Forsterker til Kappa 6.1i

lleon

Medlem
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
7
Antall liker
0
Skal ha ny forsterker til mine kappa.. Kjører denon PMA-1500 mk2 på de, vil oppgradere. Noen tips?
 
R

Rojoh

Gjest
Det er vel først og fremst Kappa 9.1/9.2 som er veldig vrien å skubbe igang. Vil tro at du klarer deg med en vellydende forsterker fra rundt 100wpc, og som ikke er for utflytende/ukontrollert i bassen. Personlig tror jeg faktisk en Doxa vil kunne fungere bra - og disse er lette å få tak i brukt.

Mvh. Johan
 
J

Jurassic

Gjest
Er generelt veldig mye bra og billige watt å få kjøpt brukt. Selv bruker jeg en forsterker kjøpt på bruktmarkedet for 5800 kroner til å sparke liv i mine Grand LE
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Electrocompaniet ECI-1 eller ECI-4. Har benyttet ECI-1 på Kappa 7,2i med stor hell. Du skal imidlertid like litt mørk og fyldig lyd med denne kombinasjonen. Ellers er jo PMA 2000 fra Denon en mulighet. Denne driver stort sett alt vi har i Hifi-Klubben.
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Har selv brukt Doxa 70b på kappa riktignokk 7.2.i.somer vanskligere og drive og det var en virkelig fin match.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Min far har ett sett kappa 6.2 som han driver med en onkyo hjemmekinoreceiver. Slår meg hvor lyttevennlige disse høyttalerne er, og all verdens av makt trenger de heller ikke.
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
kan bli litt svampete i bassen med en forsterker med en svak srømforsyning.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Min far har ett sett kappa 6.2 som han driver med en onkyo hjemmekinoreceiver. Slår meg hvor lyttevennlige disse høyttalerne er, og all verdens av makt trenger de heller ikke.
Her er jeg dypt uenig på bakgrunn av egen erfaring!
Fatter`n kjøpte i sin tid 6,2i uten å helt vite hva han drev med ;D Koblet så opp disse på en Rotel integrert stereoforsterker på 2x70 ok Rotel watt, og når vi nærmet oss hørbart lyttenivå (ca kl 9 på volumkontrollen) sa det bare "klikk" i forsterkeren og den gikk i protection... På den tiden hadde jeg selv en H/K Avr 85, og denne strømsterke forsterkeren klarte lasten av 6,2i greit, men ikke akkurat med kontroll nedover i bassen ;) Det hele endte med at far fikk mine Infinity Reference 30 med penger imellom, og jeg hans 6,2i ;D

Forsåvidt god lyd i 6,2i, kjenner ikke 6,1i, men regner med at det er første utgaven av 6,2?
 

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
En integrert electrocompaniet på Kappa er ingen god ide. Desse er ikkje strømsterke nok til å drive desse høgtalarane på ein akseptabel måte.
Sjekk ut brukt rotel, cayin e.l
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Nakamichi PA5 og PA7 ble ofte brukt i kombinasjon med Infinity kappa serien, disse fungerer meget godt til disse høytallerene ,
det kan jeg bekrefte..
 
S

stikken

Gjest
Nakamichi PA5 og PA7 ble ofte brukt i kombinasjon med Infinity kappa serien,  disse fungerer meget godt til disse høytallerene ,
det kan jeg bekrefte..
;D ;DNydelig sett dette Stasi settet!
Vh
S
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Det og kalle en h.k. 85. for en strømsterk forsterker er helt feil.
 

ml_27.5

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.11.2006
Innlegg
73
Antall liker
1
Etter min erfaring med en modell litt høyere enn Kappa serien kreves det skikkelig tørt krutt for å skubbe igang disse høyttalerene! Infinity i denne årgangen tror jeg ikke er særlig lettdrevne. Tror det gjelder generelt at desto mer power bak høyttalerene desto bedre. Tror Ton-Art sin anbefaling om ML 23 skulle være i rett gate, eller noe i samme kategori!
 
T

timc

Gjest
Det og kalle en h.k. 85. for en strømsterk forsterker er helt feil.
Alt er jo relativt, men i denne sammenheng må jeg si meg meget enig.


Krell KSA serien burde også kunne funke bra.
 

2roll

Medlem
Ble medlem
07.10.2005
Innlegg
15
Antall liker
1
Kappa 6.1i er ikke spesielt vanskelige å dra. Å gi en anbefaling er vanskelig, for man har jo så forskjellige preferanser.

Personlig synes jeg høyttalerne kler utstyr som er fra nøytralt til varmt i klangen. Typiske japse-forsterkere er de ikke glade i. Selv bruker jeg Hegel H2/P2 på en 7.1i of er ok fornøyd med det. Tror nok jeg bytter høyttalere før jeg bytter forsterkere. Vil anta at en H1 er en god match til 6'erne.
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Kappa 6.1i er ikke spesielt vanskelige å dra. Å gi en anbefaling er vanskelig, for man har jo så forskjellige preferanser.

Personlig synes jeg høyttalerne kler utstyr som er fra nøytralt til varmt i klangen. Typiske japse-forsterkere er de ikke glade i. Selv bruker jeg Hegel H2/P2 på en 7.1i of er ok fornøyd med det. Tror nok jeg bytter høyttalere før jeg bytter forsterkere. Vil anta at en H1 er en god match til 6'erne.
Og H1 varm i klangen ?? :eek: :eek: :eek:
Nei, nå har jeg aldri..... :-X
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Det og kalle en h.k. 85. for en strømsterk forsterker er helt feil.
Javel :eek: Var vel ganske klart at det var i forhold til den nevnte Rotelen som ble forsøkt, men ingen tvil om at en AVR 85 har greit med krefter i 2 kanaler i forhold til mye annet. H/K generelt er brukbart strømsterke, ihvertfall i forhold til oppgitte effekter...
 
T

timc

Gjest
Rotel er heller ikke spesielt strømsterk i denne sammenheng.

Men seriøst. Prøv en eldre ML og Kappa høyttalerne vil spille helt vanvittig bra.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Dette er helt riktig, når vi solgte Kappa før, så var det veldig, veldig ofte med Pa5/7 som match og dette fungerte veldig fint, Nakamichi var i stand til å lokke musikk ut av Infintyer som veldig lite annet var, de hadde alltid lett for å bli kjedelig med feil elektronikk, og igjen; her må man ha orden på kilden, eller så faller Kappaen sammen til en billig og livløs høyttaler som ikke leverer den grandiose flyten av lyd de er i stand til. Ellers
må jeg si meg veldig enig i råd ang tidligere ML modeller, har hørt både 20,5, 23,5 og 27,5 spille på ulike Kappaer, og det fungerer bedre enn hva jeg har hørt Krell kan klare på de, men dette har ALLTID vært med en god kilde, ellers var det lite vits. Tidligere Parasound trinn har også fungert fint, men kanskje et lite hakk mer hifi-ish enn Nakamichi hvis man slurvet med pre/kilde.

Edit: så det ikke før nå. Rojohs tips om Doxa er ikke feil heller, Doxa "lyse" og klare midband trives godt på Kappas bånddiskant/mellomtone, og får Kappaer til å vise seg fra en utypisk side for å være en stor, amerikansk høyttaler.


Nakamichi PA5 og PA7 ble ofte brukt i kombinasjon med Infinity kappa serien,  disse fungerer meget godt til disse høytallerene ,
det kan jeg bekrefte..
 

bjorn_65

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.03.2005
Innlegg
77
Antall liker
1
Jeg har hatt kappa 6.1 i noen år før jeg skifta ut høytalere. Først hadde jeg Nakamichi IA1 Det fungerte noenlunde. Men skifta ut til Electrocompaniet Aw 100 DMB og EC4R. Det blei stort lydmessigt løft, kappa trenger strømm for å spille bra og kontrolert..Ec passer bra til de høytalerne..
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
OT
Dette er helt riktig, når vi solgte Kappa før, så var det veldig, veldig ofte med Pa5/7 som match og dette fungerte veldig fint, Nakamichi var i stand til å lokke musikk ut av Infintyer som veldig lite annet var, de hadde alltid lett for å bli kjedelig med feil elektronikk, og igjen; her må man ha orden på kilden, eller så faller Kappaen sammen til en billig og livløs høyttaler som ikke leverer den grandiose flyten av lyd de er i stand til. Ellers
må jeg si meg veldig enig i råd ang tidligere ML modeller, har hørt både 20,5, 23,5 og 27,5 spille på ulike Kappaer, og det fungerer bedre enn hva jeg har hørt Krell kan klare på de, men dette har ALLTID vært med en god kilde, ellers var det lite vits. Tidligere Parasound trinn har også fungert fint, men kanskje et lite hakk mer hifi-ish enn Nakamichi hvis man slurvet med pre/kilde.
Har du noen anbefalinger til preamp til nakamichi forsterkeren , jeg bruker en rimelig surround reciever som forforsterker og syntes dette fungere meget godt.
recieveren har romkorreksjon funksjon som jeg syntes fungerer meget godt også til stereo musikk, fordi høytallerene er langt fra opptimalt plassert.
Tidliger har jeg aldrig justert på bass/diskant ,men syntes romkorreksjon funsjon absolutt kan anbefales.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Nja. Vil jo ikke virke negativ, men du skal ikke opp på så voldsomt god pre for å tangere en surroundreceiver. Når det er sagt; når det gjelder Nakamichi, så var det eff.trinnene som var best, har vel ikke fullt så god erfaring med preene, men de spiller bra sammen med sitt eget merke. De er bare ikke så lette å få tak i, såvidt jeg vet. Det koker litt ned til hvor mye du skal bruke, og hva du mener er feil/bra med oppsettet idag. Uansett er min erfaring at PA5/7 funker best med en nøytral (hater det ordet) pre som lar eff.trinnets egenskaper bare mest mulig flyte igjennom. Dette er et dyrt svar, hvis du skjønner hva jeg mener. Men, bare for å nevne noe, Counterpoint har jeg hørt sammen med ulike Infinityer (ikke sammen med Naka), og det fungerer bra, det ligger en god Counterpoint pre ute på børsen nå. Parasound preer er også tidvis god match til Naka. Tror nok kanskje det er andre på forumet som er mer bevandret på gode preer enn meg.


OT

Har du noen anbefalinger til preamp til nakamichi forsterkeren , jeg bruker en rimelig surround reciever som forforsterker og syntes dette fungere meget godt.
recieveren har romkorreksjon funksjon som jeg syntes fungerer meget godt også til stereo musikk, fordi høytallerene er langt fra opptimalt plassert.
Tidliger har jeg aldrig justert på bass/diskant ,men syntes romkorreksjon funsjon  absolutt kan anbefales.
 

2roll

Medlem
Ble medlem
07.10.2005
Innlegg
15
Antall liker
1
Må bare kommentere kommentaren til min kommentar:)

Neida, jeg mener ikke at H1 er varm i lyden. Har faktisk aldri hørt på den. Men min H2A/P2A, som jeg heller ikke vil karakterisere som spesielt varme synes jeg låter ok. Dersom H1 spiller tilsvarende, så er den absolutt noe å prøve.

Nå har du fått mange gode tips. Mye fint utstyr som vekker gode minner. Personlig har jeg aldri likt hvordan Kappa låter på Rotel eller HK, men Nakamichi er en fin kombo. Onkyo låter også pent, men kanskje litt kjedelig. Iallefall de integrerte.

Fikk aldri Parasound-slutttrinnene til å spille på dem heller, selv om de låter bra på mye annet. ML er vel alltids en safe bet men det koster jo litt da.

Det er tildels store forskjeller i hvordan gamle Parasound-trinn spiller. HCA-2200, HCA1500 HCA1000 var tre vidt forskjellige forsterkere etter min mening. Har ikke hørt på nyere.) Likte ingen av dem på Kappa. Men smaken er som baken.

Prøvde en gang en Counterpoint pre. Den veldig låt fint. En rør-pre fra Audio Innovations ble brukt i flere år og den var vi godt fornøyd med.

Ble overrasket hvor godt et større tilårskommen Adcom-trinn låt på disse. Husker ikke modellbetegnelsen. GFA5800?

Prøvde også noen Classe-trinn som låt veldig bra, men var alt for dyrt nytt.

Lykke til med letingen!
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Mye sammenfallende erfaringer her, 2roll. Adcom funker også bra, var et eller annet stort eff.trinn jeg hørte på de. Classe synes jeg derimot var dørgende kjedelig, mens HCA2200mk2 funket veldig bra imo, og det på mye av høyttalere, egentlig. Rotel, Onkyo, HK er vel helt riktig en dårlig match. Jeff Rowland funker bra på de og, for ikke å snakke om Threshold. Men ,det var det å få tak i alt dette brukt, da :(


Må bare kommentere kommentaren til min kommentar:)

Neida, jeg mener ikke at H1 er varm i lyden. Har faktisk aldri hørt på den. Men min H2A/P2A, som jeg heller ikke vil karakterisere som spesielt varme synes jeg låter ok. Dersom H1 spiller tilsvarende, så er den absolutt noe å prøve.

Nå har du fått mange gode tips. Mye fint utstyr som vekker gode minner. Personlig har jeg aldri likt hvordan Kappa låter på Rotel eller HK, men Nakamichi er en fin kombo. Onkyo låter også pent, men kanskje litt kjedelig. Iallefall de integrerte.

Fikk aldri Parasound-slutttrinnene til å spille på dem heller, selv om de låter bra på mye annet. ML er vel alltids en safe bet men det koster jo litt da.

Det er tildels store forskjeller i hvordan gamle Parasound-trinn spiller. HCA-2200, HCA1500 HCA1000 var tre vidt forskjellige forsterkere etter min mening. Har ikke hørt på nyere.) Likte ingen av dem på Kappa. Men smaken er som baken.

Prøvde en gang en Counterpoint pre. Den veldig låt fint. En rør-pre fra Audio Innovations ble brukt i flere år og den var vi godt fornøyd med.

Ble overrasket hvor godt et større tilårskommen Adcom-trinn låt på disse. Husker ikke modellbetegnelsen. GFA5800?

Prøvde også noen Classe-trinn som låt veldig bra, men var alt for dyrt nytt.

Lykke til med letingen!
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
jeg vet at når Aker mic eksistere ,de solgte både infinity og Tandberg og de anbefalte disse 2.Sulle vist være en bra match.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Eide et 3006a(?) 150w eff.trinn fra tandberg, dette spilte fint på mye, men aldri på Infinity, syntes jeg selv.

 


  jeg vet at når Aker mic eksistere ,de solgte både infinity og Tandberg og de anbefalte disse 2.Sulle vist være en bra match.
 

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Innlegg
349
Antall liker
146
2roll skrev:
Det er tildels store forskjeller i hvordan gamle Parasound-trinn spiller. HCA-2200, HCA1500 HCA1000 var tre vidt forskjellige forsterkere etter min mening.
Hej,

Jeg overvejer netop at købe et af de Parasound trin du nævner....kan du fortælle lidt om forskellene imellem dem og hvilken du foretrak?
 

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.453
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
Hadde Kappa 6 (forgjengeren til din) i sin tid. Dette er, som nevnt flere ganger i tråden, en vaskelig høytaler å drive. Støtter forslaget om ML forsterkere. Gjerne ML 27.5 (100W). Denne har jeg selv hatt. Knallgod forsterker. Skal du ha noen rimeligere, sats på Naka PA5II eller PA7II. Disse brukte den tidligere importøren av Infinty og de passer utmerket IMO.
 
B

bendis

Gjest
når man må ty til ekstreme tiltak, Mark Levinson, Krell osv for å drive en gammel høyttaler anstendig, da er det på tide hive de ut for lengst IMHO. pengeslukere som trolig alltid vil være plaget med høy forvrengning!

regelen min, får jeg ikke ok lyd med 20-30watt her hjemme så blir det ikke kjøp
 
Topp Bunn