Forsterker som passer Snell e3

L

lasse5214

Gjest
Noen her som har første hånds erfaring med forsterker til
Snell e3 ht?

Har tenk litt på Roksan, Cyrus og Naim.

Eller kanskje en el34 rørforsterker.

Hadde vært artig å høre din erfaring med dette.

Lasse :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Da Peter Snell ga et par Snell A til sine foreldre leverte han også en NAD 3020. Det har jeg prøvd, og det spiller fint. Trenger lite effekt, så en Music Angel er vel en mulighet også. Den med KT 88 er visst best.

L

lasse5214

Gjest
Hallo Gjest, god jul

Ja jeg har hatt begge 2 her. Har fortsatt Naden. (314)
Har prøvd flere kt88 på Snell.
Det låter greit men Naden låter ikke dårligere.

Men om jeg skal videre fra der så trenger jeg noe
som noen veit funker på e3.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva med et sett pre/power fra EC da? Både AW100 og 120 med respektive preamp har pleid å lage gode lyder med Snell. Ikke helt det samme som Roksan, Cyrus og Naim; men passer disse da?

L

lasse5214

Gjest
Hallo Vidar P

Du har et poeng, jeg har bare gode ting å si om 100 watteren til EC.
Brukte den på Mini Utopia og det virket.

Om det andre passer? Tja si det.

Har prøvd å finne ut noe om dette på nettet men det er ingen rød tråd
der om hverken det ene eller andre.

Men når det spiller så bra på en 15 år gammel Nad må det være
noe å hente, eller?

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg hadde et sett med E3 for mange år siden. Brukte en EC AW250 sammen med en Audio Note M1 pre. Det var absolutt til å leve med.

L

lasse5214

Gjest
AW250 hadde ikke vært meg i mot.

Hva ligger en slik på brukt?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror iallefall ikke at en Naim-forsterker passer spesielt godt; ikke har den samme type spisskvaliteter som Snell E og ikke har Snell E samme type spisskvaliteter som en Naim-forsterker. Å bruke en høyttaler som ikke er i stand til å omsette forsterkerens beste egenskaper, og en forsterker som ikke gir høyttaleren de kvalitetene høyttaleren briljerer med høres ut som en dyr måte å få substandard lyd på.

Høres ut som negativ synergi for meg, og jeg ville ikke blitt forbauset dersom de to tilsammen ville ha mislykkes i å gi lytteren innsikt i produktenes respektive spisskvaliteter. Det samme tror jeg gjelder Cyrus, og muligens Roksan i noe mindre grad. Ikke noe galt med noen av produktene her, men jeg tviler på at de passer sammen, det er bare det.

Jeg hadde heller snust på noe annet, f.eks noe slikt som 100- eller 120-watteren fra EC med preamp; den låt enda finere (smoothere, rikere og åpnere) enn AW250 når man ikke trengte effekten fra 250-watteren (og det trenger man ikke med Snell E).

L

lasse5214

Gjest
Takk Vidar

Gode råd der. Nei jeg tror ikke jeg trenger
så veldig med watt i disse. Spiller faktisk
ganske bra med 2x35w.

Greit, si i fra om en AW 100 med pre skulle dukke opp.
Står et sett på Finn til 10k er det en vettug pris?

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ville valgt en annen pre enn EC, for de er vel ikke det største salgsargumentet for det merket. Audio Note er nevnt, og rør tror jeg absolutt burde være med i planene her. Snell trives såvidt jeg vet bra med rør, og hvorfor ikke rør i pre? Det er jo også ganske uproblematisk med rør i pre.

Er ikke EC best dess færre watt de leverer?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
lasse5214 skrev:
Står et sett på Finn til 10k er det en vettug pris?

Nei, jeg synes det virker for dyrt for en gammel forsterker. Husker at AW100 kostet rundt 10k fra HFK en eller annen gang rundt første halvdel av 90-tallet kanskje? Pre'en var billigere. Så kom jo AW120.

Er enig med baluba i at EC ofte er bedre dess færre watt, var iallefall det. Litt mer skeptisk til denne antihypen om pre'ene; jeg tror de har et ufortjent dårlig rykte fordi endel merkemixere prøvde de uten stor suksess utenfor sitt tiltenkte sett av EC effektforsterkere. Den var av åpenbare tekniske årsaker ikke spesielt universelt kompatibel med effekttrinn den aldri var bygd for bruk med. Men jeg synes da visserlig at den slett ikke er så verst sammen med EC's egne.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Jeg bruker en Croft super micro IV (rørpre) og en Parasound Z-amp (effekt 30 w) på mine. Det spiller rent og dynamisk, men NAD 3020 er mere moro - mere musikalitet. Den står seg godt eller også.

Du kan jo fortrsette med 314.

L

lasse5214

Gjest
Gjest skrev:
Jeg bruker en Croft super micro IV (rørpre) og en Parasound Z-amp (effekt 30 w) på mine. Det spiller rent og dynamisk, men NAD 3020 er mere moro - mere musikalitet. Den står seg godt eller også.

Du kan jo fortrsette med 314.
Ja det har du rett i.
Men jeg er gammel og litt lat så fjernkontroll hadde jo vært bra.
Hvilken Nad i nyere tid har samme lyd kvalitet som 314?

Synes forresten ikke EC sine pre er dårlige. Men jeg har bare hatt to.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
314 har vel ikke samme magi som effekttrinnet i 3020, så det er vel ikke en helt relevant sammenligning. Men låter det fint, så er det ingen grunn til å skifte - hvis ikke fjernings spiller en stor rolle. Det gjør det åpenbart, så da er det bare til å se seg om. Hva med en klasse A-forsterker? De fleste av den typen bør fungere fint med klangbalansen i Snell.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kommer du over noen Aragon forsterkere var det dette Snell selv brukte til å vise hva de større modellene kunne få til. Hadde Snell A3i med Aragon Palladium og Aurum pre og det var GØY :)... Engelsk og Snell tror jeg dessverre mindre på..

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
Jeg brukte en Marantz PM66-KI SIG sammen med et par Snell JIV for en del år tilbake. Marantz og Snell synes jeg var en god kombinasjon. Forsterkeren har stått lagret en del år, men hvis du er interessert kan den være til salgs.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
lasse5214 skrev:
Noen her som har første hånds erfaring med forsterker til Snell e3 ht?
Jeg har personlig hatt slike koplet til Luxman LV-103 og EC AW60FTT. Begge deler fungerte utmerket.
Ellers ser det ut som du også har fått andre gode forslag. Rent teknisk har jeg inntrykk av at E-III kan koples til nærmest hva som helst, så hva du velger er et spørsmål om (lyd-)smak.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kloke ord fra JHolm; jmf Luxman, jeg skulle vedde mye på at forsterkere fra de japanske premium-merkene som f.eks Luxman og Accuphase skulle gi mye større sjanse for vellyd med Snell E enn mye annet.

Det hele handler om smak som JHolm sier. Når man kjøper (og liker) Snell E så får man da tro at det er fordi man liker lyden fra de, og vil ha mest mulig utbytte av deres beste kvaliteter. Synergi handler ikke om å korrigere en feil med en annen og motsatt feil; men om å ta'n helt ut i den retningen man er på vei, dvs sette sammen bokser som drar i samme retning. Poenget forblir; om du vil ha maksimalt ut av Snell-lyden så driv den med en forsterker som får frem de beste egenskapene i den.

Snell E/III er en kjempetrivelig høyttaler. Jeg har sansen for den lydmessige stilen fordi den er underholdende og velkommende og byr på mer musikk enn hifi, selv om den vel kanskje er noe aparte i noen miljøer idag. Om jeg skulle hatt en slik så hadde jeg foret den med elektronikk som hadde bydd på de samme egenskapene. Ikke brydd meg om å forsøke å gjøre den til noe den ikke er. Ikke brydd meg det døyt om ord som nøytral, trøkk, effekt, pr&t osv. Heftet meg ved klangrik sonoritet og organisk rikhet. Snell E/III er egentlig så gode i sine øvelser at de kan forsvare elektronikk av høy kvalitet.

Endel forsterkermodeller fra EC, Luxman, Accuphase, McIntosh, Quad, Sugden, Unison, Cary, Aragon, Doxa og mye annet faller meg i sinn som egnet. Andre som f.eks Naim, Linn, Cyrus, Hegel, Mark Levinson, Bryston, Dynamic Precision og mye annet faller meg i sinn å være fra en annen "verden" og være uegnet. Men det meste er uprøvd fra min side med Snell E/III (har kun hørt EC, Aragon, NAD som jeg husker), så kun løse tanker dette.

L

lasse5214

Gjest
Sitat: Snell E/III er en kjempetrivelig høyttaler. Jeg har sansen for den lydmessige stilen fordi den er underholdende og velkommende og byr på mer musikk enn hifi, selv om den vel kanskje er noe aparte i noen miljøer idag. Om jeg skulle hatt en slik så hadde jeg foret den med elektronikk som hadde bydd på de samme egenskapene. Ikke brydd meg om å forsøke å gjøre den til noe den ikke er. Ikke brydd meg det døyt om ord som nøytral, trøkk, effekt, pr&t osv. Heftet meg ved klangrik sonoritet og organisk rikhet. Snell E/III er egentlig så gode i sine øvelser at de kan forsvare elektronikk av høy kvalitet.

Ja dette stemmer godt med mine inntrykk av disse høyttalerne.
Jeg har hatt mye dyrere ht som ikke har det drivet disse kan levere.
Selv med low end forsterkere så svinger det noe veldig.
Tror jeg skal prøve å få lånt noen forsterkere å prøve.

G

Gjestemedlem

Gjest
Vidar P skrev:
Snell E/III er en kjempetrivelig høyttaler. Jeg har sansen for den lydmessige stilen fordi den er underholdende og velkommende og byr på mer musikk enn hifi, selv om den vel kanskje er noe aparte i noen miljøer idag. Om jeg skulle hatt en slik så hadde jeg foret den med elektronikk som hadde bydd på de samme egenskapene. Ikke brydd meg om å forsøke å gjøre den til noe den ikke er. Ikke brydd meg det døyt om ord som nøytral, trøkk, effekt, pr&t osv. Heftet meg ved klangrik sonoritet og organisk rikhet. Snell E/III er egentlig så gode i sine øvelser at de kan forsvare elektronikk av høy kvalitet.
Med riktig elektronikk er det noe man kan leve godt med. Forskjellige oppsett jeg hadde før og etter E3/AW/AN spilte bedre på mange parametre, men den virkelige styrken med E3 og en grei forsterker er at lyden ligger på et slikt nivå at man aldri irriterer seg over at det låter dårlig. Man koser seg med musikken. Man kan alltid ønske noe bedre, det gjør man jo ofte med en slik hobby. Men med mange andre oppsett selv i høyere prisklasser er det dager hvor man irriterer seg over lyden på plater man hører på. Feil klang, manglende perspektiv, kvass lyd, flat lyd, etc. etc. Men her henger man seg ikke opp i slikt. Det er alltid gøy å sette på en plate og høre på musikken. Jeg kunne godt levd med et slikt oppsett i dag også (bruker fremdeles Snell i stuen, men nå en litt større modell). Men jeg ville ikke parret E3en med forsterkeri på den tynne og anemiske siden, bedre å gå andre veien med noe som maler med litt fargerik pensel og som samtidig har litt ekstra strøm å by på. Mange muligheter for eksperimentering.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
926
Hva med å gi 314 en liten sjanse før du tenker i andre baner. Bytte ladelyttene og sett en x-kondensator over primærdelen på trafo. Utrolig hvordan slike små grep kan fjerne svakheter.

M

musicus

Gjest
Jeg brukte en Audio Innvation S500 (int rør 2x25 kl A) og minns det som en meget god match, disse kan man idag få tak på av og til for en rimelig penge (relativt iaf) ellers brukte jeg ECI 1 deres integrerte på ca 100W om jeg minns rett, en kompis brukte/bruker ECI 3? (60W) også det en fin kombinasjon på Snell EII/III.

Skulle vært spennende å høre igjen den kombinasjonen idag siden den da fremstod, og fortsatt gjør i minnet, som en usedvanlig velspillende og morsom musikk formidler kombinasjon.

mvh

S

Stereo_Mono

Gjest
Mye gode erfaringer her lasse5214 :)
Siden du nevner Cyrus har jeg litt erfaring med dette og Snell. Som 16 år gammel (veldig) stolt ny Cyrus 2 eier i 1991 dro jeg forsterkeren med meg ned til Hi-Fi Klubben i Grensen for å finne høyttalere som matchet deres egenskaper best. Siden det er nesten 20 år siden husker jeg ikke alt i detalj, men Snell E var med på listen av HT vi skulle teste ut, selv og de var litt dyrere en det jeg hadde spart opp av penger.
Men husker klart at selgeren mente at Cyrus ikke ville være optimal for Snell sine egenskaper og de brukte bare EC og Aragon på de hos seg. Noe de forøvrig mente var en suveren match. Noe jeg kan også bekrefte at de hadde rett i. Det låt meget bra sammen husker jeg.

Men tilbake til Cyrusen. Selgeren hadde rett, det svingte ikke noe særlig og ble litt blodfattig og over analytisk. Etter anbefaling fra selger ble Snellene raskt byttet over til Epos ES-11, som matchet de gode egenskapene til Cyrusen fantastisk. Selv HFK selgeren mente at dette var jo en match made in heaven og HFK skulle jo hatt agenturet på disse skoeskene :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.277
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hade Snell E3 for ca. 100 år siden...

Brukte noen små kl. A transistormonotrin på rundt 20 WPC. Låt helt knall, og hadde forbausende dyp bass. Når jeg tenker etter, mener jeg at at jeg hadde en Doxa 40 (?) også.

E3 trenger ikke mye watt. Får du kloa i en liten kl. A forsterker tror jeg at du vil bli meget fornøyd.

mvh

M

musicus

Gjest
Denne er helt lik den jeg hadde selv ECI1...

og denne er den kompisen brukte ECI2 var det visst...

mvh

L

lasse5214

Gjest
Takk folkens, jeg jobber med saken.
Har fått et par gode tilbud bla en 30w kl A, ny, til en
snill pris.
Tror dette skal bli bra :)

Er det noen her som har erfaring med 845 og eller 300b forsterkere?

Lasse

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
HCS skrev:
845 har jeg hørt på dine.. Det var knall... :)
Hsuker du vi spillte med 845 kinamikk på Snell E3(?) på lytterommet?

Det låt så vanvittig ukorrekt som det kunnne gjort, men du verden så gøy det var! :D

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
SRM skrev:
HCS skrev:
845 har jeg hørt på dine.. Det var knall... :)
Hsuker du vi spillte med 845 kinamikk på Snell E3(?) på lytterommet?

Det låt så vanvittig ukorrekt som det kunnne gjort, men du verden så gøy det var! :D
Jepps, helt klart en av de morsomme stundene det... Trøkka og brumma og ga musikken liv.. Slik det burde være.. :)

2kk

Medlem
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
5
Hei Lasse

Da har vi spillt en stund med Snell E III her i huset. Først med en god gammel Tanberg. I kveld har vi spilt med Cyrus II med psx (med vippebrytere). Det låt ikke spinkelt eller overanalytisk. Derimot opplevde jeg det som tonalt balansert med en stram og dyp bass. Mellomtonen var varm og hamonisk og diskanten mindre agressiv enn jeg husker denonen hjemme hos deg. Så selv om jeg husker dem med Audio innovation fra min tid i hifi butikk og selv bruker rørutstyr, så har jeg ingen problemer med å si som jeg sa til yngste sønnen min: "Dette kan jeg godt leve med".

Resten av utstyret vi spilte med var A-dac fra Abrahamsen og Spotify premium fra pc.

Mvh
:) Tor

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Kanskje litt utenfor sakens kjerne,men i '93 kjøpte jeg et par K/II sammen med en billig NAD 302.Mener å huske at den kombo'en var bra.Hadde samtidig et Tandbergsett (3036A/3038A).Det låt svært bra den gangen.En mulig tabbe var at jeg byttet ut høyttalerene med et par B&W DM 640i.

mvh. s,

L

lasse5214

Gjest
2kk skrev:
Hei Lasse

Da har vi spillt en stund med Snell E III her i huset. Først med en god gammel Tanberg. I kveld har vi spilt med Cyrus II med psx (med vippebrytere). Det låt ikke spinkelt eller overanalytisk. Derimot opplevde jeg det som tonalt balansert med en stram og dyp bass. Mellomtonen var varm og hamonisk og diskanten mindre agressiv enn jeg husker denonen hjemme hos deg. Så selv om jeg husker dem med Audio innovation fra min tid i hifi butikk og selv bruker rørutstyr, så har jeg ingen problemer med å si som jeg sa til yngste sønnen min: "Dette kan jeg godt leve med".

Resten av utstyret vi spilte med var A-dac fra Abrahamsen og Spotify premium fra pc.

Mvh
:) Tor
Hallo Tor

Artig å høre at du har fått Snell ht oppe å gå. Bedre ht for
pengene skal vi nok slite med å få tak i hehe.
Håper de holder i 20 år.
Jeg har vurdert å legge kjøp av forsterker litt på hylla
og kanskje få meg litt bedre kabler en det jeg har nå fra
Claes Olsson.
Mulig at det kan gjøre det lille.
Men har sett litt på noen EC forsterkere, litt rør og vurdert en litt
bedre Nad en den jeg har.
Men uansett så er dette ekstremt underholdende ht så jeg plages ikke.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det at kinesiske rørforsterkere kalles kinamikk her på sentralen bør ikke skremme deg. Det finnes velbygde forsterkere fra dragen i øst til ganske fornuftige priser, sjekk for eksempel ut Xindak. Byggkvaliteten er upåklagelig i de jeg har vært borti, og jeg har selv valgt en MT-3. Koster lite, låter bra, vil matche Snell godt og gir penger til overs til kabler.

Witthoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2008
Antall liker
52
Sted
Fra der hvor spiritussen er billig, Denmark.
Jeg har spillt med Snell E II & III ht i 22 år, i princippet trenger E'er ikke mye watt, men jo flere jo bedre.

Audio innovation og Audio Note er upåklagelig varm og hamonisk med Snell E.

Sugden, yes mann, passer rigtigt godt sammen, her har jeg prøvet flere integreret og pre amp kombinationer.

Godt nyttår

Topp Bunn