Forsterker som "poffet"

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
Vet ikke om dette er riktig tråd, men tar sjansen.

kjøpte en Denon PMA 1560 som jeg visste var lite brukt - men derimot har stått ubrukt en stund
Koblet den opp, og den spilte musikk en stund med den tyngden som jeg husker fra den var ny
Plutselig så gnistret det, antydning til litt flammer, alt ble stille
venstre side om trent ved kjøleribbene er vel det mest nøyaktige jeg klarer å beskrive

klarer ikke å se noe som umiddelbart er ødelagt, men åpenbart at noe gikk i stykker
er det noen som har en ide om hva dette er og om det er noe som kan la seg reparere?

1560_3.JPG

1560_2.jpg

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Antall liker
221
Jeg vil gjette at du har blåst utgangstransistorene i en eller begge kanaler (de fire svarte komponentene som er skrudd i kjøleribba).
I så fall en enkel reparasjon for en faglært.

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.225
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Ned på kne og snus deg frem :) Burde kunne lukte hvor the big bang var...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.594
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har utgangstransistorene gått opp i fyr er det gjerne en tendens til noe soting rundt der de er montert..
Skal det fikses så finn ut årsaken til at de har gått opp i flammer.. Få tak i skjema og sjekk om småsignal transistorer også har kortsluttet.

Høres forøvrig ut som om mer enn evt. sikringer har røket... Har du sjekket sikringer?

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Antall liker
3.611
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Det er vel en grense for hvor mye en bør bruke på en reperasjon.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.409
Sted
Ytterst i havgapet...
Det kommer nå an på både reel verdi og "emosjonell" verdi.... med verkstedpriser på 12-1500kr/t , + deler, blir det fort tusenlapper.... så får nå hver enkelt vurdere om det er verdt prisen...
Ellers støtter jeg Bambadoos vurderinger.. sjekk også om det er brente baner på baksida av kretskortet, og at elektrolyttene på kortet ser OK ut.... som allerede sagt, så har saftige kortiser i utgangen en lei tendens til å ta med seg mer bakover i kretsen. Delekost behøver ikke nødvendigvis bli så veldig mye, - om det enkelt å finne.... langt fra alle japanske transistorer er blitt enkle å finne, og ekvivalenter er heller ikke nødvendigvis enkelt.....

Sist redigert:

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
takk for mange innspill
jeg har lite erfaring med denne typen reparasjoner - er det noen måte å måle om det er utgangstransistorer som er gått?
ved evt reparasjon må det bli verksted. Høres ikke særlig lønnsomt ut.......
har for øvrig ikke turt å koble opp høyttalerne til Hegelen igjen - frykter de kan ha fått seg en smell også

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.409
Sted
Ytterst i havgapet...
Man kan stort sett måle med et vanlig multimeter, men da bør transistorene være frakoblet kortet... Jeg kjenner ikke den forsterkeren, - om det feks er brukt noen slags kontakt mellom kortet og kjøleplata, som enkelt kan separeres.... i så fall løsner du skruene på kortet og løfter kortet vekk fra kjøleplata...
På den annen side, - hvis du så gnister, bør du kanskje kunne se om utgangstransistorene er fysisk hele, - ikke brent.... det skjer ikke så rent sjelden at slike transistorer rett og slett sprekker......

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.288
lenge siden jeg har målt men det er vel ikke verre enn å ohme uten strøm med multimeter i laveste stilling mellom beina på transistoren, fra base (i mitten går jeg utifra) til emitter og kollektor. piper det så er de kortsluttet. isåfall ikke nødvendig å koble de fra kretsen

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Stianl75: Tipper den gamle Denonen har endel støv der det ikke bør være. Dårlig vedlikeholdt? Ta med både den og Bowers til Klubbens verksted, få en diagnose der. Utgangene kan nok være goners. Så kan du bestemme om 1560 lar seg reparere eller-mitt forslag- om du heller skal se etter en strøken, rensa PMA 1080😎 Uansett, det mest kritiske er nok å sikre at CM1 ikke har skader. Jeg tror, helt ærlig, at det kan være mer lønnsomt å se etter nye, da eventuelle elementskifter helst bør skje parvis. Det koster mer enn CM1 idag er verd☹Synd, for de er fortsatt gode..

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
Denon'en var tenkt å stå på hytta tilkoblet et par Dali Ikon eller Mentor
Tror jeg forkaster den planen nå og ser om et par aktive høyttalere kan være løsningen i stedet :oops:
Sikkert mer konevennlige også - fruen ble ikke fryktelig imponert når jeg dro inn 20 kg Denon i stua for testing.......

Tilbake til reparasjon - jeg kjenner at jeg ikke kan noe som helst om dette - er det noen som er interessert i en sånn boks i det hele tatt?

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
Høyttalerne lever heldigvis - mannet meg opp til å teste :cool:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Stianl75: Legg ut som rep objekt..interessen finnes i vintage- og ELreturgjengen😀 Hvis du allerede sitter på Ikon/Mentor, foreslår jeg å legge ut dem og😀 Så henter du et par aktive fra
Www.stereofil.no

Enten TANNOY GOLD eller ACOUSTIC ENERGY AE1 ACTIVE😀 Begge seriene, men spesielt sistnevnte er verd hver eneste krone, hvis du tvilte.. Gi dem en god pre eller predac med XLR, så er hytta full av musikk..Jeg har forresten en perfekt pre dertil stående her..

Sist redigert:

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
takk for tipset. jeg har ikke kjøpt høyttalere heldigvis, så det finn-søket slettet jeg 😂
har kikket på begge de alternativene som nevnes - for å blidgjøre kona så heller jeg mer mot Kef LSX kanskje

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Stianl75: Da skal du være rask! Kampanje på LSX til 8000 nå..😀
www.oslohificenter.no

Pass også på å låne øre til CABASSE..

Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Stianl75: Kjøpt LSX, da? Hvilken farge?

stianl75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2014
Antall liker
60
Torget vurderinger
1
Ikke kjøpt enda - klarer ikke helt å bestemme meg for om det er de jeg vil ha.
Har ikke lyst til å handle uten å høre først heller

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Ingen fare, Stianl75, Stol på kona. Hu har øra med seg. Eksemplarisk musikalske, svært sammenhengende og så sexy at du nesten bør være redd for å byttes ut😈 Vil du ha sub til dem,, finn en pen REL T-ZERO. Prepare for a shock!! Koble til TVn, og du har en bitte liten hjemmekino, som låter SVÆRT..

Sist redigert:
Topp Bunn