Forsterker til vanskelige høyttalere.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det er ca 10 cm over takhimmlingen, har ikke gjort noe frekvensmålinger.
Jeg får vel innkalle expert hjelp for en frekvens måling, timc driver vel med slikt tror jeg.

Roald skrev:
Mine trives godt med Mcintosh, men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale deg å bytte amp som første utvei, det blir jo bare ett skudd i blinde.

Leken og sprudlete sier meg egentlig ikke så mye om problemet, rommet ditt ser bra ut(hvor høyt er det over profilhimlingen?) om du har foretatt en frekvensmåling kan du godt poste den.

Det er vel også nivåregulering på magnestatelementene, disse har du selvsagt lekt med.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
ayaboh skrev:
Når jeg ser på bildet ville jeg kanskje foreslå å plassere dem med EMITene ytterst, og ikke vinkle dem så mye inn mot lytteposisjon. Mindre vinkling fungerer bedre hos meg.
Har prøvd med Emit ytterst, det synes jeg funka dårlig. Det står også i manualen at de skal være innerst.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Snickers-is skrev:
Både diskant og mellomtoneseksjonene er lijeformet. De ser også ut til å sitte relativt høyt på baffelen. Hva skjer om du reiser deghalvveis opp slik at de to diskantene kommer eksakt i ørehøyde?
Har jeg egentlig ikke testa no særlig, jeg får vel eksperimentere litt med høyttaler plassering osv.

Det er demping i front veggen også, mulig dette ikke bør overdrives på høyttalere som spiller bakover også.

Testing testing testin som må til sikkert.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Jo kortere lytteavstand, jo viktigere er det at du sitter i høyde med midten på diskantseksjonen på linjekilder.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Snickers-is skrev:
Jo kortere lytteavstand, jo viktigere er det at du sitter i høyde med midten på diskantseksjonen på linjekilder.
Hmm, da får jeg enten senke høyttalerne eller heve soffan ;D Jeg liker å sitte litt nerme.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Hvis du foretrekker nærfelt, kan man vel si at du har kjøpt feil høyttalere.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Litt OT men må nevnes.

Tok en kompis "på fersken" for en tid tilbake, da satt han på en krakk nesten midt i mellom hønne i bunkersen her 8)
Så...noen liker å sitte nærme, feil høytalere eller ikke ;)

/jan
 

Aries55

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.11.2007
Innlegg
112
Antall liker
0
Snickers-is skrev:
Hvis du foretrekker nærfelt, kan man vel si at du har kjøpt feil høyttalere.
Støttes. For å få et homogent lydbilde av disse høyttalerne kreves en viss avstand til lytteposisjon. Som jeg har skrevet før ca 3-4 meter etter min erfaring. De 3 mellomtone elementene danner jo en liten linjekilde og høres ikke homogen ut før du får en viss avstand.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Hei. Rå høyttalere!
Har ikke erfaring med disse, men har derimot erfaring med store tungdrevne høyttalere.
Jeg vil på det ALLER sterkeste anbefale deg å prøve bi-amping. På mine Kef Reference 4 ga det en voldsom forbedring.
Store effektsultne høyttalere kan virkelig livne opp her. Har du mulighet på noe vis til å låne/prøve mye kraft i bi-amping,
skal du ikke se bort fra at det blir lyset for deg. Nok kraft er uansett alfa og omega, og jeg tror du har for lite av det nå.

Ellers synes jeg også det virker som du har dem litt vel nærme lytteposisjon. Ville satt av en ettermiddag og ofret noen såre knær,
og skubbet mye rundt på dem for å forsøke å finne optimal plassering.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg fikk en oppsrkift på å finne rett plassering i går, denne ble prøvd. Men etter mye dytting hit og dit så ble det noe skurring i ene høyttaleren. Regner med det er noe med terminalen på høyttaleren, det er litt stor påjkenning der da jeg har alt for stive kabler. Operasjon i dag/kveld.

Men etter oppsriften så kommer høyttalerne nærmere front veggen, noe som gjør at jeg synes høyttalerne kommer litt i veien for lydbildet. Slik jeg hadde det før så ble hele lydbildet mellom og bakom høyttalerne, slik at jeg opplevde å ha lydbildet på hele frontveggen.
Jeg liker stort lydbilde uten at høyttalerne er i "veien".

Men først må jeg få lyd i begge :'(
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Det er nokk noe med forsterkeren som gjør at jeg ikke får lyd på ene siden.
Når jeg skrur av hovedbryteren for så å starte den etter noen minutter så spiller det normalt i noen sekunder så begynner det å forvrenge mye og det blir stillere før det blir omtrent helt still.
Jeg har prøvd me annen høyttaler og jeg har prøvd å bytte mellom do dac'er jeg har, med forskjellige signal kabler og forskjelig digital kabler fra dvd spilleren.

Hva svarten har sjedd, dett sjedde i går kveld mens jeg justerte på høyttalerne. Alt var helt normalt hele tiden før det ble denne forvegningen. om jeg bare setter forsterken i standby så blir den ikke i orden når jeg setter den på igjen. med hovedstrømmen av i noen min så blir den i noen sekkunder igjen.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.282
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Hvordan er tilkobling for høyttalerkablene på ampen, alt ser bra ut?
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Roald skrev:
Hvordan er tilkobling for høyttalerkablene på ampen, alt ser bra ut?
De ser bra ut, har sjekka de. har ogs å prøvd med bare kabelen til toppen og bare kabelen til bassene.
Jeg har enkle 6kv massive til toppen og dobble 6kv massive til bassene.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
J.Rasmussen skrev:
Hvordan går det her da? Funnet feilen?
Jeg må vel si at feilen er funnet ja, med god hjelp av nerde patruljen fra en slede gjennom Norge ;D

Det viste seg at den sprudlingen i lydbildet jeg manglet kom av for mye demping bak høyttalerne. På side veggen bak hvor Emim og Emit spiller ble det for mye demping, så når ene dempeplaten ble tatt bort våknet hele mellomtonen og toppen til live igjen.

Takker til Nerdepatruljen ;D
Mbare
Slarsen
Burnt_Island
 
V

villov

Gjest
For meg var det også helt nødvendig å biampe disse høyttalerne den gangen jeg hadde de. Stor forskjell uansett hva jeg prøvde opptil 250W transistor med en og to forsterkere.
Det spiller ikke høyere, men mer "fast" og detaljert.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
villov skrev:
For meg var det også helt nødvendig å biampe disse høyttalerne den gangen jeg hadde de. Stor forskjell uansett hva jeg prøvde opptil 250W transistor med en og to forsterkere.
Det spiller ikke høyere, men mer "fast" og detaljert.
Jeg kommer nokk til å prøve bi amping en gang ja, men de spiller utrolig bra nå også, Plinius Hiato har 2x300w.
Jeg har ikke fått koblt til den EQ boksen enda, litt usikker på hvordan den skal kobles til Hiato, noen som gidder å finne bilde av bak Hiato og brukermanualen til RS2B så kom gjerne med forslag.
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.282
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Roald skrev:
Ca hode høyde i en normal sofa blir ca 120cm, høyttalerne er 140 og det er sikkert 20cm ned til diskantene og med 2,5m lytteavstand burde vel ikke det gi problemer?

Rommet ser bra ut men det kan muligens bli litt mye demping i toppen, profilhimling, teppe og et eller annet på bakveggen
Fint at det ordnet seg uten unødvendige innvesteringer, utrolig hva som ordner seg med plassering og riktig behandling av rommet ;D
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Ja det var for mye ja gitt, jeg har tre rockwool plater på sideveggene, den ene er slik at den blir bak høyttaleren der lyden fra Emim og Emit treffer veggen(tidligere rockwool platen)

Sånn dære høyttalere som også bråker bak er litt nytt for meg, så heldigvis har vi sentralen og patruljen :D

Men lytteavstand er som før, litt over 2 meter fra øret og 2,5-2,6 m i mellom. Husker ikke helt.
Og vinklet rett inn i øret :eek:

Roald skrev:
Roald skrev:
Ca hode høyde i en normal sofa blir ca 120cm, høyttalerne er 140 og det er sikkert 20cm ned til diskantene og med 2,5m lytteavstand burde vel ikke det gi problemer?

Rommet ser bra ut men det kan muligens bli litt mye demping i toppen, profilhimling, teppe og et eller annet på bakveggen
Fint at det ordnet seg uten unødvendige innvesteringer, utrolig hva som ordner seg med plassering og riktig behandling av rommet ;D
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg finner ikke noe godt bilde bak fra Hiato.
Men EQ boksen har en inngang og en utgang. Har man pre og effekt skal den bare kobles i mellom. Men med integret skal den kobles litt enerledes, men finner ikke ut helt hvordan jeg gjør det med Hiato.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
På en integrert skal den kobles enten til en prosessor-loop eller en tape-loop. Det er vel eneste alternativ hvis ikke forsterkeren kan deles. Da blir det samme prinsipp som med for og effektforsterker.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
baluba skrev:
På en integrert skal den kobles enten til en prosessor-loop eller en tape-loop. Det er vel eneste alternativ hvis ikke forsterkeren kan deles. Da blir det samme prinsipp som med for og effektforsterker.
Jeg har HT (hometheater bypass), inngang, pre out, line out, i tilleg til de 4 vanlige inngangene.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
baluba skrev:
På en integrert skal den kobles enten til en prosessor-loop eller en tape-loop. Det er vel eneste alternativ hvis ikke forsterkeren kan deles. Da blir det samme prinsipp som med for og effektforsterker.
Jeg har HT (hometheater bypass), inngang, pre out, line out, i tilleg til de 4 vanlige inngangene.
Med andre ord ingen effekt inn. Da regner jeg med at du må bruke en tape-loop. Da kan du koble eq inn og ut med monitor-knappen.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg har vel ingen tape loop eller monitor knapp ! ?

baluba skrev:
Leikis. skrev:
baluba skrev:
På en integrert skal den kobles enten til en prosessor-loop eller en tape-loop. Det er vel eneste alternativ hvis ikke forsterkeren kan deles. Da blir det samme prinsipp som med for og effektforsterker.
Jeg har HT (hometheater bypass), inngang, pre out, line out, i tilleg til de 4 vanlige inngangene.
Med andre ord ingen effekt inn. Da regner jeg med at du må bruke en tape-loop. Da kan du koble eq inn og ut med monitor-knappen.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
J.Rasmussen skrev:
tror du kan sette den mellom dac og forsterkeren
Ja vel, det kan kanskje gå ja, jeg får prøve det en dag når jeg kommer hjem fra jobb.
Eneste ulempen blir da at jeg får EQ kun på ene dac'en, jeg har en dac med rør som jeg bruker til cd og en dac med usb for Spotify.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Leikis. skrev:
Jeg finner ikke noe godt bilde bak fra Hiato.
Men EQ boksen har en inngang og en utgang. Har man pre og effekt skal den bare kobles i mellom. Men med integret skal den kobles litt enerledes, men finner ikke ut helt hvordan jeg gjør det med Hiato.
Husk å bare bruke EQen bare mellom forforsterker og sluttforsterker (regner med at du skal bi-ampe). EMIT og EMIMer skal ikke via EQen.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg skal ikke bi ampe, EQ skal også være med oppover et stykke. I manualen står det at den virker opp til ca 1000 hz. Det er også vist bilde av hvordan den skal kobles til integrert forsterker i manualen.

ayaboh skrev:
Leikis. skrev:
Jeg finner ikke noe godt bilde bak fra Hiato.
Men EQ boksen har en inngang og en utgang. Har man pre og effekt skal den bare kobles i mellom. Men med integret skal den kobles litt enerledes, men finner ikke ut helt hvordan jeg gjør det med Hiato.
Husk å bare bruke EQen bare mellom forforsterker og sluttforsterker (regner med at du skal bi-ampe). EMIT og EMIMer skal ikke via EQen.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Leikis. skrev:
Jeg skal ikke bi ampe, EQ skal også være med oppover et stykke. I manualen står det at den virker opp til ca 1000 hz. Det er også vist bilde av hvordan den skal kobles til integrert forsterker i manualen.
Dette er kun en bassEQ, og skal kun kobles til LF-tilkoblingene bak på ht. Ifl skjema er det innebygget filter for bassdelen i ht. Boksen inneholder kun elektronikk for kompensasjon for bruken av lukket bassystem, og pot for nivå ved bruk av egen bassforsterker. Delefrekvensen for bassen er 175 Hz.

Blir kanskje noe annet når du bruker kun en forsterker. Da må alt gå gjennom boksen, men funksjonen er den samme.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
villov skrev:
For meg var det også helt nødvendig å biampe disse høyttalerne den gangen jeg hadde de. Stor forskjell uansett hva jeg prøvde opptil 250W transistor med en og to forsterkere.
Det spiller ikke høyere, men mer "fast" og detaljert.
Akkurat det samme jeg opplever på store høyttalere med mange elementer, bi-amping simpelthen løfter alt til nye høyder. Perspektiv, klarhet, dynamikk, kontroll, ja alt blir bedre.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Da har jeg prata med en kompis som kunne låne meg en Nad 218, får håpe den duger til å drive bassene. Jeg har ikke kjennskap til denne klompen og dens egenskaper.
Noen som har prøvd den til drift av basser, er den egnet ?
 
V

villov

Gjest
Min regel for biamping er at du først finner deg en forsterker som du er fornøyd med, så derettter å kjøpe seg en ny til av samme slaget. Den ene forsterkeren til toppene og den andre til nedre.
Bare sånn for balansen sin skyld. Klart du kan bruke forskjellige forsterkere, men du må alltid justere litt i forhold til hvor høyt du spiller.
Tror nok Nad'en kan virke litt "rølpete" i forhold, men det finner du ut av.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
villov skrev:
Min regel for biamping er at du først finner deg en forsterker som du er fornøyd med, så derettter å kjøpe seg en ny til av samme slaget. Den ene forsterkeren til toppene og den andre til nedre.
Bare sånn for balansen sin skyld. Klart du kan bruke forskjellige forsterkere, men du må alltid justere litt i forhold til hvor høyt du spiller.
Tror nok Nad'en kan virke litt "rølpete" i forhold, men det finner du ut av.
Da må jeg finne meg en ny forsterker til toppene også, for en Plinius til bassene også blir sabla dyrt
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.720
Torget vurderinger
96
Leikis. skrev:
villov skrev:
Min regel for biamping er at du først finner deg en forsterker som du er fornøyd med, så derettter å kjøpe seg en ny til av samme slaget. Den ene forsterkeren til toppene og den andre til nedre.
Bare sånn for balansen sin skyld. Klart du kan bruke forskjellige forsterkere, men du må alltid justere litt i forhold til hvor høyt du spiller.
Tror nok Nad'en kan virke litt "rølpete" i forhold, men det finner du ut av.
Da må jeg finne meg en ny forsterker til toppene også, for en Plinius til bassene også blir sabla dyrt
Synes du skal prøve med det beste du får tak i/lånt først. Hører du forbedring, vet du jo at det bare kan bli bedre. Men det beste
hadde jo vært å godsnakke med importør/butikk og få lånt en Plinius til. Da hadde du jo også virkelig fått hørt om bi-amping er noe
du vil satse på, og som han over skriver, det er helt klart best med to like forsterkere. Jeg er relativt sikker på at du ville hørt god forskjell.
Uansett resultat, er det alltid godt å få prøvd ut ting man sitter og grubler på om vil gi forbedring.
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg får nokk lånt en SA-103 som er 2x125 klasse A, men jeg vil ikke utsette meg for den lidelsen å levere det tilbake ;D
For det lar seg ikke fikse økonomisk uten at jeg selger bilen til kona.

Polkagris skrev:
Leikis. skrev:
villov skrev:
Min regel for biamping er at du først finner deg en forsterker som du er fornøyd med, så derettter å kjøpe seg en ny til av samme slaget. Den ene forsterkeren til toppene og den andre til nedre.
Bare sånn for balansen sin skyld. Klart du kan bruke forskjellige forsterkere, men du må alltid justere litt i forhold til hvor høyt du spiller.
Tror nok Nad'en kan virke litt "rølpete" i forhold, men det finner du ut av.
Da må jeg finne meg en ny forsterker til toppene også, for en Plinius til bassene også blir sabla dyrt
Synes du skal prøve med det beste du får tak i/lånt først. Hører du forbedring, vet du jo at det bare kan bli bedre. Men det beste
hadde jo vært å godsnakke med importør/butikk og få lånt en Plinius til. Da hadde du jo også virkelig fått hørt om bi-amping er noe
du vil satse på, og som han over skriver, det er helt klart best med to like forsterkere. Jeg er relativt sikker på at du ville hørt god forskjell.
Uansett resultat, er det alltid godt å få prøvd ut ting man sitter og grubler på om vil gi forbedring.
 
Topp Bunn