Forsterker til Stax Lambda fra 1987?

Sandbakk

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Innlegg
5
Antall liker
67
Sted
Tromsø, Norway
Heisann. Er det noen av dere som vet om det finnes hodetelefonforsterkere utenom Stax sine egne som kan drive et par (gamle) Stax Lambda SR-L300?

Forsterkeren som fulgte med er ikke i orden lengre, og dessuten var den av den typen som måtte kobles til høyttalerutgangene på en "vanlig" forsterker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sandbakk: De der har du dessverre bare ett alternativ på: Stax driver. Men hvis det ikke lar seg gjøre å finne en original kan du kontakte Stax i Japan med en forespørsel om deres egen ekvivalent eller - oppgradering innen merket😎 Så spørs det på hva den koster, og om det da heller er lurere å hente ny, komplett Staxrigg av 2021-modell.. Det HAR skjedd tildels ekstreme forbedringer også der siden 1987.. Og dagens dyrere modeller fra f.eks Focal- som Celestee- tar glatt denne gamle Staxen på åpenhet og detaljer. Jeg har lytta mye til den årgangen Stax, men foretrekker altså dagens Focals. De krever en god hodetelefonforsterker, men leverer vanvittig hvis de får en.

Tips: Se hva du syns om kombinasjonen Naim Mu-So 2 og Celestee…i Bentleyversjon❤ Kunne vært litt av ei svartefredagspakke, de😈 Og, for all del, ønsk min fødeby en god jul😎
 
Sist redigert:

Sandbakk

Medlem
Ble medlem
21.11.2021
Innlegg
5
Antall liker
67
Sted
Tromsø, Norway
Takk for svar. Joda, det finnes mye som sikkert er bedre enn Stax Lambdaen fra 1987. Men for min del er lytting via store høyttalere prioritert, jeg skal bruke den gamle Staxen et annet sted der det ikke plass til større høyttalere. Og det hadde jo vært artig å kunne gi Lambdaene et forlenget liv.

Ser de har en nyere model Stax-forsterker hos Oslo Hifiklubb til rundt 4.500,-. Kanskje jeg går for den.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.691
Antall liker
37.921
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
29
Takk for svar. Joda, det finnes mye som sikkert er bedre enn Stax Lambdaen fra 1987. Men for min del er lytting via store høyttalere prioritert, jeg skal bruke den gamle Staxen et annet sted der det ikke plass til større høyttalere. Og det hadde jo vært artig å kunne gi Lambdaene et forlenget liv.

Ser de har en nyere model Stax-forsterker hos Oslo Hifiklubb til rundt 4.500,-. Kanskje jeg går for den.
Du har pm :)

mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Sandbakk: Hvis det er en driver som kan brukes der, kan det være lurt. Men, helt ærlig, du får bedre Focals også under den prisen. Som er langt mer fleksible mtp bruksområde. Sånne elektrostater har gjerne en grense for hvor mye som bør legges i dem før det blir smør på flesk eller isbit i helvete😈
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
SR L300 er i produksjon og selges hos OHS. Du mener sikkert en annen modell? Kanskje Lambda Signature som kom i 87? Eller SR L303? Uansett må du sjekke biasen, for en gammel Stax kan ha norm-bias og da går det ikke med en ny amp som kun tar pro 580v. Ikke hørt på Auditor. Han aner ikke hva han snakker om. E-stat har fordeler ingen Focal matcher, og selv om Utopia er en fantastisk opplevelse kan selv en billig e-stat til 10% av prisen ha bedre oppløsning, speed og decay, enn den.
 

Craylock

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2020
Innlegg
192
Antall liker
74
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
2
Det har pleid ligge ute 3100-sett, m Sr L300 og SRM252 på Finn til ca el under 5000, og det fins ingenting som gir mer lyd for pengene enn det i markedet. Om man så ser for seg at man kjøper konvensjonelle cans til ca 5000kr brukt, og legger på 5000 til en god brukt amp så vil fremdeles e-stat-settet ha masse kvaliteter bedre enn de dynamiske/planare til dobbelte prisen. Alt annet er grumsete, og nå har man sammenlignet LCD5 med e-stat-lyd, men den har jeg hørt før, og det stemmer aldri :) Brukt av Beyer på 70tallet da de gjorde gjennombrudd med sine 600 Ohms-drivere, og gjenbrukt ever since :)
 
Topp Bunn