Forsterkere Forsterker til JBL Studio Monitor 4312 E

jan_andre

Medlem
Ble medlem
29.05.2013
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei! Min far har kjøpt seg et par JBL Studio Monitor 4312 E på salg på soundgarden.
Noen som har noen tips mtp. forsterker til disse?
Vil for eksempel Hegel H200 eller NAD M3 være en god match?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Hei,

Min kone kjøpte seg også disse på Black Friday til en pris langt under 50%. Så vi hadde store forventninger. Men som beskrevet i annen tråd fikk jeg ikke disse til å låte musikalsk verken i lite rom på ca 15 kvm eller i stuen på ca 50 kvm. Vi returnerte dem derfor.

Til ditt poeng om forsterker: Jeg ville holdt meg langt unna svake forsterkere med lys signatur. Da forsterkes de dårlige sider ved høyttaleren. Vi kjørte den på hennes Abrahamsen integrert og det låt tynt, hardt og mekanisk, og med store mangler i både mellombass og bass. Jeg vil tro Hegel vil gi noe av det samme.

På mine CJ LP 140 monoblokker (140 watt med 4 stk 6550 rør pr kanal) låt det bedre, men ikke som jeg forventet. Mindre mangler i bassen, men fortsatt overraskende tørt, fortsatt hissig i toppen og med liten egalitet.

Mitt råd er å bruke en god, kraftig rørforsterker med litt klassisk rør-signatur. Men; det blir jo en dyr løsning for å få disse ht. til å synge.

Mvh Ole

Prudence

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.06.2013
Antall liker
27
Sted
Bergen
Hei,

Min kone kjøpte seg også disse på Black Friday til en pris langt under 50%. Så vi hadde store forventninger. Men som beskrevet i annen tråd fikk jeg ikke disse til å låte musikalsk verken i lite rom på ca 15 kvm eller i stuen på ca 50 kvm. Vi returnerte dem derfor.

Til ditt poeng om forsterker: Jeg ville holdt meg langt unna svake forsterkere med lys signatur. Da forsterkes de dårlige sider ved høyttaleren. Vi kjørte den på hennes Abrahamsen integrert og det låt tynt, hardt og mekanisk, og med store mangler i både mellombass og bass. Jeg vil tro Hegel vil gi noe av det samme.

På mine CJ LP 140 monoblokker (140 watt med 4 stk 6550 rør pr kanal) låt det bedre, men ikke som jeg forventet. Mindre mangler i bassen, men fortsatt overraskende tørt, fortsatt hissig i toppen og med liten egalitet.

Mitt råd er å bruke en god, kraftig rørforsterker med litt klassisk rør-signatur. Men; det blir jo en dyr løsning for å få disse ht. til å synge.

Mvh Ole
Et høyst uvanlig innlegg:) "Min kone kjøpte seg JBL...." Tenk om alle hadde slike koner. Men selvsagt kjøpt på salg:) En slik kone skal man selvsagt ta veldig godt vare på. Kjøpte JBL på salg......

X

X186841

Gjest
De synger nydelig med Denon 2010AE som jeg heldigvis ikke hadde fått solgt ennu. Prøvde å selge den da den låt høggorm på Tannoy DC6TSE der Yamaha A-S700 låt toppers men som var ikke mer enn grei på 4312E.
4312E må også stå meget nære bakvegg, liker ikke for mye luft rundt seg.

AlfdB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Antall liker
92
Jeg driver 4319 med Hegel H200 og HD20 dac. Det fungerer aldeles glimrende!! Ikke noe i veien med verken basstrøkk eller lydbilde for øvrig. Når er 4319 ikke 4312E, men det er neppe så store forskjeller mellom disse monitorene at de responderer forskjellig på forskjellig elektronikk.
4319 liker mye strøm, tipper det også gjelder 4312E.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Tipper at erfaringene til Ole også handler litt om innspilling og rom også.

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
77
Torget vurderinger
7
Jeg har brukt McIntosh 2200/mc275, EC Ampliwire sett fra ca83, og nå en Music Angel. Alt har fungert godt. Jeg spiller utelukkende Vinyl, og Det varierer litt fra produksjon til produksjon hvor godt det låter, men er det litt "luft" i produksjonen låter de veldig bra. Tror en god transistor-amp med litt feit mellombass og detaljer i topp vil være Svært bra, men er fornøyd med Music Angel KT88 nå. Synes de liker små rom best. Har ikke passende stativer i øyeblikket, og mine er plassert helt klint inn i hjørner og rett på gulv. Det gjør dem litt for dominerende i bassen, men 30-40 cm opp tror jeg vil gi en positiv effekt.

Har kjøpt 4319 og 4312m2 og, men ikke rukket å spille noe særlig på dem enda. Liker å ta en ting av gangen.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Joda, det er jo mixen av innspilling, rom og utstyr som tilslutt møter øret som igjen behandles i hjernen. Min erfaring med disse ht. sammenlignes jo naturlig nok med erfaringer med annet utstyr jeg har hatt i hus, i de 2 samme rom. Det er mye over de siste 20 årene. Og mot min erfaring med mange konserthus.

Jeg prøvde flere innspillinger, både min kones utvalg av pop/rock, og eget utvalg av klassisk. Og på det grunnlag ble det bestemt å returnere dem, og inntil videre beholde hennes gamle travere, B&W 805 Matrix.
Kan godt hende andre får disse til, og bra er det. Jeg ble veldig overasket over hvor tørre og spisse de var og hvor tynne de var nedover, fant også noe av de samme erfaringene på nett når jeg (dessverre) surfet etter å ha handlet, slikt bør man jo gjøre før man drar kortet.

Mht forsterker så er min erfaring at kraftig utstyr med rørpreg ga minst av det negative.

Mvh Ole

Tipper at erfaringene til Ole også handler litt om innspilling og rom også.

jan_andre

Medlem
Ble medlem
29.05.2013
Antall liker
5
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Takk for gode innspill!:) Kjører en Cambridge 840 foreløpig, men blir nok noe kraftigere før eller siden!

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Antall liker
2.604
Torget vurderinger
7
hos meg spiller de med en marantz surreboks, og det spiller overraskende bra, så svært krevende er ikke disse ht imo, plassering tror jeg er alfa og omega i større rom, hos meg står de tett inntil bakvegg og ikke all for stor bredde imellom, resultatet er imo meget bra

Topp Bunn