Forsterker til SA1750

pentz

Medlem
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
0
Er det noen som erfaringer å dele med matching av forsterker til System Audio 1750? KUN 2 kanals! Hører på all salgs musikk, men mest rock/hard rock.
SA i Danmark og hifi-senteret anbefaler Primare, hifi-klubben anbefaler Thule. Selv snuser jeg litt på Vincent. Var å hørte på Atoll og likte lyden veldig godt, men hørte de da på Jmlab 906... (og fransk + fransk lyder jo bra)

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Primare låter greit på 1750 (Ikke min favoritthøyttaler). Thule vil jeg også tro er et godt alternativ. Men jeg ville absolutt tatt en titt på unison research hvis jeg var deg. Innbiller meg at dette kan bli en kanon match.
Ellers er det umulig å si hva som er best, da smaken er forskjellig. Noen anbefaler t.o.m hegel h1 på 1750, noe som i mine ører låter like behagelig og musikalsk som isopor mot vindu.
Ut og hør, mitt beste råd.
Velkommer til forumet BTW

pentz

Medlem
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
0
Tittet litt på unison research, men kjenner de ikke. Er Unico/Unico CDP et tips å sjekke ut kanskje? (forøvrig kontaktet jeg hegel-sjefen sjøl som anbefalte H1 på det varmeste..Hadde visst kjørt oppsettet på hi-fi messen i oslo)

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
System Audio bruker selv Primare, ville vel brukt primare. Hegel tror jeg kanskje blir litt tynt til en 1750.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Primare låter greit på 1750 (Ikke min favoritthøyttaler). Thule vil jeg også tro er et godt alternativ. Men jeg ville absolutt tatt en titt på unison research hvis jeg var deg. Innbiller meg at dette kan bli en kanon match.
Ellers er det umulig å si hva som er best, da smaken er forskjellig. Noen anbefaler t.o.m hegel h1 på 1750, noe som i mine ører låter like behagelig og musikalsk som isopor mot vindu.
Ut og hør, mitt beste råd.
Velkommer til forumet BTW

Enig med Thomand angående Hegel, blir litt pistrete.
Som DSP nevner er SA sine HT utviklet sammen med Primare forsterkere, spiller bra sammen.
Thule er også som nevnt en bra match, ville gått for IA 150 B. Men som Thomand sier: ut og hør. :D

PS: Rør er tingen! ;D

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Jeg synes i allefall at SA + Primare er en svært god kombo - for pengene og totalt sett. Men man kan sikkert få enda bedre lyd om man går opp i pris og kvalitet på effekttrinnet.

pentz

Medlem
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
0
Enig med Thomand angående Hegel, blir litt pistrete.
Som DSP nevner er SA  sine HT utviklet sammen med Primare forsterkere, spiller bra sammen.
Thule er også som nevnt en bra match, ville gått for IA 150 B. Men som Thomand sier: ut og hør. :D

PS: Rør er tingen! ;D
Takk for alle svarene, det er godt å se at jeg ikke er helt på viddene.
Hvordan tror du da såkalte "hybrider" ville funke da? Som de så fint sier selv "da får det beste fra to verdener"
Ellers har jeg fått gode tilbud på Atoll PR200+AM100 til 10 000 kr, IN100 6 500kr CD100 7 000kr, alt nytt via kontakter i frankrike.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Har inntrykk av at atoll er gode saker, men kanskje litt lystklingende til system audio? Det jeg har hørt av atoll har ihvertfall gitt meg det inntrykket. Tror du med fordel kan matche 1750ene med noe som er litt mørkere i klangen.

O

OldBoy

Gjest
En brukt Primare A30.1, eller den oppgraderte versjonen I30, vil nok gjøre susen. Førstnevne går vel for rundt 8k på bruktmarkedet. Synes du dette er for dyrt, vil du nok kunne klare deg med de mindre A20 eller I20/21 til ca. halv pris, men jeg ville vel ha gått for "storebror".

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Takk for alle svarene, det er godt å se at jeg ikke er helt på viddene.
Hvordan tror du da såkalte "hybrider" ville funke da? Som de så fint sier selv "da får det beste fra to verdener"
Ellers har jeg fått gode tilbud på Atoll PR200+AM100 til 10 000 kr, IN100 6 500kr CD100 7 000kr, alt nytt via kontakter i frankrike.

En hybrid vil nok funke,men kjenner ikke til Vincent.
Jeg har hørt 1750 på en McIntosh 275 effekt sammen med
en Hegel CDspiller, og det var magi.
Har selv en rørpre og det er himmelsk hva det gjør med lyden, større lydbilde i form av at musikken blir mer organisk, du føler nærmest en nærhet til musikerne, stemmene kommer frem med en glød jeg ikke har opplevd med transistor, så jeg har blitt frelst for rør. Bør oppleves! ;D ;D

Prøv rør er mitt forslag, eller gå for en som er litt mørk i klangen ;) ;)

Lån med hjem!

Koenig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.04.2006
Antall liker
0
Hegel H1 mk4 trenger absolutt ikke bli for lys til 1750, her har plassering alt å si, jeg synes h1 spiller bedre på 1750 enn for eksempel primare I30. Men alt avhenger av rommet som det spilles i. Fasiten blir nok å teste greiene hjemme...

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Antall liker
84
Har hørt den nevnte høyttaleren med Primare i uttalige oppsett, og det er også den komboen jeg ville anbefalt!
Spiller langt utover hva prisen tilsier.
Som tidligere nevnt bruker SA primare i sin utvikling, og sjefkonstruktøren tester og hører på all type musikk!
En annen kombo som er minst like bra, som jeg har hørt og kjenner veldig godt, er SA med Audio Aero Prima (int. forsterker). Spiller nydelig! Bedre mellomtone enn med Primare, men kanskje litt mindre bass:)

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Jeg sitter på en sett fra Vincent... Ikke noe galt med lyden i det!

biovitt

Medlem
Ble medlem
07.06.2005
Antall liker
0
Sted
Jessheim
Er det noen som erfaringer å dele med matching av forsterker til System Audio 1750? KUN 2 kanals! Hører på all salgs musikk, men mest rock/hard rock.
SA i Danmark og hifi-senteret anbefaler Primare, hifi-klubben anbefaler Thule. Selv snuser jeg litt på Vincent. Var å hørte på Atoll og likte lyden veldig godt, men hørte de da på Jmlab 906... (og fransk + fransk lyder jo bra)
Cayin 252b passer veldig bra med SA 1750.

Mvh, Biovitt

B

brand-x

Gjest
Hei !

Hva med sdai 2175 til TACT ? Den bør du gi en fair sjanse og tror du også kan finne denne til redusert pris hos klubben. (De med TACT logoen) eller effekttrinnet sda 2175 så lar du fargingen være opp til resten i oppsettet cd- spiller og linjetrinn. Ellers har du jo også fått mange gode anbefalinger som du bør prøve flest mulig av. Primare er vel som nevnt av andre her det produsenten har brukt selv, gjorde i allefall med nordost kabler .... du finner vel ut av det.

mvh
brand-x

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.100
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hei
Har ikke hørt nøye på 1750, men har eid et sett 1270 (er til salgs her på sentralen forresten) og de fungerte godt med hybrider. Spilte glimrende i kombinasjon med copland, men jeg endte opp med en unison research unico, og angret ikke på det. Pathos classic er kanskje verdt en sjekk også?

mvh

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Cayin 252b passer veldig bra med SA 1750.

Mvh, Biovitt
Har ikke hørt komboen, men har hørt Cayin 252B - er lite imponert over denne forsterkeren - mulig jeg er den eneste, sørg i alle fall for å høre før du kjøper.

Mr_Spock

Medlem
Ble medlem
04.01.2006
Antall liker
0
Var på Hifi-center kjeden og hørte på SA 1750 med følgende komboer:

Hegel H1/Hegel CDP2A
H/K HK970/HD970
Marantz PM7200/CD-5001 OSE

Her var det H/K som imponerte meg mest.

pentz

Medlem
Ble medlem
20.04.2006
Antall liker
0
Hei !

Hva med sdai 2175 til TACT ?  Den bør du gi en fair sjanse og tror du også kan finne denne til redusert pris hos klubben. (De med TACT logoen) eller effekttrinnet sda 2175 så lar du fargingen være opp til resten i oppsettet cd- spiller og linjetrinn. Ellers har du jo også fått mange gode anbefalinger som du bør prøve flest mulig av. Primare er vel som nevnt av andre her det produsenten har brukt selv, gjorde i allefall med nordost kabler .... du finner vel ut av det.

mvh
brand-x
Var på HIFI klubben og testet med SDA2175. Jeg (og betjeningen) syntes det låt for "klinisk", men det hadde kanskje kunnet kompenseres med en varm cd-spiller. Vi konkluderte begge meg at thule nok låt en del bedre til 1750'ene. Vi testet da med IA100 + PA100 og det låt veldig bra, faktisk bedre enn IA150B.

Tusen takk for alle gode tips!

H

Homarhus

Gjest
System Audio bruker Nordost kabler internt i sine høyttalere. Derfor må du velge en kjapp og fyldig og musikalsk og varm forsterker som matsjer nordost like mye som høyttalerne. Prøv deg fram med for eksempel nordost solar Wind (selges til Rimi pris på OHC). Bl.a. Rotel, Densen, T+A, Roksan, Marantz og Arcam er ting jeg sjøl har hørt på SA. Prøv også primare. Jeg ville startet med å prøve Rotel og Densen. Men du må ha en forsterker som får fram den friske kjappe og fyldige behagelige klangen som kjennetegner SA. Med feil elektronikk kan de låte flatt og døllt.
Men skal du være heeeeelt sikker på at du skal få et kult resultat, så prøv en KRELL. Gjerne brukt. Krell er ikke no for folk som bare hører på Jazz og Kari Bremnes. Men er du Rock and roll fyr som drikker øl, så er en brukt Krell helt genialt. For eksempel Krell kav 300i eller 400 vxi.

Topp Bunn