringene du har med 40 liter lukket kasse høres lovende ut. Spesielt siden jeg kommer til å kjøre med elementene mot gulvet og derfor får en del ekstra forsterkning i bunn. To spørsmål:
-Har du regnet brutto (inkl. plass til element og avstivning) når du sier 40l? (Eks. 40x40x25)
-Tror du det er noe å vinne på ytterligere reduksjon (30l?) eller et volum mellom 40 og 55l? Eller føler du at 40l er rimelig nært det optimale til musikk?

A

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
He he... ;D Audio Physicsen er vel noe å strekke seg etter ja! Men, skal jeg bygge to av disse trenger jeg et par elementer til... Ser forresten at OHFC oppgir denne til å ha 1 aktiv og 1 slave, mens AP på sine sider snakker om 2 elementer og 2 forsterkere pr enhet...?

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Slinger: Erfaringene du har med 40 liter lukket kasse høres lovende ut. Spesielt siden jeg kommer til å kjøre med elementene mot gulvet og derfor får en del ekstra forsterkning i bunn. To spørsmål:
-Har du regnet brutto (inkl. plass til element og avstivning) når du sier 40l? (Eks. 40x40x25)
-Tror du det er noe å vinne på ytterligere reduksjon (30l?) eller et volum mellom 40 og 55l? Eller føler du at 40l er rimelig nært det optimale til musikk?

A
Det er nok nettovolumet jeg har regnet på.
Dvs innvendig volum etter at plass til elementet er trukket fra.

30 liter blir nok for lite.
Jeg forsøkte med 32 liter og det ble for mye rumling og dårlig bass.

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Det er nok nettovolumet jeg har regnet på.
Dvs innvendig volum etter at plass til elementet er trukket fra.

30 liter blir nok for lite.
Jeg forsøkte med 32 liter og det ble for mye rumling og dårlig bass.
OK, da satser jeg på et nettovolum på ca. 40 liter!

En annen sak jeg lurer på: Ettersom jeg retter elementet ned mot golvet trenger jeg noen cm med ben. Spørsmålet er hvor stor avstand mellom gulv og kasse som er optimalt ? På det jeg har sett av subber med oppsett av denne typen ser det ut til at klaringen til gulv er ganske liten, gjerne rundt 50mm. Ift. vandring på elementet er dette selvfølgelig nok, men er det optimalt lydmessig? Noen som har regnet på hva høyden på beina faktisk gjør med lyden?

Topp Bunn