RF-5 er en seriøs høyttaler, ingen tvil om det. Jeg bruker den daglig og har til dags dato ikke funnet noen annen høyttaler som greier å matche RF-5 etter min smak.
Litt tilbake til det tråden handler om: Klipsch (RF-35 og RF-5 i mitt tilfelle) og forsterkere. Min anbefaling er følgende (jeg eier rimelig mange slutt-trinn, både transistor, ICE klasse D og rør):
Gå for rør i klasse A push-pull, med vekt på klasse A. Men styr unna de rimeligste alternativene basert på EL34/6550/KT88 og lignende. Legg pengene i noe som duger. Det vil etter min erfaring si gode trioder som 300B, 845 o.l.
Jan E Veiset
Må bare få samtykke at RF-5 er en spesiell høyttaler som lett triller frem det aller meste av musikk den blir fòret med..
Når du bruker knoketesten så imponerer den ikke, sjekker du hva den er laget av, så blir du heller ikke imponert, sjekk også de tragiske terminalene som de har brukt.!
Skal du dømme RF-5 etter utseende og kvaliteten den er laget av, så skulle du ikke tro at dette kunne spille mer musikk enn slike billige hvitevare-kjede høyttalere du får kastet etter deg :-[
Hva er forskjell mellom bass og dynamikk.?
Ser mange refererer til at blandt annet RF-5 spiller heftig bass, slik som jeg leser noen av innleggene, så høres det ut som om de er Cerwin Vega i litt finere innpakkning

Dynamitt dynamikk vil jeg heller kalle det, joda, de går mer enn dypt nok for min del, savner absolutt ikke noe som helst i mitt oppsett..
Hurtighet og dynamikk er ord jeg foretrekker å bruke, du kommer nesten ikke lenger vekk fra CV enn med Klipsch, ikke når det gjelder fremføringen av musikken og opplevelsene, jeg har hatt min sjau med CV til seriøs musikk lytting (tuller ikke) og til hjemmekino i to kanaler..
Det er svært få eller ingen likheter mellom CV og Klipsch, for de som måtte lure på det, Klipsch har ikke den boomy og slappe bassen som ikke inneholder noen form for musikk, der er det bare dunk-dunk..
Det er veldig viktig for meg at anlegget kan trille frem musikk fra topp til bunn, jeg vil ikke ha noe dunk-dunk i kjelleren, jeg vil ha musikk hele veien, det har jeg så til de grader fått til med mitt oppsett..
Sikkert mange som liker at det skal dunke å slå uten noen form for musikk i de nedre oktavene, men det er atter en gang snakk om smak, behag og personlige preferanser..
Orgeltoner går litt igjen å tråden her, mange oppsett jeg har hørt som orgel går vesentlig dypere enn RF-5, men det har bare vært "grøt/dur" og kan ikke sammenlignes med ekte orgeltoner, hva er poenget å lytte til noe som ikke kan fremføre musikken hele veien til kjelleren.?
Jeg ser ikke poenget med å lytte til musikk i mellomtone og diskant, så har du dunk-dunk alà CV for resten :-[
Absolutt enig med Jan E Veiset om å gå for Trioder på Klipsch, men å fraråde bruk av EL34 / 6550 / KT88 er jeg ikke helt enig, selvfølgelig har du skrevet at det gjelder de billige modellene, men selv kinamakk er det håp for om du setter av tid og penger til å modifisere litt, har du lite penger å handle forsterker for, så kan du gå veien via billige kinamakk amper og få noen til å modifisere dem når du får råd..
Jeg har ikke hørt JoLida 202 selv, men jeg har fått noen tilbakemeldinger på den forsterkeren og det er bare positive tilbakemeldinger, så jeg ville sett meg om etter en slik brukt, er ikke så lenge siden jeg så en JoLida 202 til 4.500,- her på børsen, du får garantert pengene tilbake om den ikke spiller til forventningene..
Skal du bruke Klipsch for å konkurrere mot CV, så funker sikkert heftige klasse A/B forsterkere og sikkert slike klasse D også, men skal du ha det til å spille musikk, så starter nok moroa ved klasse A eller rør eller en kombinasjon..
Mange ganger så kan det være en stor fordel å satse på en rød tråd gjennom elektronikken, helst ved å kjøre en serie hele veien eller i det minste samme produsent hele veien, samme kan sies om kabler også, ikke noe av dette er noen garanti for et vellykket anlegg, men det kan gjøre det mye lettere for deg å lykkes..
Å komponere et anlegg fra A til Å er ingen lett oppgave, det er også svært sjeldent det lønner seg å prøve å finne opp kruttet på nytt..