Ønsker anbefaling Forsterker til tannoy dc8t

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.475
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Hei

Har akkurat skaffet meg noen tannoy dc8t jeg skal bruke på hytta.
Kjører de i dag med en xindak 6200 denne har 2x80w i 8ohm, streamer digitalt fra spotify på tv via optisk til en billig dac fra elkjøp.

Forsåvidt fornøyd med lyden, men forsterkeren mangler standby modus som gjør at den må skrues av og på med bryter og har oppvarmingstid (1min)
I tilegg er det umulig å se volumet da det ikke er noe display
Samt den er ikke spesielt visuellt lekker.

Ønsker forslag til noe som kan være en god match med tannoy og jeg har følgende ønskeliste:
Fjernkontroll
Helst digitalt display
Pent design (gjerne med treverk e.l)
Helst dac
Enkel å betjene (hadde tidligere en gammel yamaha sorround, men det ble slitsomt å være tlf support hver gang fruen skulle høre på musikk uten at jeg var til stede)

Drømmen hadde vært en sølvsuper eller noe annet vintage i designet, men med moderne funksjoner.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.273
Torget vurderinger
2
Gato spiller flott med Tannoy.

Artig design, også, og et veldig lesbart display.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.475
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Håkon
Takk, de så jo veldig pene ut. Men kanskje litt i overkant priset i forhold til hva jeg vil bruke på en forsterker på hytta. Får satse på brukten.
Finnes det feks rør forsterkere med fjerkontroll og litt moderne funksjonalitet? Hadde rørforsterker en gang, men den var gammeldags. Fin lyd da

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.475
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
hehe, de ble kjøpt brukt så betalte ikke på langt nær så mye som nyprisen :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.304
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
God og "mye for pengene" forsterker til 7k koblet til bra HT til 45K kan være en fornuftig tilnærming det. HT betyr jo soleklart mye mer.
Oser forutinntatthet når man kategoriserer som kina-ræl.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.149
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Du har et par høyttalere til 45k koblet opp til noe kina-ræl til 7k. Tror vi allerede er innom overkant :)
Xindak er kinaræl? (Jeg har ikke Xindak selv)
Mer fornuftig å bruke pengene på Tellurium ultra blue + Audioquest digital kabler?
🤔

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.475
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Altså, jeg kjøpte denne forsterkeren for å ha lyd mens aw180 monoblokkene hjemme ble oppgradert, og den spiller overraskende bra. Oppgraderte også rørene i den.
Men der den er svak er design og funksjonalitet. Skulle ønske jeg hadde peiling på elektronikk så jeg kunne flyttet den over i et mer sexy kabinett, samt ordnet display, integrert dac, bedre fjernkontroll osv

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Du har et par høyttalere til 45k koblet opp til noe kina-ræl til 7k. Tror vi allerede er innom overkant :)
Snakker om å være forutinntatt :p

Xindak er fra Kina, men langt fra ræl. Oppleves vel fra de fleste som eier eller har eid dette, som seriøst konstruerte komponenter. Og svært mye for pengene.
Har aldri hatt en forsterker derifra. Men eier noen Xindak MC-10 MC Stepups. Disse må antakelig være en av hifiverdenes best bevarte hemmeligheter siden de fremdeles kan skaffes til betalbar pris. Kvalitet og lydmessig er de helt der oppe blant de mer kjente og dyre SUTene til mange ganger prisen (ja... jeg har testet disse også).

Jeg tipper den spiller bra på de høyttalerne.

Sist redigert:

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Antall liker
33
Snakker om å være forutinntatt :p

Xindak er fra Kina, men langt fra ræl.
Høyttalerene fortjener langt bedre, var poenget mitt. Sikkert flotte forsterkere å drive et sett dali-stativer med.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.914
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Høyttalerene fortjener langt bedre, var poenget mitt. Sikkert flotte forsterkere å drive et sett dali-stativer med.
Kan vel egentlig bare sitere @bambadoo her.

God og "mye for pengene" forsterker til 7k koblet til bra HT til 45K kan være en fornuftig tilnærming det. HT betyr jo soleklart mye mer.
Oser forutinntatthet når man kategoriserer som kina-ræl.
Man kan fint matche disse høyttalere med forsterkere som ikke koster skjorta.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.237
ikke nødvendigvis dårlig med rimelig forsterker. Gato nevnt tidligere bruker billige pascal moduler som yter dårligere enn icepower

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.273
Torget vurderinger
2
ikke nødvendigvis dårlig med rimelig forsterker. Gato nevnt tidligere bruker billige pascal moduler som yter dårligere enn icepower
Slutter aldri å undre meg over dette stedige ønsket om å desavuere hobbyen vår.

Jeg har hatt både PA-forsterkere og Gato med Pascal-blokker i huset gjentatte ganger, og jeg kan si såpass som at implementeringen er av ekstrem viktighet. PA-varianten låter til dels forferdelig på Hi-Fi, mens Gato-varianten låter bortimot sensasjonelt bra, spesielt om den mates digitalt. Har også hørt en del ICE-varianter som låter både dårligere og enda bedre enn Gato, om det skulle være av interesse.

Lytt med åpent sinn, er vel mitt solide tips her.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.475
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Jeg kan godt leve med kina produkter så lenge de ser bra ut, har bruker vennlighet og ikke minst låter bra.

Hva tenker folket om denne:

virker å ligge på ca 3k euro så egentlig litt i overkant av hva jeg vil betale, men virkelig lekker. Og med innbygd dac og streamer så er det jo en alt i ett løsning jeg kunne levd godt med. Mangler digitalt display, men det får så være

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.237
kom ut litt feil. mente at pascal er rimelige moduler men låter likevel allright.sikter da til 250, ikke 400 (?) som er klasse ab

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.273
Torget vurderinger
2
kom ut litt feil. mente at pascal er rimelige moduler men låter likevel allright.sikter da til 250, ikke 400 (?) som er klasse ab
OK :)
Både 250 og 400 bruker klasse D / switch mode strømforsyning, det er 150 som er klasse AB med konvensjonell trafo strømforsyning.

Jeg finner det spennende at Gato får såpass ut av de Pascal-kortene, jeg forsøkte en PA-forsterker med et identisk kort som DIA-250, og det låt virkelig dårlig på hifi-høyttalere av diverse slag! Men på PA-høyttalere kom kontrollen til sin rett, og da passet det hele bedre sammen.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Antall liker
7.235
Gato 400s er klasse D:

DIA-400S er Gato Audios kraftigste integrerte forsterker. Effekten er på 2x 400 Watt ved 8 Ohm. Utgangstrinnet er basert på klasse D (M-pro moduler fra Pascal). De integrerte kretsene (IC) er fra International Rectifier (nå Infineon).

Topp Bunn