Forsterker til Duelund DCA 2.0 (Bilder)

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2
Hei,

Sitter på et par DCA 2.0 med duelund HT kabler.

Har planer om å bygge opp et greit anlegg rundt disse.
Mac som kilde (har en macbook pro 17)

Ønsker forslag på integrert forsterker og Dac som passer til duelund høyttalere.
Pris: 20000 - 40000,- (brukt eller nytt)

Takker for forslag.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Re: Forsterker til Duelund DCA 2.0

Gratulerer med fantastiske høyttalere! Her burde du tenke rør,etter min mening, men samtidig, hvaslags musikk spiller du? Hvaslags lydbilde er du ute etter? Hva har du brukt tidligere, og hvordan synes du det fungerte? Greit å vite nemlig, så vi har et fundament å basere anbefalingene på. Ellers vet jeg at Joaquin har hatt disse og har stor sans for dem. Det tar vel ikke så lang tid før han dukker opp med en svært kvalifisert anbefaling, skulle jeg tro.... :)

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2

Fantastiske høyttalere er det :) Er en stund siden jeg kjøpte de, fra den første serien.
Tidligere brukte jeg;
Birger lund moddet EMC1 som drivverk
DP dac 8.0 med black gate osv.
NHO TVC fra Bent Audio
DP 6.4 effekt.
Disse komponentene er solgt for en stund tilbake, sitter igjen kun med HT og kabler.
Dette var en kombinasjon jeg likte godt, spilte musikk :)

Anlegget jeg nå skal bygge opp skal brukes i feriebolig, stue ca 45 M2 (vinkel)
Spiller mye jazz en del klassisk pluss mye annet.....
Ønsker et anlegg hvor musikken er i fokus, ekte, live, osv... vil ikke høre anlegget, om du forstår.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2

Rør er noe jeg vurderer, da helst hybrid..

Eventuelt intrigrert forsterker med dac, Naim kommer vel med en sak som kan passe (?)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

sorry gutta, jeg hørte noen ropte navnet mitt og kunne ikke la være.
dca 2.0 er makeløse i sin sjanger. da jeg solgte mine, måtte jeg gå til avantgarde uno for å unngå en nedtur. de fleste andre bokshøyttalere ER en nedtur når ørene dine har vendt seg til dynamikken og åpenheten i dca 2.0.

matching:

rør: kraftige og gode trafoer. over 50 watt. hvis det et under 50 watt, så MÅ utgangsrørene være enten 845 eller 211.

transistor: plinius sa100 mk2 (den gamle versjonen, ikke de sterile nye), holfi nb 1/2/250, sugden masterclass, krell ksa 50 sign (og ikke de nye sterile....), ++++

pre: rør! aktiv. gjerne trafokoblet.

K

kbwh

Gjest

Ivar Løkken (som har hatt endel stereo) brukte vel Hegel H1 (er ikke det den minste integrerte?) på DCA 2.0 da han ga seg her inne på tampen av fjoråret. Hegel cdspiller også.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882

Ivar Løkken (som har hatt endel stereo) brukte vel Hegel H1 (er ikke det den minste integrerte?) på DCA 2.0 da han ga seg her inne på tampen av fjoråret. Hegel cdspiller også.
Det stemmer. Jeg hørte oppsettet hans i går, faktisk. Jeg hadde desverre tid til bare en lyn-lytt, men fikk i det minste en smakebit. Det fungerer meget bra det, men det er litt avhengig av lyd-ideal, selvfølgelig. Jeg er ikke spesielt glad i Hegel, men med disse høyttalerne likte jeg godt det jeg hørte, mye bedre enn andre Hegel-oppsett jeg har hørt. Skulle likt å høre hvordan de er med f.eks min gamle Bryston-forsterker, eller med Rogue. Disse Duelundene har potensiale.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Jeg vil jo foreslå (uten å ha hørt denne)
Graaf GM50B. Denne er visst uhyre kraftig for sine 50watt.
En integrert som har vist seg i senere tid å gi
enormt for pengene. Sier man. Ikke hørt av meg enda... (!!)

T

timc

Gjest

Brukt Levinson 383?

Mvh

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

Brukt Levinson 383?

Mvh
dårlig match. levinsons integrerte har en grå og steril klang, imho. blir dessuten for skarpt i spann med dca 2.0.

har du hørt 383 og/eller dca 2.0?

T

timc

Gjest

Nei jeg har ikke hørt 383 men flere av effektrinnene. Både 33x og et par eldre modeller. Etter det jeg har forstått skal den ha samme klang som sine storebrødre, og de låter alt annet en grått og sterilt. Jeg har aldri hørt et ML produkt låte slik.

Hvordan får du lyden til å bli grå og skarp samtidig?

Når det er sagt så vet jeg hvordan jeg kan få dem til å oppføre seg slik ;)

Dca 2.0 har blitt beskrevet som nøytral fra de fleste og da forholdt jeg meg til det.

Mvh

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1

Audionet Sam v2 med dac addon, sniker seg rett under 40k ;D

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
5

Nytt hadde jeg uten tvil gått for en Supratek Malbec: http://supratek.biz/poweramp.htm
50 rørwatt som driver alt!
Pluss TVC preamp og NOS dac.

Evt en Melody I880 hvis integrert forsterker er et krav...

Tormod

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

Nei jeg har ikke hørt 383 men flere av effektrinnene. Både 33x og et par eldre modeller. Etter det jeg har forstått skal den ha samme klang som sine storebrødre, og de låter alt annet en grått og sterilt. Jeg har aldri hørt et ML produkt låte slik.

Hvordan får du lyden til å bli grå og skarp samtidig?

Når det er sagt så vet jeg hvordan jeg kan få dem til å oppføre seg slik ;)

Dca 2.0 har blitt beskrevet som nøytral fra de fleste og da forholdt jeg meg til det.

Mvh
1) grå og skarpt er ingen selvmotsigelse. hva er det du sliter med å skjønne her?
2) hvis du finner det opportunt å anbefale produkter og kombinasjoner du ikke har hørt, så be my guest.

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Antall liker
298
Sted
Asker
Torget vurderinger
2

Hva med å prøve en Copland? CTA 405 (kt88 rør) eller kanskje en brukt (vistnok utgått ::)) CSA 29 (hybrid)?

T

timc

Gjest

Grått forbinder jeg med en difus diskant som ikke spiller åpent og detaljert. En form for innelukkethet om du vil.

Skarpt forbinder jeg med en diskant som er fremtredende og stikkende i hele eller deler av frekvensområdet.

Du synes det er artig å kritisere virker det som. Deg om det. Jeg skrev et ? etter produktnavnet. Jeg mente det var en forsterker som er verdt å sjekke ut.

Forhåpentligvis ingen som annbefaler trådstarter å kjøpe utstyr i denne klassen uten å teste først. Veldig mange kjøper uhørt likevel uansett prisklasse. Dem om det. Jeg annbefaler det ikke.

Jeg går ut fra at du stiller samme spørsmål til de andre som har sagt noe i denne tråden.

Mvh

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2

Mange gode anbefalinger her, takker! - kjør på med flere :)

Vil nok prøve forsterker og dac før et kjøp, :)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0

Hadde DCA 2.0 hjemme her noen uker koblet opp med Midgard Oberon.
Ok, det er ikke noen integrert forsterker, men syns likevel at det bør nevnes for det syns jeg var en god kombinasjon som gav mye golyd for en rimelig penge.
Og så kan du eventuelt kjøpe en dac med volumkontroll for resten...

K

kbwh

Gjest

Artig at du nevner Midgard Oberon, Topline.
Den noe spesielle (les løse) opphengningen av basselementet i DCA 2.0 skal visstnok ha godt av en forsterker som ikke lar seg påvirke for mye av returstrøm og der er Oberon veldig god.

ivarlo

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
596
Torget vurderinger
3

Jeg bruker en Scott-Nixon Tubedac + med godt resultat. Dacen låter bra i utgangspunktet, men blir hevet mange hakk lydmessig med riktig valg av rør, samt god strømforsyning. Har sammenlignet min dac med en Benchmark Dac1som jeg hadde på besøk, var ikke lei meg da Benchmarken dro hjem igjen... Scott-Nixon har nå en variant av tubedacen med usb som input, har ingen erfaring med denne.
Har også stor tro på andre NOS-dacer, enten med spdif eller optisk (eks. Audionote) eller USB (eks. Brick og DDDac).

Når det gjelder forsterkeri har jeg prøvd en EAR V20 integrert forsterker sammen med DCA2. Kombinasjonen låt himmelsk ....i mellomtone og oppover. Bassen ble imidlertid klart for svak. V20 har nok ikke krefter nok til å drive høyttalerne skikkelig i bassen.
Kan ellers også anbefale komboen EAR509 og CAT SL1, låter meget bra sammen, men kan nok være litt kinkig å få tak i :)

mvh
Ivar

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118

Vet at joaquin har brukt disse høyttalerene sammen med Mastersound reference 845 blokkene. Kanskje en integrert Mastersound kunne fungere svært bra, men det kan sikkert Joaquin si mer om.

Lf

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det kan nok bli en spennende kombinasjon, Lf...Muligens sammen med en Audio Note 2.1x rørdac. Litt vanskelig å få hørt, riktignok. Ellers har jeg sett at det er mye lekkert fra cj på bruktbørsen om dagen....

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.738
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14

Det stemmer. Jeg hørte oppsettet hans i går, faktisk. Jeg hadde desverre tid til bare en lyn-lytt, men fikk i det minste en smakebit. Det fungerer meget bra det, men det er litt avhengig av lyd-ideal, selvfølgelig. Jeg er ikke spesielt glad i Hegel, men med disse høyttalerne likte jeg godt det jeg hørte, mye bedre enn andre Hegel-oppsett jeg har hørt. Skulle likt å høre hvordan de er med f.eks min gamle Bryston-forsterker, eller med Rogue. Disse Duelundene har potensiale.
Hei!
Kunne godt tenke meg at du utbroderte dette litt. Vet jo at Ivar har hatt mye utstyr, til og med ganske dyrt utstyr, og han sier vel at dette utvilsomt er det beste oppsettet han har hatt. Og da er veldig nysgjerrig på hvordan du oppfattet det - gjerne opp i mot ditt eget...

Mvh
OMF

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2

Mange spennende kombinasjoner!!, synd det blir vanskelig å teste ut de mest spennede sakene.
I første omgang skal Hegel H200 testes ut, tror kanskje denne vil passe meg utmerket.
Må finne meg en passende dac, Scott-nixon tube dac med USB som Ivarlo nevnte kunne kanskje vært noe sammen med MAC og Airport.. Eventuelt om jeg får for en ny cd spiller fra Hegel (?)

Fordel med et noenlunde enkelt oppsett som ikke koster alt for mye. (Vil ikke bli brukt så veldig mye i første omgang..)

mvh KnB

K

kbwh

Gjest

Fillern KnB, skal du til med løsdac bør du også ha med disse rimelige små proffdacene på lista, som RME ADI-2, Benchmark DAC1 og Lavry DA10. de koster vel hhv. 6500, 8000 og 10000.

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1

Nytt hadde jeg uten tvil gått for en Supratek Malbec: http://supratek.biz/poweramp.htm
50 rørwatt som driver alt!
Pluss TVC preamp og NOS dac.
Tormod
Enig at disse Malbec'ene ser utrolig spennende ut.
Dessverre er produksjonen av disse MEGET forsinket og ikke et eneste par er sendt til kunde enda..............
Ventelisten er også laaaang og det spørs om man ikke må beregne mellom tre og seks måneder fra man bestiller før man kan forvente å motta dem  :-/

De rimeligste Supratek preamp'ene (Chardonnay) derimot er nå lagervare og "Ke" fikk sin levert på døra mindre enn en uke etter at han hadde bestilt  :)
Har ikke snakket med "Ke" enda hvor fornøyd han er med sin, men på generelt grunnlag får Supratek preamp'er enormt mye skryt verden rundt.

Undertegnede er også særdeles fornøyd med min Grange og den har brakt en musikalitet inn i annlegget som jeg aldri har hatt tidligere  :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Eddie Current Zana Duex virker også riktig feeeeeet som pre!

Dette er verdens eneste 6C33C-B OTL pre!!!

Aner ikke hvordan denne låter...

Men om jeg skal gå på det jeg vet min egen Earmax Pro greier så er det sinnsvake greier dette her må være!!! Slurp!!!

Denne er batteridrevet forresten. Støygulv? Og det er? :p

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1

Fint med bilder   :)
Her er Supratek Chardonnay preamp (lik den "Ke" akkurat har kjøpt).
Pris $2500 inkludert flyfrakt og fjernkontroll.
Ikke verst om jeg selv skal få si det :)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128

Å nå ble jeg inspirert!!!

Dynavox Dynastation II
Supratek Chardonnay
Border Patrol SE300B

Kan ikke drive ett par med DCA men duverden så mye annet dette ville drevet til utrolige kvaliteter!!!

Tenk hva dette ville gjordt for ett par med f.eks Amphion? Hammer Dynamics?
:p
Eller hva med ett par med Wilson Sophia II?
Disse klarer seg med ifra 7w. (Slike digger liker jeg, men intet annet ifra Wilson!)

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

hmmmm... gi meg linken til border, tweaky

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold

Jeg tror jeg ville styrt unna veldig mye rørgreier på disse. Fikk inntrykk av at de trenger skikkelige muskler for de hadde ganske så saftig bass hos Topline når ve var koblet på Oberon. Typisk høyttalere som blir slanke med Oberon pleier å være en bedre match med rør osv. Ja, jeg vet det finnes ekstremt kraftige rørforsterkere, men de ligger ikke innenfor budsjettet til trådstarter.

Ute på markedet finnes det jo et hav av surroundprodukter som både har ulike romkorreksjonsprinsipper og selvsagt DAC. Kvaliteten varierer, men kvaliteten på DAC-er, linjetrinn osv er skremmende bra i forhold til hva disse boksene koster.

Forøvrig burde jo ting som RME være noe å vurdere.

Jeg vet ikke hvordan Jane ligger an med sin pre-amp med rør og lav utgangsimpedans ligger an, men den skulle definitivt være interessant i et slikt oppsett.

Hvordan likte du kombinasjonen med DP? Jeg ser for meg at det ikke var noen håpløs match.

Høyttalerne ser jeg på som nøytrale i motsetning til veldig mye annet på markedet.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2

Hei, lyst til å prøve rør på DCA 2.0, har kun kjørt med DP 6.4.. lite (ingen) prøving med disse på effektsiden.

Opsettet jeg hadde med DP spilte fantastisk, savner dette.. Men nå vet jeg ikke potensialet med DCA 2.0 når det kommer til andre kombinasjoner. Håper der er mer å go lyd å hente med et enda bedre matchet system(?)

Må si anbefalingene dere kommer med frister :) Takker.

KnB

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
108
Torget vurderinger
2

Midgard blokkene er satt på listen :), sammen med rør pre muligens. Anbefalinger her?

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Det ligger ute en plinius sa-100 mk2 på bruktbørsen.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.793
Sted
oslo
Torget vurderinger
17

her har du greia.
gløm resten.
denne, pluss en rørpreamp. gjerne ear 864, som også ligger ute på børsen.
bedre kan ikke gjøres innenfor budsjettet ditt.

Plinius SA-100  
« Annonse lagt inn: 01/05/07 klokken 21:55:09 »  Rediger annonse  

--------------------------------------------------------------------------------
Sted: Trøndelag
Tlf: 91710343
Pris: 9500,-

Annonsen er for en kompis som ikke er på nett  
Plinius sa-100 mk ll effektforsterker som har 2*100 varme og besnærende australske watt til å komme fra en transistor.
Selges grunnet oppgradering.
Jeg kan videreformidle evt. spørsmål, men ring helst så kommer dere direkte til selger!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.594
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16

Jepp stiller meg bak forslaget om den pliniusen.
Det er en kjempepris også. Kjøp den om den ikke er solgt allerede da.

ch.eru

Fersking
Ble medlem
06.03.2002
Antall liker
0

Har levd lenge med en rimelig Vincent SP-331 hybrid sammen med en prototype av DCA 2.0. Er meget godt fornøyd med denne.

Konstruktøren selv, Duelund, mener jeg å huske også var begeistret for denne - etter litt modifikasjon vel og merke.

mvh
Christian Dotterud

Topp Bunn