Forsterker til ProAc Response 1SC

TrondH

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
3
Hei,
Er det noen som har tips om integrerte forsterkere som fungerer bra sammen med ProAc Response 1SC? Har i dag følgende oppsett: Creek CD50 mk2 cd-spiller, Creek 5350SE forsterker + DNM Reson nett-, signal- og høyttalerkabler (Chord-kabler er på vei!).
Jeg er egentlig "ganske fornøyd" med lyden, men har begynt å tenke rør- eller hybridforsterker, blant annet PrimaLuna Prologue two (rør hele veien) og Unison Research Unico (hybrid med rør i forforsterkeren).
Alle tips mottas med takk.
Trond

H

hobby

Gjest
Cary rørforsterkere passer også som hånd i hanske til disse høyttalerne.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Jeg er egentlig "ganske fornøyd" med lyden, men har begynt å tenke rør- eller hybridforsterker, blant annet PrimaLuna Prologue two (rør hele veien) og Unison Research Unico (hybrid med rør i forforsterkeren).
Om du leser Rodas tester av disse to forsterkerne i fidelity, så legg merke til at han likestiller nye gd - rør i PL forsterkeren med spesielt utvalgte NOS rør i UR forsterkeren. Spør ham hvor rettferdig denne likestillingen egentlig er.

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Om du leser Rodas tester av disse to forsterkerne i fidelity, så legg merke til at han likestiller nye gd - rør i PL forsterkeren med spesielt utvalgte NOS rør i UR forsterkeren. Spør ham hvor rettferdig denne likestillingen egentlig er.
Godt poeng!

Jeg endte opp med GD som førstevalg også i Unico (det skjer ting også etter stoffet er levert...dessverre)
GD låter litt større enn NOS rørene, som på sin side oppleves mer "korrekte" uten at det er best for alle.
(NOS-rørene støyet også litt, noe som GD ikke gjorde)

Unico kontra PrimaLuna:

Unico spiller større, rausere og er lettere å få til å matche enn PL.

PrimaLuna er mer kompromissløs (med GD + Svetlana), men oppleves også "bedre". Akilleshælen er øvre mellomtone som i noen konstellasjoner kan låte ganske så rett på sak.

Ellers har de sine + og - som alt annet. Fjernkontroll, driftsutgifter +++

Mvh
Rolf

U

utgatt60135

Gjest
Hei,
Er det noen som har tips om integrerte forsterkere som fungerer bra sammen med ProAc Response 1SC? Har i dag følgende oppsett: Creek CD50 mk2 cd-spiller, Creek 5350SE forsterker + DNM Reson nett-, signal- og høyttalerkabler (Chord-kabler er på vei!).
Alle tips mottas med takk.
Trond

Men hvilken vei ønsker du å gå når det gjelder lydsignaturen? Hva er du fornøyd med og mindre fornøyd med? Creek´en kjenner jeg godt.
Max pris?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159
Jeg endte opp med GD som førstevalg også i Unico (det skjer ting også etter stoffet er levert...dessverre).
GD låter litt større enn NOS rørene, som på sin side oppleves mer "korrekte" uten at det er best for alle.
(NOS-rørene støyet også litt, noe som GD ikke gjorde)

Rolf
Interessant! Det finnes mange anbefalinger av disse rørene etterhvert.

Trond: Har du sett at mc 275 er på salg hos hificenteret. Den er veldig god på 1 sc!

TrondH

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
3
"Men hvilken vei ønsker du å gå når det gjelder lydsignaturen? Hva er du fornøyd med og mindre fornøyd med? Creek´en kjenner jeg godt.
Max pris?"
Lyngen: Jeg blir mer og mer fornøyd med Creek-en sammen med ProAc, så dette er sikkert et spørsmål om tilvenning. Syntes lydbildet var litt rotete i begynnelsen, men mer bly i stativene og en annen plassering løste det problemet.
Hvis det er noe som mangler nå, så er det kanskje litt mer organisk varme (det er en upresis klisje, jeg vet det, men det er vanskelig å beskrive det på noen annen måte). I dag kan det låte litt "sterilt". På den annen side, er jeg ikke interessert i mer svampbass. Liker bassen tørr og konsis. Derfor har jeg begynt å tenke på om hybrid er tingen. Unison Research Unico ble nevnt som et forslag fra en av skribentene i Fidelity (og det skulle ikke forundre meg om det er signaturen RoDA her på forumet!)
Makspris: 15 000.
Trond

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hvis det er noe som mangler nå, så er det kanskje litt mer organisk varme (det er en upresis klisje, jeg vet det, men det er vanskelig å beskrive det på noen annen måte). I dag kan det låte litt "sterilt". På den annen side, er jeg ikke interessert i mer svampbass. Liker bassen tørr og konsis.

(og det skulle ikke forundre meg om det er signaturen RoDA her på forumet!)
Da er det nok Unico du skal gå for av disse to.
Den låter varmt, og du vil muligens tenke på å justere lyden litt mot det strammere med andre rør etterhvert.

Jupp Roda er meg det ;)

R

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
5
Trond, etter hva du skriver, ser det ut som du er på jakt etter en SET 300b med gode utgangstrafoer,,
meget vellykket kombi . ;)
lykke til

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har ikke hørt CD-spilleren men 5350SE er alt annet enn "steril", riktignok nøytral men den har "myke kanter" og er ikke rotete i lydbildet (da er det noe annet som er galt).  "Svampbass" har den heller ikke!

Etter hva jeg hører er ikke Prima Luna tingen da, men jeg vil tro UR kan passe fint til din beskrivelse (har bare lest om den). Men bli ikke overrasket om du finner Creeken bedre  ;).Den er meget god og passer ProAc kjempefint, IMO.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
En god rørforsterker kan låte helt fantastisk på et par Proac 1SC. Noe av det aller beste jeg har hørt brukt på den er en liten integrert fra Copland (CSA 14, fåes brukt for en latterlig lav pris), en integrert CAV 50 fra cj eller etpar 300B-blokker fra netopp Cary.
Dette med "svampbass" fra en rørforsterker er en utbredt misforståelse. Riktignok låter bassen fra en rørforsterker ikke så lynrask som fra en overdimensjonert transistorsak, men hva er mest korrekt i forhold til hvordan bass låter i virkeligheten? Jeg er ikke i tvil, i alle fall. Svampete bass tyder på dårlige trafoer. Låter det svampete, prøv en annen rørforsterker, rett og slett.
1SC har sine definitive styrker tredimensjonaliteten i lydbildet, en svært kommunikativ og oppløst mellomtone, samt evnen til å forsvinne helt når man lytter. Dette er egenskaper en god rørforsterker vil kunne understreke ytterligere, og treffer du her, blir det magisk.
En annen ting er jo at Proac bruker netopp rørforsterkere under utviklingsarbeidet med høyttalerne sine, og det sier jo sitt...

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.344
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg vil skrive under på det impulse her skriver.
Jeg har levd med disse høyttalerne i lengre og kortere perioder. Conrad Johnson cav 50 nevnes, og det er en forløper til denne jeg har brukt i mitt oppsett, MV50. Denne spiller i mine ører stråelende på Proac respons 1. Med en ordentlig rørforsterker spiller også disse med en pondus som en bare finner hos større høyttaler, de leverer en kroppslighet som jeg er ganske imponert over. I tillegg kommer det som tidligere nevnt med 3D egenskaper.

Lykke til i jakten.

Håvard

TrondH

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
3
"Jeg har ikke hørt CD-spilleren men 5350SE er alt annet enn "steril", riktignok nøytral men den har "myke kanter" og er ikke rotete i lydbildet (da er det noe annet som er galt). "Svampbass" har den heller ikke!

Etter hva jeg hører er ikke Prima Luna tingen da, men jeg vil tro UR kan passe fint til din beskrivelse (har bare lest om den). Men bli ikke overrasket om du finner Creeken bedre .Den er meget god og passer ProAc kjempefint, IMO. "
Lyngen: Jeg mente ikke at Creek-en hadde svampbass, men at jeg er interessert i en litt varmere lyd, men altså uten svampbass med på kjøpet. Det rotete lydbildet skyldtes min plassering av høyttalerne pluss at jeg ikke hadde fylt dem til randen med bly og sand. Creek-forsterkeren er helt uskyldig i så måte.
Det kan godt hende at Creek-en passer bedre enn noen rør- eller hybridforsterker, men når man først har begynt å tenke oppgradering så ... Jeg kommer selvfølgelig til å foreta grundige sammenlikninger.
Bruker du Creek 5350SE sammen med 1SC? Hva slags cd-spiller bruker du?
Trond

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har nettopp byttet fra Creek til Sugden. Se signaturen under. Brukte en Jungson spiller før (som hadde en varm og en tanke mørk klang). Jeg har bare sammenligner 1SC mot D15 i butikken med Cary forstreker. Fant ut at de hadde lik klang med at 1sc naturlignok manglet dypbass.

For all del, det er bare gøy å prøve ut andre merker  :).
Sugden A21a kanskje (om du ikke trenger å spille veldig høyt).
Et annen mulighet er jo å prøve annen spiller også.
F.eks Lector.

Ps. Du kan svare med quote så blir det penere..

TrondH

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
3
Ps. Du kan svare med quote så blir det penere..
Lette etter sitatfunskjonen og fant den ikke, men skjønner det nå.
Ellers: takk for mange gode råd. Dette kan bli en spennende jakt!

U

utgatt60135

Gjest
Forresten, hvis Sugden a21a har samme signatur som store bror så passer den ikke din smak. Sorry :)

Bor du innenfor Norsk HiFi Center´s utkjøring?
De kan varmt anbefales. Da kan du få råd og på testet hjemme først. Fritt tilkjørt.

De har bla. a UR og Lector.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Vet ikke om du har funnet en forsterkerløsning enda, men "Odder" her på sentralen har lagt ut noen brukte, deriblant en Conrad-johnson CAV 50 Den er som nevnt usannsynlig god på Proac 1SC, selv om prisen han ønsker seg er litt optimistisk.. Den ville jeg definitivt sjekket ut. Det er ikke mange av disse, og de som har en, selger som regel ikke. Bare spør Kjoenik! ;-)

TrondH

Medlem
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
3
Vet ikke om du har funnet en forsterkerløsning enda, men "Odder" her på sentralen har lagt ut noen brukte, deriblant en Conrad-johnson CAV 50   Den er som nevnt usannsynlig god på Proac 1SC, selv om prisen han ønsker seg er litt optimistisk.. Den ville jeg definitivt sjekket ut. Det er ikke mange av disse, og de som har en, selger som regel ikke. Bare spør Kjoenik! ;-)
Nei, jeg har ikke funnet noen løsning ennå, så takk for tipset.

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Klem på med et par hundre transistorwatt med KVALITET så får du en dynamikk ut av den høyttaleren som du ikke trodde var mulig.

Topp Bunn